Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2834
Yo, medfreaks.

Nærmer meg den siste halvdelen på den ene vinflaska jeg hadde så fant ut at det var en god ide å ta noen slurker av aquaviten jeg hadde stående ( barskapet er nå bare et skap). Men siden jeg brekker meg av sistnevte så ble løsningen å chase dritten med vinen.

Så etter en par halvtimer med det her begynte jeg å tenke på om det var mulig å øke alkoholprosenten til mellom 25 og 30 på vin uten å nødvendigvis ødelegge smaken helt. Regner selvsagt med at det må smake mer alkohol men det er ikke poenget. Brygge selv og tilsette litt hjembrent? Jeg har ikke peiling så skal undersøke eventuelle svar!
Vin kan ikke bli sterkere enn 13,5-14,5% (avhengig av type). Skal den bli sterkere, må den destilleres eller tilsettes sprit. Du kan antakelig tilsette ørlite relativt smakløs sprit (som velfiltrert vodka, altså ikke Smirnoff og sånt piss) uten å forringe smaken så mye. Har selv brukt det i lettøl med suksess.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Vin kan ikke bli sterkere enn 13,5-14,5% (avhengig av type). Skal den bli sterkere, må den destilleres
Vis hele sitatet...
Som han sier, men det er enkelt.
Sjekk ut frysedestillering, da kan du komme godt over 20% med et kjør og gjentar du prosessen så kan du komme opp mot 30%.
Om du har hjembrent så er det vell bedring ting du kan bruke til blandevann en vin.
benzonerd
DfenZ's Avatar
Trådstarter
Hjembrent var vel en halvsarkastiskt nødløsning. Det jeg får tak i smaker dritt.

Skal sjeķke ut frysedestilering! Et par flasker med i underkant av 30% på en kveld høres nydelig i mitt hode ��
Du kan fint lage vin med høyere alkoholprosent enn 14%. Da heter det hetvin/sterkvin. Med kontroll på sukkerinnhold og tilsetting av gjær så får du fort 20%ish, eventuelt kan du tilsette brennevin.
Men! Dette vil nødvendigvis påvirke smaken, dog ikke alltid negativt.

Frysedestillering er også mulig, men det er en omstendig prosess og ikke noe man gjør på gutterommet uten videre.

Ville tatt enkleste løsningen og funnet noe annet enn vin å drikke på om du trenger mer alkohol. Et par drinker/shots ved siden av en flaske vin burde holde for de fleste.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Hjembrent var vel en halvsarkastiskt nødløsning. Det jeg får tak i smaker dritt.

Skal sjeķke ut frysedestilering! Et par flasker med i underkant av 30% på en kveld høres nydelig i mitt hode ��
Vis hele sitatet...
Legger til at ved frysedestilering får du ikke mer alkohol, du får mindre vin med høyere prosent. Totalt sett så ender du opp med like mye alkohol, om ikke litt mindre som går tapt i prosessen. Uansett så er det sikkert et artig lite prosjekt å bedrive. Så med mindre du skal gjøre det for morro skyld, så lønner det seg å kjøpe alkoholen, eller brygge den selv. Som Moret skrev kan man fin lage vin på 20% uten problem.
Sitat av moret Vis innlegg
Du kan fint lage vin med høyere alkoholprosent enn 14%. Da heter det hetvin/sterkvin.
Vis hele sitatet...
Oops, her var jeg litt kjapt ute. Jeg tenkte på rødvin, og var også litt unøyaktig. Noen amerikanske rødviner kommer opp i 15-16%.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Legger til at ved frysedestilering får du ikke mer alkohol, du får mindre vin med høyere prosent. Totalt sett så ender du opp med like mye alkohol, om ikke litt mindre som går tapt i prosessen. Uansett så er det sikkert et artig lite prosjekt å bedrive. Så med mindre du skal gjøre det for morro skyld, så lønner det seg å kjøpe alkoholen, eller brygge den selv. Som Moret skrev kan man fin lage vin på 20% uten problem.
Vis hele sitatet...
Jeg føler, at siden det krevde en presisering... At all destillering vil gi deg mindre produkt med høyere andel alkohol. Det er selve definisjonen på destillering.

Uansett, lag drink istedet for å ødelegge vin?
Er ingen feinschmecker, men min mening ihvertfall, er at det er rimelig dumt å ødelegge god drikke når du likevel kan lage... OK drikke ut av drinker som da vil holde ønskelig prosent.
Desverre så blir det som regel mindre totalmengde alkohol ved forsøk på å fjerne væske fra vin for å øke volumprosenten
Noe alkohol vil alltid bli borte sammen med det du fjerner.
Fjerning av væske vil også påvirke smaken mye.
Tilsetting av sprit fungerer bedre, men da kan du jo i stedet lage deg en god drink