Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 6739
glattcella er psykologisk tortur så jeg vil bare være forberedt, hva må man gjøre for å ende opp der? foreksempelt hvis jeg blir tatt for bank kort eller nav svindel, eller om jeg lukter weed på en offentlig plass, eller blir tatt for besittelse av noe smått? hva med kniv bestittelse? (ble tatt for kniv en gang men politiet sendte meg ikke til glattcella siden han trodde jeg ikke var ute på noe tull, noe jeg var hehe).
En glattcelle er et oppbevaringsted hvor du blir satt mens saken din prosesseres eller til du har sovet ut en rus. Alle lovbrudd som medfører arrestasjon kan gi deg tid på en glattcelle, men det er ikke gitt at du blir plassert der av den grunn.
Har havna i glattcella fordi jeg lå drita full i en grøft og sov bak en bensinstasjon.
Har også havna der kun fordi jeg bodde på feil sted til feil tid, da de ikke fikk tak i min stefar så endte de med å heller ta meg og muttern og sette oss 24 timer i glattcelle helt uten grunn.
Jeg ble tatt på glattcelle etter at politiet kom på døra til en kompis pga høy musikk, de sa det luktet hasj, satte alle i håndjern og fant en røyket joint og 0.1g hasj som var mitt. Alle fire ble kjørt på glattcella i marjabilen(som bare har tre seter så en måtte sitte på gulvet). Vi var der i 3 timer og fikk bot for bruk og besittelse på 4000kr
Hvis du blir tatt for å sloss, fyllebråk, innbrudd, dop, salg besittelse eller bruk om de vil, utagerende oppførsel osv Ganske mye egentlig. Og såklart ved arrestasjon for grovere ting, selvom de har arrestordre på deg havner du på glattcelle første døgnet.
Men det er ikke så ille, beste er å bare akseptere at her blir man en stund og legge seg å sove og slappe av. Å hisse seg opp og bli febrilsk gjør det værre både din opplevelse av oppholdet og måten de ansatte forholder seg til deg
Også kan mann benytte tiden til å glede seg over att det, i motsetning til i andre land, faktisk er strengt regulert hvor lenge de kan holde deg der og att man heller ikke blir slengt i arrest på grunn av politiske ståsted eller seksuell legning.
Sist endret av Antimatter08; 11. september 2018 kl. 22:49.
Tid på dagen har også mye å si. Blir du tatt for noe som krever etterforsker, og du blir tatt på en lørdag, kan du fint sitte der til etterforskeren er ledig på mandag om det er snakk om midlertidig varetekt feks
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Ot, men forstår ikke hvorfor folk oppfordrer til å oppføre seg når man først er tatt..

Er du en frivillig fange? Vil du gjøre dagen til de som holder deg fanget lettere??

Ikke jeg iallefall, da får det heller bli litt utrivelig.
Det er jo i din beste interesse å oppføre seg ovenfor politiet, så kanskje det kan være et argument.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Ot, men forstår ikke hvorfor folk oppfordrer til å oppføre seg når man først er tatt..

Er du en frivillig fange? Vil du gjøre dagen til de som holder deg fanget lettere??

Ikke jeg iallefall, da får det heller bli litt utrivelig.
Vis hele sitatet...
Jeg har riktignok aldri vært på glattcelle, men om jeg hadde endt opp der så hadde jeg gjort det beste ut av det. Om jeg skal drive å være ekkel og lage kjip stemning, så vil jeg føle meg kjip selv, istedet for at jeg kan føle meg ok av å bare vente til jeg kommer ut. Jeg synes også at det er noe teit over det å skulle lage helvete på glattcella, bare fordi en synes politibetjenten er en drittsekk. Da er man liksom litt på samme nivå. Dersom politibetjenten er hyggelig og bare følger reglene så ville jeg kanskje til og med prøvd å være hyggelig med politibetjenten.
Sist endret av Relevant; 12. september 2018 kl. 13:04.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Det er jo i din beste interesse å oppføre seg ovenfor politiet, så kanskje det kan være et argument.
Vis hele sitatet...
Ikke når man først er fanget.

Jeg fikk glede ut av små sprell. Gjorde alt vanskeligere når jeg kunne.

Både i glattcellene og hver gang jeg har vært i fengsel.

Hver gang jeg gjorde en vakt sin dag litt verre, ble min litt bedre.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Ikke når man først er fanget.

Jeg fikk glede ut av små sprell. Gjorde alt vanskeligere når jeg kunne.

Både i glattcellene og hver gang jeg har vært i fengsel.

Hver gang jeg gjorde en vakt sin dag litt verre, ble min litt bedre.
Vis hele sitatet...
Hver gang jeg har vært på glattcelle har jeg fått privelegier som følge av god oppførsel/folkeskikk. Snus på cella, lesestoff(en gang fra min egen bokhylle), brus og faktisk trivelig selskap av ansatte i arresten.

Har ikke oppført meg ordentlig med mål om å få noe igjen, det har rett og slett bare fallt meg naturlig da de har behandlet meg på samme måte. Stort sett i allefall. Det gjør hvertfall ikke saken noe bedre for mitt vedkomne å være rass, men det er jo de som finner glede i det og. Selv politifolk.

Glattcella er hovedsaklig jævlig fordi man blir overlatt til seg selc og tankene sine. Lesestoff gjør det betydelig mye lettere.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av subscribe Vis innlegg
Hver gang jeg har vært på glattcelle har jeg fått privelegier som følge av god oppførsel/folkeskikk. Snus på cella, lesestoff(en gang fra min egen bokhylle), brus og faktisk trivelig selskap av ansatte i arresten.

Har ikke oppført meg ordentlig med mål om å få noe igjen, det har rett og slett bare fallt meg naturlig da de har behandlet meg på samme måte. Stort sett i allefall. Det gjør hvertfall ikke saken noe bedre for mitt vedkomne å være rass, men det er jo de som finner glede i det og. Selv politifolk.

Glattcella er hovedsaklig jævlig fordi man blir overlatt til seg selc og tankene sine. Lesestoff gjør det betydelig mye lettere.
Vis hele sitatet...
Brus og snus du

Lite som slår en skikkelig brytekamp og sprelletur til sikkerhetscella
Sist endret av Carmex; 12. september 2018 kl. 13:47.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Også kan mann benytte tiden til å glede seg over att det, i motsetning til i andre land, faktisk er strengt regulert hvor lenge de kan holde deg der og att man heller ikke blir slengt i arrest på grunn av politiske ståsted eller seksuell legning.
Vis hele sitatet...
Nå ja. Det finnes regler, ja. Men de følges i skremmende liten grad, og til tross for at Norge har fått krass kritikk for vår løsslupne bruk av glattcelle gjentatte ganger, så fortsetter praksisen ufortørdnet. Vi har til og med blitt dømt for menneskerettighetsbrudd på den fronten der. At det er verre i Pakistan og Mauritania blir i så måte ikke særlig relevant, spør du meg.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Brus og snus du

Lite som slår en skikkelig brytekamp og sprelletur til sikkerhetscella
Vis hele sitatet...
Kan love deg en ting Carmex, og det er at du også ville kjørt en roligere stil hvis du hadde min fysikk. 1 politimann hadde tatt 3 av meg, og det er ikke å overdrive engang.

Hvordan er egentlig prosedyren med sikkerhetscelle?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av subscribe Vis innlegg
Kan love deg en ting Carmex, og det er at du også ville kjørt en roligere stil hvis du hadde min fysikk. 1 politimann hadde tatt 3 av meg, og det er ikke å overdrive engang.

Hvordan er egentlig prosedyren med sikkerhetscelle?
Vis hele sitatet...
Sikkerhetcelle opplegget fungerer slik at de lenker deg på hender og føtter. Kanskje du er heldig og får spyttemaske.

Så bærer en drøss med vakter deg inn på en bitteliten celle, min hadde skrått gulv ned mot et lite hull som var toalettet.
Så legger de deg på magen mens de holder deg fast, river de av deg alle klærne og løper ut av cellen.

Du har en madrass og et teppe stivt som knekkebrød.
Av og til får du ha klær, kommer an på om du har truet med å ta livet ditt.

Det er flombelysning, ikke vann, radio, vindu, TV eller klokke. Du kan heller ikke trekke ned i toalettet.
Og dette anser du som mer attraktivt enn lektyre og leskevann..

Har hatt noen kjipe netter på cella, men den sikkerhetscella ville enten rehabilitert eller knekt meg fullstendig.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av subscribe Vis innlegg
Og dette anser du som mer attraktivt enn lektyre og leskevann..

Har hatt noen kjipe netter på cella, men den sikkerhetscella ville enten rehabilitert eller knekt meg fullstendig.
Vis hele sitatet...
Du er der max 3 døgn, og noen sjekker deg hvert 20 minutt.
Interessant hvordan Carmex greide å få hele tråden til å handle om seg selv og hvor mye glede han finner i å tøff på glattcella. Rimelig narsissistisk oppførsel.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av GotCandy Vis innlegg
Interessant hvordan Carmex greide å få hele tråden til å handle om seg selv og hvor mye glede han finner i å tøff på glattcella. Rimelig narsissistisk oppførsel.
Vis hele sitatet...
Gikk litt OT, men responderte egentlig bare på den kommentaren om å oppføre seg på glatten.

Ellers svarte jeg bare på spørsmål. Vet ikke helt det det med narsissme og tøffe meg, var sant det jeg skrev, men forsøkte meg på en humoristisk tone
Sist endret av Carmex; 12. september 2018 kl. 23:58.
Du havner bare på glattcelle så lenge det er behov for det. Det kan være at de skal prosessere saken din, at du må sove ut rus eller for å hindre bevisforspillelse under en etterforskning.

Havnet på glattcelle en gang etter razzia hjemme. Kan se for meg det blir ganske kjedelig om man må sitte der lenge. Satt selv bare noen få timer, det var igrunn helt greit.

Når jeg hadde vært på dass og dassen ikke flusha fikk jeg litt noia over tanken på å potensielt tilbringe et døgn i et lukka rom med tett dass Men det viste seg bare å være at vakta må tillate flushing, sikkert så ikke folk skal oversvømme cella.

Jeg har også en mistanke om at det er en viss sammenheng mellom oppførsel og hvor lang tid du må vente. Jeg hadde ihvertfall ikke prioritert en frekk jævel om jeg hadde jobba der
En jeg gikk på ungdomskolen med ble satt inn på glattcella og da tok han og skreiv navnet sitt på veggen med avføringen sin
Sitat av Carmex Vis innlegg
Ot, men forstår ikke hvorfor folk oppfordrer til å oppføre seg når man først er tatt..

Er du en frivillig fange? Vil du gjøre dagen til de som holder deg fanget lettere??

Ikke jeg iallefall, da får det heller bli litt utrivelig.
Vis hele sitatet...
De vinner uansett. Og hvis du er uheldig så møter du på en som bare venter på at noen slår seg vrang så han kan baske litt. Og han vil sannsynligvis ikke være veldig forsiktig når han gruser deg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kan ende opp der uten noen som helst grunn. Politiet har lov til å ta hvem som helst på glattcelle i opptil 4 timer uten grunn, dette kalles en innbringelse og vil ikke komme på noe rulleblad. Etter dette må de sikte deg for noe for å holde deg der.
Digital nomade
trippy's Avatar
Jeg ble tatt med 50g hasj for noen år siden nå og endte opp med å sitte på glatta i 24t. Føltes ut som de prøvde å skremme meg. Helt grusomt å sitte der, ekstremt nedverdigende.
Sitat av ThorEggen Vis innlegg
Du kan ende opp der uten noen som helst grunn. Politiet har lov til å ta hvem som helst på glattcelle i opptil 4 timer uten grunn, dette kalles en innbringelse og vil ikke komme på noe rulleblad. Etter dette må de sikte deg for noe for å holde deg der.
Vis hele sitatet...
De kan ikke gjøre det uten grunn. Innbringelse krever også lovhjemmel, for eksempel at du forstyrrer den offentlige ro og orden. Men det må også foretas en vurdering om innbringelse er nødvendig, eller om det kunne vært løst på andre (mildere) måter.

Innbringes du på grunn av rus så kan de holde på deg til du er edru igjen.

Det vil naturligvis loggføres hvis du blir innbrakt.
Har måttet tilbringe to netter og flere korte opphold, de fleste for nark og en for truende oppførsel.
Har fått servert restaurant pizza, coca-cola, lesestoff, snus og valium på glatten så det kan absolutt lønne seg å oppføre seg som et normalt menneske når man først er tatt.
Sitat av ThorEggen Vis innlegg
Du kan ende opp der uten noen som helst grunn. Politiet har lov til å ta hvem som helst på glattcelle i opptil 4 timer uten grunn, dette kalles en innbringelse og vil ikke komme på noe rulleblad. Etter dette må de sikte deg for noe for å holde deg der.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Politiet kan naturligvis ikke bare gå på gata og huke inn Marie på 68 år uten grunn.

Se politiloven paragraf 8 som handler om innbringelse. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1.../KAPITTEL_2#§8.

Der står det forklart hvilke grunner politiet kan ta deg og holde deg i 4 timer. Men de kan ikke bare gå å huke inn folk på måfå.

Jeg er også enig i at der kan være greit å være rolig når man først er på cella. Det er så jævla kjipt å havne der om naboen er helt dust og skriker og slår i døra.
Jeg har også opplevd å få komme ut å ta en røyk når jeg har oppført meg bra. Noe jeg alltid gjør på cella.

Nå er det over ti år siden jeg sist var på glattcelle, kanskje ting er annerledes nå.
Sist endret av venstrehook; 5. oktober 2018 kl. 15:54.
Politiet innbringer deg ganske så raskt om du er kjent for dem fra før, gjenganger osv. Da har du ikke mye til rettssikkerhet uansett hvor bagatellmessig forholdet er. Liker ikke politiet deg/vandelen din så tar de deg for det minste.

Det verste stedet du kan havne av glattceller er sentralarresten i Oslo. Det er hundrevis av celler og folk hyler og skriker, forsøker å ta selvmord, kutter seg opp, kaster avføring på vaktene, you name it.

Tenk dere selv å gjøre karriere ut av livene deres øå et sted som det der. Når du har vært der i ti år og steget i gradene og blitt avdelingsleder og sånt, det gjør seriøst noe med deg som menneske. De slutter fullstendig å bry seg. De blir helt immune mot medmenneskers smerte og lidelse, uansett hva du er der for. I deres øyne er du en kakerlakk og kriminell uansett.

Det lengste jeg har sittet der var 4-5 dager. Mista tellinga for å være ærlig. Man blir jo nærmest psykotisk etter 24 timer der inne med ingenting å ta seg til, folk som hyler, skriker, hamrer. Er du så heldig å få sove så tar det ikke lang tid før de på pur faenskap (selv om de har videokamera på cellene) kommer og åpner luka i døra og smeller den hardt som faen igjen. Ellers våkner du av at folk hyler og skriker.

Glattcellene i Oslo er en helvetes dyrepark. Reversert Darwinisme. Å være høflig hjelper deg ikke en dritt heller. De har kø og rekkefølge på alt. Når det er din tur så er det din tur.

Beste du kan gjøre er å be om lesestoff. Få en krimbok eller noe lettlest. For ellers blir tankekjøret ikke til å holde ut. Alle som har sittet over 48timer på glattcelle i Oslo kan nok kjenne seg igjen i hva jeg beskriver. Det er galskap.

Tenk dere å gjøre karriere på en sånn plass? Slå rot og finne meningen med livet i sentralarresten i Oslo og daglig være vitne til så mye forpint lidelse og elendighet. De som jobber der er rett og slett ikke gode oppe i hodene sine; noe går i stykker etter en stund. Empatien forsvinner.

Å være høflig kan hjelpe på én ting, og det er at de i det hele tatt gidder å svare på callinganlegget når du ringer på. Eller så driter de fullstendig i deg og lar det bare ringe og ringe og ringe som igjen gjør deg gal i hodet (å høre på den jævla ringinga)

Stedet er tragikomisk og totalt absurd. Jeg kan ikke annet enn le av mine opphold der når jeg tenker tilbake på det, så absurd er det.
Sitat av EzrealR Vis innlegg
Politiet innbringer deg ganske så raskt om du er kjent for dem fra før, gjenganger osv. Da har du ikke mye til rettssikkerhet uansett hvor bagatellmessig forholdet er. Liker ikke politiet deg/vandelen din så tar de deg for det minste.
Vis hele sitatet...
Tja, tror du virkelig de synes det er så fryktelig stas å bruke en masse tid på å bringe noen inn for så å måtte skrive tilhørende rapporter m.m. før de får kommet seg ut igjen, hvis det ikke var noen reell grunn til å foreta en innbringelse?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Tja, tror du virkelig de synes det er så fryktelig stas å bruke en masse tid på å bringe noen inn for så å måtte skrive tilhørende rapporter m.m. før de får kommet seg ut igjen, hvis det ikke var noen reell grunn til å foreta en innbringelse?
Vis hele sitatet...
Nå mente jeg saker eller forhold som kvalifiserer til opphold, men som vanlige folk uten vandel ikke ville blitt innbragt for. Enkelte i politiet nyter å ta visse kriminelle, også i håp om at de vil gjøre noe dumt, som å forulempe eller utagere, slik at de kan anmelde dem for forulemping, trussler, vold og fucke livet dems enda mer. Folk her som kjenner systemet vet det jeg sier medfører riktighet.
Da må det skje veldig lite der de jobber.