Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4001
Dette har fått ny aktualitet de siste dagene, blant annet i flere Aftenposten-artikler. Utøya-overlevende blir blant annet hetset i sammenheng med at de er for eller imot kommunesammenslåinger og den slags. Det hevdes at Ad Hominem-angrep knyttet til AP er økende.

Hva er det egentlig som har skjedd med oss, hvor kommer dette hatet fra? Er det så enkelt som at AP oppleves som stråmannsinstans for økt innvandring, for eksempel?
Eller er det hele et konstruert problem, der man tar noen ekstreme ytringer og forsøker å skape et helt fenomen av det?

Hva tenker du, og har du spesielle meninger om AP?
Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Det hevdes at Ad Hominem-angrep knyttet til AP er økende.
Vis hele sitatet...
Kan du lenke til artikkelen som hevder dette?

Det kan finnes flere mulige forklaringer på hvorfor noen skulle hevde dette.
Det første spørsmålet er jo om det faktisk går an å vite det.
Jeg er på den litt mer skeptiske siden, og synes det allerede begynner å lukte av en journalist med AP-sympatier (han eller hun er i såfall ikke alene:https://www.medier24.no/artikler/hvi...rtinget/436479) og en fiks idé. Mens han skriver glemmer han at anekdoter og magefølelse ikke er empiri, og før vi vet ord av det så ruller det en ny debatt i norske medier om AP-hatet etc. etc.
Er det noen som fører noen oversikt over norsk netthets og registrer innhold og skyteskive slik at man kan sammenlikne med tidligere år? Etter hva jeg vet er det ikke tilfellet ( si ifar om jeg tar feil på dette punktet). Hvorfor hevder man da at frekvensen har gått opp? Kanskje er det slik at sjikane på nett snakkes mer om, er blitt tydligere eller på annet vis oppleves som økende, uavhengig av om dette er tilfellet eller ikke.

Det regner jeg for en veldig sannsynlig forklaring hvis man ikke har noen tall å vise til. Mennesker er så gode på å oppdage mønstre og sammenhenger at de til og med oppdager dem der de ikke finnes. En hel del andre faktorer utenom sjikane-frekvens kan påvirke hvordan frekvensen oppleves. For eksempel antar jeg at to veldig grove innlegg kan gjøre at offeret husker hetsene bedre, og derfor opplever frekvensen som høyere. Kanskje dreier det seg bare om at en person som skriver hetsende innlegg har en ekstra dårlig dag, så han legger på noen ekstra ukvemsord. Offeret forteller dette til en journalist som ønsker å skrive om noe aktuelt og bæm : "Ny bølge av AP hat".

Det hører selvfølgelig med at dette bare er antagelser, og det kan ikke utelukkes at Ad Hominem-angrep knyttet til AP faktisk er økende. Det er rett og slett ikke godt å si uten bedre data enn det du har presentert.
Til slutt vil jeg legge til at "økende" er en så tvetydig formulering at bare en journalist kunne tro det var informativt, så sant denne utydeligheten ikke er bevisst for å unngå å nevne at det ikke finnes noen tall på dette området.

Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Hva er det egentlig som har skjedd med oss, hvor kommer dette hatet fra?
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende at internett først og fremst er med på å gjøre sære meninger lettere å få øye på. VG hadde for en del år tilbake en liten serie hvor de fulgte et par folk som deltok aktivt i flere kommentarfelt, og enkelte skrev både en og to ganger at diverse hoder helst skulle kuttes av. Den gjengen var jo helt fjollete (det var kanskjer derfor nettopp de ble valgt ut til å filmes, men det er en annen sak).
Bare med internett kunne de få noen som helst til å lytte til seg. For tretti år siden ville visvasset deres blitt avvist av en eller annen leserbrevredaktør og aldri blitt hørt om igjen. Bare i Norge bor det så mange mennesker at kommentarfelt ikke er egnet til å skaffe seg noen oversikt over hva folk flest mener.
@Marlboro Jeg tenker nok mye av det samme som deg, hype over et hype-bart tema, men samtidig er jo mennesker som står frem med eksempler på hets vanskelige å avvise. De dikter vel neppe opp at dette er noe nytt for dem. Rene kommentarfeltsaker er jo som du sier lite etterprøvbare, men direkte personangrep er mer konkret. Så igjen, hvis det f eks fines fem eksempler på personangrep er det jo på ingen måte nok til kvantitativt å hevde at det foreligger "et angrep på AP".
Jeg har ikke linker for hånden, men samtlige saker ligger på Aftenposten.
Hat mot AP? Har jeg aldri merket noe til. AP er vårt største parti og har vært siden krigen. At noen er uenige i politikken er jo helt greit. Jeg tror det det er disse tastaturkrigerne som bare bruker store ord. De har ikke noen gode argumenter så de forsøker å dra inn alt mulig annet tull. Men kan ikke si at jeg opplever at det er et utbredt hat mot AP. Hverken politikk eller politikere. Soloutspill fra tullinger kan man nesten ikke ta til inntekt for at det eksisterer hat, en får forsøke å se på det hvit støy, om du ignorer det så er det til å leve med.
Kom over et A-magasin og bladde litt. Så faktisk ut som om det forelå litt kvantitativ data på dette her, men fikk ikke sett nærmere på det. Aftenposten sine artikler er bak betalinsmur, men om noen hadde giddet å poste skjermdump av presentasjon av tallene om det foreligger så hadde det vært veldig kjekt. Skulle man ha gode tall for å underbygge påstanden om økt hat så er det jo bare å se bort fra de alternative forklaringene jeg foreslo.

Forøvrig vil jeg legge til at jeg selv tenker at det alltid vil finnes en prosentandel mennesker i et samfunn som på forskjellige måter er stilt på sidelinjen. Jeg vet ikke i hvilken grad tanken om den uføretrygdede tastaturkrigeren som erketypen på folk som sender den type hets som blir diskutert, men om det er riktig, så er jeg enig med random67489 at det egentlig ikke er mer mystisk enn at AP unektelig har vært et viktig parti i nyere norsk historie. Hadde KRF eller Høyre hatt samme stillingen ville kanskje de samme menneskene hatet dem isteden.
Jeg mener at akkurat hvordan de bygger opp argumentete mot AP er irrelevant, og at kilden til holdningene som blir fremmet er å finne andre steder enn i politiske forhold. Nærmere bestemt i livet til personen som bruker tid på noe så tåpelig som å sende sånne trusler. Kort sagt: om alle var nynazister ville nynazistene vært raddiser.

Jeg tror ikked et finnes noe skikkelig høyreekstremt miljø i Norge. Det dreier seg for det meste om diverse utskudd som har funnet ut at siden de suger på livet så skal de være jævla gode på å hate både det ene og det andre.
Jeg skulle gjerne hatt tilgang til følgende artikkel: https://www.aftenposten.no/amagasine...rbeiderpartiet , men jeg venter meg ikke noe annet enn lenestolssosiologi og floskler om polarisering. Ekstremisme er ikke så mystisk som folk skal ha det til.
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Kom over et A-magasin og bladde litt. Så faktisk ut som om det forelå litt kvantitativ data på dette her, men fikk ikke sett nærmere på det. Aftenposten sine artikler er bak betalinsmur, men om noen hadde giddet å poste skjermdump av presentasjon av tallene om det foreligger så hadde det vært veldig kjekt. Skulle man ha gode tall for å underbygge påstanden om økt hat så er det jo bare å se bort fra de alternative forklaringene jeg foreslo.

Forøvrig vil jeg legge til at jeg selv tenker at det alltid vil finnes en prosentandel mennesker i et samfunn som på forskjellige måter er stilt på sidelinjen. Jeg vet ikke i hvilken grad tanken om den uføretrygdede tastaturkrigeren som erketypen på folk som sender den type hets som blir diskutert, men om det er riktig, så er jeg enig med random67489 at det egentlig ikke er mer mystisk enn at AP unektelig har vært et viktig parti i nyere norsk historie. Hadde KRF eller Høyre hatt samme stillingen ville kanskje de samme menneskene hatet dem isteden.
Jeg mener at akkurat hvordan de bygger opp argumentete mot AP er irrelevant, og at kilden til holdningene som blir fremmet er å finne andre steder enn i politiske forhold. Nærmere bestemt i livet til personen som bruker tid på noe så tåpelig som å sende sånne trusler. Kort sagt: om alle var nynazister ville nynazistene vært raddiser.

Jeg tror ikked et finnes noe skikkelig høyreekstremt miljø i Norge. Det dreier seg for det meste om diverse utskudd som har funnet ut at siden de suger på livet så skal de være jævla gode på å hate både det ene og det andre.
Jeg skulle gjerne hatt tilgang til følgende artikkel: https://www.aftenposten.no/amagasine...rbeiderpartiet , men jeg venter meg ikke noe annet enn lenestolssosiologi og floskler om polarisering. Ekstremisme er ikke så mystisk som folk skal ha det til.
Vis hele sitatet...

Fire grunner til at hatretorikken og konspirasjonene rettes mot Arbeiderpartiet

I enkelte norske miljøer eksisterer det et sterkt hat mot Arbeiderpartiet. – Den intense forestillingen om at Ap har en skjult agenda har dype historiske røtter, sier forsker Terje Emberland.
Hatytringene mot Ap kommer særlig til uttrykk gjennom spredning av forskjellige konspirasjonsteorier på nettet.

– Etter 22. juli sa vi «aldri mer» og at hatet ikke skulle få slå rot. Men mye tyder på at hatet er blitt mer intenst og at det er blitt mer sjikane, mer rasisme og at det har dukket opp flere konspirasjoner etter Breivik, sier Terje Emberland.

Han er seniorforsker ved Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter, og har forsket på det konspirasjonsteoretiske Arbeiderparti-hatet.

– PST og politiet har grunn til å være bekymret. Noen får utløp for frustrasjonen og hatet de føler via nettsamtalene. Men blant dem som deltar kan det også finnes en ny Anders Behring Breivik, som tar alle oppfordringene til å gripe til vold bokstavelig, ifølge Emberland.

Fredag skrev A-magasinet om flere Utøya-overlevende som syv år etter terrorangrepet stadig mottar trusler og hets:
Eksperter Aftenposten har snakket med trekker frem fire hovedårsaker til at hatretorikk og konspirasjonsteorier rettes mot nettopp Arbeiderpartiet.
Eksperter Aftenposten har snakket med trekker frem fire hovedårsaker til at hatretorikk og konspirasjonsteorier rettes mot nettopp Arbeiderpartiet.

– Forestillingen ble reaktivert på 90-tallet, antagelig på grunn av spredning av holdninger over internett. I dag har man nettfora hvor det snakkes om Ap som de blodrøde sosialistene, som om de er et farlig parti, sier Færseth.
2. Islamofobi og frykt for fremmede makter

Forestillingen om Arbeiderpartiets dobbeltspill går fortsatt igjen blant hatytringene overfor partiet. Men hva dette påståtte dobbeltspillet innebærer, varierer.

– I mellomkrigstiden dukket det opp konspirasjonsteorier om at partiet samarbeidet med «jødebolsjevikene» i Moskva. Denne forestillingen døde mer eller mindre ut etter andre verdenskrig, men lignende sammensvergelsesforestillinger lever videre. Nå dreier det seg om at partiet er et redskap for andre «fremmede» eller «overstatlige makter» som ønsker å ta over Europa og Norge, sier Terje Emberland.

Deler av dagens ytringer er fortsatt antisemittiske. Mye av fokuset er imidlertid flyttet over på muslimer, og forestillingen om at Ap er et redskap for muslimsk maktovertagelse.

– Det dreier seg altså om Eurabia-teorien, som er spesielt synlig på høyreradikale og islamofobe nettsteder i Norge. Der rettes for eksempel et intenst hat mot Ap-politikere med muslimsk bakgrunn, som Hadia Tajik, sier Emberland.

Denne gruppen forklarer gjerne den skjulte agendaen med at Ap har et maktpolitisk behov for massiv innvandring, ifølge John Færseth.

– En utbredt oppfatning er at Ap ønsker masseinnvandring slik at de kan bytte ut den norske befolkningen, samt at de har en plan for islamisering av Norge. Denne teorien finner du i mange land, og den kombineres gjerne med troen på at det er en sammensvergelse i akademia og media som fremsnakker multikulturelle ideologier, som skal gjøre den etnisk hvite delen av befolkningen mindre verdt, sier Færseth.
3. Negativ opplevelse av barnevernet

En annen forestilling om at partiet har en dobbel agenda, har sitt utspring i enkeltes negative opplevelser med barnevernet.

– Grupper som føler seg marginalisert, retter hatet mot Arbeiderpartiet, som forbindes med staten og myndighetene. I anti-barnevernsmiljøet forekommer det en sterk voldsretorikk, og i disse miljøene snakker man ofte som om Ap fremdeles sitter i regjering, påpeker Emberland.

En annen konspirasjon er rettet mot NAV, og går ut på at etaten er styrt av Ap som gjennom NAV kanaliserer penger til den muslimske befolkningen.
4. Sekularisering og avkristning av Norge

Enkelte kristenkonservative har utviklet et hat mot Ap, fordi de mener partiet bærer hovedansvaret for det de opplever som en sekularisering og avkristning av Norge.

– Mange har den type oppfatning, og for enkelte har den sterke opposisjonen mot Ap gått over i et hat. Man skal ikke grave dypt i kommentarfeltene før man finner dette hatet, bekrefter Vebjørn Selbekk, redaktør for den kristne dagsavisen Dagen.

Han peker samtidig på at det er en misoppfatning blant enkelte kristenkonservative rundt forskjellen på sosialdemokrati og sosialisme.

– I enkelte kristne miljøer er det en sterk skepsis til sosialisme. Her kobler man sosialisme til ateisme. I det videre blir sosialdemokratiet koblet opp til en avkristningsideologi, påpeker Selbekk, som understreker at dette ikke nødvendigvis dreier seg om hat, men heller skyldes sterke følelser.

Kilder: «Gerhardsens valg» av Eirik Wig Sundwall, Store norske leksikon (snl.no).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hat mot AP? Har jeg aldri merket noe til.
Vis hele sitatet...
Då har du ikkje sett veldig godt etter. Det er rimeleg vanleg med påstander om at AP med vitande og vilje går inn for å øydelegge landet. Les du litt i konspirasjonsmiljø er det dønn vanleg.

Andre parti er ikkje utsett for det samme. Og det er totalt urimeleg. Eg er t.d. langt ifrå einig med hverken Høgre eller FRP - men samtidig trur eg på ingen måte at FRP har eit ønske om å øydelegge landet. Dei er nok oppriktige - men eg er ueinig med dei. Det samme gjeld AP. Det er fullstendig OK å vere ueinige politisk.

Grunnen er nok gjerne, som du er inne på, at AP har hatt svært mykje makt historisk.
Selv tror jeg mye av forklaringen på (presumptivt) hat mot AP skyldes rolledelingen i realpolitikken. På den ene siden markedsfører de seg som solidariske med arbeideren og de mindre heldig stilte, og på den andre som de ivrigste forkjemperne for skatter og avgifter. Det er vanskelig å få øye på solidarisk tenkning i et parti som går inn for å bygge et høykostland (alenemoren knekkes nesten av årsavgiften på bil, mens direktøren trekker på skuldrene).

På den annen side er den tradisjonelle arbeiderklassen død, og velgermassen blir erstattet med en ny, nemlig ikevestilge innvandrere. Jeg tror disse faktorene til sammen skaper grobunn for antipatier (uansett hold i argumenter)
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Då har du ikkje sett veldig godt etter. Det er rimeleg vanleg med påstander om at AP med vitande og vilje går inn for å øydelegge landet. Les du litt i konspirasjonsmiljø er det dønn vanleg.

Andre parti er ikkje utsett for det samme. Og det er totalt urimeleg. Eg er t.d. langt ifrå einig med hverken Høgre eller FRP - men samtidig trur eg på ingen måte at FRP har eit ønske om å øydelegge landet. Dei er nok oppriktige - men eg er ueinig med dei. Det samme gjeld AP. Det er fullstendig OK å vere ueinige politisk.

Grunnen er nok gjerne, som du er inne på, at AP har hatt svært mykje makt historisk.
Vis hele sitatet...
Ja nå har jeg ikke for vane å søke opp konspirasjonsteorier så det kan ligge der. Eller at vi er i forskjellige kretser. Der jeg vanker er det nok flere til venstre for midten enn til høyre. Men kan ikke si at jeg opplever at det er noe hat mot partier på høyresiden heller.

Og det er vel kanskje slik det er for de aller fleste? Folk flest skiller mellom partipolitikk og person. De aller fleste av oss vil ikke karakterisere politikeres personlighet basert på partitilhørighet, uansett om vi er enige eller uenige i deres politikk.

Hva disse tastaturkrigerne gjør vet jeg ikke, ei heller hvor dypt det hatet stikker. Er det kanskje en form for ventilering og en måte å få ut gruff som har bygd seg opp i andre deler av livet? Ikke orker jeg å bruke noe tid på å finne ut av det. Jeg satser på at pst eller andre offentlige instanser gjør jobben sin og holder kontroll over de verste før de evt. finner på noe galskap.

Jeg skal ikke avskrive det forskerne kommer med, men orker ikke bruke tid på å lese gjennom kilder heller. Jeg noterer det de sier, men for meg og mitt liv så får ikke det noen stor påvirkning. Jeg omgir meg ikke med hatefulle mennesker og når det diskuteres politikk så er det politikken og evt. løsninger på problemer som er fokus, ikke oppheng i hvilken blokk noen tilhører, eller mer eller mindre konspiratoriske tanker om hvor makten egentlig sitter.

Avvikere og de som står på ytterste flanke vil naturligvis finnes. At noen av disse forsøker å starte hatkampanjer mot et parti eller deres politikere velger jeg å møte med total likegyldighet. Om de ønsker å bli hørt eller har en politisk agenda så får de gjøre som andre. Stifte et parti, stille til valg og være en del av den demokratiske prosessen. Er de ikke en del av løsningen så er de en del av problemet.
Sist endret av random67489; 23. juli 2018 kl. 19:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja nå har jeg ikke for vane å søke opp konspirasjonsteorier så det kan ligge der. Eller at vi er i forskjellige kretser. Der jeg vanker er det nok flere til venstre for midten enn til høyre. Men kan ikke si at jeg opplever at det er noe hat mot partier på høyresiden heller.
Vis hele sitatet...
Eg er nok rimeleg venstreorientert sjølv, men det hindrer ikkje at eg plukker opp ting. Det finst i rikt monn på facebook. Det er essensielt sett tankegodset Breivik bygde på - og det er overraskande mange som deler det.

Og for å repetere eit vesentleg poeng: å vere ueinig med AP (og alle andre parti) er fullstendig OK. Det er fullstendig OK å vere imot innvandring. Det er fullstendig OK å vere for fri innvandring.

Men å anklage AP (eller George Soros) for å med viten å vilje undergrave samfunnet er ikkje OK. Det er konspirasjonsteorier, som ikkje er basert på fakta. Det er - for å sitere Trump - fake news.
Det er de høyrevridde nett trollene som fortsatt ikke har kommet seg ut av mammas kjeller siden den gang og spyr ut selvhatet og frustrasjonen sin på andre som har det kjipt så dem føler seg litt høyere selv.

Ja det er fucked at det fins folk med sånne holdninger men bitre tapere har det med å rette pekefingern mot andre fordi de er for late til å ta tak i eget liv
Det er ganske mange som intenst hater FrP også.
Når det i tillegg blir nærmest umulig å si at man stemmer FrP i enkelte kretser, er det ikke rart at dette resulterer i et hat andre veien:
https://www.minervanett.no/frykten-for-frp/
Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Hva er det egentlig som har skjedd med oss, hvor kommer dette hatet fra?

Hva tenker du, og har du spesielle meninger om AP?
Vis hele sitatet...
Det kommer fra urtiden og siden er det blitt ivaretatt og pleid etter alle kunstens regler. Når vi bodde i huler og var uenige kakket man bare en stein i hue når forbannelsen og hatet ble plagsomt. Etter hvert har det utviklet seg til den mest avanserte og grusomste metoder jeg ikke skal komme inn på. Hat, krig osv. Er det rart at vi da hetser AP, FRP osv. Det er jo det samme i hele verden…
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av anonym_bruker Vis innlegg
Det er ganske mange som intenst hater FrP også.
Vis hele sitatet...
Eg har ikkje registrert hat. Mange misliker RP og politikken FRP fører. Mange meiner at den politikken vil øydelegge Norge. Mange har anklaga FRP for populisme.

Men. Eg har ikkje høyrt nokon påstå at FRP med vitande vilje går inn for å øydelegge landet. Det er ein skilnad der.
Sist endret av vidarlo; 27. juli 2018 kl. 11:33.
Sitat av anonym_bruker Vis innlegg
Det er ganske mange som intenst hater FrP også.
Vis hele sitatet...
Det er det nok. Jeg kjenner meg ganske greit skyldig i et visst hat mot en rekke fremtredende FRP-politikere selv også, uten at jeg tar til kommentarfelt i aviser for å be de leke gjemsel i en snøfonn i nærheten av store snøfresere av den grunn.

Men. Ingen hittil har bedrevet massemord på FPU sitt landsmøte, jeg har heller ikke sett noe særlig til at mer eller mindre tilfeldige FRP-medlemmer drapstrues over en lav sko.

Det hatet som rettes mot AP og mange av deres medlemmer er uten sidestykke i norsk sammenheng. Det er fullstendig forkastelig.

Enda verre blir det når enkelte politikere på høyresiden prøver å vri det hele til at de også er en slags ofre i det hele. Når hele deres mediestrategi ser ut til å være inspirert av Donald Trumps lemfeldige omgang med sannheter og utbrudd verdig en unge i trassalderen.

(om noen nå vil anklage meg for å være en venstrevridd tulling så kan jeg samtidig si at jeg med to unntak har stemt partier på høyresiden i samtlige valg de siste 20 årene)
The lucky one
PairADice's Avatar
En annen grunn til det generelle misbehaget ovenfor AP (om ikke nødvendigvis en forklaring på netthets osv.) er at de av og til kan oppfattes/framtre som det som gjerne kalles "kaviarsosialister". De forfekter ett likhetssamfunn med minst mulig klasseskille, men nyter likevel godt av de godene en politisk overklasse gjerne gjør (jfr. tilnærmet 1m. i lønn som stortingsrepresentant osv.) og oppfattes ofte som virkelighetsfjerne fra folkets hverdag når de kjemper for innføring av politikk som, selv om det på langsikt kanskje er fornuftig, der og da framstår som politisk spill og PR-kampanjer for å vinne godvilje blant egne kjernevelgere.
Sitat av PairADice Vis innlegg
En annen grunn til det generelle misbehaget ovenfor AP (om ikke nødvendigvis en forklaring på netthets osv.) er at de av og til kan oppfattes/framtre som det som gjerne kalles "kaviarsosialister". De forfekter ett likhetssamfunn med minst mulig klasseskille, men nyter likevel godt av de godene en politisk overklasse gjerne gjør (jfr. tilnærmet 1m. i lønn som stortingsrepresentant osv.) og oppfattes ofte som virkelighetsfjerne fra folkets hverdag når de kjemper for innføring av politikk som, selv om det på langsikt kanskje er fornuftig, der og da framstår som politisk spill og PR-kampanjer for å vinne godvilje blant egne kjernevelgere.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i. AP fremstår mindre og mindre som arbeidernes parti. Men det å være uenige med et partis politikk rettferdiggjør på ingen måte de ytringene som fremsettes mot både partiledelse og helt vanlige medlemmer.

Liker man ikke et parti så unnlater man å stemme på de. Er man ekstra ivrig og vil påvirke hva andre mennesker stemmer på så melder man inn i seg et parti man er mer enig med og driver valgkamp. Så enkelt er det faktisk.
Sist endret av liasis; 27. juli 2018 kl. 12:37.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
At Ap er for langt til høyre til å kunne kalle seg "arbeiderparti" er vel fair, men det er neppe høyrevridning som står til grunn for diverse hatsk oppgulp i kommentarfelter og liknende.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av robhol Vis innlegg
At Ap er for langt til høyre til å kunne kalle seg "arbeiderparti" er vel fair, men det er neppe høyrevridning som står til grunn for diverse hatsk oppgulp i kommentarfelter og liknende.
Vis hele sitatet...
Nei, og det er jo fullstendig legitimt å påstå at AP ikkje lenger ivaretar arbeiderinteresser. Det er fullstendig legitimt å hevde at AP sin skattepolitikk går ut over arbeidarar. Eg har ikkje registrert at nokon prøver å skjerme seg frå den typen kritikk heller. Om det er rett er diskutabelt, men det er sakleg kritikk.
Alle partier har igrunn flyttet seg mot høyre, det er jo derfor det er blitt plass til nye parti på venstresiden her i Norge.

En kan jo titte over dammen der flyttingen mot høyre har gått en del hakk lenger enn i Norge men vi er på vei dit i god fart vi også.