Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 872
Prøver å sette opp en windows 2008 server i skole-sammenheng. Og i boka jeg bruker står det at jeg må/bør bruke statisk ip-adresse. De sier ikke hvorfor, så om noen vet det hadde det vært fint.

Når jeg prøver å sette opp statisk ip-adresse får jeg feilmeldingen som topic viser.
Her er ip-adressene jeg bruker:

IP-adress: 192.168.1.10
Subnet-mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.1.1

Preferred DNS server: 192.168.1.1


Jeg sjekka på rutern , og det står at DHCP er "ON". Men i terminalen om jeg skriver IPCONFIG /ALL står det "DHCP enabled: No".

Jeg er på trådløs, og bruker VMware player på ubuntu for å sette opp serveren.
Noen som har vært borti lignende eller vet hva jeg kan prøve for å fikse det?
I routeren din har du på DHCP - det vil si at den vil generere lokale iper som kan benyttes.
På serveren din har du ikke på DHCP; fordi du har satt på statisk ip. Sett på at den skal hente iper automatisk, så vil du fort se at du får "DHCP enabled: yes"

Edit:
Når det gjelder å bruke en statisk ip på en server, er fordi da vet du alltid hvilken ip serveren din har. Hvis du benytter deg av en DHCP range så kan den lokale ipen variere.
Sist endret av Adrian; 5. februar 2013 kl. 20:14. Grunn: Tilleggsinfo
Trådstarter
5 0
Ah, skjønner.
Hvorfor får jeg da en error når jeg bruker statisk ip? IE funker heller ikke da, selv om det står at jeg er koblet til internet.
Vil jo helst ha internet-forbindelse OG statisk ip
Har ikke evt. med range å gjøre da? Mener på at range på de fleste rutere starter på x.x.x.100 og oppover... Prøv å bruk 192.168.1.150, så ser du om det fungerer da.
Trådstarter
5 0
Sitat av lroedal Vis innlegg
Har ikke evt. med range å gjøre da? Mener på at range på de fleste rutere starter på x.x.x.100 og oppover... Prøv å bruk 192.168.1.150, så ser du om det fungerer da.
Vis hele sitatet...
Funka ikke det nei. Tror man kan bruke 1 - 254 eller no.

Nå funker nettet med statisk ip! Måtte tydeligvis bruke ip av type x.x.80.x
Får fortsat feilmelding om at DHCP er avslått, skjønner ikke hvorfor det skal komme feilmelding av det. Men det funker hvertfal som det skal