Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6516
Katte ekspert
Juvia's Avatar
2 0
Hei, jeg har blitt pålenka hos Kriminalomsorgen for en ukes tid siden.
Møtte opp der og fått fotlenke og denne boksen som ligner en gammeldags hustelefon. Den tok jeg med hjem og ringte da Elektronisk Kontroll når jeg kom hjem, de sa jeg skulle bare koble den i strømmen og det var det. Soning var i gang. Men hvordan vet de grensene i leiligheten min og hva som er ute og inne? De har ikke vært hjemme og målt opp da korona stengte hele Norge.
Regner med dette har en viss rekkevidde men likevel hvordan vet denne boksen hvor jeg er hen..

Ikke har jeg tenkt å teste ut, men synes det var bare snodig.

De kommer ikke hjem til meg iom at man skal holde avstand, ikke har de testa meg for promille eller tatt urinprøve når jeg ble pålenka, de skal heller ikke ta random promille test hjemme hos meg. Jeg slipper å dra til de pålagte møtene med KO, de bare ringer på mobilen og sjekker hvordan det går.

Det gjør meg ingenting at det er sånn det er, alle er jo hjemme likevel. Jeg drar på jobb og drar hjem. Livet er ikke forandra noe drastisk sånn sett.

Jeg er bare glad for at de satte i gang med soning da det ble også utsatt pga korona, og skal bli deilig å få denne dingsen av.

Noen andre med fotlenke for tida?
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hah good going og flaks at du fikk fotlenke akuratt nå da når det egentlig ikke gjør noe forskjell pga korona og social distansing. Enig det høres rart ut at de ikke har vært å målt hjemme hos deg, jeg trodde de gjorde det og er like nysgjerrig som deg på å finne ut av hvordan grensene da funker.

Chill at du også slipper uanmeldt kontroll på besøk og rustester. Luksus soning da!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Boksen vet ikke hvor du er, bare ca hvor langt unna du er basert på styrken på radiosignalene mellom fotlenken og boksen. Tykke yttervegger kan også svekke signalene. Signalene sendes kanskje en gang i minuttet. Jeg bare gjetter, men det kan fungere ca sånn. Om du klarer å kopiere signalet, ta det opp og spille det av med en sender, kan du lage noe som sender juksesignaler til boksen og så gå ut om du vil. Men i et mer avansert opplegg sendes det litt forskjellig signal fra gang til gang og da er du like langt om du ikke har fasiten.
Sist endret av apen_julius; 29. april 2020 kl. 23:07.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av apen_julius Vis innlegg
Boksen vet ikke hvor du er, bare ca hvor langt unna du er basert på styrken på radiosignalene mellom fotlenken og boksen. Tykke yttervegger kan også svekke signalene. Signalene sendes kanskje en gang i minuttet. Jeg bare gjetter, men det kan fungere ca sånn. Om du klarer å kopiere signalet, ta det opp og spille det av med en sender, kan du lage noe som sender juksesignaler til boksen og så gå ut om du vil. Men i et mer avansert opplegg sendes det litt forskjellig signal fra gang til gang og da er du like langt om du ikke har fasiten.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man "ta opp signalene" for å kopiere dem?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Hvor lang tid tok det fra du hadde "intervju" med en fra kriminalomsorgen frem til du fikk brev om godkjent fotlenkesoning? Fikk du brev i posten eller via altinn?
Sitter spent å venter på eget brev, har gått 2,5 uke siden intervju og han fra kriminalomsorgen sa jeg skulle få svar innen 3 uker.
New generation
colakork's Avatar
Sist jeg ble lovet å høre noe innen måneden tok det nesten et år å få svar
Sist endret av colakork; 24. februar 2021 kl. 13:57.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg venter også på svar om det blir fotlenke. Var på et «intervju» for å se om promilleprogram eller fotlenke passet best!
Er selv ganske spent, hørtes jo chill ut i hovedposten.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor lenge har du ventet AB klar brunbjørn?
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
2 uker med denne, men saksbeh har gått ut i vinterferie også da
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av colakork Vis innlegg
Sist jeg ble lovet å høre noe innen måneden tok det nesten et år å få svar
Vis hele sitatet...
Og hva skjedde til slutt? Klagde du eller fikk erstatning pga lang saksbehandlingstid?
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk påsatt lenke for noen dager siden, og har samme opplevelsen som trådstarter skriver. Jeg måtte heller ikke ta noen pisseprøve. Vi bare testa den alkometeren som jeg fikk med hjem. Jeg har røyka jevnlig i flere år nå, så testen hadde slått ut på thc (Røyket en J dagen før). Skal heller ikke møte fysisk med kriminalomsorgen grunnet koronaen og dem skal heller ikke komme hjem til meg på besøk. (Dem ringer på skype for å sjekke hvor jeg er og må blåse i alkometeret når dem ber meg om dette)

Så; Hvordan kan kriminalomsorgen da kunne finne ut om jeg har røyka under hjemmesoningen? Da dem ikke har noe utgangspunkt i mine verdier fra før? Og Hvis dem plutselig ska gjøre en urintest på meg, så vil den jo mest sannsynlig slå ut på thc uansett etter 21 dager, siden dette sitter lenge i fettvev etc.

Hva tenker dere om dette?
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du og dere som har fotlenke kan dere svare på mitt spm i denne tråden
Biometri i forbindelse med soning med fotlenke

Hva er biometri, irisavleser og fingeravtrykk i fotlenke skrivet her? Noe dere måtte eller må gjennom? Sanker de inn noen annen og ny identitetsinfo på deg i forbindelse med fotlenke soningen?
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Syk hai siden jeg ber deg svare på spm mitt skal jeg også svare på ditt. angående rustesting sa de til meg at de unngår hjemmebesøk nå men kan ta stikk prøver en sjeldent gang i blandt hos de de har høy mistanke hos. så med mindre du ser ut som en narkis kommer de sikkert ikke men en veit jo aldri..
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke hva biometri er. Det nye nå er at man får utdelt en mobiltelefon fra kriminalomsorgen som dem kan ringe på via skype lignende greier. På denne mobilen vil dem også se på et kart hvor jeg befinner meg når dem ringer. Dem bruker denne tlf i forbindelse med blåstesting og sjekke at jeg er på jobb. Telefonen er avslått til dem ber meg om å slå den på.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet ikke hva biometri er. Det nye nå er at man får utdelt en mobiltelefon fra kriminalomsorgen som dem kan ringe på via skype lignende greier. På denne mobilen vil dem også se på et kart hvor jeg befinner meg når dem ringer. Dem bruker denne tlf i forbindelse med blåstesting og sjekke at jeg er på jobb. Telefonen er avslått til dem ber meg om å slå den på.
Vis hele sitatet...
Okey så du måtte ikke avgi iris kopi og fingeravtrykk osv i forbindelse med fotlenka? Ringer de på din mobil eller på skype mobilen du får fra dem når de skal ringe å ha vanlig kontroll samtale?
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Okey så du måtte ikke avgi iris kopi og fingeravtrykk osv i forbindelse med fotlenka? Ringer de på din mobil eller på skype mobilen du får fra dem når de skal ringe å ha vanlig kontroll samtale?
Vis hele sitatet...
Nei. Måtte skrive under på noen papirer bare at det var OK at dem kan ringe meg for å sjekke om jeg er på jobb eller må blåse i alkometeret jeg fikk fra dem.
Dem ringer først på min private mobil og ber meg slå på telefonen som jeg fikk fra dem.
Dem slipper dermed å kjøre ut selv for å se om jeg er på jobb eller møte opp hjemme hos meg for å ta blåsetest, da vi gjør dette over skype.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk påsatt lenke for noen dager siden, og har samme opplevelsen som trådstarter skriver. Jeg måtte heller ikke ta noen pisseprøve. Vi bare testa den alkometeren som jeg fikk med hjem. Jeg har røyka jevnlig i flere år nå, så testen hadde slått ut på thc (Røyket en J dagen før). Skal heller ikke møte fysisk med kriminalomsorgen grunnet koronaen og dem skal heller ikke komme hjem til meg på besøk. (Dem ringer på skype for å sjekke hvor jeg er og må blåse i alkometeret når dem ber meg om dette)

Så; Hvordan kan kriminalomsorgen da kunne finne ut om jeg har røyka under hjemmesoningen? Da dem ikke har noe utgangspunkt i mine verdier fra før? Og Hvis dem plutselig ska gjøre en urintest på meg, så vil den jo mest sannsynlig slå ut på thc uansett etter 21 dager, siden dette sitter lenge i fettvev etc.

Hva tenker dere om dette?
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Siden du har fått positiv test og kriminalomsorgen vet om det så antar jeg at de kommer til å komme på stikkprøve kontroll uanmeldt, selvom disse skjer sjeldnere nå pga corona.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Siden du har fått positiv test og kriminalomsorgen vet om det så antar jeg at de kommer til å komme på stikkprøve kontroll uanmeldt, selvom disse skjer sjeldnere nå pga corona.
Vis hele sitatet...
Jeg testet positivt for thc, ble tatt en urin test på ved pålenking. Men ingen flere. Dette var snakk om 21 dager i 2018
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Siden du har fått positiv test og kriminalomsorgen vet om det så antar jeg at de kommer til å komme på stikkprøve kontroll uanmeldt, selvom disse skjer sjeldnere nå pga corona.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev tidligere, så tok dem jo ikke noen tisseprøve av meg ved pålenking
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av dnbalex Vis innlegg
Jeg testet positivt for thc, ble tatt en urin test på ved pålenking. Men ingen flere. Dette var snakk om 21 dager i 2018
Vis hele sitatet...
21 dager er no annet er mange som får 4-6mnd og da tenker jeg meg de er innom en gang eller to på rustesting om de har mistanke
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.
Jeg startet min soning nylig. Skal ha den i litt over 2 mnd.
De tok hverken blåse- eller urinprøve da jeg startet. De har heller ikke kommet uanmeldt enda.
Kjenner i helgene spesielt at det er tungt å ikke drikke eller noe.

Fikk ikke noe annet enn den "hustelefonen" utdelt med lenken.
Om jeg ikke husker feil så sa han jeg pratet med at jeg i tillegg til "permisjon", får forlate leiligheten de gangene jeg skal på jobb og når jeg skal innom dem. (Mulig dette kun er når det ikke er en pandemi på gang, eller at jeg innbiller meg at han sa det).

Så jeg lurer på:
Har noen andre kjennskap til om det er vanlig å måtte møte opp hos dem under soning nå i corona?
Om jeg hadde røyket en Jay eller to og de senere skulle avdekke det gjennom urinprøve. Hva er det verste som kan skje? (Som nevnt har de ikke tatt prøve av meg ved oppstart, så de har ikke noe å sammenligne med)

Takk for svar
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ryker man ikke rett i fengsel om man bryter reglene?
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Urolig Piggvar: Man møter ikke fysisk hos kriminalomsorgen akkurat nå. Har nylig avsluttet straff og de ringer bare.

Fra hjemmesiden deres om nåværende tiltak:
Kontakten mellom domfelte og ansatte skal i så stor grad som mulig foregår digitalt og/eller pr. telefon. Oppmøte på friomsorgskontor, ND-senter mv. skal begrenses til der det er særlig god grunn til domfelte fysisk kommer til kontoret.

Ved avgjørelsen av om domfelte skal møte fysisk hos kriminalomsorgen, skal det gjøres en vurdering av om sikkerhetsmessige hensyn tilsier det.



Om de kommer på døra for å sjekke tilstanden din og holder 1 meter avstand mens de snakker med deg, vet jeg ikke.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitter i nøyaktig samme båt! Bare noen få dager igjen. De har vært her å sjekka på meg, men det var ikke mer enn at jeg måtte ut å vise meg, så gikk de! Har kunnet ruse meg som vanlig, ingen problem!