Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 855
Vet ikke om dette er rett underforum, men jeg har et problem jeg ikke klarer å google.

Jeg har lastet ned en lokal kopi av dette:

http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javafoil.htm

Når jeg forsøker å kjøre det får jeg "error: java installation not found".

Jeg har definitivt java, noe jeg er sikker på ettersom at java sier det selv og at programmet fungerer ok på siden selv (under "the applet" helt nederst).

Det er et helvete å gjøre alt i browseren, så håper noen kan hjelpe.

NB: Jeg må ha det inn med te-skje.
Prøver du å kjøpe en java-applikasjon (som i frittstående program, ikke i nettleseren) eller en Java-Applet (et javaprogram i nettleseren)?

Slik jeg tolker det er det førstnevnte. Hvis det: hva får du om du skriver "java -version" i Command Prompt (eller terminalen om du er på linux/mac)?
Sitat av etse Vis innlegg
Prøver du å kjøpe en java-applikasjon (som i frittstående program, ikke i nettleseren) eller en Java-Applet (et javaprogram i nettleseren)?

Slik jeg tolker det er det førstnevnte. Hvis det: hva får du om du skriver "java -version" i Command Prompt (eller terminalen om du er på linux/mac)?
Vis hele sitatet...
Det kommer faktisk opp at jeg ikke har java da..

Men java selv på siden sin verifiserer at jeg har? Har også forsøkt reinstallering flere ganger.

Såvidt jeg forstår så har du forstått meg rett - jeg får ikke java-applikasjonen til å fungere (den er gratis, ligger på siden der), men jeg klarer å kjøre tilsvarende applet.
Har du 64-bit Java? Hvis du har det, så vil ikke det funke på 32-bit programmer. Prøv å last ned begge versjoner
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Likyhane: det er ikkje problemet når han ikkje får kjørt det fra terminalen. Det er eit problem om du ikkje får køyrt det i nettleseren din.

OP. Kjør følgande kommandoer
whereis java
echo $PATH

Eg mistenker at java ikkje er i pathen din, men er lagt til som plugin i nettleseren...
Sist endret av vidarlo; 24. august 2013 kl. 23:10.
Du har nok kun JRE installert. Last ned her og installer i stedet:
http://www.oracle.com/technetwork/ja...s-1880260.html
Sitat av slashdot Vis innlegg
Likyhane: det er ikkje problemet når han ikkje får kjørt det fra terminalen. Det er eit problem om du ikkje får køyrt det i nettleseren din.

OP. Kjør følgande kommandoer
whereis java
echo $PATH

Eg mistenker at java ikkje er i pathen din, men er lagt til som plugin i nettleseren...
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan man kjører en kommando... Men takk uansett, ordnet seg

Sitat av lroedal Vis innlegg
Du har nok kun JRE installert. Last ned her og installer i stedet:
http://www.oracle.com/technetwork/ja...s-1880260.html
Vis hele sitatet...
Aner ikke hvorfor, men dette fikset biffen!

Takk!
▼ ... over en uke senere ... ▼
JRE er KUN for å kjøre applets i nettleseren. Om du vil kjøre programmer o.l. må du ha "den fulle pakken". Fint å høre at det løste problemet!