Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 7023
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nei, plombert utstyr er som sagt unntatt lisensen. Det er mer som at alle i landet skal betale sexavgift fordi alle har kjønnsorganer og kan ha sex hvis man vil.
Vis hele sitatet...
Eller at alle som har bil må betale veiavgift uavhengig om man kjører eller lar bilen stå. Eller at skattepengene mine går til sjukehus og pensjonister selv om jeg hverken er pensjonist eller sjuk. Ikke er jeg innvandrer heller, men bruker jaggu meg penger på asylmottak.

Rare greier.
Sist endret av Mith; 24. januar 2013 kl. 17:44.
På tide å stemme FRP, de eneste som vil fjerne dette idiotiske systemet med NRKlisens.
NRK-lisensen er gammel og utdatert. Vi er i 2013 nå.
Bruker heller ikke NRK, utenom i skisesongen, og har ikke hatt stor nytte av NRK siden barne-tv faktisk var bra. Burde fått TV-pakker uten NRK-kanalene. Bruker heller ikke NRK sin hjemmeside til å se programmer eller TV på..
Dette er et tulleforslag som helt sikkert går gjennom.
Nå er det på tide å bruke stemmeretten sin. Betaler nok skatter og avgifter som det er.

Nå gjelder selvfølgelig ikke denne saken bare NRK-lisensen da, men jeg følte det var den som irriterte meg mest idag.
Jeg har egentlig ingenting imot en statsfinansiert TV-kanal. Det er mange feil og mangler forbundet med slikt, men de kan tillate seg å lage ting der de ikke primært tenker på å tjene penger. Penga ligger i billig rølpeunderholdning; hadde f.eks BBC vært privat ville aldri David Attenborough vært et navn man kjenner. Eller Monty Python eller Douglas Adams. NRK har laget mye dårlig, men de har også laget mye bra og visjonært. Jeg vil definitivt beholde NRK som en statskanal, men ujeg vil heller finansiere den over skatteseddelen. Det ville vært mye billigere for alle parter, og langt mer rettferdig.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Legg ned hele lisensordningen, og ta det fra statskassa.
Fjerner mye byråkrati og fjerner denne debatten.

Alle de statige utleggende i forbindelse med kringkastingstjenester, burde kunne tilbakeføres via skatteordningen. Så lenge man slipper straffeskatt hver gang NRK skal arrangere MGP....
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Legg ned hele lisensordningen, og ta det fra statskassa.
Fjerner mye byråkrati og fjerner denne debatten.

Alle de statige utleggende i forbindelse med kringkastingstjenester, burde kunne tilbakeføres via skatteordningen. Så lenge man slipper straffeskatt hver gang NRK skal arrangere MGP....
Vis hele sitatet...
Argumentet her er selvfølgelig at ingen politiske partier skal ha direkte kontroll over hvor mye penger NRK får, for å unngå situasjoner som dette. (Riktig nok en annen organisasjon som blir truet, men prinsippet er det samme.)
Tanken bak er at hvis NRK sender ting Arbeiderpartiet ikke liker så kan ikke Arbeiderpartiet trekke tilbake pengestøtten NRK får. Så det å legge lisensen over skatteseddelen er i prinsippet stikk i strid med mer demokrati og åpenhet med tanke på at man åpner for mulig politisk styring av fri presse.
Sist endret av Mith; 24. januar 2013 kl. 19:02.
Sitat av Mith Vis innlegg
Argumentet her er selvfølgelig at ingen politiske partier skal ha direkte kontroll over hvor mye penger NRK får, for å unngå situasjoner som dette. (Riktig nok en annen organisasjon som blir truet, men prinsippet er det samme.)
Tanken bak er at hvis NRK sender ting Arbeiderpartiet ikke liker så kan ikke Arbeiderpartiet trekke tilbake pengestøtten NRK får.
Vis hele sitatet...
Jo, men det kan lovfestes som en konkret sum som justeres etter konsumprisindeksen eller noe. Det vil gi samme vern som i dag; lisensordninga er jo også lovregulert. I tillegg kunne man hatt ordninger for frivillig støtte osv. Jeg ser det har problemer, men her må man forsøke å finne løsninger også. Lisensordningen koster mye penger å drive inn og den er grunnleggende usosial og urettferdig - noen tusenlapper er mye penger for enkelte, mens for mer bemidlede er lisensen for lommerusk å regne. Ved å involvere alle nye teknologiske løsnbinger som her foreslås, så legger man hindringer for at ubemidlede skal kunne ta del i samfunnsutviklingen: smartelefoner har blitt et viktig kulturelt fenomen, og mulighetene de tilbyr er enorme. De har nå også blitt billige nok til at fattige kan skaffe seg en. Å ikke kunne ha telefon fordi NRK-lisensen blir en uoverkommelig ekstrautgift er for meg dårlig sosialpolitikk.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Jeg spør igjen: hvordan plomberer jeg telefonen min slik at jeg slipper nrk lisensen?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg spør igjen: hvordan plomberer jeg telefonen min slik at jeg slipper nrk lisensen?
Vis hele sitatet...
Step 1: Loddebolt
Step 2: Tlf.ens WiFi og 3g antenner
Step 3: ????
Step 4: Profit


Men for å være seriøs, dette lurer jeg også på.
Sist endret av Freddy_fred5; 24. januar 2013 kl. 19:22.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg spør igjen: hvordan plomberer jeg telefonen min slik at jeg slipper nrk lisensen?
Vis hele sitatet...
Og jeg svarer igjen, du betaler ikke lisens for telefonen din så slutt å mas med det.
Hvis dette lovforslaget skulle komme til å gå gjennom så må du antageligvis kjøpe en telefon uten 3g og wifi eller annen mulighet til å surfe på nettet hvis du ikke vil betale lisens. I tillegg så kommer det antageligvis til å være en lisens per hustand som dekker alle ønskelige enheter, uten at det koster noe mer om du bare har en tv eller 5 tver, 4 telefoner og sju datamaskiner.

Hele poenget her er å få inn flere betalere som per dags dato nyter godt av at andre betaler tv-lisens.
Sist endret av Mith; 24. januar 2013 kl. 19:27.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Og jeg svarer igjen, du betaler ikke lisens for telefonen din så slutt å mas med det.
Hvis dette lovforslaget skulle komme til å gå gjennom så må du antageligvis kjøpe en telefon uten 3g og wifi eller annen mulighet til å surfe på nettet hvis du ikke vil betale lisens.
Vis hele sitatet...
Så det finnes ingen måte å plombere en telefon hvis man vil slippe tv-lisensen?

Virker som de som har kommet på dette lovforslaget ikke har tenkt på at det finnes folk i norge som ikke ser på nrk, som ikke har en tv men som har en smarttelefon!
Sist endret av Turbolego; 24. januar 2013 kl. 19:40.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Så det finnes ingen måte å plombere en telefon hvis man il slippe tv-lisensen?
Vis hele sitatet...
Nei, det er jo hele poenget.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Virker som de som har kommet på dette lovforslaget ikke har tenkt på at det finnes folk i norge som ikke ser på nrk, som ikke har en tv men som har en smarttelefon!
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, det er jo hele poenget. Mediehverdagen forandrer seg, men finansieringen av statskanalen har stått stille i mange år. Dette er et grep for å få flere til å være med på finansieringen av den nye mediehverdagen.

Lisensen har som sagt ikke noe med hvilke kanal eller program du velger å se på. Uansett hvordan du vrir og vender på argumentasjonen din så er du tjent med at NRK eksisterer, absolutt alle partier er enig om det, så du kan bare legge av deg den holdninga om at du ikke ser på nrk og derfor burde slippe, på samme måte som du bare kan gi faen i å fortelle meg at du ikke er innvandrer, pensjonist eller sjuk og derfor ikke vil betale for asylmottak, pensjoner og sjukehus.
Sist endret av Mith; 24. januar 2013 kl. 19:44.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det er jo hele poenget.
Selvfølgelig, det er jo hele poenget. Mediehverdagen forandrer seg, men finansieringen av statskanalen har stått stille i mange år. Dette er et grep for å få flere til å være med på finansieringen av den nye mediehverdagen.

Lisensen har som sagt ikke noe med hvilke kanal eller program du velger å se på. Uansett hvordan du vrir og vender på argumentasjonen din så er du tjent med at NRK eksisterer, absolutt alle partier er enig om det, så du kan bare legge av deg den holdninga om at du ikke ser på nrk og derfor burde slippe, på samme måte som du bare kan gi faen i å fortelle meg at du ikke er innvandrer, pensjonist eller sjuk og derfor ikke vil betale for asylmottak, pensjoner og sjukehus.
Vis hele sitatet...
Men hvis NRK er ment å være et av felleskapets goder og noe alle skal betale for, enten de ser på det eller ei, hvorfor i hule hampen kan det da ikke bli gjort via skatteseddelen?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men hvis NRK er ment å være et av felleskapets goder og noe alle skal betale for, enten de ser på det eller ei, hvorfor i hule hampen kan det da ikke bli gjort via skatteseddelen?
Vis hele sitatet...
Den diskusjonen får vi ta når folk forstår at dette ikke handler ikke om vi skal ha NRK eller ikke, men som du sier, hvordan det skal finansieres. Det som er spesielt med nrk og lisens er at det er en flat skatt som ikke alle må betale, men som gir goder til samfunnet alle nyter godt av. Ja den kan virke usosial og ja, jeg er åpen for å se på andre muligheter, men det blir ikke her og ikke i denne tråden. Grunnen til at NRK ikke er finansiert via. skatteseddelen har jeg alt skrevet over her.
Sist endret av Mith; 24. januar 2013 kl. 19:50.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Okay, hvorfor ikke innføre innlogging for å se på nrk med pc/mobil, som står på nrk-lisensen og som aktiveres når du betaler den?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Okay, hvorfor ikke innføre innlogging for å se på nrk med pc/mobil, som står på nrk-lisensen og som aktiveres når du betaler den?
Vis hele sitatet...
Lisensen har som sagt ikke noe med hvilke kanal eller program du velger å se på.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Lisensen har som sagt ikke noe med hvilke kanal eller program du velger å se på.
Vis hele sitatet...
Alright... greit.

Hva med to lisenser, én til tv/radio (slik som vi har i dag)

Og en lisens til å se på nrk via nettet.
én lisens = én innlogging, slik som spotify.

Vil tro dette vil gi mer penger i kassa.

Dette vil også være mer fair for de som har tv, men ikke pc/smarttelefon og vice verca.
Sist endret av Turbolego; 24. januar 2013 kl. 20:06.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Okay, hvorfor ikke innføre innlogging for å se på nrk med pc/mobil, som står på nrk-lisensen og som aktiveres når du betaler den?
Vis hele sitatet...
Da mister hele NRK mening. Om de tjener mer penger desto fler som bruker tjenesten blir de en kommersiell aktør i likhet med alle andre. Da kan man like gjerne legge det ned.

NRK skal kunne tilby underholdning til minoritetene i samfunnet, som ikke andre kommersielle aktører trakter etter. De skal og ta rollen som rikskringkaster.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Da mister hele NRK mening. Om de tjener mer penger desto fler som bruker tjenesten blir de en kommersiell aktør i likhet med alle andre. Da kan man like gjerne legge det ned.

NRK skal kunne tilby underholdning til minoritetene i samfunnet, som ikke andre kommersielle aktører trakter etter. De skal og ta rollen som rikskringkaster.
Vis hele sitatet...
men du ser ikke problemet med at tidligere så var tv-lisensen valgfri, dvs. om du valgte å ikke ha tv, så slapp du å betale.

mens nå blir du tvunget til å betale siden de ikke kan ha noen innlogginsfunksjon fordi man skal unngå å være en "kommersiell aktør" ?

Det er idioti!

Hvorfor skal det å ha en innloggingsfunksjon på pc/mobil være ødeleggende for nrk sin rolle som rikskringkaster?
Sist endret av Turbolego; 24. januar 2013 kl. 20:19.
Det som er idioti er at du ikke skjønner er at før betalte 90% av husholdingene lisens og 10% slapp, det skal det bli slutt på og derfor skal de 10% siste prosentene også være med å spleise, så sant de har internett eller tv. Det er en måte å være føre var og følge med på teknologisk utvikling.
Sist endret av Mith; 24. januar 2013 kl. 20:28.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Det som er idioti er at du ikke skjønner er at før betalte 90% av husholdingene lisens og 10% slapp, det skal det bli slutt på og derfor skal de 10% siste prosentene også være med å spleise, så sant de har internett eller tv. Det er en måte å være føre var og følge med på teknologisk utvikling.
Vis hele sitatet...
Så målet er 100%?

Sett tv-lisensen på skatteseddelen.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Så målet er 100%?

Sett tv-lisensen på skatteseddelen.
Vis hele sitatet...
Målet er å fornye et gammelt regelverk som ikke dekker de områdene politikerne mener det skal og som helt åpenbart skaper mye bråk, frustrasjon og usikkerhet for en del, bla. så er ordet "fjernsynsmottaker" utdatert og har skapt trøbbel for folk som feks. vil bruke tven sin som pc-skjerm. I tillegg til å dekke flere av de som faktisk benytter seg av tilbudet, både nå og i framtiden, vil det også gjøre administrasjon og innkreving av avgiften lettere. Hvorfor nrk ikke finansieres over skatteseddelen har jeg svart på flere ganger alt.
Sist endret av Mith; 24. januar 2013 kl. 20:36.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det som er idioti er at du ikke skjønner er at før betalte 90% av husholdingene lisens og 10% slapp, det skal det bli slutt på og derfor skal de 10% siste prosentene også være med å spleise, så sant de har internett eller tv. Det er en måte å være føre var og følge med på teknologisk utvikling.
Vis hele sitatet...
Javel, og du er mot skatteseddel. Men det er fortsatt unødvendig komplisert å ha med en egen regel om at man må eie ett eller annet (som alle gjør) for å betale - da kunne de like gjerne ha sagt at alle som bor i landet må betale en årlig sum.

Forøvrig - da systemet ble innført, så var det vel ikke en gang 10% som betalte? Det tok en stund før det var et fjernsynsapparat i hver stue. Den gangen var det rettferdig med et slikt opplegg da det var få som tok del i godene. Dettte har endret seg, men da kan også betalingsmodellen endres. Herre min hatt, den gangen var jo opplegget med "hustanden" konstruert rundt premisset om kjernefamilien med far i jobb og mor hjemme med deres 2,13 barn!

Jeg er ikke uenig i at en statskanal er en god idé, men dette lisenstullet er unødvendig komlisert og dyrt og så ulikt den opprinnelige intensjonen at det bare er en dårlig vits som gir populistene vann på mølla. Jeg skjønner qat du er skeptisk til å la det gå over statsbudjettet da frepperne vil økse i det ved enhver anledning, men som tidligere nevnt - det kan lovreguleres.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Målet er å fornye et gammelt regelverk som ikke dekker de områdene politikerne mener det skal og som helt åpenbart skaper mye bråk, frustrasjon og usikkerhet for en del, bla. så er ordet "fjernsynsmottaker" utdatert og har skapt trøbbel for folk som feks. vil bruke tven sin som pc-skjerm. I tillegg til å dekke flere av de som faktisk benytter seg av tilbudet, både nå og i framtiden, vil det også gjøre administrasjon og innkreving av avgiften lettere. Hvorfor nrk ikke finansieres over skatteseddelen har jeg svart på flere ganger alt.
Vis hele sitatet...
Alright, så da kommer det en ny lisens.

Hvorfor ikke kalle denne "TV/PC/Mobil lisensen" ?

Betyr dette at kontrollørene kommer for å sjekke hvilken telefon og pc du har også nå?

Hva med de som får pc/mobil fra arbeidsgiver og som har plombert tv hjemme?

Skal da arbeidsgiver betale lisensen til alle sine ansatte?
Sitat av Mith Vis innlegg
Målet er å fornye et gammelt regelverk som ikke dekker de områdene politikerne mener det skal og som helt åpenbart skaper mye bråk, frustrasjon og usikkerhet for en del, bla. så er ordet "fjernsynsmottaker" utdatert og har skapt trøbbel for folk som feks. vil bruke tven sin som pc-skjerm. I tillegg til å dekke flere av de som faktisk benytter seg av tilbudet, både nå og i framtiden, vil det også gjøre administrasjon og innkreving av avgiften lettere. Hvorfor nrk ikke finansieres over skatteseddelen har jeg svart på flere ganger alt.
Vis hele sitatet...
Og noen ganger må man bare innse at det er ikke vits i å oppgradere dampmaskinen lenger; det er på tide å investere i nytt utstyr som går på strøm. Lisensmodellen er så håpløst utdatert at det er ingen vits i å flikke på regelverket, man bør starte på nytt med blanke ark og heller stille spørsmålene "hva ønsker vi å oppnå? Hvordan skal vi gjøre det? Hva gir oss best støtte, stabilitet og kredibilitet blandt dem vi kriongkaster for?" - jeg tror du vil komme frem til at lisensiering av iPad ikke er veien å gå.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Javel, og du er mot skatteseddel.
Vis hele sitatet...
Jeg har sagt at det får vi diskutere en annen gang.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
kjernefamilien med far i jobb og mor hjemme
Vis hele sitatet...
Dette blir jo selvfølgelig alt for offtopic til å ta videre, men norsk kjernefamilie er basert på at både mor og far skal jobbe, hele folket i arbeid, og det er en viktig grunn til at vi har et så likestilt samfunn og en fungerende velferdsstat

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Alright, så da kommer det en ny lisens.

Hvorfor ikke kalle denne "TV/PC/Mobil lisensen" ?

Betyr dette at kontrollørene kommer for å sjekke hvilken telefon og pc du har også nå?

Hva med de som får pc/mobil fra arbeidsgiver og som har plombert tv hjemme?

Skal da arbeidsgiver betale lisensen til alle sine ansatte?
Vis hele sitatet...
Jeg gidder ikke diskutere stråmenn, ordvalg og konstruerte problemstillinger på et lovforslag som antageligvis kommer til å bli forandret mange ganger før det evt. går gjennom.
Sist endret av Mith; 24. januar 2013 kl. 20:48.
Sitat av Mith Vis innlegg
Dette blir jo selvfølgelig alt for offtopic til å ta videre, men norsk kjernefamilie er basert på at både mor og far skal jobbe, hele folket i arbeid, og det er en viktig grunn til at vi har et så likestilt samfunn og en fungerende velferdsstat
Vis hele sitatet...
Jada, og det er fint. Men: én lisens pr. husstand når alle jobber er grovt urettferdig. Et etablert ektepar har generelt bedre råd pr. pers enn aleneforeldre, og de blir i tillegg to til å dele på utgiftene. Videre har du den berømte fattige studenten - jeg hadde ikke TV de første årene, og jeg spinka og sparte for å kjøpe meg en laptop. Jeg trengte en nokså hissig laptop til mitt studium; skulle jeg ha måttet betale for NRK-lisens i tillegg hadde jeg ikke hatt råd til en adekvat maskin. Da hadde jeg måttet lyve, noe jeg helst ikke vil. Dessuten lager opplegget et slags angiversystem der butikkene må sladre til NRK om hvem som kjøper hva.
Lisensen er rett og slett en dårlig og usolidarisk løsning og det hele kunne løses veldig mye mer elegant. Jeg hører du sier at dette ikke er relevant for diskusjonen, men jeg vil heller si det er sakens kjerne - det utredes å innføre lisensplikt for alskens duppeditter, og det burde de ikke gjøre. De burde ta et steg tilbake og tenke nytt.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg gidder ikke diskutere stråmenn, ordvalg og konstruerte problemstillinger på et lovforslag som antageligvis kommer til å bli forandret mange ganger før det evt. går gjennom.
Vis hele sitatet...
Hvilken løsning foreslår du på dette problemet?
Sitat av Mith Vis innlegg
Eller at alle som har bil må betale veiavgift uavhengig om man kjører eller lar bilen stå.
Vis hele sitatet...
Ja, for eksempel. Veiavgift og bompenger som går til helt andre ting enn vei.
NRK har utspilt sin rolle. Tiden da det kun var én kanal og forbud mot fargesendinger og utenlandske tv-kanaler er omme. Hva er det NRK har som ikke andre kan levere?
Største problemet jeg ser er bedrifter pc'er og jobb tlf'er, skal alle disse registre vær for seg ? og så må bedriften betale ?
selv om alle ansatte betaler vær si avgift hjemme?
Sitat av caperno Vis innlegg
NRK har utspilt sin rolle. Tiden da det kun var én kanal og forbud mot fargesendinger og utenlandske tv-kanaler er omme. Hva er det NRK har som ikke andre kan levere?
Vis hele sitatet...
For eksempel er det en viktig del av demokratiet å ivareta minoritetenes interesser, og for eksempel nyheter på samisk og tegnspråk er ikke noe reklamefinansierte kanaler vil kunne ivareta, rett og slett fordi det blir for smalt publikum.
Sitat av Myhre Vis innlegg
For eksempel er det en viktig del av demokratiet å ivareta minoritetenes interesser, og for eksempel nyheter på samisk og tegnspråk er ikke noe reklamefinansierte kanaler vil kunne ivareta, rett og slett fordi det blir for smalt publikum.
Vis hele sitatet...
Av 40 000 samer i Norge, så snakker rundt 15 000 av disse samisk. Mesteparten - men ikke alle av disse - forstår nordsamisk som Oddasat bruker i sendingene sine. Jeg er enig i at man skal bevare den samiske kulturen, og at døve også skal få se nyheter på TV, men jeg syntes ikke dette forsvarer lisensen. I 2013 vil NRK passere 5 milliarder i lisensinntekter, og dette er for de fleste så mye penger at det bare blir provoserende.

Hvorfor kan de ikke opprette en ny kanal med ett par timers innhold om dagen for minoriteter og de med hørselsvansker? Så kan man tilby denne gratis ved at skattebetalerne betaler for den (det vil koste markant mindre enn 5 milliarder), og så kan de som vil bruke NRK sine TV-kanaler betale for seg selv. En radiokanal som fungerer som riksradio syntes jeg imidlertid er viktig å beholde. Denne kan finansieres via skatteseddelen.

Kilder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Samer
http://en.wikipedia.org/wiki/Northern_Sami
Sitat av caperno Vis innlegg
Av 40 000 samer i Norge, så snakker rundt 15 000 av disse samisk. Mesteparten [...][/url]
Vis hele sitatet...
Sikkert korrekt, og totalt uvesentlig. Du kan si slik om hver eneste enkeltting; akkurat denne ene tingen er ikke viktig nok til å rettferdiggjøre en statskanal. Men så er det summen av alle disse tingene som er viktig! Gammeldansentusiastene kan kjøpe plater, fans av sære europeiske spillefilmer på tre timer ++ kan kjøpe dem selv, og bestemødrene som liker Norge Rundt kan se på opptak fra 80-tallet eller noe. Problemet er at "alle" har ett eller annet smalt de liker, og det er i praksis kun NRK som sender smale ting. Ergo, fjern NRK og du fjerner en kulturopplevelse noen setter pris på uansett hvem du spør. Dersom man bare ksla gå etter penger, så får man tomme og overfladiske talentshow og amerikanse sitcomer, og da blir det til slutt ganske kjipt. Har du aldri opplevd følelsen av å zappe gjennom alle kanalene og bare finne fotball og pop-kultur, for så å til slutt ende opp med å si "meh, whatever" og se en B-film fra Ungarn?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Sikkert korrekt, og totalt uvesentlig. Du kan si slik om hver eneste enkeltting; akkurat denne ene tingen er ikke viktig nok til å rettferdiggjøre en statskanal. Men så er det summen av alle disse tingene som er viktig! Gammeldansentusiastene kan kjøpe plater, fans av sære europeiske spillefilmer på tre timer ++ kan kjøpe dem selv, og bestemødrene som liker Norge Rundt kan se på opptak fra 80-tallet eller noe. Problemet er at "alle" har ett eller annet smalt de liker, og det er i praksis kun NRK som sender smale ting. Ergo, fjern NRK og du fjerner en kulturopplevelse noen setter pris på uansett hvem du spør. Dersom man bare ksla gå etter penger, så får man tomme og overfladiske talentshow og amerikanse sitcomer, og da blir det til slutt ganske kjipt. Har du aldri opplevd følelsen av å zappe gjennom alle kanalene og bare finne fotball og pop-kultur, for så å til slutt ende opp med å si "meh, whatever" og se en B-film fra Ungarn?
Vis hele sitatet...
Not sure if serious..?

Alle som liker smalt innhold skal få lov til å fortsette med det, men jeg ønsker ikke å betale for det. Det samme går for de som liker talentshow og sitcoms - la de betale for seg selv!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Gammeldansentusiastene kan kjøpe plater, fans av sære europeiske spillefilmer på tre timer ++ kan kjøpe dem selv, og bestemødrene som liker Norge Rundt kan se på opptak fra 80-tallet eller noe.
Vis hele sitatet...
Tuller du nå? Poenget med å gi fem milliarder kroner (5000000000,-) til NRK hvert år, er ikke å tilfredsstille små, sære lyster hos hver enkelt. Slike personlige goder betaler man selv.

Noen snakker om samene, ser jeg. I tillegg ser jeg også behovet for en statlig informasjonskanal som sikrer at folket kan få nødvendig informasjon ved behov. Et eksempel på det, er jo flyalarmen som gikk for et par uker siden. Da kommer det forklarende informasjon på NRKs radio- og TV-kanaler. Litt kjipt om det skulle skje noe alvorlig, og vil bare har private, kommersielle kanaler i landet. Ser for meg TV3 stiller seg på bakbeina. "Nope. Vi er midt i primetime, ikke faen om vi tar Paradise Hotel av lufta nå."