Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 3862
Ja, som trådtittelen sier, tror jeg at jeg trenger en ny forsterker. Jeg kjøpte min nå 14 år gamle Harman/Kardon AVR80 billig for 5 år siden. Har brukt den jevnlig på et sett med SOH SGHS-331 (hvis det sier dere noe?). Men siden i sommer har den fuska jevnlig. Har tidligere hatt problemer med at den har skrudd seg av (skjer ikke på AUX...). Etter jeg flytta på den i sommer, har den skrudd seg av ved 150+BPM på trommesettet. Av. På. Konstant. Nå skrur den seg ikke på i det hele tatt, og jeg lurer fælt på å kjøpe en ny/brukt. Jeg har ikke bruk for noe megafancy.
Hva anbefaler dere freaks, som har peiling? Frister litt med Harman/Kardon igjen, siden den gamle har vist tegn på kvalitet. Pris: maks 3000 kr.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Da var en H/K 3470 underveis. Gleder meg.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Sjekka du sikringa før du kjøpte ny?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Selv om den er gammel, så kan det være pga varmen, termostatsikringen som skrur seg av og på pga støv og drit.

Men men, du har jo kjøpt ny
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Hvor sitter sikringa? Tror ikke det er den som har gått. Den skrur seg på igjen hvis jeg slår den med noe hardt, en gang i blant.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Skal ligge inni på to festebraketter rett etter strømkabelen inn til trafoen (Har i alle fall vært sånn på de forsterkerne jeg har åpna).
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Da skal jeg sjekke det ut.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Kom du noen vei?
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Nei. Jeg fant ut at det er så mye inni der, at jeg ikke tør å rote. Fant noe som kunne likne en liten sikring, men kan også være noe annet. Den satt rett under inngagen til strømledninga.

Har støv noe å si? Det er fullt av støv nedi der.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Støv har mye å si, enten fordi det hindrer at varmen kan stige/forsvinne fra komponentene, slik at de blir overopphetet, eller fordi det kan lage dårlig kontakt hvis det kommer inn i de riktige kriker og kroker.

Annbefaler å fjerne det, trykkluft er najs, da får du blåst ut ifra alle små kriker først.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Skal se om jeg kan få prøvd trykkluft en dag Har kompressor og alt her, et sted...
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Bilder? titegn
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Skal se om jeg finner kameraet

Her er det jeg tro kanskje kan være sikringa.

Ingen?
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Neivel da...
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Vanskelig å se om den er røket... Kan du ta den ut og ta et bilde litt nærmere med lys bakgrunn?
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Aner ikke hvordan jeg skal få den ut, sitter godt gjemt nedi der.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Er litt småirritert nå. Får ikke tak i han som solgte meg forsterkeren. Etter jeg ga han navn og adresse, har jeg ikke hørt noe fra han. Kan naturligvis være posten som er treigt, men jeg vet ikke. Han svarer ikke på mail, og vet ikke hele navnet hans, heller.

Uansett, tilbake til den gamle. Noen som vet en løsning på problemet mitt? Må vel være noe som er gåent, da forsterkeren ikke skrur seg på i det hele tatt, kun hvis jeg banker på den, hardt? Akkurat sjekka sikringa, så grei ut.
Sist endret av Husemann; 16. januar 2011 kl. 19:39.
Har du multimeter? Vist du har er det veldig lurt å måle om sikringen er "fucked" eller ikke. Har hendt med meg at "strengen" inni sikringen er av helt inne med metalkappa på selve sikringen, slik at jeg ikke så at den var gåen. Når jeg ristet på apparatet virket det. Min konklusjon er at strengen brannt seg fast i metalkappen igjen.
Har skrudd på akkurat samme forsterkeren nå den siste uka, og sjekka blokkskjemaer og dritt for å finne ut av den.

Når du skrur den på, kommer det en rød ring rundt påknappen?
Og, kommer det 2 klikk?

Det er nemlig en "sikkerhetskrets" som sjekker at alt funker som det skal når du skrur den på, før den gir "tillatelse" til hovedrelèet til at den kan starte opp. Kommer det ikke noen klikkelyd, kan det være så sinnsykt mye rart. Sitti å holdt på med det i 2 uker nå, og enda ikke finni ut noe som kan virke logisk. Frister å kaste dritten å skaffe en ny.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Xzip: Skal prøve det i løpet av uka.
McVik: Nei. Det skjer ingenting, den er HELT dau, akkurat som når du ikke har i kontakta. Men når jeg slår hardt på den, reagerer den ved å skru seg nesten på (standby), også slokner den igjen.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Spørs om det er noe løst oppi den da, eller noe dritt som lager kødd.

Det beste hadde vært om du hadde blåst litt med kompressoren
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
ER ikke noe løst. Får se om jeg får blåst litt.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ah, kom til å tenke på noe lignende.

Jeg hadde samme problem en gang, det var faktisk sikringen, de så OK ut, men tråden var ikke hel, så når jeg dunket i den, så fikk tråden kontakt, og den skrudde seg på i 1 sek, så av igjen.

Hadde ikke flere sikringer, så fikset det så pent med en binders
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Utdyp litt bedre hvordan du fiksa det med en binders. Bare satte du den der sikringa er?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ja, da jeg ikke hadde en sikring for hånden, så plasserer du den mellom de 2 kontaktene som egentlig er til sikringen, kjekk måte å eliminere ut sikringen uten multimeter.

Annbefales IKKE dog, du kan svi av komponenter, men jeg gjorde det siden strømforsyneren også hadde en sikring i seg.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Hm, ok. Hva slags forsterker gjorde du det på?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Husemann Vis innlegg
Hm, ok. Hva slags forsterker gjorde du det på?
Vis hele sitatet...
En eller annen kenwood forsterker tror jeg, men løsningen er universal på alt som benytter sikringer
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Da skal jeg prøve det med en gang, hehe (kanskje lurt å dra ut kontakta først? :P)

Da kan jeg avkrefte at det er sikringa, binderstrikset funka dårlig.
Høres ut som døde releer. Siden et rele er en automatisk bryter som, hvis den er NO, slår seg inn ved hjelp av elektromagnetisme, så kretsen blir sluttet.

Fra den forsterkeren du har, skal det komme 2 klikkelyder når du slår den på, ene er "safety" kretsen, som slår inn sånn at det blir satt strøm på resten av komponentene, og da hører du et klikk til fra releet til hovedkretsen. Kommer det ikke klikkelyder, vil jeg tro det er releet på safetykretsen som er dødt.

Det du KAN gjøre, (jeg anbefaler det ikke), er å lage en kortslutning mellom beina på releet til sikkerhetskretsen, for å se om den da skrur seg på.
DET ER EN MULIGHET FOR Å ØDELEGGE HELE FORSTERKEREN HVIS DU PRØVER PÅ DETTE, OG JEG FRASKRIVER MEG ALT ANSVAR HVIS DU PRØVER.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Hm, hvor sitter disse da? Har ikke tenkt å prøve, men det du sier har en sannhet i seg. Den pleier å klikke et par ganger når den skrur seg på/av.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ser sikkert ut som vanlige releer, en kvadratisk firkantet liten figur, typisk 3-5 bein. du kan prøve å ta et bilde av alt av innmaten, så kan vi se.

Om du finner de, så kan du heller(om du har) måle de med multimeter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Nå lurer jeg på en ting: hvilken forsterker anbefaler dere? Jeg vil ikke gi over 2000 kr, så helst brukt.
Ikke bruk binders! Du kan ødelegge sikringskap og i verste fall brenne ned huset ditt. Forsikringen mister du også, sikringene du ser her kan du bare ta ut med en tang og ta med på en bensinstasjon. Det koster rundt 30-40 kroner for nye, de hjelper deg med å velge riktige sikringer.

Hvilke høytalere skal forsterkeren drive?
Sist endret av Omaha; 25. januar 2011 kl. 14:24.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
For det første: forsikring på en 15 år gammel forsterker?
Jeg prøvde det med binders, men var ganske mislykka. Den starta fortsatt ikke, så var nok ikke sikringa som var gått.

Jeg får ikke tak i han jeg "kjøpte" forsterker av, så har lyst til å prøve et annet sted
Har noen høyttalere, men er ikke sikker på størrelsen
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Husemann Vis innlegg
For det første: forsikring på en 15 år gammel forsterker?
Jeg prøvde det med binders, men var ganske mislykka. Den starta fortsatt ikke, så var nok ikke sikringa som var gått.

Jeg får ikke tak i han jeg "kjøpte" forsterker av, så har lyst til å prøve et annet sted
Har noen høyttalere, men er ikke sikker på størrelsen
Vis hele sitatet...
Han mente vel forsikring på huset, om det brenner ned Binderstrixet var vel egentlig kun for å utelukke sikringen, om man ikke har noe annet for hånden, aka ikke permanent løsning.

Nå begynner den teite feilsøkinga, sjekke kondensatorer, resistorer osv, jeg er ikke god på dette, men det skader ikke å fort sjekke over etter blåste kondensatorer, selv om jeg er blank på dette området.

Se om det er lekket elektrolytt, om de er åpne, eller buler mye ut:
http://www.ccl-la.com/badcap.jpg
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hva med en Nad C352?
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Har ikke peiling, så legger ved noen bilder. Det lukter svidd på høyre side av forsterkeren.

Dårlig bilde av sikringa, men den virker fin.
Jeg har en forsterker som ikke er i bruk.
Kan du gi info om hva forstserkeren skal drive?
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Har ikke peiling, dessverre.
Er ikke noe digre greier, såpass vet jeg.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Har ikke peiling, dessverre.
Er ikke noe digre greier, såpass vet jeg.
Vis hele sitatet...
Rms?
Ohm?
titegn
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Max input: 100W står det. Mer vet jeg ikke :P

Men har kikka på et par stykk HK på finn, tror jeg skal gå for den ene.

Da kan jeg også kjøre større saker senere.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=26425155

Hva tror dere?
Du kan få ett 5.1 hjemmekino anlegg med 12" sub av meg til den prisen.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Det skal jeg ikke ha.
1500 kr er da ikke så mye? Den forsterkeren holder sikkert i 10 år til.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Jeg gikk rett og slett for den. ER det bomkjøp, selger jeg videre.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Har enda ikke fått tak i en :P Men har en på lur. Skal kanskje hente den til uka.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Har denne i sikte. Skal kanskje hente den i løpet av helgen. Kom gjerne med råd og tips.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=26813006
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jeg kan ikke se at dette er nevnt tidligere i tråden, men hva slags bruksområde har du på denne forsterkeren egentlig?
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Skal bare spille musikk med den? :P Har til nå bare hatt stereo-høyttalere, men lyst til å ha høyttalere rundt hele rommet her, også.
Skjønte ikke helt spørsmålet...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Husemann Vis innlegg
Skal bare spille musikk med den? :P Har til nå bare hatt stereo-høyttalere, men lyst til å ha høyttalere rundt hele rommet her, også.
Skjønte ikke helt spørsmålet...
Vis hele sitatet...
Spørsmålet betyr egentlig; "har du tenkt å høre mest musikk, eller se mest film? Har du tenkt å investere sånn at du har ett skikkelig surroundoppsett, eller kommer du til å bare ha to høyttalere?"
Sitat av Husemann Vis innlegg
Nei. Jeg fant ut at det er så mye inni der, at jeg ikke tør å rote. Fant noe som kunne likne en liten sikring, men kan også være noe annet. Den satt rett under inngagen til strømledninga.

Har støv noe å si? Det er fullt av støv nedi der.
Vis hele sitatet...
Det er nok overspennings-sikringa.
Ikke rør den, må da finnes en sikring til et sted