Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 6558
lurer på hva som er deres mening om basselementer til bil.
tenker da på merker og modeller. hadde vært kult å få vite andres meninger for en gangs skyld
er ikke feil om noen grumme forsterkere også blir nevnt.
Billig? Fence Audio! http://fnky.no
Kvalitet / godt merke? Nei.
12" skal være best i bil ;D Finnes utallige merker å velge imellom.

sjekk http://www.bilradiospes.no/ er mye bra der. + noen guider "how to"
Blaupunkt tror jeg skal være bra
Jeg har 3 stk 12" av merket sony xplode. godt fornøyd jeg
Durer så jeg får ondt i ørene, det er uten kondensator og ekstra batteri vell og merke.
Sitat av zeicko Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har selv hatt en Orion hcca 10.2 på 2500 watt rms, men nå har jeg en Ground Zero Nuclear 15" og Ground Zero spiller bedre, funker mye bedre på høye toner, faktisk. Orion hca er veldig god på lave toner.

Pluss at Orion Hcca 10" koster 7000.- og Ground Zero Nuclear 15" koster 5000.- så ville valgt en Ground Zero fremfor en Orion.
http://www.youtube.com/watch?v=kuv22JRmxDo


4x15 hertz i en golf3 spiller godt det
Ikke mitt(du finner prosjekttråd til dette anlegget på Bilforumet.no)
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Blaupunkt tror jeg skal være bra
Vis hele sitatet...
da tror du feil
Sitat av Chaviz Vis innlegg
Kicker
JBL
Vis hele sitatet...
(beklager offtopic)
har to 18" JBL PA-elementer stående i en kasse i garasjen. noen som vet om det er mulig å skaffe billig PA forsterker til å drive disse?
Kicker? Nei, overpriset etter min mening. Ja, det spiller "rått", men laaangt derifra pent.

Hadde tidligere 2x Resonant Engineering XXX12 i min bil, sammen med 2x dynaBel BF7501, det annbefales. Dog., ingen fin pris på de subbene.
Ser ingen norske nettbutikker som selger disse akkurat nå, men i 2010 kostet de 11999,- pr sub, så drøyt 24k med frakt for kun subber, og 7k pr. forsterker.
Og det værste av alt er at de faktisk er verdt den prisen, de spiller SYKT i alle frekvensområder om du har skikkelig kasse. Tåler veldig mye, og spiller pent.

Om du skal ha noe som er billigere, men fortsatt spiller bra og pent, så kan eg annbefale JL Audio, JBL, Orion, Hertz, Fi BTL, B2 Audio, Digital Designs, Focal, Ground Zero, osv osv osv.

Og det med at 12" spiller best i bil er bare tull. Du kan få 8" som spiller mindts like rått som 12", og du kan få 18" som spiller minst like hardt og stramt som 12", alt kommer ann på kasse og instillingene du gjør med forsterkeren.

http://www.youtube.com/watch?v=JLCWRH6Pw_Q
2x B2 Audio ES8, 142dB @ 47hz

Men som sagt, kommer helt ann på hva du er ute etter, som du skal spille burps eller om du skal være med i SQL konkurranser.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Seas sine titoms aluminiumselementer er jævla presise i lukka kasse Spiller pent om de får nok effekt
Sitat av Holmen Vis innlegg
Jeg har 3 stk 12" av merket sony xplode. godt fornøyd jeg
Durer så jeg får ondt i ørene, det er uten kondensator og ekstra batteri vell og merke.
Vis hele sitatet...
Hadde selv 2x12" Sony Xplod i forrige bilen min. Var også strålende fornøyd. Pioneer har vel også noen veldig gode elementer i den størrelsen.
Hmm.. er det ingen som har nevnt Cerwin Vega? har ikke jævelig peiling men intrykket mitt er hvertfall at disse gir mest bass for penga..
Cerwin Vega XLS-28?
Dunker godt!
2x Alpine 15 tommere i porta kasse er ikke feil heller.
Noen som kjenner til om Seas Lotus SW250 10" er noe bra? Har et par sånne stående, har aldri brukt de eller hørt de før.
Sitat av iGnome Vis innlegg
Hmm.. er det ingen som har nevnt Cerwin Vega? har ikke jævelig peiling men intrykket mitt er hvertfall at disse gir mest bass for penga..
Vis hele sitatet...
Fordi de ikkje spiller noe pent. Men dypt og rått, helt klart.
Kan annbefale Cerwin Vega Stroker, av den nye typen, for de som liker rå bass!

Sitat av Gunnar Gul Vis innlegg
Noen som kjenner til om Seas Lotus SW250 10" er noe bra? Har et par sånne stående, har aldri brukt de eller hørt de før.
Vis hele sitatet...
Helt OK disse, fin lyd, men kanskje ikkje mest bass.

Sitat av ohsnap Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=kuv22JRmxDo


4x15 hertz i en golf3 spiller godt det
Ikke mitt(du finner prosjekttråd til dette anlegget på Bilforumet.no)
Vis hele sitatet...
Du finner den her også.
http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7178

Trønderbil dette.
Og det spiller rimelig heftig i den ja!
http://www.youtube.com/watch?v=yp6dc..._order&list=UL
nei selv kjører jeg med en 15 " dynabel dy9815 den tåler mye juling for å si det sånt. Rister bilen i filler gjør den og og den går dypt, bare synd at dynabel har slutta å selge den
Kjøres på en alpine mrp-m2000 og det slår som bare det:P
Må få tak i en til brukt.
Sitat av Gunnar Gul Vis innlegg
Noen som kjenner til om Seas Lotus SW250 10" er noe bra? Har et par sånne stående, har aldri brukt de eller hørt de før.
Vis hele sitatet...
Etter mine tidelgare erfaringar med SEAS kan eg seie at dei leverer høg kvalitet. Sikkert litt meir enn berre kraftig "dunk, dunk".
Jackhammer 21" 24" dundrer som bare det
Rockford Fosgate - 12" kicker , kjennes ut som noen sparker deg i ryggen når du kjører
hvorfor har ingen nevnt Rockford Fosgate T2??
satt inne i en Golf med to RF T2 12"... aldri følt meg så dårlig i magen etterpå!
så min anbefaling er Rockford Fosgate!
Sitat av Nugi Vis innlegg
Jackhammer 21" 24" dundrer som bare det
Rockford Fosgate - 12" kicker , kjennes ut som noen sparker deg i ryggen når du kjører
Vis hele sitatet...
Og du har peiling på hva du snakker om eller?
MTX "Jackhammer" er bare noe tull og handle seg, med den får du SKIKKELIG SKIKKELIG lite for pengene - den koster nå faktisk 12 000 DOLLAR nå så.

Andre forslag som har kommet her, RF T2 - De spiller ganske så rått, men det finnes fortsatt basselementer som er billigere og bedre.

Samme gjelder Kicker. Eg har hatt 2x12" Kicker CVR, 2x12" Kicker L5 og 2x12" Kicker L7, aldri igjen. Ja, disse spiller høyt, men aaalt for buldrete. Du kan ikkje høre på lav pen musikk, du MÅ vrenge opp for at de skal høres OK ut, og enda da er det alt for mye buldring. Men det fungerer helt klart for og virke kul igjennom gata

Skulle EG handlet nytt anlegg nå, så hadde det blitt noe som dette:

2x Digital Designs DD2512 12''

Sub av STOR kvalitet. Noe av det bedre du får til den prisen, og helt klart et godt kjøp.

Når det kommer til kasse for denne så ville eg søkt litt rundt på nettet, og spurt, for det kommer litt ann på hva du er ute etter.
ALDRI finn på og kjøp en sånn ferdig kasse som du får kjøpt på Torshov osv, da vil det spille skikkelig dårlig.
Kasse er det viktigste at alt når det kommer til bass, har du feil kasse, så vil det spille rævva uansett om du har bass til 50k og samme med forsterkere, sånn er det bare.

Forsterker til disse subbene:
dynaBel BF7501

Har selv hatt 3 av disse, og det er noen billige og gode monoblokker, som leverer.

Om du kjøper 2 av de subbene eg linket til over med 2x2ohms spoler, så kan du paralellkoble disse så de fortsatt har 2 ohm inn til monoblokka, da vil de få 1400WRMS, noe som passer perfekt. Også når du kjører monoblokka i 2ohm, vil det låte bedre, da den har bedre kontroll på elementet, og noe effekt til overs når de skikkelige harde slagene skal komme.

Ble litt mye det her, og beklager for evt. skrivefeil.
1) Optimalisert kasse i forhold til bruksområde, biltype og preferanser
2) Skikkelige muligheter for EQ
3) Tilstrekkelig kunnskap mellom ørene til å gjøre riktige prioriteringer.

"Element X eller Element Y?" er langt mindre viktig. Innenfor rimelighetens grenser såklart, det ER forskjell på Monacor SP-252E og JBL W10GTi...
▼ ... noen uker senere ... ▼
DENNE SLÅR ALT! sett inn et aggregat og en forsterker, pass på å ha stort bagasjerom:
http://www.usspeaker.com/paudio%20sd-21-1.htm
Sitat av Megabat Vis innlegg
DENNE SLÅR ALT! sett inn et aggregat og en forsterker, pass på å ha stort bagasjerom:
http://www.usspeaker.com/paudio%20sd-21-1.htm
Vis hele sitatet...
Haha, må si du har veldig peiling på dette.
Må bare spørre, hvorfor 21"?
Sist endret av JVMyhre; 25. mai 2011 kl. 22:24.
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Haha, må si du har veldig peiling på dette.
Må bare spørre, hvorfor 21"?
Vis hele sitatet...
det var en spøk?
Sitat av Megabat Vis innlegg
DENNE SLÅR ALT! sett inn et aggregat og en forsterker, pass på å ha stort bagasjerom:
http://www.usspeaker.com/paudio%20sd-21-1.htm
Vis hele sitatet...
Bra det var en spøk. Stort bagasjerom behøves nok ikke, denne simulerer faktisk ganske så pent i 100 liters lukket kasse. Men RCF LF21 trumfer den lett (i samme kassevolum);

- Følsomhet på 98dB kontra 96dB
- Max SPL på 130dB kontra 127dB
- Qtc på 0.56 kontra 0.72
- og ikke minst; den koster 2689 kr kontra 4421 kr
Sist endret av epifant; 26. mai 2011 kl. 02:36.
Alpine type-X spilelr sykt rent og pent,spiller like bra med 1 som 2,alt etter behov..
Sist endret av magnusjo87; 26. mai 2011 kl. 03:39.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Finnmarking
Med 2 av RE Audio XXXD2 18" i en god porta kasse kan du spille bilen din i filler.

Ellers driver jeg og en kompis gjør klar "festival-campingvogna" med 2 stk TC sounds LMS 5400 Ultra. Disse mater vi med 2 stk Crown XTi 4000. Jeg tror det vil bli go jazz, for og si det sånn
Kjører selv med 2 stk. SEAS Lotus 12" i lukket kasse, dette er norsk High-End! De koster 3500 kroner pr stk (dynabel), og er verdt hver krone. Jeg har hatt MANGE anlegg i bilen og har aldri hørt noe bedre til prisen. Drar de med en gammel Harman/Kardon TC600 forsterker, og det trykker godt... Men nå skal det sies at jeg liker å høre på MUSIKK, ikke during. Foran i bilen har jeg frontsett fra Focal, kanon høyttalere det og, så det merket nøler jeg heller ikke med å anbefale, regner med subbene deres holder samme kvalitet.
Å anbefale merker jeg bare har lest om eller hørt om fra kompisen te broren te dama holder jeg meg for god til. Men det som er sikkert er at når det gjelder subwoofer i bil, så er riktig kasse og riktig forsterker alfa og omega! ALLE subwoofere låter dritt hvis disse to tingene ikke er på plass.

BTW, hvorfor noen er interessert i å bruke masse penger på stereoanlegg som "durer så de får vondt i hodet" er for meg en gåte...
Finnmarking
Sitat av Syrehue Vis innlegg
Kjører selv med 2 stk. SEAS Lotus 12" i lukket kasse, dette er norsk High-End! De koster 3500 kroner pr stk (dynabel), og er verdt hver krone. Jeg har hatt MANGE anlegg i bilen og har aldri hørt noe bedre til prisen. Drar de med en gammel Harman/Kardon TC600 forsterker, og det trykker godt... Men nå skal det sies at jeg liker å høre på MUSIKK, ikke during. Foran i bilen har jeg frontsett fra Focal, kanon høyttalere det og, så det merket nøler jeg heller ikke med å anbefale, regner med subbene deres holder samme kvalitet.
Å anbefale merker jeg bare har lest om eller hørt om fra kompisen te broren te dama holder jeg meg for god til. Men det som er sikkert er at når det gjelder subwoofer i bil, så er riktig kasse og riktig forsterker alfa og omega! ALLE subwoofere låter dritt hvis disse to tingene ikke er på plass.

BTW, hvorfor noen er interessert i å bruke masse penger på stereoanlegg som "durer så de får vondt i hodet" er for meg en gåte...
Vis hele sitatet...
Jeg synes det blir veldig lite konkret og si "riktig forsterker" og "riktig kasse". Vist du mener at man skal prøve og bygge kassa slik at den passer bilen på best mulig måte. Samt og ha en forsterker som har nok kraft til og drive elementet man eier. Så skjønner jeg hva du mener.

Jeg har til dags dato ikke fått vondt i hodet av og høre på anlegg med mye bass. Mye diskant derimot har jeg ved flere tilfeller fått skallebank av.
Sitat av lihku Vis innlegg
Jeg synes det blir veldig lite konkret og si "riktig forsterker" og "riktig kasse". Vist du mener at man skal prøve og bygge kassa slik at den passer bilen på best mulig måte. Samt og ha en forsterker som har nok kraft til og drive elementet man eier. Så skjønner jeg hva du mener.

Jeg har til dags dato ikke fått vondt i hodet av og høre på anlegg med mye bass. Mye diskant derimot har jeg ved flere tilfeller fått skallebank av.
Vis hele sitatet...
Altså, kassen må ha riktig volum og riktig størrelse på port om det skal være en portet kasse. Alt dette for og få den tunet til riktig Hz.
Størrele på kasse og evt. port varierer også veldig til bruk. Om du vil ha dyp bass eller hard bass, om du skal spille SPL eller om du skal på EMMA treff.

Det finnes aldri et fasit svar på hvilken kasse som passer best.
Finnmarking
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Altså, kassen må ha riktig volum og riktig størrelse på port om det skal være en portet kasse. Alt dette for og få den tunet til riktig Hz.
Størrele på kasse og evt. port varierer også veldig til bruk. Om du vil ha dyp bass eller hard bass, om du skal spille SPL eller om du skal på EMMA treff.

Det finnes aldri et fasit svar på hvilken kasse som passer best.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du quoter meg. :P
Sitat av lihku Vis innlegg
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du quoter meg. :P
Vis hele sitatet...
Jeg synes det blir veldig lite konkret og si "riktig forsterker" og "riktig kasse". Vist du mener at man skal prøve og bygge kassa slik at den passer bilen på best mulig måte. Samt og ha en forsterker som har nok kraft til og drive elementet man eier. Så skjønner jeg hva du mener Virket for meg som du ikkje forsto det ang kasse, derfor.
Sitat av lihku Vis innlegg
Jeg synes det blir veldig lite konkret og si "riktig forsterker" og "riktig kasse". Vist du mener at man skal prøve og bygge kassa slik at den passer bilen på best mulig måte. Samt og ha en forsterker som har nok kraft til og drive elementet man eier. Så skjønner jeg hva du mener.

Jeg har til dags dato ikke fått vondt i hodet av og høre på anlegg med mye bass. Mye diskant derimot har jeg ved flere tilfeller fått skallebank av.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente med det utsagnet var at kassen, elementet og forsterkeren må passe ilag... Altså elementet må ha en kassetype og volum som passer iforhold til spesifikasjonene, og forsterkeren må først og fremst være kraftig nok til å drive det. Angående det med vondt i hodet så var det en kommentar til et spesifikt innlegg tidligere i tråden, som jeg glemte å quote.
Digital Design är absolut bland det bästa du kan få. Men det kostar där efter oxo. Jag tycker absolut att man ska ha 2 stk 10" istället för 1 stk 12 "
Jeg stemmer for at du stikker bort til nærmeste bilstereo butikk å forteller hvor mye du er villig til å bruke. så kommer de garantert med et bra alternativ til deg... alt kommer an på hvor lang du er villig til å dra det. å lommeboka selvsagt... men pass deg... bilstereo er en dyr hobby du fort kan bli hekkta på...