Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 6182
Sitat av bobbo Vis innlegg
Det virker som om enkelte her har misforstått hva politiet egentlig er. De har mer makt enn mannen i gata, og kan bruke fysisk makt hvis nødvendig. De er også mennesker, og reagerer under stressende situasjoner. Jeg har tilgode å se politiet oppføre seg dårlig mot uskyldige mennesker. Dersom man er imøtekommende, rolig og ærlig, blir man ofte behandlet på en brukbar måte. Slik jeg oppfatter politiet, blir ting ofte gjort på en enten-eller måte. Dersom de først skal gripe inn, gjør de det skikkelig. Et dytt mot en politimann kan godt resultere i at du blir lagt i bakken ganske "brutalt", og dratt med til arresten. Dette ser man også i serien.

Dersom politet rykket ut til en fest med mange rusa agresive personer, forstår jeg godt at de er varsomme. De skal ikke utsette seg selv for unødvendig fare, og jeg har ingen sympati for de som får litt juling etter å ha angrepet politiet. Dersom du blir angrepet helt uprovosert, må du selvfølgelig både anmelde og ringe avisen.

Angående politihunden så var det for å ta den mistenkte på fersk gjerning, og da snakker vi rykende fersk. Han hadde nettopp hoppet ut av den stjålne bilen etter fluktforsøk med denne, og fortsatte til fots. Det er ikke sånn at politiet må ha en dom for å handle. At politiet ikke bruker politisk korrekt språk for å kommunisere med hunden, burde dere egentlig forstå. Vil dere at betjenten skal rope "Politihund rex, kan du være så snill å forfølge den mistenkte? Men for guds skyld ikke knurr mot han før vi har en dom eller han har knivstukket deg for tredje gang".
Vis hele sitatet...
Utrolig godt oppsummert! Det virker som det er en del her inne som ikke klarer å forholde seg til at politiet, som forvalter av statens maktapparat, har plikt til å forvalte de lover og regler som våre folkevalgte har vedtatt.

Jeg har også til gode å se politiet angripe uskyldige mennesker. Men det er som du sier, at politiet ved motstand må bruke makt for å få gjort jobben sin. Det virker som det er en del her inne som forventer å skulle kunne prøve å vri seg unna uten at det får konsekvenser.

Vær høflig og redelig og du vil få samme behandling tilbake. Men ved å være spydig, vanskelig eller fysisk kan man jo ikke forvente å bli behandlet med silkehansker.
Trådstarter
Sitat av juster Vis innlegg

Jeg har også til gode å se politiet angripe uskyldige mennesker.
Vis hele sitatet...
det har ikke jeg i tromsø hoppet purken på en fyr fordi han ble dyttet (han var svart) han ble annmeldt for ordensforstyrrelse men han som dyttet gikk videre
Sitat av xavi0n Vis innlegg
ja vet de kan gjøre det men fortsatt jævla unødvendig.
Vis hele sitatet...
Det er greit at du synes det var unødvendig. Men kan du komme med forslag til hvordan politiet skulle stanset deg etter at du fortsatte å gå videre etter å ha blitt gitt beskjed om å stoppe?

Nå har vi bare fått servert én versjon av akkurat denne historien og jeg får det liksom ikke for meg at politiet grunnløst skulle bruke makt for å stanse deg i påsyn av såpass mange andre (du var tross alt på TG)
Trådstarter
jeg fikk ikke beskjed han sa ikke et kløyva ord han bare la meg ned
Sitat av xavi0n Vis innlegg
det har ikke jeg i tromsø hoppet purken på en fyr fordi han ble dyttet (han var svart) han ble annmeldt for ordensforstyrrelse men han som dyttet gikk videre
Vis hele sitatet...
Jeg velger å tro at det ligger mer til historien og situasjonen enn ett enkelt isolert dytt som ga grunnlag for pågripelse for ordensforstyrrelse.

Han som ble pågrepet hadde selvfølgelig ikke vært oppfarende, åpnet munnen eller på andre måter vært innblandet eller?
Trådstarter
nei, han ble dyttet fordi han ble kalt neger og gikk i opp i ansiktet på fyren, han dytten han bort og resten vet du
Sitat av xavi0n Vis innlegg
jeg fikk ikke beskjed han sa ikke et kløyva ord han bare la meg ned
Vis hele sitatet...
Om ikke annet håper jeg i alle fall du har lært noe av episoden slik at du stopper opp og er høflig og saklig om du skulle bli stoppet av politiet igjen. Så slipper du at noe slikt gjentar seg.
Trådstarter
har ikke du hørt på noe av det jeg har sakt? jeg gikk unna fordi jeg så ikek purken eller bikkja deretter la han meg i bakken uten og si et ord.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
nei, han ble dyttet fordi han ble kalt neger og gikk i opp i ansiktet på fyren, han dytten han bort og resten vet du
Vis hele sitatet...
Der ser du - "gikk opp i ansiktet på fyren". Dersom politiet på stedet ikke kjenner til hele historien og bare så dette, gjorde de jo bare det de skal. Det er å opprettholde ro og orden og hindre slåsskamper og andre ordensforstyrrelser.

Prøv å tenke litt lenger enn din egen nesetipp.
Trådstarter
de så alt ikke bare dette.
Det beste kortet du kan spille med er og være på talefot med politiet. Ikke at du skal fortelle dem ditt og datt.
Men vær mot dem som du vill dem skal være mot deg. Vær hygglig! Du kommer langt med de 2 ordene der.

Her hvor jeg bor er et lite sted hvor jeg kjenner / har vært borti i de fleste politibetjentene i kommunen, jeg merker her blir jeg behandlet med respekt, i forhold til om jeg blir stoppet av politiet i Oslo!

Men tråden handlet jo om politiet på TV Norge? Jeg kan synes dem er litt frekke og kunne gjort ting anderledes, men er jo ikke så lett om du står der med en drita full fyr som bare står der og ler av deg og kaller deg dritt, er ikke så mye annet og gjøre en og kjøre han til glattcella!
Sitat av xavi0n Vis innlegg
de så alt ikke bare dette.
Vis hele sitatet...
OK. Du har overbevist meg. Politiet er utelukkende maktsyke jævler som ikke ønsker annet enn å gjøre livet surt for andre. Spesielt ønsker de å ødelegge for uskyldige baguette-spisende datanerder som overhodet ikke er vanskelige når de blir anholdt.

Samtidig peker de seg stadig ut den svakeste og sindigste part i personkonfrontasjoner de kommer over i natte- og utelivet. De tar gjerne den som oppfører seg mest eksemplarisk og fattet i de ulike situasjoner. Takk for at du har åpnet øynene mine for disse tingene.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Tbag Vis innlegg
Helt ærlig så vet jeg ikke om jeg hadde greid å la være å angripe tilbake om onkel hadde brukt fysisk vold (makt, kall det hva du vil) mot meg hvis det i mine øyne var ubegrunnet.
Vis hele sitatet...
Og hva i all verden tror du hadde kommet utav den saken?
Min mening er at Politikonstabler er like mye mennesker som andre, og i Norge skal det være "likestilling". Om en politimann fortjener en på trynet, så synes jeg at det burde være lik terskel som om du gir en annen en på trynet.

En politimann skal burde ikke være mer verdt enn et annet menneske imo.
Sitat av kimmag Vis innlegg
Min mening er at Politikonstabler er like mye mennesker som andre, og i Norge skal det være "likestilling". Om en politimann fortjener en på trynet, så synes jeg at det burde være lik terskel som om du gir en annen en på trynet.

En politimann skal burde ikke være mer verdt enn et annet menneske imo.
Vis hele sitatet...
Hva du mener om han privat får være opp til deg. Men på jobb opptrer han ikke som privatperson, men som forvalter av statens maktapparat.
Politimannen er ikke mer verdt enn andre mennesker, men når han utfører et lovlig tjenesteoppdrag er det knytter et strengere straffeansvar enn et angrep mot en privatperson. Men det er fortsatt ulovlig å slå privatpersoner også da.

Og det er selvfølgelig at det skal være slik. Noe annet ville rett og slett ikke fungert.

Sitat av Tbag Vis innlegg
Helt ærlig så vet jeg ikke om jeg hadde greid å la være å angripe tilbake om onkel hadde brukt fysisk vold (makt, kall det hva du vil) mot meg hvis det i mine øyne var ubegrunnet.
Vis hele sitatet...
Føler du det er DIN oppgave å avgjøre hva som er nødvendig i politiets arbeid?
Sitat av kimmag Vis innlegg
Min mening er at Politikonstabler er like mye mennesker som andre, og i Norge skal det være "likestilling". Om en politimann fortjener en på trynet, så synes jeg at det burde være lik terskel som om du gir en annen en på trynet.

En politimann skal burde ikke være mer verdt enn et annet menneske imo.
Vis hele sitatet...
Jaha. Nei.

Dette har ikke mye med likestilling å gjøre. Hvis du slår en offentlig tjenestemann under legitim utøvelse av makt er det klart at du burde straffes deretter. Vi snakker ikke om en fyllekrangel her, vi snakker om en som under utøvelsen av sitt yrke av en eller annen grunn har funnet det hensiktsmessig eller nødvendig å ta kontakt med deg. Nå skal det riktignok nevnes at straffelovens § 127 åpner for begrensing i straff dersom tjenestemannen "...ved utilbørligt Forhold givet Anledning til Forbrydelsen...", men akkurat det er ikke noe å satse på å påberope seg. En offentlig tjenestemann er ekstra beskyttet, og sånn skal det være.

For øvrig er jeg av den oppfatning at fysisk vold både bør og kan unngås i de aller fleste tilfeller, spesielt i befatning med en som utfører et legitimt oppdrag.
Trådstarter
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Og hva i all verden tror du hadde kommet utav den saken?
Vis hele sitatet...
ja det var akkurat det jeg tenkte når jeg så han satt på meg. heldigvis var det eneste bikkja fant hundegodteri (gikk tur med bikkja tidligere på dagen) politimannen flirte og beklagde at han hadde kastet bort tiden min.
artig historie foressten
Sitat av kimmag Vis innlegg
Min mening er at Politikonstabler er like mye mennesker som andre, og i Norge skal det være "likestilling". Om en politimann fortjener en på trynet, så synes jeg at det burde være lik terskel som om du gir en annen en på trynet.

En politimann skal burde ikke være mer verdt enn et annet menneske imo.
Vis hele sitatet...
For en helt ufattelig lite gjennomtenkt kommentar. Er du rusa?
Lissomsjef
Gj3dda's Avatar
Møtte så seint som idag snill purk Kjørte moped på en sykkelvei, spotta ikke purken som sto på parkeringsplasse og ble stoppa. De ba om vognkort og førerkort, tok en promillekontroll, spurte om jeg var klar over at det var en sykkelvei (noe jeg var), spurte om russekort og lot meg dra med en liten moralpreken.

Tror de fleste har veldig forskjellige opplevelser med politiet avhengig av situasjonen. Oppfører man seg ordentlig og legger alle kort på bordet med en gang så er dem ikke så ille, faktisk veldig hyggelige.
Sist endret av Gj3dda; 10. mai 2011 kl. 00:06.
Sitat av Gj3dda Vis innlegg
Møtte så seint som idag snill purk Kjørte moped på en sykkelvei, spotta ikke purken som sto på parkeringsplasse og ble stoppa. De ba om vognkort og førerkort, tok en promillekontroll, spurte om jeg var klar over at det var en sykkelvei (noe jeg var), spurte om russekort og lot meg dra med en liten moralpreken.

Tror de fleste har veldig forskjellige opplevelser med politiet avhengig av situasjonen. Oppfører man seg ordentlig og legger alle kort på bordet med en gang så er dem ikke så ille, faktisk veldig hyggelige.
Vis hele sitatet...

Det kommer også veldig ann på hvem man møter
Lissomsjef
Gj3dda's Avatar
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Det kommer også veldig ann på hvem man møter
Vis hele sitatet...
Det er sant, men om man oppfører seg ordentlig mot dem og ikke tar noen stygg tone mot dem tror jeg det i de fleste tilfeller går mye bedre.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sist jeg møtte politiet etter a ha gjort noe "galt", var nar jeg og en kompis drakk pa offentlig plass.

Han kom plystrene bort med henda pa ryggen og lurte pa om vi ikke kunne ta a helle ut ølene vares, dette var jo ikke lov forklarte han med et smil. Helte ut bunnslurken av ølen og politimannen sa tusen takk og gikk videre mens han plystret. Dette var lørdag rundt klokken ett pa natta.

Hyggelig politimann.
Sist endret av Bombasa; 10. mai 2011 kl. 02:04.
Det lille jeg har sett av den serien synes jeg de fleste der virker alright.
Viss man vil se sprø purk, sjekk ut cops.

Ingenting som og se overivrig politi takle personer så dem fyker, og den mistenkte skriker you are hurting me
3 politimenn sitter på ryggen til vedkommende og brøler STOP RESISTING.
Personen vrir og vrenger seg pga smerte, å pga det får de mer på seg pga resisting arrest.
Stoffet som ble tatt var 3 gram med marihuana, og purken skryter over at det er denne delen av arbeidet som gjør at han får god samvittighet. Og det gir en moralsk boost.
Noen må man jo takle slik, det skal ikke mye til for å se det. Men av og til virker de bruker litt for mye makt. Og personen faktisk vrir seg unna pga smerter.
Underholdning så holder en høy standard.