Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 3222
Tenkte å kjøpe/bygge ett stereoannlegg å ha på rommet mitt. Trenger litt hjelp til hvor jeg skal plassere diverse osv.

Jeg har INGEN kunnskap med lyd og trenger alt fra bunnen av.
Hvordan annlegg burde jeg har?
Burde jeg kjøpe ferdigsett?
Bassere i forhold til diskanter?
Høytoner?

Noen som kan gi meg en oversikt over det jeg burde ha for å få helt ok lyd med grei bass til en pris under 10 000?

Rommet mitt er 12 kvm og er firkantet.

Mvh
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
først og fremst, HVA skal det brukes til? film fra ps3'n eller musikk mens du loker freak?
Sitat av J Press Vis innlegg
Tenkte å kjøpe/bygge ett stereoannlegg å ha på rommet mitt. Trenger litt hjelp til hvor jeg skal plassere diverse osv.

Jeg har INGEN kunnskap med lyd og trenger alt fra bunnen av.
Hvordan annlegg burde jeg har?
Burde jeg kjøpe ferdigsett?
Bassere i forhold til diskanter?
Høytoner?

Noen som kan gi meg en oversikt over det jeg burde ha for å få helt ok lyd med grei bass til en pris under 10 000?

Rommet mitt er 12 kvm og er firkantet.

Mvh
Vis hele sitatet...
Du kan jo satse på Fence Audio Stage-250P PA forsterkeren, og høyttalere som koster litt mindre enn forsterkeren
Anbefaler da de to store høyttalerne på 1320W, du får kjøpt de i par til 5000 kroner. Forsterkeren koster 4000 hos fnky.no, og du får tak i høyttalerne der.
Fence Audio er ikke akkurat det beste, men billig er det!
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Dramforbruk Vis innlegg
Du kan jo satse på Fence Audio Stage-250P PA forsterkeren, og høyttalere som koster litt mindre enn forsterkeren
Anbefaler da de to store høyttalerne på 1320W, du får kjøpt de i par til 5000 kroner. Forsterkeren koster 4000 hos fnky.no, og du får tak i høyttalerne der.
Fence Audio er ikke akkurat det beste, men billig er det!
Vis hele sitatet...
er du seriøs så? PA på et 12kvm stort rom? uten engang og vite hva han skal bruke anlegget til?
og btw, fence er ikke noe og satse på uansett! tro meg, har et par.
Kjøp deg ferdig sett, og bygge seg skikkeelige høyttalere krever litt, og om du har NULL erfaring vil jeg tro du kommer til og slite litt
Vet ikke om det er riktig for deg, men selv så bruker både jeg og en del kompiser Z-5500 og vi er veldig fornøyde.

Om det er noe sånt du tenkte på vet jeg ikke, men det er ihvertfall ett bra anlegg til musikk og gaming osv på ett vanlig rom.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Vet ikke om det er riktig for deg, men selv så bruker både jeg og en del kompiser Z-5500 og vi er veldig fornøyde.

Om det er noe sånt du tenkte på vet jeg ikke, men det er ihvertfall ett bra anlegg til musikk og gaming osv på ett vanlig rom.
Vis hele sitatet...
støtter denne i og med du ikke skal ha superuberlyd, det har nok bass og er veldig fleksibelt
Sitat av echuz Vis innlegg
først og fremst, HVA skal det brukes til? film fra ps3'n eller musikk mens du loker freak?
Vis hele sitatet...

Det skal brukes til film, ps3 og musikk mens jeg er freak.
Z-5500 fyller alle krav du stiller! Med minre du er MEGET sær! Aldri hørt noen form for skjæring i lyden i mitt anlegg, og bassen er VILL!
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Vet ikke om det er riktig for deg, men selv så bruker både jeg og en del kompiser Z-5500 og vi er veldig fornøyde.

Om det er noe sånt du tenkte på vet jeg ikke, men det er ihvertfall ett bra anlegg til musikk og gaming osv på ett vanlig rom.
Vis hele sitatet...
Det så veldig greit ut egentlig. Har den gamle versjonen(Tror jeg) men det er gått kaputt og tenkte å oppgradere litt.

Skal skjekke ut det du postet. så veldig bra ut
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvis du er på utkikk etter noe i 10 000-kroners klassen burde du holde deg milevis unna den plastikkhaugen som Z5500 er.
Tenkte mer maks 10 000. Og er ike dermed sagt at jeg skal bruke 10 000 kr selv om. Synes at Z5500 ser veldig bra ut til prisklassen.
Sitat av echuz Vis innlegg
er du seriøs så? PA på et 12kvm stort rom? uten engang og vite hva han skal bruke anlegget til?
og btw, fence er ikke noe og satse på uansett! tro meg, har et par.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Jeg har et 12kvm stort rom jeg også, og der har jeg Fence Audio PA greier. Hadde jeg hatt et større rom, hadde nok det vært et veldig dårlig anlegg i forhold til størrelsen på rommet...... Om du forstår hva jeg mener.
Sitat av J Press Vis innlegg
Tenkte mer maks 10 000. Og er ike dermed sagt at jeg skal bruke 10 000 kr selv om. Synes at Z5500 ser veldig bra ut til prisklassen.
Vis hele sitatet...
Mhm tru meg, ville ha brukt mere penger på noe kvalitet merket/anlegg, en den der Z5500
Har ikke selveste noe i mot Z5500 men vil du ha god lyd, å ikke utsette ørene dine, så invester pengene i noe knall
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Dramforbruk Vis innlegg
Nettopp. Jeg har et 12kvm stort rom jeg også, og der har jeg Fence Audio PA greier. Hadde jeg hatt et større rom, hadde nok det vært et veldig dårlig anlegg i forhold til størrelsen på rommet...... Om du forstår hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Så hvis disse kjøleskapene fra Fence ikke hadde passet til ett større rom.. Hva skulle du ha putta inn da? En konsertrigg?
Z5500 er ok om du ikke har hørt ånkli anlegg, så.. alle enige i det? Er ditt første anlegg z5500 er det sikkert rått, da har jeg tatt utgangspunkt i at du ikke har hørt ett ånkli anlegg. Om du bare vil ha høy lyd og bass er CW noe for deg

http://www.hifiklubben.no/produkter/...alere_sort.htm

http://www.hifiklubben.no/produkter/...hoyttalere.htm

+ forsterker da, så. Er mindre CW modeller og som gir grei bass, men
http://www.lydogbilde.no/test-dynavo...2146o.lbt.html

Dynavoice M65 kan også kjøpes brukt for rundt 1500,-, og noen venner av meg med lang erfaring og handleliste av HiFi utstyr mener høyttalerne spiller på lik linje om ikke bedre enn de i 5-6 000 kr klassen.

Finn en fornuftig forsterker/reciever i tillegg og du har et godt anlegg i budsjettklassen.
Sitat av flexx Vis innlegg
http://www.lydogbilde.no/test-dynavo...2146o.lbt.html

Dynavoice M65 kan også kjøpes brukt for rundt 1500,-, og noen venner av meg med lang erfaring og handleliste av HiFi utstyr mener høyttalerne spiller på lik linje om ikke bedre enn de i 5-6 000 kr klassen.

Finn en fornuftig forsterker/reciever i tillegg og du har et godt anlegg i budsjettklassen.
Vis hele sitatet...
Han var ute etter god bass, men ja. M65 er lett verdt 1500 kr, om dem fåes for det. har ikke sjekket, men 5-6.. Njæ, mine Jamo S606 spiller en god del bedre enn M65, men godt kjøp er det. Om han slenger på en forsterker og en sub så har han grei lyd, og bass
Trenger hjelp til essensielt sett det samme, skal sette sammen anlegg med så mye og god bass som mulig.

Fokuserer 100% på bass, vil at det skal riste så godt som mulig. Er ikke noe problem å sette sammen et par gulvhøyttalere og sub(ber). Problemet er at jeg ikke aner hvilke kabler jeg burde anskaffe eller om de følger med, er kompatibilitet noe jeg må tenke over når jeg kjøper forsterker?

Prøver å unngå å lage egen tråd. Noen som kan hjelpe med en liten post eller vise vei til en mer passende tråd?

Cheers.

prisklasse 15k
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Trenger hjelp til essensielt sett det samme, skal sette sammen anlegg med så mye og god bass som mulig.

Fokuserer 100% på bass, vil at det skal riste så godt som mulig. Er ikke noe problem å sette sammen et par gulvhøyttalere og sub(ber). Problemet er at jeg ikke aner hvilke kabler jeg burde anskaffe eller om de følger med, er kompatibilitet noe jeg må tenke over når jeg kjøper forsterker?

Prøver å unngå å lage egen tråd. Noen som kan hjelpe med en liten post eller vise vei til en mer passende tråd?

Cheers.

prisklasse 15k
Vis hele sitatet...
Om du slenger på bare biiiittelitt til så får du disse : http://www.hifiklubben.no/produkter/...hoyttalere.htm

Er ikke det nok bass.. da aner jeg virkelig ikke..

Her er forsterkeren: http://www.hifiklubben.no/produkter/...erker_sort.htm

Det går bare bittelitt over budsjettet ditt, så om du klarer det vil jeg si det er verdt det. om det kun er bass du vil ha ikke for det, funker helt greit til alt annet og
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Om du slenger på bare biiiittelitt til så får du disse : http://www.hifiklubben.no/produkter/...hoyttalere.htm

Er ikke det nok bass.. da aner jeg virkelig ikke..

Her er forsterkeren: http://www.hifiklubben.no/produkter/...erker_sort.htm

Det går bare bittelitt over budsjettet ditt, så om du klarer det vil jeg si det er verdt det. om det kun er bass du vil ha ikke for det, funker helt greit til alt annet og
Vis hele sitatet...
Det der så meget, meget lovende ut 2 x 15" basselementer i hver av høyttalerne?

Skal ikke bli noe problem å overstige budsjettet for dette settet her. Men når det gjelder kabler og slikt, følger det med? Er det noen 'avanserte' instillinger eller noe slikt som jeg må gjøre eller er det bare å sette kabelen inn der den passer og fyre opp?

Hjertelig takk forresten.
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Det der så meget, meget lovende ut 2 x 15" basselementer i hver av høyttalerne?

Skal ikke bli noe problem å overstige budsjettet for dette settet her. Men når det gjelder kabler og slikt, følger det med? Er det noen 'avanserte' instillinger eller noe slikt som jeg må gjøre eller er det bare å sette kabelen inn der den passer og fyre opp?

Hjertelig takk forresten.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja gaanske greit oppsett egentlig
Er bare og spørre på hifiklubben, der får du både beskrivelse og hjelp. Ikke nødvendigvis nødvendig og kjøpe kablene der, om du spørr på biltema/clas ohlson opm tykke høyttaler kabler har dem noe som funker like greit, jeg selv merker ikke forskjell på den billige fra clas ohlson eller biltema, og en litt dyrere.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Om du slenger på bare biiiittelitt til så får du disse : http://www.hifiklubben.no/produkter/...hoyttalere.htm

Er ikke det nok bass.. da aner jeg virkelig ikke..

Her er forsterkeren: http://www.hifiklubben.no/produkter/...erker_sort.htm

Det går bare bittelitt over budsjettet ditt, så om du klarer det vil jeg si det er verdt det. om det kun er bass du vil ha ikke for det, funker helt greit til alt annet og
Vis hele sitatet...
Burde man egentlig ikke ha en forforsterker i tillegg for å kunne koble til mediaenhter, styre lyden bedre osv..?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Burde man egentlig ikke ha en forforsterker i tillegg for å kunne koble til mediaenhter, styre lyden bedre osv..?
Vis hele sitatet...
han linka til en forsterker hvis ikke du fikk med deg det..
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av echuz Vis innlegg
han linka til en forsterker hvis ikke du fikk med deg det..
Vis hele sitatet...
joda, fikk med meg det, men fikk du med deg at jeg skrev forforsterker ?
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Burde man egentlig ikke ha en forforsterker i tillegg for å kunne koble til mediaenhter, styre lyden bedre osv..?
Vis hele sitatet...
Nja, njo, jo. Kan være greit, men ikke på liv og død nødvendig. Men absolutt noe som anbefales, men trenger ikke være den dyreste. En som duger helt ok er mere enn nok, vil jeg tro
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Nja, njo, jo. Kan være greit, men ikke på liv og død nødvendig. Men absolutt noe som anbefales, men trenger ikke være den dyreste. En som duger helt ok er mere enn nok, vil jeg tro
Vis hele sitatet...
Men er det phono-utganger / andre utganger på en effektforsterker da, der du kan koble på tv, pc osv.. ?

EDIT: http://www.google.no/imgres?imgurl=h...1t:429,r:1,s:0

Et bilde av forsterkeren, bak..
Sist endret av toffer125; 15. februar 2011 kl. 22:35.
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Men er det phono-utganger / andre utganger på en effektforsterker da, der du kan koble på tv, pc osv.. ?

EDIT: http://www.google.no/imgres?imgurl=h...1t:429,r:1,s:0

Et bilde av forsterkeren, bak..
Vis hele sitatet...
Helt til venstre, røde og hvite. det er for og koble til f.eks pc, tv o.l?

Er en effekt forsterker, så husker faktisk ikke om du må ha en annen forsterker, og sende signalene vidre til effektforsterkeren eller om du kan koble rett i tv/pc osv. de røde og hvite er jo for og overføre lyd, så jeg vil tro det funker fint og koble tv/pc dit?

Ble litt usikker nå, men ettersom effektforsterkeren der er gaaaaanske heftig, så trenger han neppe noe mere enn dette: http://www.hifiklubben.no/produkter/...erker_sort.htm

Da får han en haug med tilkoblingsmuligheter osv og, og den koster ikke spesielt mye
Sist endret av ghettokid; 15. februar 2011 kl. 22:50.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Helt til venstre, røde og hvite. det er for og koble til f.eks pc, tv o.l?
Vis hele sitatet...
Det er for å koble til forforsterkeren - slik som alle andre effektforsterkere.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Det er for å koble til forforsterkeren - slik som alle andre effektforsterkere.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg egentlig mente, håper TS leser dette..
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Det er for å koble til forforsterkeren - slik som alle andre effektforsterkere.
Vis hele sitatet...
Haha, liiiitt sent.. men ja, ble litt usikker der. men vil tro denon forsterkeren jeg linket til funker helt greit
Sist endret av ghettokid; 15. februar 2011 kl. 22:52.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Haha, liiiitt sent.. men ja, ble litt usikker der. men vil tro denon forsterkeren jeg linket til funker helt greit
Vis hele sitatet...
Nå må du huske på at TS hadde 15k i budsjettet sitt.. Cerwin vega forsterkeren kostet 1500 kr over budsjettet + den forsterkeren du linket til, kostet 1400 kr, som da vil bli en pris på ca 3000 over budsjettet
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Det der så meget, meget lovende ut 2 x 15" basselementer i hver av høyttalerne?

Skal ikke bli noe problem å overstige budsjettet for dette settet her. Men når det gjelder kabler og slikt, følger det med? Er det noen 'avanserte' instillinger eller noe slikt som jeg må gjøre eller er det bare å sette kabelen inn der den passer og fyre opp?

Hjertelig takk forresten.
Vis hele sitatet...
Kjøp så du har 8 stk 15"
Og 2 stk monsterforsterker som værtfall greier 1500 watt til hvert par, et stk 15" er 750 watt. pluss til mellomtonen og diskanten.
Husk, du MÅ ha 3 veois, med bra mellomtone, min mening i allefall.

Har hatt et sett 215, men ødela dem i sinne etter speed.. Anbefales, den nye typen.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Nå er ikke Cerwin Vega kjent for å være så veldig tungdrevne, men 2x45w vil nok bli i overkant stusselig i dette oppsettet.
Surround.no har også veldig mye å by på i denne prisklassen: http://www.surround.no/category/6280...UNDPAKKER.html
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Nå er ikke Cerwin Vega kjent for å være så veldig tungdrevne, men 2x45w vil nok bli i overkant stusselig i dette oppsettet.
Vis hele sitatet...
2x45w på forforsterkeren, er nok det vi mener, så kobler du effektforsterkeren på denne igjen.

Men har selv et spørsmål; Jeg har en relativt "gammel" NAD AV316, som har en utgang eller inngang som heter NAD LINK in/out, er det for meg bare å koble på effektforsterkeren?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av toffer125 Vis innlegg
2x45w på forforsterkeren, er nok det vi mener, så kobler du effektforsterkeren på denne igjen.

Men har selv et spørsmål; Jeg har en relativt "gammel" NAD AV316, som har en utgang eller inngang som heter NAD LINK in/out, er det for meg bare å koble på effektforsterkeren?
Vis hele sitatet...
AV316 er en integrert stereoforsterker uten preout-tilkobling for effektforsterker.
Nad-link er for å styre flere enheter med samme fjernkontroll.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
AV316 er en integrert stereoforsterker uten preout-tilkobling for effektforsterker.
Nad-link er for å styre flere enheter med samme fjernkontroll.
Vis hele sitatet...
okey, skjønner
Tusen takk for svar, forresten.
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Nå må du huske på at TS hadde 15k i budsjettet sitt.. Cerwin vega forsterkeren kostet 1500 kr over budsjettet + den forsterkeren du linket til, kostet 1400 kr, som da vil bli en pris på ca 3000 over budsjettet
Vis hele sitatet...
ca 3000 over budsjettet ja, 1500 kr over budsjettet var null problem, ettersom at oppsettet så veldig bra ut, ifølge han. og om han er skole elev er stipendene på 1700 kr ca, så det burde ikke bli ett voldsomt stort problem. For det oppsettet der er det verdt og koste på seg 3000 til
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Ville heller fulgt med på bruktmarkedet, og eventuelt gått for noe lignende: http://avforum.no/avtorget/showprodu...=73698&cat=all

Litt enklere å holde seg på riktig side av prisantydningen, samtidig som at Nad ikke er like skrikende - og er kanskje litt mer behagelig i lengden enn CV.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Jeg som har bestemt meg for xls-215, kan jeg kjøpe den Denon forsterkeren til 1400 + den cerwin vega effektforsterkeren til 6500? vil dette være nok til å dra cw-ene greit?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Jeg som har bestemt meg for xls-215, kan jeg kjøpe den Denon forsterkeren til 1400 + den cerwin vega effektforsterkeren til 6500? vil dette være nok til å dra cw-ene greit?
Vis hele sitatet...
Da vil jeg anbefale deg å høre på Nad C375BEE mens du er på Hifiklubben, som imho gir deg mye bedre lyd for pengene.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av Ond^Sofa;
Da vil jeg anbefale deg å høre på Nad C375BEE mens du er på Hifiklubben, som imho gir deg mye bedre lyd for pengene.
Vis hele sitatet...
En NAD C375BEE, er ikke det en forforsterker til ca 5000,-? Samtidig trenger man effektforsterkeren, og høytalerne, dette blir da ca 21500 kr, er dog ganske dyrt for en 14-åring..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av toffer125 Vis innlegg
En NAD C375BEE, er ikke det en forforsterker til ca 5000,-? Samtidig trenger man effektforsterkeren, og høytalerne, dette blir da ca 21500 kr, er dog ganske dyrt for en 14-åring..
Vis hele sitatet...
Det er en integrert forsterker til 8000. Det hadde du funnet ut ved å sjekke ut hifiklubben.no Da trenger du bare den og høyttalerne.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Okei, sitter på iPad, inne på en app som gjør at nettleseren ikke kan ha "flere faner". Men tusen takk for svar, og godnatt.
Jeg har M-65 x 2 og de fungerer kjempebra til film og musikk. Bra diskant og mellomtone, høy og klar bass og ellers veldig "ren" og flott lyd.
Dynavoice Dynamite 10 høyttalerne har jeg hørt man får mye lyd for pengene utav, de koster heller ikke all verdens.

Kjøp en Onkyo TX-SR608 hjemmekinoforsterker i tillegg, så tror jeg du får mye og grei lyd for en rimelig penge. Du har også da anledning til å bygge ut til surround senere.

Høyttalere
Forsterker

Prisen kommer da totalt på 7-8000 kr. Da har en litt til overs til kabler og diverse.
Sitat av Trapazoid Vis innlegg
Dynavoice Dynamite 10 høyttalerne har jeg hørt man får mye lyd for pengene utav, de koster heller ikke all verdens.

Kjøp en Onkyo TX-SR608 hjemmekinoforsterker i tillegg, så tror jeg du får mye og grei lyd for en rimelig penge. Du har også da anledning til å bygge ut til surround senere.

Høyttalere
Forsterker

Prisen kommer da totalt på 7-8000 kr. Da har en litt til overs til kabler og diverse.
Vis hele sitatet...
Dynamite 10 høyttalerne er vel mer egnet til musikk, bass og donkdonk. Vet ikke om det er det han vil ha, men. Om det er det er dem ett helt greit kjøp til den prisen. Ellers så er M65 ett godt kjøp, og Jamo S606 ett enda bedre kjøp. Dem koster egentlig 4000, men komplett selger dem for 2500 fram til 20februar.

Onkyo-TX-SR608 er en knallforsterker, skal bestille den selv ganske snart. Men ikke fra surround! der koster den 4000, komplett og elkjøp selger den for 3300 og 3400 ca