Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6364
Der jeg jobber nå så har jeg flat lønn, dvs ingen tilegg. Men jeg leste på nettet tidligere i dag, at "hvis du er organisert, har du krav på kvelds og helge tilegg samt overtidsbetaling".

Stemmer dette? Hvis jeg organiserer meg så får jeg disse tileggene, selv om jeg har skrevet under på en kontrakt med flat lønn?
Jepp! Du har krav på tillegg og overtid etc etc. Jobbet for et snusket gatekjøkken for en tid tilbake og vi hadde 50 spenn i timen og ingenting annet. Vi kontaktet LO sommerpatrulje og de fikset saken for oss.

Men hvorfor undetegnet du en "flat kontrakt"?
Hadde sikkert ikke fått jobben hvis ikke da. Dessuten er ikke lønna så gærn, har 105,- pr time. Er 18år, har ikke arbeidserfaring fra tidligere, har heller ikke fullført utdanning..

Men jeg kunne gjerne tenkt meg noen tillegg!

Men hvis jeg vil organisere meg, eller finne ut mer om det, hvem snakker jeg med da? Fagorganisasjon eller noe sånt? Noen som har URL?
Men husk, hvis du organiserer deg så må du betale en hvis prosent av lønna di til organisasjonen.
Hvis du jobber for en kommune, så får du kvelds og nattilleg uten å være organisert. Men du får dog minstelønn.
Alt beror i bunn og grunn på om arbeidsplassen du er ansatt hos har Tariffavtale. Har dem ikke det så kan du være så organisert du bare vil - Du får fortsatt ikke noe høyere lønn. Minstelønn er noe som settes i tariffavtalen - i Norges lover står det ingenting om minstelønn. Det eneste som står om betalt arbeid er noe slikt som at du skal ha betalt i kroner, ikke i tjenester/andre motytelser.
ZuPrEmE's Avatar
Trådstarter
Vi har tarifflønn. Så hvis jeg organiserer kan jeg få bedre lønn?
Ministry of Love
sptz's Avatar
finnes det en tariff som er ingått med arbeidsgiveren din så ja du vil få tillegg.
Jobber du heltid eller deltid?
Egentlig... dersom de påstår at de følger en tariff, så er det ikke sikkert at du trenger å organisere deg en gang, men det skader ikke å gjøre det. Bare prøv å finne ut hvilken avtale de følger, og hva den sier. Funka for meg. Den prosenten av lønna du betaler i fagforeningskontigent er absolutt ikke så stor at det gjør noe, det kan kjapt lønne seg.
Sist endret av atomet; 10. august 2005 kl. 03:11.
Bare for å ha bragt det på det rene så gjelder tariffavtalen alle de ansatte, uansett om de er organisert eller ikke. Dersom arbeidsgiver har gått inn på en tariffavtale så er han bundet av den, og må betale alle de ansatte i hennhold til den.

Forskjellen på å være organisert og ikke er den at når du er organisert så har du noen som tar opp kampen for deg. Uorganisert må du sloss alene! (så er det jo visse solidariske / etiske grunner til å organisere seg, selv om det er ulikt hvor mye man vektlegger disse)
Sitat av ZuPrEmE
Hadde sikkert ikke fått jobben hvis ikke da. Dessuten er ikke lønna så gærn, har 105,- pr time. Er 18år, har ikke arbeidserfaring fra tidligere, har heller ikke fullført utdanning..

Men jeg kunne gjerne tenkt meg noen tillegg!

Men hvis jeg vil organisere meg, eller finne ut mer om det, hvem snakker jeg med da? Fagorganisasjon eller noe sånt? Noen som har URL?
Vis hele sitatet...
105,- er ikke noe dårlig lønn.

Kom ikke helt frem i din første post, men er det et privatfirma du jobber for?

Du skal kontakte LO.
Sitat av ZuPrEmE
Hadde sikkert ikke fått jobben hvis ikke da. Dessuten er ikke lønna så gærn, har 105,- pr time. Er 18år, har ikke arbeidserfaring fra tidligere, har heller ikke fullført utdanning..
Vis hele sitatet...

Det der er sugen lønn ja, i teorien skal man ha hjelpearbeiderlønn om man ikke har utdanning osv og jobber. den ligger på 124,5 Kr
zupreme; jeg har 102kr/t og jeg er 17 år, hvor mye betaler du i skatt?
tjener sånn ca 150-200kr/timen og er 15år

er ikke med i noen organisasjoner heller
Sist endret av Unsub; 10. august 2005 kl. 10:09.
Litt offtopic: Hva slags jobb er det egentlig du har?
ZuPrEmE's Avatar
Trådstarter
Jeg jobber som butikkmedarbeider på Biltema.. For de som ikke kjenner til den kjeden, så finnes den over hele skandinavia. Men altså, har jeg krav på tilegg selv om jeg har skrevet under på flatlønn? Er igrunn det jeg lurer på. Flat lønn betyr jo ingen tilegg. At jeg ikke får kveldstilegg er greit, men kunne gjerne tenkt meg helgetilegg og slikt. Kunne også tenkt meg at de dekte litt av reiseutgiftene mine, bompenger osv. Er det noe som man har krav på?
Før opp arbeidsreiser på selvangivelsen

Tror du får det beste svaret ved å kontakte LO.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av aphex
Det der er sugen lønn ja, i teorien skal man ha hjelpearbeiderlønn om man ikke har utdanning osv og jobber. den ligger på 124,5 Kr
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra? Da vil jeg gjerne se at du beviser det.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
[quote=ZuPrEmE]Jeg jobber som butikkmedarbeider på Biltema.. For de som ikke kjenner til den kjeden, så finnes den over hele skandinavia. [quote]

ALLE med respekt for seg selv bør ha kjennskap til Biltema.

Men ang. tarifflønn osv. Noen som vet om påskeaften gir 100% tillegg? (jeg jobber butikkmedarbeider med tariff)
send en rask mail til arbeidstilsynet og forklar situasjonen, de hjelper deg lett:
adr. er :
Når det gjelder lønns spørsmål og diverse tillegg er ikke arbeidstilsynet de rette å kontakte. Det eneste du har krav på i henhold til loven er 40% overtidstillegg etter 40 timers uke/9t dagen.

Andre tillegg og lønn er ellers regulert av arbeidsavtale og tariffavtale. Er man ikke organisert burde man ta til takke med det man får.

Er man organisert om man har spørsmål om lønn eller andre ting man har krav på, så ta kontakt med tillitsvalgte eller den organisasjonen du tilhører. Å stille sånne spørsmål i forum er generelt sett meningsløst. Det finnes hundrevis av forskjellige tariffavtaler og alle har forskjellige regler og satser. Derfor må du ta kontakt med de som kan din avtale best, og det er som nevnt den tillitsvalgte eller organisasjonen din.