Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1332
One of the good guys
2rs1's Avatar
Søknadsfristen går ut imorra, jeg er for en gangs skyld tidlig ute og har allerede søkt. I den sammenheng har jeg et par spørsmål:

- Har søkt på tre forskjellige steder.. Trondheim, Bergen og Halden. Må jo ha et sted og bo, og studentbolig hadde vært suverent, men aner ikke hvor jeg kommer inn. (Snittet mitt ligger på kanten for å komme inn både i trondheim og bergen.) Svaret kommer 20. Juli, og det blir anbefalt å søke på studentbolig før 1. Juni (?). Kan jeg være så frekk og søke i trondheim, bergen og halden, for å så takke nei der jeg ikke kom inn? Eller hvordan gjøres dette?

- Hvor det er bra (og billig) å bo i disse byene?

- Om noen har noe veldig negativt jeg bør vite om kommunikasjonsteknologi.. så spytt ut.

Noen med erfaringer på detta?
takk
It-basert linje på Halden? Har det som 3.valg jeg også iaff. Hørt om leiligheter med 20mbit der..
One of the good guys
2rs1's Avatar
Trådstarter
Sitat av windozer
It-basert linje på Halden? Har det som 3.valg jeg også iaff. Hørt om leiligheter med 20mbit der..
Vis hele sitatet...
Hørt om mange med mindre også Men det bygges jo et nytt hessig it-utdannings-bygg der borte, driver å skryter på seg landets raskeste linje osv., men tror dem ikke helt.
Send mail til de repektive studentsamskipnadene i byene du har søkt. Regner med du kan søke, for så å si ifra deg plassen, du skriver jo ikke under på noe.
Med det sagt, vil jeg bare si at kollektiver/3-roms sammen med en kamerat kan være like billig som studentboliger (snakker på vegne av Oslo nå, men antar noe av det samme gjelder for andre byer). Studentboliger er ofte veldig små, og du kan få større privat for samme pris. Men skal jo selvsagt ikke si hva du skal/ikke skal, bare prøver å få frem alternativene. Lykke til!

Edit: Hvis privat er et alternativ, er det lurt å titte på sider som
- hybel.no (gratis å legge inn annonse)
- finn.no
- "Oppslagstavle" på nettsidene til skolene du har søkt. Ofte studenter som søker etter en person å bo sammen med.
Sist endret av raze; 14. april 2005 kl. 21:37.
har jeg uio på førstevalget mitt og da kan du gjennom studentsamskipnaden (utrolig teit og vanskelig ord) forhåndssøke før 15 april hvis du bor utenfor. eneste krav der var f.eks å ha uio (eller noen av de andre skolene som tilhører samskipnaden på første valg. mulig det er noe ala slikt der du og har søkt?
One of the good guys
2rs1's Avatar
Trådstarter
Sitat av raze
Send mail til de repektive studentsamskipnadene i byene du har søkt. Regner med du kan søke, for så å si ifra deg plassen, du skriver jo ikke under på noe.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg jo teste

Sitat av boberth
har jeg uio på førstevalget mitt og da kan du gjennom studentsamskipnaden (utrolig teit og vanskelig ord) forhåndssøke før 15 april hvis du bor utenfor. eneste krav der var f.eks å ha uio (eller noen av de andre skolene som tilhører samskipnaden på første valg. mulig det er noe ala slikt der du og har søkt?
Vis hele sitatet...
Men hva skjer om du ikke kommer inn på uio?
I trondheim tror jeg du er garantert leilighet hvis du går på NTNU ihvertfall. Vet ikke helt hvor jeg har det fra, men jeg mener det er sånn.
Sitat av Obsidion
I trondheim tror jeg du er garantert leilighet hvis du går på NTNU ihvertfall. Vet ikke helt hvor jeg har det fra, men jeg mener det er sånn.
Vis hele sitatet...
Det har du tatt i fra løse lufta. Det er noe som kalles boliggaranti, men en bolig kan være så mangt. Pappesker regnes som bolig enkelte steder — også i Trondheim.

Som førsteårsstudent i Trondheim skal du ha litt flaks om du får plass på en SiTs boliger ved semesterstart. Søk på de største for å være sikker — Moholt er jo en släger. Vær tidlig ute å se etter private boliger, da SiT ikke garanterer noe som helst.
hvis jeg ikke kommer inn, får jeg jo seff ikke hybel der regner jeg med :P
Sitat av windozer
It-basert linje på Halden? Har det som 3.valg jeg også iaff. Hørt om leiligheter med 20mbit der..
Vis hele sitatet...
De leilighetene kan iallefall ikke være styrt av studentskipnaden, bor nemlig på studentbolig i Halden atm og linja der er jo nesten værre enn ISDN linje! Usj, møkkanettverk.. Alle porter er sperret og speeden er totalt ræva selv om internetten på skolen egentlig er veldig rask!
Jeg gidder ikke og lage en ny tråd så tar det her.

Er det noen som har gått på/går på eller kjenner noen som går på Bachelor i informasjonsvitenskap @ UIB . Har det som backup i tilfelle jeg ikke gidder og fortsette på teknisk fagskole, noe som er en stor sjangse for.
Sist endret av RoadKill; 17. april 2005 kl. 21:12.
Siden jeg har hatt lyst å spørre om det lenge tar jeg sjangsen nå. Har som sagt linja under som 3.valg, mest sannsynlig at jeg kommer inn der.

Det jeg lurer på er hvordan det er å studere i Halden, hvordan "nivået" er på linja/fagene (om noen vet det), alt som kan være interessant om HiØ?

Bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse @ HiØ
One of the good guys
2rs1's Avatar
Trådstarter
Sitat av windozer
Siden jeg har hatt lyst å spørre om det lenge tar jeg sjangsen nå. Har som sagt linja under som 3.valg, mest sannsynlig at jeg kommer inn der.

Det jeg lurer på er hvordan det er å studere i Halden, hvordan "nivået" er på linja/fagene (om noen vet det), alt som kan være interessant om HiØ?

Bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse @ HiØ
Vis hele sitatet...
Har dette litt nedover på lista sjøl jeg.
mener på at nivået i halden er gjevnt over det samme som resten av landet, ikke noe ekstraordinært altså. Kan bli spennende å se hva de får til med den nye skolen og et par nye studier, men du kan nok finne flere steder som er bedre enn halden.