Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 1552
Hei

Jeg har fått en gammel iMac (Søk på serienummer viser: iMac "Core 2 Duo" 3.06 21.5-Inch (Late 2009)) som jeg skulle slette all gammel data på og oppdatere systemet til. Men møter en del problemer.....



Jeg har først prøvd følgende:
Først ble harddisken slettet/formatert og når jeg startet maskinen ble jeg automatisk sendt til "Systemgjennoppretting".
Jeg fikk koblet til internett og startet prosedyren med å laste ned OS X El Capitan. Det stoppet så opp og jeg feilmeldingen "Finner ikke enheten".
Etterpå fikk jeg tak i en innstallasjonsdisk med OS X Snow Leopard og prøvde å innstalllere, da var ikke harddisken valgbar så jeg antok at det var blitt noe feil i forbindelse med slettingen jeg gjorde først. Jeg formaterte harddisken på nytt og da fikk jeg innstallert dette systemet.

I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg å oppgradere til et så nytt system som mulig, spesielt siden iLife etterhvert følger med systemet. Så jeg prøvde å trykke på "Programvareoppdatering" på Apple-menyen, maskinen søker etter ny programvare og jeg bekrefter at denne kan innstalleres. Jeg må så laste ned og installere oppdateringene og må først starte maskinen på nytt. Jeg bekrefter men da låser maskinen seg mens den er i ferd med å bli slått av og "låser seg", slik at den ikke får omstart. Jeg må "kvele den" og når jeg starter på nytt etterpå er oppdateringen avbrutt.

Jeg har også prøvd å holde inne cmd+R for å komme til Mac-OS gjennoppretting for å kunne oppgradere på den måten men jeg kommer rett inn til skrivebordet på vanlig vis. Dette er gjort med et Mac-tastatur med ledning (Prøvde først med et trådløst som ikke funket så jeg trodde kanskje det var utfordringen, men nei.......)

Kanskje det var en annen metode for å komme seg til programvareoppgradering på Snow Leopard?

Er det noen som har tips til hvordan jeg skal få oppgradert denne iMacen så mye som mulig er jeg takknemmelig for all hjelp.



Ole-Jacob