Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 972
Sett du der å glor!
19 0
Mitt aller første forsøk på å lage en timelapse video,

tar gjerne imot kritikk

http://www.youtube.com/watch?v=mmal1OjYpQo

Vet det hakker til en gang nærmere slutten, dette fordi det var noen som var borti kameraet mens det tok bilde.


Noen tips til en nybegynner?

(Er tråden på feil plass er det bare å flytte den)
Mitt tips er å finne noe bedre å ta timelapse av!
Sett du der å glor!
Trådstarter
19 0
Blir etter hvert noe litt mer interessant.. dette var riktignok første forsøket da
Skal ikke si noe på motivet, eneste var at det var utav fokus, få til fokus bedre er vel det eneste jeg ser.
Har selv aldri prøvd timelapse, men har hatt lyst å prøve
Location <---
Litt kjedelig å se hustakene i et nabolag og noen skyer som beveger seg.
Prøv å gå litt lengre enn ute på verandaen eller soveromsvinduet ditt. Finn noe som er timelapse-verdig.

Men som en øvingsoppgave så er den godkjent. Liker at du tilt'er på kameraet etter hvert som tiden går.
Bevegelse er bra.
Ettersom dette er første timelapsen h*n har laget, ser jeg mer på det som en test, og da er vel ikke motiv så viktig etter min mening
Sett du der å glor!
Trådstarter
19 0
Kommer flere videoer med tiden der det er forhåpentligvis mer interessante motiv.

Noen som har et godt tips til motiv?

Tilt funksjonen er laget i Panolapse, kan anbefales til de som ikke har utallige tusen å bruke på rails og utstyr som er laget for proffe fotografer. Helt gratis å bruke
plasser uten bebyggelse, som en foss, elv eller generelt pen natur hadde vert gøy, så lenge det er endring, og ikke bare det samme bildet hele videoen.
Tenker da også på enda lenger timelapse, ikke et par timer, men heller bortimot en uke eller enda lenger hvis det er mulig.

Eller en som viser aktiviteten i en storby eller noe, hadde også vert interresant
Sist endret av ExcludedBug; 16. juni 2013 kl. 22:46.
Personlig er jeg mye mer for panorering enn tilt, men det er bare meg. Av motiv så vil jeg si at "alt" med fart i er bra for øyet. Togstasjon, motorveg, flyplass, godstransport, byggeplass, havn/kai, etc.

Som en videre tanke, så kan du også prøve å legge bevegelsen til bildet slik at mer av motivet åpenbarer seg utover i videoen.

Og i kategorien super nitti-gritti-teknisk: Start videoen i sort, deretter musikk, så bilde
Sett du der å glor!
Trådstarter
19 0
Takker for tips,

Grunnen for at det tekniske med videoen som start og stopp, musikk og bilde sync osv. ikke er bra, er fordi jeg ikke har pc med redigeringsprogram, måtte låne en : P blir vel ordning på det etter hvert også

Høres interessant å lage en video av naturens utvikling, men det å sitte en uke i skogen gidder jeg rett og slett ikke :P så dreven er jeg nok ikke.. enda.. : )
tenkte heller på å reise en pen plass der det ikke er folk, sette opp kamera/rigg osv. dra bort og komme tilbake etter en stund