Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 49825
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av BomberMan Vis innlegg
NH4NO3 + H2O --> NH4+ + NO3-
Vis hele sitatet...
Herrejesus, hva har jeg skrevet? Mangler vann på høyresiden, jo! Skal egentlig være slik, med H2O over reaksjonspilen:

NH4NO3 --H2O--> NH4+ + NO3-
▼ ... over et år senere ... ▼
Tenkte jeg skulle gjenoppta produksjonen av disse røykbombene etter litt trøbbel med PST og ja... anyway. I dag kjøpte jeg noen isposer på XXL. Da jeg kom hjem så jeg at de inneholdt Urea. Hva er Urea? Har søkt litt og det virker ikke som det har noe med ammoniumnitrat å gjøre. Har kjøpt isposer der før og det ser ikke ut som de har skiftet ut isposene.
Vist jeg ikke husker helt feil er vel urea kalsium nitrat og har navnet urea fra urin som det ble utvunnet fra?

Sitat av Xzip Vis innlegg
Vist jeg ikke husker helt feil er vel urea kalsium nitrat og har navnet urea fra urin som det ble utvunnet fra?
Vis hele sitatet...
Ble fortalt det en gang, vet ikke helt om det er sant!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Urea, også kjent som karbamid, brukes som erstatning i isposer nettopp fordi det ikke kan brukes i pyroteknikk/eksplosiver.

Edit: Og det er på ingen måte relatert til kalsiumnitrat. Noe som kan være interessant er at urea var det første organiske stoffet som ble syntetisert av et uorganisk stoff, og dermed grunnla den moderne organiske kjemien.
Sist endret av BomberMan; 3. oktober 2011 kl. 22:22.
Et bomkjøp med andre ord Noen som vet hvor det finnes isposer med ammoniumnitrat? Kan lete litt selv men vis noen vet sparer det meg mye tid

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Urea, også kjent som karbamid, brukes som erstatning i isposer nettopp fordi det ikke kan brukes i pyroteknikk/eksplosiver.
Vis hele sitatet...
Sitat av Wikipedia
Ureanitrat er et sprengstoff som fremstilles ved nitrering av stoffet Urea (karbamid) med salpetersyre.
Vis hele sitatet...
Det kan brukes i pyroteknikk/eksplosiver
Jeg kikket litt rundt før sommeren, det eneste jeg fant var kalsiumammoniumnitrat.
@PyroMartin, jeg skulle akkurat til å nevne ureanitrat.

Kan også si at formelen er CO(NH2)2 så det har ingenting med kalsium nitrat å gjøre, hvor formelen er Ca(NO3)2.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Bare for moro skyld gikk jeg innom en sportsbutikk kun et liten kjøretur unna Breiviks gård, der solgte de fortsatt isposer som inneholdt Ammoniumnitrat.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Bare for moro skyld gikk jeg innom en sportsbutikk kun et liten kjøretur unna Breiviks gård, der solgte de fortsatt isposer som inneholdt Ammoniumnitrat.
Vis hele sitatet...
Gøy på landet, som det sies.
Finnes isposer med AN i bygda mi enda å
Flere som finner det hører jeg. Sjekket ut noen nettsider i dag og oppdaget at Vitus apotek skal ha det. Det som forundrer meg litt er at det står "Ingredienser: Isposen inneholder ammoniumnitrat (salpeter) og vann". Tar jeg feil når jeg sier at salpeter er det samme som kaliumnitrat, ikke ammouniumnitrat?

Link til siden: http://vitus.no/Products/NMD+default...ID-970343.aspx (trykk "Les mer")
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Flere som finner det hører jeg. Sjekket ut noen nettsider i dag og oppdaget at Vitus apotek skal ha det. Det som forundrer meg litt er at det står "Ingredienser: Isposen inneholder ammoniumnitrat (salpeter) og vann". Tar jeg feil når jeg sier at salpeter er det samme som kaliumnitrat, ikke ammouniumnitrat?

Link til siden: http://vitus.no/Products/NMD+default...ID-970343.aspx (trykk "Les mer")
Vis hele sitatet...
Sikkert typo, da kaliumnitrat ikke har en så stor eksotermisk reaksjon
Vil det si at de ikke egner seg?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
"Salpeter" brukes noen ganger generelt som navn på salter av salpetersyre (altså nitrater). Vanligvis brukes det om kaliumnitrat ("salpeter"), men det brukes også ofte om natriumnitrat ("Chilesalpeter") og kalsiumnitrat ("Norgessalpeter").