Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1681
Hei jobber som IKT-lærling siste halvår på en videregående skole. Har hadd et stort sykefravær det siste året. Har levert egenmelding på mesteparten av fraværet, men fikk for litt siden en telefon fra ledelsen med beskjed om å ordne sykemelding neste gang jeg ble borte, dette har jeg da gjort. Nå som lønnslippen for juni måned kom fikk jeg sjokk. De hadde trekt meg i lønn for 10x arbeidsdager, 6900kr. Løp så bort til lønningskontoret på skolen for å få en begrunnelse. Der fikk jeg beskjed om at de hadde hadd en opptelling av egenmeldingene mine og funnet ut at jeg hadde overskridd grensen med 10 dager i løpet av 2005 OG 2006. Har de lov til dette? Plutselig trekke fra meg halve lønnen nå i juni?
Alle trekk i lønn skal avtales med arbeidstaker før de gjøres, dersom du ikke har skrevet under på at du tillater at feil rettes opp når de oppdages.
Du bør argumentere med at dette skaper et stort problem for deg og at det ikke er lovelig, de som burde ha oppdaget feilen tidligere og rettet opp feilen på et tidligere tidspunkt.
Du må vel uansett betale tilbake, men da fordelt over flere mnd.
Bare kom deg på jobb enkelt, og grett!
Hvis du har blitt trukket i lønn uten å få beskjed om det på forhånd tror jeg du burde klage. Men du skal bli trukket om du er borte fra jobb. Det er jo logisk nok.
Jaso's Avatar
Trådstarter
Jeg har blitt trukket.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Det er oppklart att du har klagerett !

Litt. O.T. Men det har jo med lønn og gjøre. Hva med å bli trekt 17000kr når man har en lønn på 15000kr pga av att det har blitt oppført att man skal ha 5 uker's ferie og fordi att man har jobbet i 9mnd så har man enda ikke opparbeidet rett på ferie. Og får da trekk fordi att man tar seg fri. 17000kr er det samme som 5uker uten lønn .

Er dette lov uten varsel?. Når man forventer seg en "bonus" pga av feriepenger så er det ikke akkurat så lett økonomisk den mnd. Har man rett på å få lønn med en gang eller må man vente til neste mnd?. Har man eventuelt rett på bruke ferien sin med en gang for å sitte en fattig mnd hjemme og ikke bruke penger?.

Vet ting varierer fra bedrift til bedrift men lurer bare på lønnsretigheter slik som "Jehes".

*edit* det er jo ikke offtopic :P
Sist endret av Alphanio; 13. juni 2006 kl. 10:19.
z10an:

Når man tar ferie, så får man ikke lønn. Når man tar ferie, får man som oftest utbetalt feriepengene som er x% av inntektene fra i fjor - uansett hvor mye man jobbet og hvor man jobbet i fjor. Man trenger ikke varsel for å skjønne at man ikke får lønn når man ikke arbeider (ferie).

Man har ikke rett på å ta ferie når man vil. Det skal passe inn med arbeidmengde på jobben og pusles inn med de andres ferier. Tenk hvis alle ville ha ferie samtidig?

(ikke ta denne posten som fakta, men heller som hva jeg tror. + at det sikkert varierer fra bedrift til bedrift.)
Sist endret av cavey; 13. juni 2006 kl. 14:41.
Cavey er rett
I tilegg, så kan du velge å ikke benytte all ferien din første året dersom du ikke har spart opp til full ferie, da får du naturligvis betalt for den perioden du jobber
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
hehe... Okey!. Den er grei, synes bare det var litt kjedlig å ikke få noe penger denne mnd, men det ordner seg sikkert! Og vet dette om jeg bytter jobb til en senere anledning.
Sitat av z10an
Det er oppklart att du har klagerett !

Litt. O.T. Men det har jo med lønn og gjøre. Hva med å bli trekt 17000kr når man har en lønn på 15000kr pga av att det har blitt oppført att man skal ha 5 uker's ferie og fordi att man har jobbet i 9mnd så har man enda ikke opparbeidet rett på ferie. Og får da trekk fordi att man tar seg fri. 17000kr er det samme som 5uker uten lønn .

Er dette lov uten varsel?. Når man forventer seg en "bonus" pga av feriepenger så er det ikke akkurat så lett økonomisk den mnd. Har man rett på å få lønn med en gang eller må man vente til neste mnd?. Har man eventuelt rett på bruke ferien sin med en gang for å sitte en fattig mnd hjemme og ikke bruke penger?.

Vet ting varierer fra bedrift til bedrift men lurer bare på lønnsretigheter slik som "Jehes".

*edit* det er jo ikke offtopic :P
Vis hele sitatet...
Når du tar ferie 5 uker, så tilsvarer det 30 arbeidsdager (mandag til lørdag) * 5, mens man tidligere hadde 4 ukers ferie 20 arbeidsdager +1 grodag. (ca 1 kalendermnd)

Når du ikke jobber skal du derfor ikke ha betalt for de 5 ukene, og skal selvfølgelig trekkes for dette.
Dvs. du kan bli trukket 17000 i lønn, selv om du bare har 15000 pr. mnd.
Men for å kompansere den 5. ferieuken, har de fleste arbeidsgivere gått opp til 12% feriepenger (noen har unntaksvis beholdt 10,2%) slik at du kommer omtrent likt ut alt i alt.

Om det er lov? Ja, dersom det ikke står noe annet i arbeidskontrakten din (har sett enkelte som har 12 mnd. lønn og feriepenger på toppen av det, men det tilhører sjeldenhetene.....

Sitat av z10an
hehe... Okey!. Den er grei, synes bare det var litt kjedlig å ikke få noe penger denne mnd, men det ordner seg sikkert! Og vet dette om jeg bytter jobb til en senere anledning.
Vis hele sitatet...
Du får jo oppsparte feriepenger - 2000 kr...
Sikkerhetsklarert
Når du ikke har full opptjening av feriepenger fra året før kan du ikke tvinges til å ta full ferie..
Jeg har vært i samme situasjon flere ganger. velger bare å ta like mye ferie som jeg har oppsparte feriepenger for. La oss si jeg har 6mnd opptjening, det tilsvarer 2 uker ferie ca. evt 2.5 hvis du har 5.ferie uke. Da slipper du å bli blakk.
Logg av fra forumet og ha deg på jobb, og du vil få full lønn iallefall neste måned!

Kan vel ikke være så vanskelig å ha et fravær under 10 dager på en arbeidmåned? Men nå vet jeg jo heller ikke grunnen til alt fraværet da, kan jo være noe spesielt.
Jaso's Avatar
Trådstarter
Kan være det at det er noe spesielt ja. Og hvis du leser det jeg har skrevet, står det at de telte opp alle egenmeldingene jeg hadde levert, som utgjorde 10 dager for mye fravær. Ikke at jeg hadde over 10 dager fravær per måned.