Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1761
Jeg lurer på om pilotyrket er noe å forfølge? Har på en måte alltid hatt en drøm om å være pilot, og min far som har vært pilot selv (privat) har oppfordret meg til å bli det hele livet mitt.

Har lest mye den siste tiden om at det kommer til å bli (er?) pilotmangel i.l.a de kommende årene, og at flyselskapene trenger masse piloter..

Men det jeg stusser litt på er den million-gjelden jeg får etter studiene, og usikkerheten i jobbmarkedene (det er vanskelig å få jobb etter studier da man trenger så-så mange timer på flytyper for å bli ansatt), og i tillegg trenger man typegodkjenninger for den spesielle flytypen som heller ikke er billig.

Så er det noe som er verdt å forfølge? Kom gjerne med innspill.
Nå vet ikke jeg alderen din, men har du vurdert forsvaret?
Søk i Forsvaret!
Det er liten sjanse for å komme gjennom, men dersom du gjør det, er du pilot i Luftforsvaret og har fått utdannelsen gratis og lønnet.
Du kan også ta pilotutdannelse ved Universitetet i Tromsø.
Dette med gjelden er nokk litt ved flere utdannelser, men ja du opparbeider deg endel gjeld, sjekk ut pilot.no er fra sandefjord.

Dette med flytimer kan du fint løse med å søke jobb i søramerika, afrika, og asia. Ganske mangen piloter i Norwegian nå som har sine flytimer fra afrika feks
Ikke glem at det er veldig mange piloter som slutter etter få år fordi jobben er langt ifra så glamorøs som de så for seg. Og når/hvis du skulle slutte som pilot, så er det veldig få andre yrker du kan få brukt utdanningen og erfaringen din (og som du selv nevner, du har enorm studiegjeld).
Jeg jobber selv med to tidligere piloter (og et par tidligere flygeledere og AFISer), og den ene jobbet som både pilot og instruktør i mange år før all reisingen ble for hardt (våkna opp på hotell og måtte spørre i resepsjonen hvilket land og by de var i så de visste hvilken lufthavn de skulle si til taxisjåføren), og den andre var akkurat ferdig utdannet når 9/11 skjedde og så og si alle flyselskaper innførte ansettelsesstopp (så han fikk aldri typerating og fast jobb).
Tenk nøye gjennom om pilotyrket er noe for deg. Selv i glansdagene så var det egentlig ikke spesielt glamorøst, og siste tiårene har godene og lønna ikke akkuratt fortsatt å kompensere for ulempene det medfører å jobbe som pilot.

Både Captain Joe og Mentour Pilot på YouTube har egne og godt forklarte videoer på nettopp dette, for pilotyrket sliter med nettopp mye churn, og ingen er tjent med at det rekrutteres folk som egentlig ikke har ekte lidenskap for pilotyrket.
Steindyre flysertifikater er egentlig ikke annet enn "licences to learn". Når du er ferdig utdannet begynner den egentlige jobben, og du vet egentlig ikke hva du vil ende med. Du er bl a helt avhengig av å finne et sted å sanke timer, over lang tid, for å komme opp på et nivå du igjen kan jobbe deg videre fra. Alternativet er å betale all timebygging selv. Det går greit hvis du er millionær.
Begynn med å ta privatlappen og se hva det gir deg før du kaster deg ut i en dyr og omfattende utdanning. Da får du mulighet til å kjenne på hva du egentlig vil, og kanskje blir du mer enn happy med å ha det som hobby. IKKE la noen, verken faren din eller andre, presse deg på noen måte. Dette må du være 120% sikker på før du forplikter deg til noe.