Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 896
Hallo,

Livet mitt er kaotisk og jeg har virkelig ikke mang nok timer i døgnet så jeg må ta ett valg.
Er under sterk vurdering å ta pause fra studiene dette halvåret for å rekke rundt, det jeg lurer på er hvordan det da evt blir med lånekassen og forsinkelse. Skjønte ikke helt det som sto på sidene dems, jeg blir forsinket med 30 studiepoeng, som jeg da heller blir å ta til høsten. Vil det være noe problem med å få utbetaling fra de da? Jeg blir jo da ikke å søke om selve skole penger neste halv år pga jeg da skal ta de fagene jeg har meldt meg opp til nå...
Nå skal jeg ikke si jeg vet 100% hvordan lånekassen funker, men jeg tror at dersom du tar en pause fra studiene, der du ikke søker støtte fra lånekassen, så vil du ende opp med et halvår med rente på lånet du har fra før av, og du vil trolig få fakturaer for å betale ned på dette. Dersom du ikke søker støtte så regnes ikke dette som forsinkelse, og når du gjenopptar studiene så vil du kunne søke støtte igjen uten noen problemer.

Om målet er å få utbetalt støtte fra lånekassen selv om du ikke tar noen fag så fungerer det vel slik at du melder deg opp til fag men ikke fullfører noen av disse. Dersom du ikke ligger mer enn 60 studiepoeng bak så vil du få støtte for året, selv om du ikke fullfører noen fag. Merk at ingenting vil bli gjort om til stipend i såfall, du må betale tilbake alt når du er ferdig med studiene.
Sist endret av Nine; 24. februar 2019 kl. 05:31. Grunn: Presiserte tilbakebetaling
hnr
Trådstarter
58 0
Har 500k i inntekt på kvelds stillingen min så får ikke gjort om noe til stipend uansett. Har allerede meldt meg opp til 30 studiepoeng..

Tusen takk for hjelpen
30 studiepoengs forsinkelse er ikke noe problem. Du må over et år (60 poeng) forsinkelse før du ikke får utbetalt.

Du kan enten fortsette å studere og ta opp lån neste semester som vanlig, eller spare pengene du får utbetalt nå og ikke ta opp lån til høsten for å fjerne forsinkelsen.
Sist endret av Nydelig; 24. februar 2019 kl. 09:25.