Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2230
Jeg har et litt rart spørsmål: Hvis jeg er i full jobb med en ganske grei lønn, men har lyst til å ta et nettkurs som er godkjent for lån i lånekassen, vil det ikke være smart å ta fullt lån+stipend? Alt stipend blir jo om til lån, da dette er behovsprøvd, men dette lånet har jo en rente på under 3%. Disse pengene (over 100K/år) vil jeg jo kunne sette inn i huslån og få bedre betingelser der. Og jeg vil jo selvfølgelig få renteutsettelse så lenge utdannelsen pågår (3 år) + jeg slipper å betale på mitt eksisterende studielån før jeg er ferdig utdannet. Der sparer jeg jo også 25K per år. Er denne ideen helt skrullete? Hvis ideen ikke er helt spinnhakka gal, hvorfor gjør ikke flere det sånn? Speiselt de som sliter med forbrukslån som har renter i 20-30& klassen?
Ta en titt på lånesøknaden hos lånekassen, så vil du fort finne ut at du ikke kan ta opp fullt lån i tillegg til at du har en bra lønnet jobb.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ta en titt på lånesøknaden hos lånekassen, så vil du fort finne ut at du ikke kan ta opp fullt lån i tillegg til at du har en bra lønnet jobb.
Vis hele sitatet...
Litt mer konkret?

Så vidt meg bekjent er det bare grense for hva du får som stipend og dette beregnes i etterkant etter ligning.

Inntektsgrenser

Så tilbake til TS så er vel svaret at det er de færreste som er i en situasjon hvor det er aktuelt.
Gjør du dette riktig og fornuftig er det lønnsomt.
For mitt vedkommende som et alternativ til forbrukslån er det i etterkant lett å være etterpåklok og stille seg spørsmålet om det virkelig var nødvendig som ellers ved forbrukslån.
Sist endret av Dough; 5. februar 2019 kl. 11:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ta en titt på lånesøknaden hos lånekassen, så vil du fort finne ut at du ikke kan ta opp fullt lån i tillegg til at du har en bra lønnet jobb.
Vis hele sitatet...
Jeg kikket nå og fant ikke noe som jeg reagerte på. Kunne du pekt litt nærmere på hva som stopper meg fra å gjøre dette?
Jeg hadde årslønn på 600+ og tok fullt lån hos lånekassen ved deltidsstudie. Fikk selvsagt ikke omgjort noe til stipend da årslønna var for høy. Dette var i typ 2014
Er det noe øvrig alder på dette ?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Er det noe øvrig alder på dette ?
Vis hele sitatet...
Fra lånekassen sine sider:

Fyller du 65 år før 1. januar 2019, kan du ikke få stipend eller lån fra Lånekassen.
Fyller du 45 år før du er ferdig med utdanningen, kan støtten din bli redusert. Hvor gammel du er, og hvor stort studielån du har, bestemmer hvor mye lån du kan få. Grunnen til det er at du skal være ferdig med å betale studielånet ditt før du fyller 65 år.
Sitat av Yossrian Vis innlegg
Jeg kikket nå og fant ikke noe som jeg reagerte på. Kunne du pekt litt nærmere på hva som stopper meg fra å gjøre dette?
Vis hele sitatet...
Mulig jeg misforsto dette. Jeg tenkte da på om å få omfjort deler av lånet (40%?) til stipend. Mulig at noen av reglene er endret de siste 15 årene
Jeg har gjort tilsvarende, tok lån hos Lånekassen mens jeg var i full jobb. Var ikke noe problem.
Jeg ville dog tatt en titt på reglene rundt hva som skjer dersom du skulle blitt permittert fra jobb samtidig med at du får støtte hos Lånekassen. Antar du ender med kroner 0,- fra NAV