Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4610
Hei.
Jeg har et gjerde i den ene enden av tomta mi.Og siden tomta blir sett på som snarvei av den lokale subben vil jeg gjerne ha lagt på et allet ennet sigt/klissete/ekkelt/fett som er ubehagelig å komme i kontkt med.I tillegg vil jeg at det setter varige flekker klær.Men det må IKKE være skadelig.
Tenkte egentlig på keramisk grease eller lignende.
Men vet ikke helt hvor jeg kan få en hel kilo til en billigere penge.

Ser frem til gode tips,på forhånd takk.
Hva med noe så enkelt som tjære? Du kan selvsagt også tilsette et fettløslig fargestoff også. Dette blåe fargestoffet får en kjøpt billig. Det er litt-middels giftig, men ikke noe alvorlig. Det er noe lignende stoffer i en del slørsopper (bl.a. blodrød kanelslørsopp), rota av rabarbra og barken på trollhegg. De i slørsopp blir mye brukt til garnfarging, mens de i rabarbrarot (særlig den kinesiske) og trollheggbark ble tidligere mye brukt som laksermiddel. Så skulle en få en del av stoffet i seg, ja, så vet du hvor de kommer til å oppholde seg en liten stund etterpå. Disse stoffene er i gruppen antracener, og antrakinon er ett velkjent stoff av dem. Det virker som om alle disse stoffene har sterke farger.
Si hei til han neste gang du ser ham, gi ham en flaske vin, og spør pent om ikke han kan ta seg bryet med å gå rundt fordi gjerdet ditt blir ødelagt.
Avføring burde gjøre susen. Er ekkelt men gjør ikke noe permanent skade på tøyet.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Billig og forferdelig og få på seg.
https://www.biltema.no/bilpleie/smor...ett-2000036390
Vis hele sitatet...
Ser bra ut!Men er det en mørk farge på det?

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Avføring burde gjøre susen. Er ekkelt men gjør ikke noe permanent skade på tøyet.
Vis hele sitatet...
Avføring må jeg jo påføre med jevne mellomrom.Dårlig ide.Og det stinker jo også...

Sitat av severinus Vis innlegg
Si hei til han neste gang du ser ham, gi ham en flaske vin, og spør pent om ikke han kan ta seg bryet med å gå rundt fordi gjerdet ditt blir ødelagt.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg skulle gitt el flaske vin til enhver som går gjennom tomta må jeg nok begynne å rane banker.Har ikke tenkt meg i fengsel,igjen.
Ellers er det jo en slags god ide.
Takk for svar.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hva med noe så enkelt som tjære? Du kan selvsagt også tilsette et fettløslig fargestoff også. Dette blåe fargestoffet får en kjøpt billig. Det er litt-middels giftig, men ikke noe alvorlig. Det er noe lignende stoffer i en del slørsopper (bl.a. blodrød kanelslørsopp), rota av rabarbra og barken på trollhegg. De i slørsopp blir mye brukt til garnfarging, mens de i rabarbrarot (særlig den kinesiske) og trollheggbark ble tidligere mye brukt som laksermiddel. Så skulle en få en del av stoffet i seg, ja, så vet du hvor de kommer til å oppholde seg en liten stund etterpå. Disse stoffene er i gruppen antracener, og antrakinon er ett velkjent stoff av dem. Det virker som om alle disse stoffene har sterke farger.
Vis hele sitatet...
Tjære tørker jo ut og må påføres igjen et par ganger i året.Og det andre du nevnte er litt mer komplisert enn jeg hadde tenkt meg.

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Billig og forferdelig og få på seg.
https://www.biltema.no/bilpleie/smor...ett-2000036390
Vis hele sitatet...
Fergen er gul-brun.Helt perfekt!
Takk for svar.
Sist endret av ddmeltzer8; 23. desember 2018 kl. 19:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Smørefett er relativt gjennomsiktig, en mm tykkelse synes ikke no særlig, og er mer en nok til å skape ubehag. Det tørker ikke og går ikke vekk av vann. Kommer det regn eller rimfrost kan det infettede området skille seg ut.
Sett opp to skilt. Ett hvor det står at gjennomgang er forbudt, og ett med en bilde av shæfer med en passende tekst, evt. Advarsel om folkesint hund innenfor gjerdet.

Litt harry men jeg hadde ikke gått igjennom der da...
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Hva med spikes? Hvor høyt er gjerdet ditt?
Jeg tror jeg har fått vite det jeg trengte.Hvis det skulle være noe mer,gir jeg lyd fra meg.
Takk for all respons.

God Jul.
Klin inn toppen av gjerdet med honning/tjære/olje blandet med klorin. Vil isåfall ødelegge klærne dems med stygge flekker. Uten at det fordamper eller tørker inn.
Svart/rødt fett, glassskår.
Anbefaler ikke klorin, det kan ødelegge gjerdet, og også reagere uheldig med andre stoffer.
Sitat av ddmeltzer8 Vis innlegg
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hva med noe så enkelt som tjære? Du kan selvsagt også tilsette et fettløslig fargestoff også. Dette blåe fargestoffet får en kjøpt billig. Det er litt-middels giftig, men ikke noe alvorlig. Det er noe lignende stoffer i en del slørsopper (bl.a. blodrød kanelslørsopp), rota av rabarbra og barken på trollhegg. De i slørsopp blir mye brukt til garnfarging, mens de i rabarbrarot (særlig den kinesiske) og trollheggbark ble tidligere mye brukt som laksermiddel. Så skulle en få en del av stoffet i seg, ja, så vet du hvor de kommer til å oppholde seg en liten stund etterpå. Disse stoffene er i gruppen antracener, og antrakinon er ett velkjent stoff av dem. Det virker som om alle disse stoffene har sterke farger.
Vis hele sitatet...
Tjære tørker jo ut og må påføres igjen et par ganger i året.Og det andre du nevnte er litt mer komplisert enn jeg hadde tenkt meg.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg, hva du mener med komplekst. Men det er ikke mye verre, enn at du kjøper dette pulveret, har det opp i tjæreblandingen eller hva du nå bruker, og rører rundt. Resten av det jeg beskrev er ment som argumentasjon om evt. hvor "farlig" dette stoffet er. Altså det er basert på noe en finner flere steder i naturen, og alle deler av molekylet finner en også i naturen.

Men det beste er fortsatt tjære eller fett fra dyr/planter (smult?), og tilsette noe i dette. Fargestoffet jeg refererte til, er en av de minst farlige for folk og fe, som også er godt fettløslig. En annen farge er bomullsblått/metylblått. Men dette er for det meste vannløslig, så det forsvinner med regnvann. Men dette er et ekstremt potent fargestoff, men jeg vet ikke om det er fettløslig (det virker ikke slik). Det står at det løses lett i vann, men såvidt løsbart i etanol (alkoholen i brennevin).



Ellers vil jeg opplyse om, at det er forbudt å spre mineralolje eller produkter av dette (aka smørefett) rundt slik. Produkter av mineralolje ødelegger grunnvannet. Mens plante- og dyre- oljer/fett er helt greit. Disse vil også harskne over tid, og gi en litt sær aroma. Men det virket som om du ikke ville ha en slik sær aroma.



Ellers så støtter jeg GalFisk sitt utsagn 100 %. Ikke bland klorin i slike produkter. Ei heller bruk det på et gjerde. Klor er ikke fryktelig langt unna en av de mest reaktive grunnstoffene vi har (slått av fluor). Har du klorin på tregjerde, så vil treverket mere eller mindre ødelegges (avhengig av mengden klorin kontra treverk). Hvis det er et nettinggjerde. Som om det ikke er rustent fra før, så vil det iallfall ruste med kontakt med klorin. Er det rustent fra før, så kan du gange rustehastigheten med X, der X >>>> 1 (tipper minst 4-5). Det vil i praksis si, at en ødelegger gjerdet med å ha på klorin.


Så når alt kommer til alt. Hvis trådstarter ikke ønsker noe som kan lukte, så har han/hun kun en mulighet igjen. Men denne vil koste noen få tusenlapper. Det er å trekke stråmgjerdetråd langs hele gjerdet, og ha 10-15 cm mellom trådene oppover sammen med en på toppen (tråden er ganske billig). Så må en koble dette på et strømgjerdeapparat. Blir det en viss trådlengde, så må en ha et strømgjerdeapparat som orker litt. Hvis en skal gå for dette, så må en også sette opp skilt, med fare om elektrisk støt.
Min erfaring tilsier, at merket Elefant er bra saker. Dette sender en puls på 6000 V, men bare noen få J hver puls. Det er ca. 1 puls hvert annet sekund. Men jeg lover deg én ting. Hvis noen prøver å komme over gjerdet, legger ballene oppå tråden. Så kopierer vedkommende ikke bragden, etter han har fått 6000 V i nøttene. For min del har det vært nok med hender og ryggen. Det kjennes nesten ut, som om noen slår med en hammer. Men det er ingen skader etterpå da.
Sist endret av aluminiumfluorid; 24. desember 2018 kl. 12:58.
Men er snarveien i utmark?
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Men er snarveien i utmark?
Vis hele sitatet...
Eller har det gått en sti der før gjerdet ble satt opp ? Da kan det være at det skal være lov å gå der. (Uavhengig av at noen eier tomta.)
Ja. Det vil falle inn under allemannsretten.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Ja. Det vil falle inn under allemannsretten.
Vis hele sitatet...
Som grunnlag, ja. Men ikke nødvendigvis hvis det f.eks. går beitedyr der. Men trådstarters scenario minner meg mere om innmark til noe hagelignende.
Hvis det var noen som ikke fikk det med seg,så har jeg allerede fått et tilfredsstillende tips.Og det ble gul-brunt smørefett.
Dere må selvfølgelig fortsette å diskutere så mye dere vil men jeg avabonnerer fra tråden.
Godt NyttÅr og takk for all respons.
Vi sees neste gang det er noe jeg lurer på,hilsen OP.
Sist endret av ddmeltzer8; 25. desember 2018 kl. 14:32.
Ikke for å fortsette noe du allerede har bestemt deg for, men jeg ville bruke aluminiumspasta i stedet for fett. Har fått flekker i bilen av det som jeg ikke får vekk igjen. Sitter ihvertfall bedre enn maskinfett.
Det er faktisk oksygen, ikke klor som er det aktive virkestoffet i klorin. Det inneholder natriumhypokloritt, NaClO, som veldig gjerne gir fra seg oksygenet og overgår til vanlig salt, NaCl. Oksygenet i sin tur er da et ensomt reaktivt atom som binder seg til nesten hva som helst, og dermed ødelegger mange organiske molekyler som gir lukt, flekker eller er kritiske deler av bakterier og virus.
Det finnes reaksjoner der kloret inngår eller blir frigitt også, derfor skal det aldri blandes med annet.
Sitat av GalFisk Vis innlegg
Det er faktisk oksygen, ikke klor som er det aktive virkestoffet i klorin. Det inneholder natriumhypokloritt, NaClO, som veldig gjerne gir fra seg oksygenet og overgår til vanlig salt, NaCl. Oksygenet i sin tur er da et ensomt reaktivt atom som binder seg til nesten hva som helst, og dermed ødelegger mange organiske molekyler som gir lukt, flekker eller er kritiske deler av bakterier og virus.
Det finnes reaksjoner der kloret inngår eller blir frigitt også, derfor skal det aldri blandes med annet.
Vis hele sitatet...
Det er like mye, at 2NaOCl (natriumhypokloritt/klorin) reagerer med 2H2O (vann), og danner 2NaOH + Cl2. For en kjenner jo en tydelig klorlukt.
Ikke bare det, men jern ruster også veldig godt av natriumklorid (koksalt) alene. Dette vet jeg personlig. Ikke minst på biler jeg har hatt. Men også på AG3 som jeg hadde i på rekruttskolen, og ble jagd ut i havet (så det kom litt sjøvann på AG'n). For å si det slik; rustflekkene kom fortere enn jeg fikk pusset dem vekk. Men det stemmer, at også oksygen er en røft grunnstoff.
Størkner ikke, føles noe oljete og lukter vagt sau
http://www.bilkontroll.no/fluid-film-nas.html