Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1704
Jeg har permanent oppholdstillatelse men ikke gyldig pass. Da situasjonen i Venezuela (der jeg har statsborgerskap) er så gale at det ikke går ann å fornye pass. Statsborgerskap er ikke et valg akkuratt nå heller. Noen andre fra Venezuela som er i samme situasjon, eller andre som har peiling på dette. Jeg har lest at i teorien skal det gå ann å reise med oppholdstillatelsen, men at man må bringe gyldig pass og. Det kan ikke være sånn at vi ikke kan dra inn og ut av landet. Hjelp!
Det skal gå fint innen schengen. Ring 02800 for å dobbeltsjekke.

Jeg er relativt sikker på at det går fint med oppholdstillatelse + passet ditt.

Bra norsk forresten. Hvor lenge har du vært her?
Sist endret av Source; 9. oktober 2018 kl. 20:04.
Ikke gyldig pass kan være problemet ditt, selv om man "egentlig ikke trenger det" innen schengen, så er det mange som krever det.

Men det finnes vel noe reisepapirer for folk med oppholdstillatelse.

Hør med politiet.

Men husk å hold deg innenfor s henge ellers blir det vanskelig å komme inn igjen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Ikke gyldig pass kan være problemet ditt, selv om man "egentlig ikke trenger det" innen schengen, så er det mange som krever det.
Vis hele sitatet...
Her er mange ulike ting å tenke på.

Det er krav til legitimasjon innan Schengen. For nordmenn sin del er det p.t. sjøfartsbok og pass. Vi har ikkje nasjonale ID-kort slik ein del andre land har. Dei fleste land har utlendingslovverk som lar politiet stoppe vilkårlege utlendinger og be om legitimasjon, utan meir grunnlag. Og Noreg.

I Norden er det passfrihet for nordiske statsborgarar. Men det gjeld åpenbart ikkje nokon frå eit tredjeland, og ei heller t.d. ein polakk i Noreg. Då er det krav om gyldig reisedokument, t.d. pass eller nasjonalt ID-kort.

Men vedkommande her er ikkje Schengen-borger. I praksis bør vedkommande ta kontakt med ambassaden til landet for å få nytt pass. Om det ikkje lar seg gjere, bør vedkommande kontakte UDI, eventuelt advokat som har god kunnskap om utlendingslova. For å følgje råd her kan i verste fall føre til at du ikkje kjem inn igjen i Noreg.
https://www.udi.no/skal-soke/utlendi...og-reisebevis/

Kontakt UDI så får du sikkert vite om det er mulig for en borger fra Venezuela å få dette.