Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5582
Tenkte at jeg når en dag blir stor gutt skal joine militæret, og har tenkt en del på Befalskolen... men det jeg lurte på er om noen har satsene for lønn pr. dags dato!

For jeg har lyst til å tjene masse penger, og å kjøpe fet bil etterpå...

Og jeg skal ikke dasse rundt med satse... Lønn??

noen som vet??
Er det penger du er ute etter er denne veien den beste:

Join marinen -> bli sambandsmenig (radio[fsr-kurs] eller signal[srma-kurs])-> verv deg som matros med gjennomsnittlig utbetalt lønn 450-600k avhengig av mengde seiling. Veldig fin tjeneste. Anbefaler fregattjeneste på det varmeste!

Til sammenligning tjente nyutdannede befal (fenriker) på båten rundt 300k.

Generelt sitter marinen på de feteste lønnsposene, etterfulgt av luft og til sist hær. Befalskole er fint, så lenge du styrer laaangt unna UB-kurs under førstegangstjenesten og blir såkalt løpegutt for befal av mer maktsyk karakter (rekruttskolebefal) - Mulig Knusper har et annet synspunkt å dele angående dette med UB-kurs.
det kommer vel helt an på hvordan tjeneste du velger det.. vet ikke så mye om det men i marinen så tjener du greit hvis du er på sjøen. 5-600k i året men du har elendige arbeidsforhold og en ganske kjip jobb, samme skiten år etter år, du kommer sannsynligvis til å drikke opp mesteparten i uthavn og se fem år eldre ut enn det du er pga mye alkohol og lite søvn

for sein

radio er jo skikkelige pyser dah artilleri rocker ;p
Sist endret av cyberdog; 29. mars 2004 kl. 13:41.
Hmm.. ja! Det kunne jo også være en ting.. Men samtidig så skal jeg bli noe som de fleste på FreakForum.nu ikke blir!! Fordi de fleste er sikkert imot denne folkegruppen...

Jess da.. jeg skal bli snut! Og jeg har hørt at Befalskolen er veien å gå for å stille sterkere på Politihøgskolen!!

edit: Jeg har 0 planer om å buste folk på scooter osv. men planer om sikkerhets tjenesten.. Ingen kjip gatepolis her nei..

Sist endret av gangsta_fugl; 29. mars 2004 kl. 13:45.
tja tror ikke de satser på folk med befals utdanning. de vil vel ha avbalanserte folk med "people skills" har jeg hørt..
Ok.. for jeg stilte opp og spurte de om hva jeg burde velge i forsvaret, da ble jeg fortalt at Befalskolen er en bra for inntakskravet... jeg regner med at man er skattepliktig for dette beløpet..
Sist endret av gangsta_fugl; 29. mars 2004 kl. 13:51.
Hmm... Jeg er da av den oppfatning av at de som vil på politihøgsholen var MP-svin. Altså noe du ordner i førstegangstjeneste, nærmere bestemt Haakonsvern.

Cyberdog: Arbeidsforholda er ikke elendig for sambandsfolk vettu Jeg hadde forresten bikka mi under kanon1, så jeg er ikke så veldig glad i artilleri, egentlig. Konstante krigsvakter med kanon bankende over på av-vakta er litt ukult.. Uansett banker radio artilleri-sløvingene anytime

Men ja, jeg regner med du blir ganske ødelagt etter noen år som matros, som sikkert er litt av grunnen til at jeg droppa å skrive noen kontrakt

Edit: Sikkerhetstjeneste? Hihi, jeg har strengt-hemmelig-klareringa mi i nesten fire år til Radio har frynsegoder, gitt! Forresten, veldig få befal får mer enn Hemmelig-klarering [som er totalt unyttig] (dvs bare øvre sjefer og sambands/au/nav-befal)

Opprinnelig postet av gangsta_fugl
Ok.. for jeg stilte opp og spurte de om hva jeg burde velge i forsvaret, da ble jeg fortalt at Befalskolen er en bra for inntakskravet... jeg regner med at man er skattepliktig for dette beløpet..
Vis hele sitatet...
Du blir nok ikke rik de første mange åra etter befalsutdanning, nei Da må det krigsskole til.
Sist endret av oivind; 29. mars 2004 kl. 13:57.
Hehe... Vet at det ikke blir MP! For jeg tenkte på det først, men hørte meg litt rundt og fant ut at det ble uaktuelt... helt uaktuelt!

Men hvis det er sant at lønnen er bra i Marinene kunne jo dette være noe.. hmm.. uansett noe som er gøy, lærerikt og inntektsverdig! på en måte! Har egentlig aldi vært no glad i fyll.. seff. er det chill med en pils og party party... men jeg orker ikke så mye fyll.. så å fylle i marinen blir nok utelukkende!
hehe joa men tror det er litt frustrerende å være befal, hvert år nye idioter som må læres opp i og gjør feil i det samme lissom
grunnlønn kvartermester/sersjant = ca 200k, legg til diverse tillegg (f.eks felt) og du kommer opp i en rimelig pen sum (tatt i betraktning at du samtidig bor og spiser skambillig)
så å fylle i marinen blir nok utelukkende!
Vis hele sitatet...
psssschhhh! det er en gammel og ærverdig tradisjon å være sørpe dritings i uniform når man er marinegutt
OK... det er helt grei lønn det da.. for å løpe rundt og more seg i skogen.. ! Vet jo at det ikke bare er morsomheter dagen lang, men endel harde fysiske tester... men det må bare til!
Opprinnelig postet av moridin
psssschhhh! det er en gammel og ærverdig tradisjon å være sørpe dritings i uniform når man er marinegutt
Vis hele sitatet...
Hehe.. det blir jo seff. noe fyll.. men ikke alle penga... jeg skal kjøpe bil.. det er en saftig gulrot for min del!!

Tenk på det.. noen år i tjeneste, masse masse penger til bil og kanskje en fet leilighet!
Du løper heller lite rundt i skogen og leker krig i marinen. Det er det vi har hæren og luftwaffe til. Når det gjelder fysisk anstrengelse så er det jo bare gøy uansett. "Helvetesuka(ene)" har ikke fått sitt navn med rette, egentlig.

Gangsta_fugl: Passe deg litt for det pengejaget ditt. De fleste av mine befal hadde begynt som matroser, men kom seg aldri ut, rett og slett pga det helvetet det er å droppe fra 600k i lønn til 200k-ish eller enda værre som student ;>
Hmm.. jeg som trodde at helvetes uka var den greia! Hmm..
Hva er mest stress med den'a? Ikke nok mat..

Leste i Aftenposten at alle befal skal til en sånn greie i Tyskland hvor lett tortur skal påføres deltageren... isbad og mental nedbryting! Det er sikkert gøy
Matmangel er det verste. "Alle" befal på torturfest? Jeg stiller meg tvilende til det .

http://www.mil.no/fregatter/start/;j...questid=307453

Hadde vi hatt slike fregatter når jeg dimma, hadde jeg verva meg. No doubt.
oivind: Tror du har misforstått litt. Som cyberdog sa tidligere, så ser folka på Politihøgskolen etter folk med "people skills". At du har vært MP, vil ikke telle noe spesielt positivt, fordi de har en helt annen oppfatning av makt, enn det politiet leter etter i personer de søker.

Psykologi grunnkurs skal visst hjelpe litt har jeg hørt.
hehe... så utrolig bra.. Tortur fest!

Men som dere sier kanskje marinen er tingen.. jeg for forhøre meg litt mer om det.. kanskje det blir det..

Takk for all hjelp..
ang "torturfest" i Tyskland regner jeg med du sikter til dette oppslaget: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=205960

dette handlet såvidt meg bekjent om overlevelsestrening for bl.a. piloter, altså langt ifra noe som ALLE skal gjennom
chill: Jeg tror du misforstod meg. Jeg fortalte bare hva folka på MP sa når jeg spurte dem hvorfor i svarte peisluren de gadd å kaste vekk et år som MP.
Okei, skumleste litt for mye der.

gangsta_fugl: Ikke orddel. Torturfest, ikke "tortur fest"
chill: ti av ti poeng for den kommentaren der - jeg trodde jeg var den eneste i landet! :-)
OK.. greit Torturfest....

Får du noia hvis jeg skriver tortur fest!?? Mowahaha..
Opprinnelig postet av moridin
ang "torturfest" i Tyskland regner jeg med du sikter til dette oppslaget: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=205960

dette handlet såvidt meg bekjent om overlevelsestrening for bl.a. piloter, altså langt ifra noe som ALLE skal gjennom
Vis hele sitatet...
Ja.. det var denne saken jeg mente, men papir utgaven av Aftenposten inneholdt en lengre artikkel om en offiser over 60 år som fikk hjerte infarkt av denne øvelsen, artikkelen skrev også om enne obligatorisk øvelse for div. personell i militæret, bl.a. befalskolen folk.. (såvidt jeg husker) men det er mulig jeg bommer skikkelig nå..
edti: chill: kanskje det er hjerteinfarkt det heter..
Opprinnelig postet av oivind
Join marinen -> bli sambandsmenig (radio[fsr-kurs] eller signal[srma-kurs])-> verv deg som matros med gjennomsnittlig utbetalt lønn 450-600k avhengig av mengde seiling. Veldig fin tjeneste. Anbefaler fregattjeneste på det varmeste!
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg ville turt å satse på dette. Jeg joina marinen, søkte meg som sambandsmenig, men endte opp som post- og rekvisittaassistent i forsvarsdepartementet i oslo.*
Mitt inntrykk er at man havner der de trenger noen, og at de skiter i hva man selv søker seg t il.

*Det kan ha noe å gjøre med atte jeg hadde sagt at jeg ikke skulle verve meg, dessuten var det unormalt få som dimmiterte iløpet av rekrutten.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
så fremt du først har blitt sjersant så ser politihøgskolen positivt på det, rimelig uavhengig av forsvarsgren. hvis du virkelig vil score høyt så vil jeg anbefale noe med utenlandstjeneste/fredsoperasjoner. har du feks. vært leder for en hundepatrulje i kosovo, så har du et fett kort på hånda.
en venn av meg som hadde denne stillingen fikk utbetalt 700k for et års tjeneste.
Å bli sersjant er ikke det samme som å ha fullverdig befalsutdanning apraksin. Du kan få grad av mange årsaker.
Politihøgskolen liker folk med befalsutdanning, ikke fordi de har en grad.

oivind, som du forutsa så kommer litt pepper fra meg her.
Det er feil å si at du tjener mer som menig matros/grenader enn som befal. Generelt sett så stemmer dette ikke, men kommer ann på hva slags utdanning en har fra før av og ens ansenitet.
UB er ikke veien å gå dersom masse penger og langsiktig karriere er målet. Er målet en uhyre meningsfyllt og innholdsrik førstegangstjeneste derimot så er UB er godt valg. Man kan jo være flink (som meg) og få engasjement etter 1.gangtjenesten og tjene penger, frem til det er det luselønn uansett.

Det er riktig at det ligger mye penger i tjeneste på fartøy, men hvor mye man tjener kommer lite ann på våpengren, men mye ann på tjenesten. Er det masse vakter, masse overtid eller øvelser så blir det mye penger. En kvartermester/sersjant tjener fett nok når han/hun er i felt.
Opprinnelig postet av pseudo
Vet ikke om jeg ville turt å satse på dette. Jeg joina marinen, søkte meg som sambandsmenig, men endte opp som post- og rekvisittaassistent i forsvarsdepartementet i oslo.*
Mitt inntrykk er at man havner der de trenger noen, og at de skiter i hva man selv søker seg t il.

*Det kan ha noe å gjøre med atte jeg hadde sagt at jeg ikke skulle verve meg, dessuten var det unormalt få som dimmiterte iløpet av rekrutten.
Vis hele sitatet...
Det handler stort sett om å overbevise intervjuoffiseren på rekruttskolen, samt å imponere troppsbefalet ditt på alle måter
Din utdannelse, din helseprofil, din uttalelse fra troppsjef på rekruttskolen, ditt rulleblad, dine ønsker og forsvarets behov styrer hvor du havner, punktum.
Offisielt. I realiteten er det for det meste trynefaktoren som gjelder. Iallefall når du ser hvor folk fra min tropp havnet i lys av ønsker/helseprofil/rulleblad osv. Såklart er forsvarets behov styrende, men trynefaktoren avgjører hvem som faktisk fyller hvilket behov. I skremmende stor grad.