Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 19306
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Dette ble mye tekst, så hopp til det siste avsnittet i innledningen hvis du er godt kjent med SGRS eller ikke gidder å lese. 8) Skulle hatt noen bilder, men jeg har ikke kamera nå.

Okey, har studert fremstillingen av løselig klebrig rislim(oversettelsen fungerer aldri)
eller SGRS som det forkortes til på engelsk.
Altså, Soluble Glutinous Rice Starch som er et meget praktisk og sterkt lim som brukes mest i stjerner.
Det er egentlig uegnet i større saker som fek.s kometer pga driven in problemet. Hvis rislim tørker for fort kan det danne en hinne utenpå "objektet" som vil hindre fuktighet inne fra å komme ut. Altså, de tørker aldri.
Til alt under 2cm i diameter går det som regel greit, men jo større, jo lengre blir tørketiden. Her er det lite vits i å framskynde med varmluft da risikoen er stor for driven in. Vakuum derimot, eller supertørr luft. Men, nok om det.

Rislim stammer hovedsakelig fra Japan og er nesten det eneste bindemiddelet som blir brukt i Japansk fyrverkeri. Det blir i motsetning sjelden brukt i vesten noe som gjør det vanskelig og/eller dyrt å skaffe. Hva så med å lage selv? Jo, det spørsmålet er blitt stilt ganske ofte og etter en titt i Fireworks, the Art Science and Technique fikk jeg lyst til å prøve. Det står faktisk en ganske utfyllende artikkel om japansk fremstilling av ekte Parched Soluble Glutinous Rice Starch. Dette er ingen heksekunst og kan temmelig enkelt lages selv.

Her er en liten fremgangsmåte:

Du trenger kun ris og noe vanlig kjøkkenutstyr deriblant utstyr for damping samt god tid. Dette vil ta hele dagen + en uke, men du kan gjøre noe annet imens.

Jo da, ris er nøkkelen her. Du trenger en god klebrig polert ris. Jeg prøvde først med jasminris (upolert), men fant raskt ut at geisha grøtris er en del bedre(polert ). Jasminris duger, men grøtris er bedre. Du kan sikkert bruke andre merker, men vær obs på at risen må være av klebrig type og polert. Polering fjerner mye dritt som vi ikke vil ha i resultatet. Basmati, Uncle Bens eller annet klebefritt crap skal unngåes.

Når du har funnet riktig ris, skal den stå under kaldt vann en uke (kjøleskap). Jeg har aldri fått forklart hvorfor, men jeg tror prosessen skyller vekk en del urenheter. Det er mulig å kutte dette ut, men da har du ikke ekte Parched SGRS. Videre skal den dampes. Du kan ikke koke da dette vil etterlate rislimet i vannet. Godt mulig du kan rense det ut og få et fint produkt, men det har jeg aldri hørt om. Dette tar tid og det er viktig å dampe nøye.
Finn fram damprist og en stor kjele (eller annet av utstyr du har til damping, bør finnes i alle kjøkkener) men lokk. Lokk går kjappere og du trenger ikke helle på så mye vann i kjelen under.
Damp til risen er helt overkokt. Som en klissete grøt. Dette bruker å ta halve dagen og er veldig viktig. Det er dette som forandrer limet fra rislim til løselig rislim. Damp godt slik at det er fullstendig i gjennomdampet. Ikke overdriv helt heller, det kan i verste fall påvirke produktet litt. Husk at når du fyller i vann, må du ikke helle over risen. Da kan limet løse seg i vannet og "forsvinne".

Når du har dampet ferdig, kan du kjøre "deigen" igjennom en foodprocessor til den er jevn og fin. Det går også an å kna med hendene, men resultatet blir ikke like bra. Hell/dytt/dra klisset i en form og jevn det ut til en tynn plate som dekker hele formen. Ca 5mm - 1cm tykkelse er bra.
Så skal den stekes ved ca 150*C i begynnelsen (par timer) og videre på 200*C til den er lett brun og sprø.
Da skal du ha ferdig Parched Soluble Glutinous Rice Starch som du må pulverisere til melfint pulver for å få godt lim (vanskelig!!).
Lykke til!
flott oppskrift!
dette må prøves!
fint om du/noen kan finne ut hvilke andre ristyper som fungerer.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Braniac: Tok fremgangsmåten fra Art Science and Technique og krydret med litt egen erfaring.

Du kan bruke all ris som er klebrig og polert.
Risottoris er i noen tilfeller slik, men grøtris er billig og lett tilgjengelig så jeg ser ingen grunn til å ikke satse på dette.
risen min har stått i bløt fra lørdag nå og jeg skal antageligvis lage det i morgen. før jeg begynner med å produsere det er det noen spørsmål jeg har:
-hvor lenge tenker du på som en halv dag? 6-8 timer?
-kan dampristen bli ødelagt av risen?
-har du måttet fylle på vann flere ganger i løpet av koketiden?
- når du skriver "så peis på" mener du at man skal sette stekeplaten på fullt?
-er det enkelt å rense dampristen og foodprosessoren etterpå?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Sitat av cazadores de mitos
risen min har stått i bløt fra lørdag nå og jeg skal antageligvis lage det i morgen. før jeg begynner med å produsere det er det noen spørsmål jeg har:
-hvor lenge tenker du på som en halv dag? 6-8 timer?
-kan dampristen bli ødelagt av risen?
-har du måttet fylle på vann flere ganger i løpet av koketiden?
- når du skriver "så peis på" mener du at man skal sette stekeplaten på fullt?
-er det enkelt å rense dampristen og foodprosessoren etterpå?
Vis hele sitatet...
1 Mer 5-6 timer. Jeg bare anbefaler deg å sette av hele dagen (begynn senest kl 12:00). Godt mulig du blir ferdig før og du kan selvsagt avbryte prosessen og fortsette dagen etter(helst ikke med dampinga), men like greit å bli ferdig første dagen.

2 Nei. Risen skylles enkelt bort. Det er jo bare overkokt ris :wink:

3 Jepp. Jeg gjør det kansje 4 ganger. Det er viktig å unngå tørrkoking. Da kan du ødelegge kaserollen, plata og produktet.

4 Nei, du skal bruke så høy varme at vannet koker lett. Med peis på mener jeg at du kan la risen dampes _nesten_ så lenge du vil.

5 Lunket til varmt vann fungerer ypperlig hvis du var nøye med å dampe risen godt. Den skal bli helt grøt etter dampinga (altså før foodprosessoren).
Hvis ikke kan det hende det blir litt skrubbing, men neppe noe mer.


Bjølg: Bra


verto: Du kan sikkert blande det med vann og få en fin deig som du kan bruke til lim, men det er mest vanlig å tilsette pulveret i komposisjonen og fukte den etterpå.


Skal også sies at å pulverisere dette fra kake til mel er litt av en utfordring. Har lyktes best med morter hittil.
▼ ... over et år senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Bumper denne med et par spørsmål. Har lagt ris i vann, som ligger å koser seg i kjølerommet i skrivende stund.
Er det noen fordel, eller hensikt å skifte ut vannet noen ganger? Det er jo temmelig grumsete..

Og så lurte jeg på en annen ting, hvis man varmer opp/steker vanlig risstivelse, Eks den man kan kjøpe hos KEM http://www.mamut.net/controls/shop/s...tikk&pid=16476 -får man da SGRS?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Skader ikke det nei. Ang. KEM så vet jeg ikke. Men tror det må kokes for å få godt resultat og da er vanlig ris en del bedre enn pulver.
Very Important Pyrotechnician
Nå er jeg ferdig med SGRS'en men fy for noe griseri!
Klissete er ikke dekkende beskrivelse for grøten du skal mose...
Den satt fast i absolutt alt. Fylte det i en hurtigmixer, men det klumpet seg sammen til en stor ball, mens noe klinte seg fast under kniven.
Dermed ble belastningen så stor på mixeren at motoren gikk varm og jeg måtte bare avbryte.
Fikk det tilslutt dratt ut i et par langpanner og det verste var unnagjort (bortsett fra en halvtime oppvask)
Kjørte den stekte massen i hurtigmixeren til sukkerkonsistens, så la jeg det i kulemøllen. Fikk et fint pulver av det, og produktet virker å være av bra kvalitet.
Men tror jeg skal strekke meg ganske langt for å kjøpe ferdig SGRS neste gang
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Hadde noe samme problem. Ble tungt til mixeren, men gikk greit til meg. Bare å kna litt ekstra. Det verste for min del var pulverisering. Har ikke store nok kuler til å takle jobben.
▼ ... flere år senere ... ▼
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Bumper denne her med relevant info for de som måtte være interessert. Var innom Fruktkorga i Trondheim (typisk innvandrerbutikk) og la merke til en pose merket Glutinous Rice Flour, som jeg vil tro er det samme som SGRS.
ja disse jalla mat butikene har litt av vert noen ganger
jeg fant foreksempel kornsyrup til R-candy
har ikke set kornsyrup i noen andre butiker en den