Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2889
http://amunhaal.com/
Freaks! Come and see!
Hjemmeside med film, musikk, malerier og litt tekst. Kom gjerne med en tilbakemelding.
- Amund
Har ikke sett gjennom alt, men det første jeg lå merke til var logoen på toppen. Du kan ikke prøve å integrere den mer med bakgrunnen ? Altså gjøre at den blender litt bedre på kantene
Det.. er lite konsistens i sideoppsettene dine - hver side er tydeligvis laget for seg i frontpage.
Foreslår at du lærer deg litt om CSS.

Nå skal det sies at jeg ikke har utdanning/kompetanse/erfaring som tilsier at jeg vet hva jeg snakker om, men rent personlig så kan du godt minske linjeavstanden. Tove sin side var mye ryddigere
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
@ nightLook. Det er sant. fikset det nå.
Part time ninja
locked65's Avatar
Sidene har ikke samme layout. Det gjør det vanskelig og orientere seg.
Lite stilig font.
Headeren var vanskelig og er litt malplassert.
Svart og hvitt kan funke, men ikke sånn som det er nå.
Gjesteboken vil bli spammet av boter før eller siden, det er null anti-robot sikkerhet.

Vil anbefale deg å lære css og html skikkelig.
Her ser det ut som du har brukt et wysiwyg verktøy. Og ikke kodet det selv.
Også mangler du et favicon.
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Hva er et favicon?
Part time ninja
locked65's Avatar
Det lille ikonet ved siden av fanen i browseren din.

http://en.wikipedia.org/wiki/Favicon
Sist endret av locked65; 9. februar 2012 kl. 12:55.
Favicon er det lille bildet til venstre for url baren. F.eks den grønne freaken på freak.

Gjør som nightlock sier og lær deg css. Man kan tydelig se i kildekoden at du har kopier
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
..men hvem er det egentlig, utenom webnerder kanskje, som går inn på source code på hjemmesider. Jeg gjør i allefall ikke det og de aller fleste i mine kretser ville ikke ant hva jeg snakket om. Kanskje kildekode har noe med kildesortering å gjøre??
Sitat av Manualah Vis innlegg
..men hvem er det egentlig, utenom webnerder kanskje, som går inn på source code på hjemmesider. Jeg gjør i allefall ikke det og de aller fleste i mine kretser ville ikke ant hva jeg snakket om. Kanskje kildekode har noe med kildesortering å gjøre??
Vis hele sitatet...
Når siden ser ut som den er laget på 90tallet er det alltid spennende å se hvordan de får det til. Her ligger jo svaret åpenbart i at du ikke kan det du driver med, noe koden helt åpenbart viser
Vil si at det er en grei side, oversiktlig osv.. Men fonten var litt ekkel
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
1: Horisontal scroll på bred viewport
2: Dårlig favicon
3: Dårlig title
4: Har ikke snøring på hva siden handler om fra forsiden
5: Sentrert tekst er vanskelig å lese
6: Ingenting på side 2 og 3.
7: Header lenker ikke til forside
8: Helt forskjellige bakgrunnsfarger på deler av siden
9: Skrivefeil
10: Forskjellige favicon (!!!)
11: Store bokstaver i URL. Casesensitive.
12: Forskjellig layout på sidene
13: Ingenting på forsiden av «Tekst»
14: Må klikke mye for å komme til forskjellige ting
15: Meningsløs FAQ
16: Tekstvegg på «om siden»
17: Køddeheader på gjestebok dagbok
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Ånei! ånei! Var den så forferdelig??
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
1998 ringte. De vil ha hjemmesiden sin tilbake.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Manualah: Jeg har høye krav. Tilfredsstiller du dem, tilfredsstiller du de aller flestes.

Jeg foreslår at du bruker Blogger, eller Wordpress. Jeg tror ikke du har så stor interesse av å lage websider, og heller vil vise kunsten din (:

Tias: Og du advarte ikke mot t.d. 9/11 eller flodbølgen i 2004?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Tias: Og du advarte ikke mot t.d. 9/11 eller flodbølgen i 2004?
Vis hele sitatet...
Var jo ikke 2001 som ringte da x)
Jeg ville laget en egen .css-fil, og brukt <div> i stedet for <table>.

Edit: Ser du har en salig blanding av div og table, det kan fungere.
Det ser bare så rart ut med midtstilte nyheter, som er 300px under meny-baren..
Sist endret av Zepur; 9. februar 2012 kl. 15:15.
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Hei. Er det noen som vet hvordan man får bort "html" fra url? (www.eksempel.no/feks.html
Manulah: du kan trikse litt med .htaccess for å få /film, /musikk, etc. dersom hosting tillater det, men det krever nok litt arbeid.

Utover det kan du bruker php og $_GET for å bruke /?side=film, /?side=musikk, etc.

Google er din beste venn og kan svare på de spørsmål jeg har gitt deg ved å svare deg på ditt forrige.

Jeg vil også anbefale at du leser litt på grunnleggende html koding og setter opp en side slik at hele siden din følger en rød tråd.

HTML-kode

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html>

   <head>
      <title>Dokumenttittel</title>
   </head>

   <body>
      Innholdet på nettsiden
   </body>

</html>
Du finner forslag på dokumenttyper via w3schools.

Anbefaler også at du separerer css fra html.

HTML-kode

<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="mystyle.css" />
</head>
Kilde med forslag: w3schools
Dette var jo.. interessant og spesielt. Drar litt assosiasjoner til komplett.no sine sider fra '96

Edit: har du vurdert en sans-serif font?
Sist endret av McLovin; 11. februar 2012 kl. 13:29.
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Jeg synes ikke sans-serif fonter er spesielt stilige..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Kjipt. For de er generelt ansett som å ha bedre leselighet i brødtekst på skjerm.
bruk wordpress. Smakk bang fem minutter bedre resultat og lettere å bruke.
Jeg syntes den så veldig 90 talls ut.

Sitat av Manualah Vis innlegg
..men hvem er det egentlig, utenom webnerder kanskje, som går inn på source code på hjemmesider. Jeg gjør i allefall ikke det og de aller fleste i mine kretser ville ikke ant hva jeg snakket om. Kanskje kildekode har noe med kildesortering å gjøre??
Vis hele sitatet...
helt enig!

Wordpress er ett flott alternativ!

Evt squarespace.
Æsj, denne siden krysset jeg ut like fort jeg kom inn på den. Skjønner at dette er din første hjemmeside, men slike sider skal man ikke, ikke, ikke lage i 2012. Last ned Wordpress og finn deg et fint tema du vil bruke. Evt. kan du søke etter "free html templates".
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
@missjones: Nittitallet er i alle fall bedre enn åttitallet!! Men de hadde kanskje ikke hjemmesider da? Jeg er litt lei av de stilrene, minimalistiske sidene. det er jo lurt å ha det, men hva er det som er lurt? og hvem er det egentlig som ser?
Ville foreslått at du lærte deg CSS og hadde et eget CSS-dokument isetedefor HTML og CSS integrert. Ser ut som du har arbeidet ut ifra en mal eller?
Sitat av Manualah Vis innlegg
@missjones: Nittitallet er i alle fall bedre enn åttitallet!! Men de hadde kanskje ikke hjemmesider da? Jeg er litt lei av de stilrene, minimalistiske sidene. det er jo lurt å ha det, men hva er det som er lurt? og hvem er det egentlig som ser?
Vis hele sitatet...
Det som er lurt jo å presentere innholdet og informasjonen man ønsker på en ryddig og oversiktlig måte. En måte som er lettlest og vanskelig å misforstå.

Det er ditt innhold, og det er du som ønsker å fortelle den besøkende noe.

Dermed burde man ihvertfall gjøre et minimum av arbeid for å sikre at meldingen man ønsker å komme med blir formidlet.

Det gjør man ved å ha et design som ikke kommer i veien for innholdet, en font og font-størrelse som gjør at teksten er lettleselig, en linjeavstand som passer til innhold og font samt velger farger som ikke gjør at jeg vil rive ut øynene mine.

Det hjelper også at alle sider du går inn på har samme struktur og at innhold, menyer og knapper ikke flyter eller hopper rundt mellom hver underside.

Du burde ha innhold lett tilgjengelig, f.eks følge den typiske "3 klikks regelen" som sier at du ikke skal klikke mer enn tre ganger for å komme til innholdet du ønsker.

Når du besøker en nettside for første gang vil du heller ikke lese masse tekst. Du skumleser og dermed burde man bare ha med det viktigste.

Det finnes en haug undersøkelser ang. dette, anbefaler at du leser f.eks denne og bruker en søkemotor for å se videre på noen av emnene det snakkes om.

Sånn ellers burde du følge de rådene folk kommer med. Du ønsket å vite hva vi syntes om siden din, og vi delte vår mening. Du trenger ikke komme med dumme kommentarer om kildesortering når vi gir deg svar på hva du lurte på.

Det finnes mange guider og tutorials på nettet om hvordan du lærer deg å lage nettsider. Anbefaler at du lærer deg HTML5/CSS3 og også leser litt om design og brukervennlighet :-)
Etter at selvtilliten hans er på bunn nå, kan jeg heve den litt med å si at alle har vært der..
I en lære fase.

Men noen gjør ingenting med dette og for å illustrere poenget mitt slenger jeg med en link; http://www.arngren.net/ Som egentlig snakker for seg selv.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Eneste som mangler nå er Comic Sans og lens flare..
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Hehe. Takk for mange fine rådog tips. Jeg syntes kanskje arngren.net hadde litt vel mye blinkende greier. Lurt med pupper på forsida da=)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Manualah Vis innlegg
http://amunhaal.com/
Freaks! Come and see!
Hjemmeside med film, musikk, malerier og litt tekst. Kom gjerne med en tilbakemelding.
- Amund
Vis hele sitatet...
Så mye forskjellig kreativt du driver med Hjemmesida var veldig basic. Jeg skjønner ikke hvorfor du gir linkene en bedre plassering på forsiden enn din egen intro eller dine egne "produkter"?