Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2640
Anonym bruker
"Tolerant Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Funnet ut at jeg er gravid og det er for meg med stor glede, men også med med uro..

Bruker Rivotril i veldig små mengder 0.5 daglig og 2 mg de gangene jeg ikke får sove.
Dette er selvmedisinering som jeg har vært på i snart 10 år! Funker fint mot uro, angst og ikke søvn.

Jeg vet hvordan det er å stoppe opp, prøvd det ut ,det er ikke noe man vil plutselig gjøre. Men nå er det alvor! Jeg er bekymra over hvordan barnet i magen har det ved å slutte brått, men også redd for å snakke med lege for å få hjelp og veiledning. Jeg er sykt redd for at barnet kan bli tatt fra meg hvis jeg informerer om "rus". Jeg ruser meg ikke, men uten noen medisiner blir jeg syk ( og redd barnet i magen også blir det. )

Noen jente her som har vær gjennom det samme?
Slutt med en gang. Ikke skyv dette problemet forran deg. Ikke si noe til noen. Men bare slutt.
Du er eldre og klokere nå enn da du bekynte på rivotril, og du trenger det ikke lengre. Også, du kan ikke bruke det lengre.
Ei jeg kjenner sluttet på metadon fordi hun ble gravid. Du kan gjøre dette.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Slutt med en gang. Ikke skyv dette problemet forran deg. Ikke si noe til noen. Men bare slutt.
Du er eldre og klokere nå enn da du bekynte på rivotril, og du trenger det ikke lengre. Også, du kan ikke bruke det lengre.
Ei jeg kjenner sluttet på metadon fordi hun ble gravid. Du kan gjøre dette.
Vis hele sitatet...
Etter 10 år med rivotril så hadde jeg aldri slutta med engang, trapp ned å snakk med lege eventuelt. Barnets beste er jo ikke å bli født med abstinenser. Regner med de kommer til å finne ut at du har brukt riv om barnet for varige men.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Slutt med en gang.
Vis hele sitatet...
Ikke vondt ment, men be noen som har gått på sterke benzoer i 10år "slutte med en gang" er ett ufattelig dårlig råd. Det kan i verste fall være dødelig. Og om ikke døden til følge for mor så kan barnet dø av at mor får ett anfall.
Jeg sa ikke at hun ikke skulle seponere. Jeg sa hun skulle gjøre det nå, og ikke skyve problemet forran seg.
For, jeg tror hun veldig godt vet hva hun bør gjøre. Og å det er å slutte med rivotril. Greit nok å ville ha råd fra andre kvinnfolk som har vært i samme båt så klart.
Men håper du ikke venter lengre, og bare gjør det enklere for deg å begynner med sluttingen nå.
Eller ta abort.
Sist endret av Arex_x; 9. februar 2021 kl. 05:15.
Ta kontakt med lege ang. nedtrapping med en gang.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Jeg sa ikke at hun ikke skulle seponere. Jeg sa hun skulle gjøre det nå, og ikke skyve problemet forran seg.
Vis hele sitatet...
Ok, det bare virket litt sånn når du skriver "slutt med en gang" uten å si noe om nedtrapping.
Jeg skjønner veldig godt at du er bekymret for konsekvenser knyttet
til det å snakke med lege om dette.

Men for guds skyld. Gjør det.

Det kan være tusen ting du bør være klar over når du skal seponere som gravid og ikke bare deg selv.
Hvorfor ikke ta kontakt med f.eks. RUStelefonen anonymt som har mye kunnskap og kanskje kan gi deg de beste rådene til hvordan håndtere situasjonen dersom du er redd for å kontakte legen med en gang? De kan nok veilede deg på hvordan du bør angripe problemet og hva du bør gjøre angående legen, og spørsmål du har det til det.

Åpningstider mandag – fredag mellom 11.00 og 18.00, pause mellom 14.30 og 15.00.

Dersom du opplever problemer knyttet til din rusbruk, anbefaler vi at du kontakter din lege, eller rustjenestene i din kommune, for en samtale og eventuell videre oppfølging.

Du kan også kontakte RUStelefonen anonymt dersom du har spørsmål på tlf. 915 08588 eller www.rustelefonen.no.
Vis hele sitatet...
Bruk av benzodiazepiner påvirker fosteret, men det vil alltid være en kost-nytte-vurdering hvordan man skal håndtere hvert enkelt sak.

Relis (regionale legemiddelinformasjonssentre som gir produsentuavhengig legemiddelinformasjon) har fått et spørsmål fra en lege relevant for din sak, men tar ikke stilling til om bruken er ulovlig:
https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/3-8597

Jeg håper du får hjelp av en lege til å ta tak i problemet og forebygge problemer for barnet.
Kan noen fortelle meg hvordan man nedtrapper fra 0,5mg rivotril?

Hvordan vil en sånn nedtrappingsplan se ut?
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du ender fort opp som tvangsinnlagt på paragraf 10.3 om du søker hjelp.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du ender fort opp som tvangsinnlagt på paragraf 10.3 om du søker hjelp.
Vis hele sitatet...
Takk for ditt bidrag til tråden. Du kan jo feks starte å lese en gang til hva hun skriver.

Og et spørsmål til. Hvordan blir barnet påvirket dersom moren har mye uro, angst og søvnløse netter kontra lavdose benzo? Jeg har en bekjent som er i liknende situasjon som trådstarter.
Sist endret av Superspurv; 9. februar 2021 kl. 10:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At du kaller det medisinering og ikke misbruk er et stort rødt flagg i seg selv. Dette er misbruk og 0,5-1 rivotril er nok til å ruse seg på, også med toleranse bare at du selv merker rusen mindre.

Slutt nå, det er hjelp å få. Tar du ikke grep nå så mister du ungen senere.

Jeg tviler på at du må gjennom noen skadelige abstinenser om du går ned til annenhver og hver tredje dag i løpet av en uke eller to og hvertfall ingen så skadelige at det påvirker fosteret. De abstinensene du kanskje vil merke er det psykiske savnet til pillene.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Kan noen fortelle meg hvordan man nedtrapper fra 0,5mg rivotril?

Hvordan vil en sånn nedtrappingsplan se ut?
Vis hele sitatet...
0,25 f eks eller gå.over til mildere benzo. 2mg riv har et kryss så du kan dele en tab i 4

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
At du kaller det medisinering og ikke misbruk er et stort rødt flagg i seg selv. Dette er misbruk og 0,5-1 rivotril er nok til å ruse seg på, også med toleranse bare at du selv merker rusen mindre.

Slutt nå, det er hjelp å få. Tar du ikke grep nå så mister du ungen senere.

Jeg tviler på at du må gjennom noen skadelige abstinenser om du går ned til annenhver og hver tredje dag i løpet av en uke eller to og hvertfall ingen så skadelige at det påvirker fosteret. De abstinensene du kanskje vil merke er det psykiske savnet til pillene.
Vis hele sitatet...
Hvordan erfaring har du med rivotril, siden du ikke tror det blir noe mye annet enn psykisk? Jeeg brukte i 2-3 mnd, noe høyere forbruk og jeg hadde heftige abstinenser, fysisk.
Sist endret av NokErNok; 9. februar 2021 kl. 11:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anbefaler å lese denne:

https://www.lommelegen.no/graviditet...skap/69038955/

Det kan visst føre til store problemer for barnet. Er ikke abort for sent ville jeg seriøst vurdert det. Ellers synes jeg du burde kontakte fastlege.
Sist endret av Dodecha; 9. februar 2021 kl. 17:08. Grunn: Thou shalt not link with google amp
Sitat av Relevant Vis innlegg
Er ikke abort for sent ville jeg seriøst vurdert det. Ellers synes jeg du burde kontakte fastlege.
Vis hele sitatet...
Kjipt å måtte si det og særlig til folk man ikke kjenner eller vet hvordan har det.
Men det er vanskelig å ikke være enig med det Relevant sier her.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Hvordan erfaring har du med rivotril, siden du ikke tror det blir noe mye annet enn psykisk? Jeeg brukte i 2-3 mnd, noe høyere forbruk og jeg hadde heftige abstinenser, fysisk.
Vis hele sitatet...
Misbrukte det selv i 1,5 år første gangen og litt under et år andre gangen åt da fra 3-15 rivotril om dagen. Med høy dose kan man få abstinenser (mine var over på en uke når jeg gikk cold turkey og etter det var det mer det at jeg hadde angst og var nedstemt, og lysten på å flykte inn i rusen igjen). Den andre gangen trappa jeg ned til hver tredje og fjerde dag og stod på 0 iløpet av 4-5 uker og merka ingen abstinenser..Mener ikke alles opplevelse er som min men på så lav dose som ts hevder hun bruker er det ikke vanskelig å slutte på. Det sitter som sagt mest psykisk.
Da jeg gikk cold turkey kom abstinensene mine etter ca 2-4 uker. Toppa seg etter 3-4 tror jeg. Kan ha noe med at det var et forbruk på 10-20stk 2mg om dagen. Jeg hadde såppass skjelvinger at jeg ikke kunne smøre brødskiver, skjenke kopp kaffe osv.
Men folk er vell forskjellig. Sitter stort sett mest psykisk, men hos meg var det ikke psykisk vanskelig å slutte, men virka ikke forsvarlig fysisk så jeg fikk vival mens jeg venta på å bli lagt inn som tok brodden av det værste. Alt i alt kom jeg tilbake til meg selv etter 4-5 mnd.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Da jeg gikk cold turkey kom abstinensene mine etter ca 2-4 uker. Toppa seg etter 3-4 tror jeg. Kan ha noe med at det var et forbruk på 10-20stk 2mg om dagen. Jeg hadde såppass skjelvinger at jeg ikke kunne smøre brødskiver, skjenke kopp kaffe osv.
Men folk er vell forskjellig. Sitter stort sett mest psykisk, men hos meg var det ikke psykisk vanskelig å slutte, men virka ikke forsvarlig fysisk så jeg fikk vival mens jeg venta på å bli lagt inn som tok brodden av det værste. Alt i alt kom jeg tilbake til meg selv etter 4-5 mnd.
Vis hele sitatet...
Kjipt! Er glad du kom deg gjennom det og fått slutta nå. Rivotril er noe skikkelig herk som kjører livet til grusen ass..... Men ja det er stor forskjell på 20piller om dagen og en halv pille men kan ikke annet enn å ønske trådstarter lykke til og satse på det går bra!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det klarer du. Det blir tøft, men det er verdt det. Jeg lå på 2-4mg xanor om dagen i to år før jeg sluttet brått, imot alle råd. Jeg så stjerner i 6 uker og skalv og frøys om hverandre og jobb og et sosialt liv kunne jeg bare glemme. Etter sjette uka kom de psykiske abstinensene, og jeg kunne merke grader av depersonalisering. Dette var det verste og jeg tok brodden med valium, noe du jo ikke kan gjøre, så du må være sterk som fy og tåle å stå i det om du skal gjennom det. Men oppsøker du lege kan jeg garantere deg en tvangsinnleggelse og omsorgsovertakelse. Stå i dette. Du fikser dette.