Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3574
Har fått 750Mbit linje fra Get (Telia) nå og hastighetene på det inkluderte modemet er jo mildt sagt ræva.

Tenker derfor på å skaffe ny ruter og jeg har sett at Xiaomi har en modell som støtter 6Ghz, ett frekvensbånd som ikke enda er tatt i bruk i europa. Jeg må da også selvfølgelig ta i bruk nytt WLAN NIC som støtter 6E. Som feks Intel AX210 baserte design.

Noen få radiolinker bruker disse frekvensene i dag men dette er da snakk om punkt-til-punkt linker på remote basestasjoner til Telenor (Norkring) og er ikke en faktor innenfor ring 3 i Oslo.

Noen tanker på hvorfor dette er en jævlig dårlig ide?
Norkring finnes ikke lenger, og det er langt ifra bare Telenor som har punkt til punkt radiolinjer i Norge. Både Forsvaret, skipsfart, luftfart og andre kringkastere enn Telenor Infra bruker desse frekvensene i Norge idag (og mange har allerede måtte begynne på migrering til nye frekvenser pga nettopp IEEE 802.11ax og ønsket om å også kunne bruke frekvensene Wi-Fi 6E). Før det er klart vil du garantert få NKOM på døra om du begynner å bruke de frekvensene, for er det en ting man ikke fucker med i Norge, så er det Forsvaret og luftfarten (som i Norge inkluderer både sivil og militær luftfart siden vi ikke har egen militær flygeledelse). Du tror kanskje du kan gjøre hva du vil innenfor Ring 3, men det mangler ikke på eksempler av idioter som har flydd drone over Oslo og fått inndratt dronen i tillegg til et 25k forelegg siden det er i approachen til Oslo Lufthavn.
Sist endret av bashfoo; 7. februar 2021 kl. 18:48.
Sitat av serverDude Vis innlegg
Har fått 750Mbit linje fra Get (Telia) nå og hastighetene på det inkluderte modemet er jo mildt sagt ræva.

Tenker derfor på å skaffe ny ruter og jeg har sett at Xiaomi har en modell som støtter 6Ghz, ett frekvensbånd som ikke enda er tatt i bruk i europa. Jeg må da også selvfølgelig ta i bruk nytt WLAN NIC som støtter 6E. Som feks Intel AX210 baserte design.

Noen få radiolinker bruker disse frekvensene i dag men dette er da snakk om punkt-til-punkt linker på remote basestasjoner til Telenor (Norkring) og er ikke en faktor innenfor ring 3 i Oslo.

Noen tanker på hvorfor dette er en jævlig dårlig ide?
Vis hele sitatet...

Helt ærlig, wifi 6 har en oppgitt hastighet at «whopping» 4,8 gbps


Blir egentlig ikke våt i trusa av det, men nå sitter jeg på ubicuiti gear da
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Norkring finnes ikke lenger, og det er langt ifra bare Telenor som har punkt til punkt radiolinjer i Norge. Både Forsvaret, skipsfart, luftfart og andre kringkastere enn Telenor Infra bruker desse frekvensene i Norge idag (og mange har allerede måtte begynne på migrering til nye frekvenser pga nettopp IEEE 802.11ax og ønsket om å også kunne bruke frekvensene Wi-Fi 6E). Før det er klart vil du garantert få NKOM på døra om du begynner å bruke de frekvensene, for er det en ting man ikke fucker med i Norge, så er det Forsvaret og luftfarten (som i Norge inkluderer både sivil og militær luftfart siden vi ikke har egen militær flygeledelse). Du tror kanskje du kan gjøre hva du vil innenfor Ring 3, men det mangler ikke på eksempler av idioter som har flydd drone over Oslo og fått inndratt dronen i tillegg til et 25k forelegg siden det er i approachen til Oslo Lufthavn.
Vis hele sitatet...
Ok! Da er det bare å kjøre på siden du åpenbart ikke vet hva du snakker om.

Det er ingen som bruker p2p innenfor Oslo av Telenor, Telia og Ice. Det er heller ikke brukt 6GHz i luftfart som du sier. Eneste jeg kan tenke meg at forsvaret bruker det til er sine p2p linker men de er det heller ingen av i Oslo da de for det meste brukes i utmark som en del av det mobile kommandoplassnettverket driftet av sambandsbataljonen som har sin leir i Bardu.

Jeg skal sette opp en ruter i en blokk i Oslo og Gardemoen er over 35km unna.

Innafor skipsfart så måtte man ha hatt antenner på gimballs som tracker punkt og justerer for sjø, det kan være at dette brukes mot satellitter men ikke mot punkter på land.

Oslo er heller ikke i approachen til Oslo lufthavn da det er no fly zone over sentrum (ca ring 2) opp til 3000 fot.