Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3304
Hei.

Jeg lurer på hvorfor folk som ikke møter til soning får ytelser fra nav likevell?
Har en kjenning som får levert meldekort og utbetalinger fra nav selv om han skulle ha sonet for flere måneder siden.
De får nok venner til å sende for de. Er eksempler av venner for de som dro ned til til irak, syria for å kjempe for IS. Er man lenger nok i fengsel/behandling lenge nok så kan faktisk stoppe utbetalinger/uføretrygd i perioder.
Nav får beskjed av fengselet når man møter til soning, innen det skjer er alt som vanlig hos nav. Når man sitter inne kan man fortsatt sende meldekort men man må betale tilbake når man kommer ut for nav vet at du har vært i fengsel
Sitat av susiserken Vis innlegg
De får nok venner til å sende for de. Er eksempler av venner for de som dro ned til til irak, syria for å kjempe for IS. Er man lenger nok i fengsel/behandling lenge nok så kan faktisk stoppe utbetalinger/uføretrygd i perioder.
Vis hele sitatet...

Nå gjør de vel det automatisk vel, stopper nav ytelser ved soning? Tidligere var det ikke slik. En ufør feks kunne komme ut etter noen års soning med penger til ny bolig på konto sies det. Aner ikke når det ble endret, men jeg erindrer såvidt at det ikke er så veldig mange år tilbake. Vet heller ikke om innsatte egentlig var pliktige til å melde fra om soning slik at ytelser ble stoppet men bare droppet å gjøre det å gamblet på å ikke bli tatt.

Tror også at for personer som feks blir lagt inn på døgn så kan ytelser fra stoppes eller reduseres etter 3 måneders innleggelse. Men aner ikke hvor mye som kuttes eller om det kuttes helt.
Man har rett til å motta uføre trygd , men ikke AAP og dagpenger. Systemet stopper allikevel ikke opp og man kan sende meldekort og motta AAP / dp og så først når man kommer ut så får man beskjed om å betale tilbake.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Man har rett til å motta uføre trygd , men ikke AAP og dagpenger. Systemet stopper allikevel ikke opp og man kan sende meldekort og motta AAP / dp og så først når man kommer ut så får man beskjed om å betale tilbake.
Vis hele sitatet...
Hvis du sitter i fengsel, får du uføretrygd i innsettelsesmåneden og måneden etter. Deretter vil utbetalingen av uføretrygden bli stanset. Forsørger du barn vil du likevel få utbetalt 50 prosent av uføretrygden. Utbetalingen settes i gang igjen den måneden du blir løslatt.

Hvis du ikke skal sone i fengsel, men kan bo hjemme mens straffen gjennomføres, blir ikke uføretrygden redusert. Dette gjelder for eksempel ved samfunnsstraff, betinget dom eller ved prøveløslatelse.

https://www.nav.no/no/person/pensjon...ller-i-fengsel
Siden tråden heter "Nav ytelser og ikke møte til soning i fengsel" er det overraskende at alle svarene handler om nav ytelser og soning i fengsel.

Ingen som har noen erfaringer eller vet om systemet kan stoppe nav ytelsene dine om man ikke møter til soning og lever på rømmen?
Jeg husker noen kritiserte nav for at kriminelle innvandrere fikk sosialpenger på flukt i media for en del år sia, så jeg går ut fra at det er strengere nå. Det er jo også et tak på viss lengde man i det hele tatt kan få sosialpenger og AAP.

Men la oss si man går på AAP og er på rømmen de to åra man har krav på stønaden kan de stoppe stønaden da bare fordi du er på rømmen selvom du følger opp med meldekort og alt?
Ufør er i utgangspunktet permanent og ikke tidsbegrenset og er man først ufør oppfyller man rettighetene til å få ufør men jeg er også nysgjerrig for nysgjerrighetens skyld på det trådstarter spør om om hva som skjer med faste nav ytelser om man IKKE møter til soning og lever et liv på rømmen istedet?

Sitat av stimooon03223 Vis innlegg
Hei.

Jeg lurer på hvorfor folk som ikke møter til soning får ytelser fra nav likevell?
Har en kjenning som får levert meldekort og utbetalinger fra nav selv om han skulle ha sonet for flere måneder siden.
Vis hele sitatet...
Det kan enten være fordi fengselet ikke vet eller blander seg med at man får penger fra nav så nav vet ikke at du er på rømmen. Eller at nav ikke bare kan stoppe pengene man får pga det også er en lovfestet rettighet man har. Det jeg har hørt er mange som gjør det men de melder seg til fengselet etter noen måneder. Så jeg er usikker på om man har rett til nav ytelser i evigheter om det kommer frem til nav at man er på rømmen i la oss si flere år da men det hadde vært interessant å finne ut.
Sist endret av Mk1; 2. februar 2021 kl. 19:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.