Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3190
Hei. Jeg skal ha samtale med kriminalomsorgen angående fotlenkesoning neste uke. Hva kan jeg forvente?
Snakket med saksbehandler i dag, virket som en super fin fyr. Har inntrykk at de fleste i kriminalomsorgen er det.
Jeg skal sone 6mnd, så er akkurat innenfor den nye grensa for soning hjemme.
Er sannsynligheten stor for at jeg får godkjent soning med EK når man har fått intervjuet? Soningen kommer i så fall til å foregå hjemme hos mine foreldre, de er akademisk utdannet og hjemmet er rolig, møblert og trygt.
En fordel(i noen tilfeller et krav) er at du har fast sysselsetting. Gjerne en jobb, skoleplass eller praksisplass. Si at du har holdt deg unna rusmidler, og hold deg unna rusmidler!

Med alt dette på stell skal det noe ekstraordinært til for at du ikke får EK.
Du nevner ikke hva du har blitt tatt for.

Det blir nok hjemmesoning, om du har banket noen på din lokale pub, fyllekjørt for første gang, eller solgt litt hasj eller amfetamin og blitt tatt. Å bli dømt til 6 mnd fengsel i Norge er en veldig mild dom. Tipper fyllekjøring eller slagsmål?
Har du derimot blitt tatt for svindel på flere hundre tusen, eller for innførsel av en kilo eller to med hasj, så lukter det ubetinget fengsel.
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Du nevner ikke hva du har blitt tatt for.

Det blir nok hjemmesoning, om du har banket noen på din lokale pub, fyllekjørt for første gang, eller solgt litt hasj eller amfetamin og blitt tatt. Å bli dømt til 6 mnd fengsel i Norge er en veldig mild dom. Tipper fyllekjøring eller slagsmål?
Har du derimot blitt tatt for svindel på flere hundre tusen, eller for innførsel av en kilo eller to med hasj, så lukter det ubetinget fengsel.
Vis hele sitatet...
6mnd for fyllekjøring er vell ikke helt normalt?

Til TS, for å få fotlenke er det krav om at du er i aktivitet. Iallfall i utgangspunktet. Men norske fengsler begynner å bli full så tipper det blir hjemmesoning.
Har lurt på muligheten selv men tviler på at jeg får det siden jeg har hatt noen lengre ubetinga dommer før.. Men oppdater gjerne åssen det gikk og hva de spurte om! Min erfaring med kriminalomsorgen er at de er noen motherfuckers og regelryttere!
Utrolig trivelige folk på kriminalomsorgen. Behandler deg faktisk som et menneske i forhold til politiet. Jeg var 100% ærlig med de om rusbruk og lignende, men fikk soning med fotlenke uansett. Utrolig god årning. Ønsker deg lykke til
Soning med ek er skikkelig greit egentlig, du kan ha besøk, gå på jobb eller studere samtidig bare for å nevne noe og folka på kriminalomsorgen var mot meg iallefall jævlig okei, jeg har sona med ek 2 ganger
Jeg hadde fest med 40 pers når jeg hadde fotlenke. Vesentlig bedre enn å sone i fengsel. Been there, done that
Spr
Trådstarter
5 0
Så sannsynligheten for at jeg får fotlenke er relativ stor? Jeg er fult sysselsatt og er tre år siden hendelsen, har aldri gjort noe kriminelt før. Har dømt for kroppsskade, skjedde dessverre da jeg var ruset.
Sist endret av Spr; 28. januar 2021 kl. 13:14.
Sitat av Spr Vis innlegg
Så sannsynligheten for at jeg får fotlenke er relativ stor? Jeg er fult sysselsatt og er tre år siden hendelsen, har aldri gjort noe kriminelt før. Har dømt for kroppsskade, skjedde dessverre da jeg var ruset.
Vis hele sitatet...
Kompis banka ein med batong, han fikk fotlenke også. Så lenge du har sysselsettning og er motivert for det, så ska det mye til før du får avslag.
Sitat av Spr Vis innlegg
Så sannsynligheten for at jeg får fotlenke er relativ stor? Jeg er fult sysselsatt og er tre år siden hendelsen, har aldri gjort noe kriminelt før. Har dømt for kroppsskade, skjedde dessverre da jeg var ruset.
Vis hele sitatet...
Om du viser vilje til rehabilitering hjelper det veldig på, vær positiv til sinnemestringskurs osv, jeg fikk fotlenke 2 gangen for vold mot offentlig tjenestemann som en av ytterst få i norge har greid før meg så alt er mulig
Sitat av Spr Vis innlegg
Så sannsynligheten for at jeg får fotlenke er relativ stor? Jeg er fult sysselsatt og er tre år siden hendelsen, har aldri gjort noe kriminelt før. Har dømt for kroppsskade, skjedde dessverre da jeg var ruset.
Vis hele sitatet...
Du får garantert godkjent.. Kommer du som en angrende syndere og ser ut til å ha ting på stell tviler jeg på at du får avslag. Jeg fikk godkjent etter å ha kræsja i pillerus. Første gang jeg tok piller og gikk på en blackout smell. Etter min erfaring er de hyggelige og greie å ha med å gjøre, men det er viktig å være punktlig og følge de reglene som gjelder. Jeg klarte å forsove meg og det var såvidt jeg fikk en ny sjanse.