Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2273
jeg slutter aldri med å si "imorgen", "neste uke", "neste måned" osv.

som f.eks jeg er feit. og jeg sier til meg selv hver eneste dag "imorgen skal jeg begynne med diett og trening for å miste fett". så kommer neste dag, og jeg sier det samme "imorgen så er dagen". imorgen kommer og jeg sier det samme osv. har gjort dette i faktisk flere år. jeg har til og med blitt feitere pga jeg spiser jævla mye med vilje (uten å være sulten). grunnen jeg gjør det er fordi jeg tror hver dag jeg skal begynne med diett dagen etter, men gjør ikke det. så jeg spiser mye for å få tiden til å gå til neste dag

dette gjelder alt. jeg pleier alltid å si til meg selv "den datoen her skal jeg bli en ny mann". den datoen jeg satt av kommer og jeg failer og setter en ny dato

i den tiden jeg venter på datoen eller dagen jeg har satt, så er hjernen min ikke i nåtid. jeg gjør ting som jeg ikke vil gjøre, jeg gjør ting uten å tenke meg om. pga "jeg er ikke i nåtid". jeg er ikke meg selv helt til datoen som jeg satt av kommer. men så gjør jeg det samme og utsetter

dette er tortur

noen tips til å begynne å leve i nåtid? jeg vil forandre meg, men hvordan skal jeg klare det når jeg hele tiden sier "imorgen så skjerper jeg meg". jeg har kastet bort flere år av livet mitt pga dette. om det fortsetter slik vil jeg være samme person i samme posisjon 10 år senere
Kanskje verdt en tanke å legge ansvaret over enda mer på deg selv. Hjernen din er jo i nåtid, noe annet går ikke an. Du kan vel også vurdere å se på hva det er som gjør at du unngår ansvaret?

Hva er det som gjør at du konstant setter deg selv opp for å feile? Når begynte det? Du er jo bevisst over problemet, så du må jo ha analysert situasjonen litt.

Planlegg mer konkrete tiltak, ikke bare ''jeg skal begynne med mosjon imorgen''. Les deg opp på forskjellige øvelser, finn ut hva slags trening det er du vil begynne med. Foreslår kondisjon i første omgang. 4x4 for eksempel.

Sier det igjen, det å si at hjernen din ikke er nåtid blir svakt. Det at du begrunner overspisingen din med at du ''skal begynne neste dag'', det blir for svakt. Du vet at du ikke klarer å gjøre det, da begynner du med å kutte ned inntaket.

Fortsetter du med å lage unnskyldninger for deg selv og dine atferdsmønstre vil du aldri ta tyren ved hornene. Hold deg selv ansvarlig, du har identifisert problemet med overspising. - Ta tak!
Sitat av ødelagt hjerne Vis innlegg

dette er tortur
Vis hele sitatet...
Nei, det er du som utsetter alt du har lyst til å gjøre og oppnå for så å synes synd på deg selv.

Du må jobbe med selvdisiplinen din, ellers kommer du til å bruke hele alderdommen din på å angre og angre på at du aldri gjorde det du visste var riktig, smart og sunt for deg.
Innlegget ditt stinker allerede av at du selv innser at du kaster bort ditt eget potensiale ved å utsette alt, og det er veldig trist å lese.

For ikke å snakke om sykdommene som følger med en stillesittende livsstil og overvekt.

Kom deg ut på en rolig 10-15 minutters joggetur.
Det handler om å begynne, komme seg i gang, starte.
Dette gjør du så klart I KVELD.

Når det kommer til treningen starter du rolig med hviledager så du slipper belastningsskader.

Slutt å spis for mye kalorier. I DAG.
Hvis du vil bli mindre feit så handler det om å være i kaloriunderskudd, helt til du har kvittet deg med så mye overvekt du ønsker.

Tar du deg sammen kommer du til å få et helt annet og mye bedre liv enn om du fortsetter å synes synd på deg selv.
Anbefaler deg å gå for det livet der du faktisk satser på deg selv
Sist endret av krystallkongen; 28. desember 2020 kl. 17:20.
Lag en pakt med deg selv, neste gang du tenker "imorgen" vær beinhard å tenk "idag" istedenfor. Se om det funker bedre
Man liker å ilegge morgendagens selv mer arbeidsmoral, energi og motivasjon enn hva som er realistisk. Det er aldri noe annet enn nå. Av og til er ting bare kjipt men da må man tenke at selv om det suger hardt og det ikke passer på grunn av ditten eller datten så skal du gjøre det lilevel og føle en slags personlig stolthet over at du er en av dem som greier å overstyre følelsene dine.
Har du vurdert å tatovere carpe diem på arma?
Er det i hovedsak det at du aldri starter med dietten som er problemet? Iallfall ikke se på det som en diett. Og ikke legg om kostholdet over natta, men litt etter litt.
Et lite tips, TS.

Om du lager sunn mat (magert kjøtt, fet fisk, bønner) så kan du lage wok eller andre typer grønnsaksblandinger som er sinnsykt digg med riktig krydder og som metter ekstremt bra + lenge og som i tillegg er veldig kalorifattig.
I forhold til Grandiosa og snop hvertfall.

Grønnsakssuppe med poteter osv med buljong og litt annet krydder for smaks skyld er også sjukt digg, næringsrikt og kalorifattig i forhold til hvor mett du blir!
Bare senk kravene dine. Du har mest sannsynlig altfor store, urealistiske mål. Nøy deg med små-steg, og ikke hold for høy standard. Det er greit at ting ikke skjer umiddelbart.
Sist endret av TilfeldigT; 28. desember 2020 kl. 19:31.
Det beste rådet jeg kan gi deg er det opplagte; du må slutte å utsette ting. Var iaf slik jeg overkom det. "Ikke i morgen - i dag!" Hvis du har noen å trene sammen med, noen som kan pushe deg, så er det en ressurs som er god å bruke. I tillegg til motivasjonen jeg fikk av å se resultatene i speilet, så var det også veldig moro å se tallene, og å måle seg selv opp mot andre. Anbefaler derfor at du skaffer deg en pulsklokke

Denne økten (youtube) kan du prøve deg på allerede i kveld. Gir deg en afterburn-effekt som øker din forbrenning i inntil 72 timer. Øvelsene er svært harde, så gjør det i ditt tempo. En slik økt tre dager i uken og 3+ dager med lengre spaserturer (5-10 km rask gange) vil gi stor vektnedgang. Du må også jobbe med kosten. Men så klart, du vil sannsynligvis merke vektnedgang ved å øke aktivitetsnivået ditt, selv om du skulle fortsette med et shitty kosthold.

Det er ingenting å vente på, det er bare å gå i gang!
Sist endret av caperno; 28. desember 2020 kl. 20:11.
takk for svar, folkens

skal prøve å begynne å leve 100% nåtid fra imorgen og prøve å glemme fortid

dette med å slite å leve i nåtid har også gjort at jeg har kastet mye penger. har kastet bort penger på tull og tøys med vilje og mens jeg gjorde dette tenkte jeg "jeg skjerper meg neste uke, jeg er ikke meg selv nå, det går fint å kaste bort alle disse pengene på søppel, for neste uke så skal jeg skjerpe meg å spare penger. neste uke er jeg en helt ny person"

har gjort noen skamfulle flaue ting pga dette med å ikke leve i nåtid, samme tankegang. "idag kan jeg knuse denne ruta, jeg eksisterer ikke idag. imorgen er jeg en helt ny mann"

var bare et eksempel ^

nei, dette her må ta slutt. det er slitsomt. forhåpentligvis kan imorgen være dagen jeg endelig fuckings skjerper meg og lever i nåtid hver dag
Sitat av ødelagt hjerne Vis innlegg
takk for svar, folkens

skal prøve å begynne å leve 100% nåtid fra imorgen og prøve å glemme fortid

dette med å slite å leve i nåtid har også gjort at jeg har kastet mye penger. har kastet bort penger på tull og tøys med vilje og mens jeg gjorde dette tenkte jeg "jeg skjerper meg neste uke, jeg er ikke meg selv nå, det går fint å kaste bort alle disse pengene på søppel, for neste uke så skal jeg skjerpe meg å spare penger. neste uke er jeg en helt ny person"

har gjort noen skamfulle flaue ting pga dette med å ikke leve i nåtid, samme tankegang. "idag kan jeg knuse denne ruta, jeg eksisterer ikke idag. imorgen er jeg en helt ny mann"

var bare et eksempel ^

nei, dette her må ta slutt. det er slitsomt. forhåpentligvis kan imorgen være dagen jeg endelig fuckings skjerper meg og lever i nåtid hver dag
Vis hele sitatet...
Hvis det ikke går, oppsøk en lifecoach eller en behandler i helsetjenesten. Det går ikke an å leve i sånn her selvmedlidenhet for alltid, da vil du som du sier; visne bort.

Ingen er her for å leve livet for deg, på ett eller annet tidspunkt burde du forvente av deg selv at nok er nok.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Kanskje verdt en tanke å legge ansvaret over enda mer på deg selv. Hjernen din er jo i nåtid, noe annet går ikke an.
Vis hele sitatet...
Sitat av Alge Vis innlegg
Lag en pakt med deg selv, neste gang du tenker "imorgen" vær beinhard å tenk "idag" istedenfor.
Vis hele sitatet...
Sitat av caperno Vis innlegg
Det beste rådet jeg kan gi deg er det opplagte; du må slutte å utsette ting. Var iaf slik jeg overkom det. "Ikke i morgen - i dag!"
Vis hele sitatet...
Sitat av krystallkongen Vis innlegg

Det handler om å begynne, komme seg i gang, starte.
Dette gjør du så klart I KVELD.

Slutt å spis for mye kalorier. I DAG.
Vis hele sitatet...
motiverende.

jeg må ha dette i hue 24/7
Bare chill og gjør noe utenom normalen som ødelegger det fucka dagligdags livet ditt.

Eller skjerp deg. Imorgen, eller om noen år
Sitat av ødelagt hjerne Vis innlegg
takk for svar, folkens

skal prøve å begynne å leve 100% nåtid fra imorgen og prøve å glemme fortid

dette med å slite å leve i nåtid har også gjort at jeg har kastet mye penger. har kastet bort penger på tull og tøys med vilje og mens jeg gjorde dette tenkte jeg "jeg skjerper meg neste uke, jeg er ikke meg selv nå, det går fint å kaste bort alle disse pengene på søppel, for neste uke så skal jeg skjerpe meg å spare penger. neste uke er jeg en helt ny person"

har gjort noen skamfulle flaue ting pga dette med å ikke leve i nåtid, samme tankegang. "idag kan jeg knuse denne ruta, jeg eksisterer ikke idag. imorgen er jeg en helt ny mann"

var bare et eksempel ^

nei, dette her må ta slutt. det er slitsomt. forhåpentligvis kan imorgen være dagen jeg endelig fuckings skjerper meg og lever i nåtid hver dag
Vis hele sitatet...
Kanskje du skal starte nå, umiddelbart.
Lag en screensaver på telefonen din, ett skilt på nattbordet ditt og tekst på speilet om morgenen.
Sist endret av TilfeldigT; 28. desember 2020 kl. 21:03.
Mitt tips er å starte rolig. Hvis man starter altfor hardt så kan det fort bli demotiverende, og det å komme seg over dørterskelen blir ekstra vanskelig. I tillegg er man mer utsatt for skader da. Nå vet jeg ikke hvor overvektig du er, men start med en rolig joggetur eller eventuelt en gåtur i morgen så kan du ihvertfall si til deg selv at nå er du i gang. Også må du se på hva du spiser og gjøre endringer i ditt kosthold.
I stede for i morgen, neste mandag
..and do it!
Sitat av ødelagt hjerne Vis innlegg

skal prøve å begynne å leve 100% nåtid fra imorgen og prøve å glemme fortid
Vis hele sitatet...
Du sier du er feit og at du overspiser. Hva er det som er aller tyngst for deg, er det å spise normale porsjoner og sunn mat eller er det å komme igang med trening? Trening kan være hva som helst. Gåturer, sykle eller gå til og fra jobb.

Når du har et klart bilde over hva som er det tyngste for deg å starte med så velger du det andre. Lettere å spise sunt enn å trene? Start med å spise skikkelig mat og kun mat i normale porsjoner. Ikke godis, søte drikker eller usunn mat. Du kan feks starte på Keto. Da kan du spise deg mett og likevel gå ned i vekt. Du går aldri sulten og likevel blir du tynnere. Om feks en måned så er det gått ned så mye i vekt at det blir veldig mye lettere for deg å være i bevegelse. Da vil det sikkert ikke være så mye indre motstand mot å trene. Så kan du starte forsiktig med trening at par tre dager i uken.

Jeg legger forresten merke til at du nå, selv etter å ha startet denne tråden velger å ta valget i morgen. Kanskje. For du gir deg selv en utvei i formuleringen, du skriver; "skal forsøke". Nei du skal ikke forsøke. Du skal starte nå. Akkurat nå. Kanskje blir det ikke så mye å få startet på akkurat nå, men da bunner du ikke en pose chips og et fat julekaker som du skyller ned med julebrus i det minste. Om du velger å mosjonere så kan du ta deg en gåtur før du legger deg. Da er alt igang når du våkner i morgen. Valget er tatt og du trenger bare å følge opp.

Når du er kommet igang og ser resultatene så kan du overføre den mestringsfølelsen til andre ting i livet ditt. Da ser du at det er både mulig og overkommelig å sette seg mål og aktivt gjøre noe for å nå målet.

Lykke til, jeg heier på deg.
Sist endret av _abc_; 29. desember 2020 kl. 01:02.
Trening gjør deg mer present som det heter. Hvis du eks jogger og presser deg litt eller løfter vekter så tenker du ikke på hva du skal gjør imorgen men om å klare å fullføre det du gjør nå
Tror du kunne fått godt utbytte av å reflektere over rutinene dine, samt begynne å planlegge fremover.
Lag en liste over hvilke aktiviteter/oppgaver du skal fullfore neste dag, og hvor disse skal plasseres i timeplanen din.
Viktig å allokere tiden realistisk, slik at du faktisk får gjennført det du har bestemt deg for.

Siden du nevner trening kan f.eks ett av målene være å gå en kort tur før middag, så kan du heller øke treningsmengden etterhvert når turen har blitt en del av rutinen.
Som nevnt over så handler det om å komme igang, slik at du får utvidet komfortsonen din
og blir vant til å gjennomføre målsettingene du bestemmer deg for.

Ville også vurdert å forsøke meditering, for å se om det kan bidra til å klarne tankene, og holde fokus i nuet.

Lykke til!