Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 9357
HEy har tenkt tanken på snegl destroyer.... En trafo 230/48v er det eg har til rådighet. Skal kople ledninger ut fra 48 volten og legge den parallellt på en plass der det kommer mye snegl inn i hagen.... skal ligge den sånn at den må krype over.. Detter er bare en ide... Er det noen som har noen innvendinger.

Har lurt litt på hva som skjer når sneggelen kortslutteer dette. om trafoen ryker.
og muligens hva krets bør eg lage for å unngå dette.. Kanskje kondensatore i paralell på 50V.. for buffer. eller noe....
Høres greit ut men du kan jo bare grave nedd noen kopper med
Øl i Hagen. Da de kommer oppi for å drikke ølet drukner dem i det
Isteden. Funker fett
Sitat av robojot Vis innlegg
Høres greit ut men du kan jo bare grave nedd noen kopper med
Øl i Hagen. Da de kommer oppi for å drikke ølet drukner dem i det
Isteden. Funker fett
Vis hele sitatet...
Slik sløsing med øl da gitt :O
druefjes's Avatar
Trådstarter
KAn det monteres et blink rele. Ett rele med en kondesator on motstand som bestemmer hastigheten på pulsene som kommer gjennom ledningene, det tar ihvertfall vekk muligheten for vatrmgang i trafo, pluss at eg har en sikring på 5 eller 10 amperes sikring etter trafo.

Kimstah, dette er vel litt for morro skyld og det er jo litt kult. kanskje en "shlæger". Såg et innlegg på bt.no Han hadde gjort det, men det stod ikke noe eksakt måte. Tror han brukte bilbatteri, en smule enklere. Bilbatterilader på batteriet +batteri +åpne ledninger i paralell på en fjøl rundt åkeren sin. en ikke sluttet krets . for det er sneilen sin jobb.
Siden eg har trafo må eg beskytte den litt, pluss at 50 volt er litt høyt, men ikke skadeligt forfirbeina dyr eller folk.(muligens tungen, men det vil eg ikkje sjekke ut. haha!
Noen som muligens har noe lurt å tilføye?
Ridder av 1. klasse
Kan du ikke bare legge ut to kobberledninger. Så isolerer du de fra bakken, f.eks du rullet ut noen plastik, legger ledningen oppå plasten, med litt mellomrom. Når sneglene kommer krypende over ledningene, så blir det en kortslutning, og de er ferdig grillet. Da har du ferdig stekte snegler, ska være godt sies det...
Sitat av robojot Vis innlegg
Høres greit ut men du kan jo bare grave nedd noen kopper med
Øl i Hagen. Da de kommer oppi for å drikke ølet drukner dem i det
Isteden. Funker fett
Vis hele sitatet...
Det funker fett det, ja
TS kan også prøve brus Vet ikke om det funker, da jeg ikke har prøvd det selv, men koster ikke allverdens for brus
Hvis du skal legge ut bare ledere rundt hagen, så håper jeg ikke du har katter og hunder i nærheten!
Jeg vil i alle fall nødig vært karen i nabolaget som elektrosjokker naboens katter.
Ridder av 1. klasse
48V er jo ikke så gale... hvis ikke en katt tåler det, så e det en pingle katt asså... hadde hvert noe annet hvis det var 400V det var snakk om...
Sitat av Mchjort Vis innlegg
48V er jo ikke så gale... hvis ikke en katt tåler det, så e det en pingle katt asså... hadde hvert noe annet hvis det var 400V det var snakk om...
Vis hele sitatet...
Det er ikke volt som dreper, men ampere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det er ikke volt som dreper, men ampere.
Vis hele sitatet...
Ja, det er straumen gjennom hjertet som er farleg. Men den straumen føl I=U/R. Du må ha ei viss spenning for å drive struamen gjennom kroppen. Klart, om du har skote deg i arteriene med spikerpistol, og set spenning på spikrane kan sikkert 48V vere farleg. Men for alle normale mennesker vil 48V vere ufarlig. SELV/FELV/PELV er begreper her, som går på at spenningene er trygge å komme i kontakt med kortvarig.

Snegler derimot har ei slimete flate, som eg tipper er ganske god leder. Dei har mindre kropp, og får dramatisk mykje større straumtetthet, og ekstremt god kontakt med straumkjelda...
druefjes's Avatar
Trådstarter
eg har eit rele her... 12volt.. skal lage det om til blink rele. no husker eg ikkje formelen for motstand og kondensator,.. noen racere her? eg skal legge ut tegningsplan etterpå.. hehehe.
øl og aleine full i kreativitet
haha
Jeg bruker to kopper ledere stiftet på en lang trelist. 1 cm mellom lederne og tilkoplet til 20 volt med en 10 ohms motstand i serie. Da vil sneglen brenne helt opp i løpet av kort tid og listen er klar til ny snegl. Skikkelig effektivt.
Sist endret av Megamekker; 17. mai 2012 kl. 20:38.
Jeg bare lurer på noe kjapt.. om jeg tar en kobbertrå på hver ende av et 12 Volts batteri, og tar de på hver sin side av en sneile. skjer det noe? haha
Sitat av Kimstah Vis innlegg
Slik sløsing med øl da gitt :O
Vis hele sitatet...
Så tar du en ordentlig løsning at du drikker ølet når du har fjernet sneglene. mmmmmh
Jeg tror 12 volt vil være nok til å drepe sneglen. Jeg bruker 20 volt for å svi de av i løpet av kort tid. Prøvde ikke med lavere spenning.
druefjes's Avatar
Trådstarter
ja men eg hadde tenkt en styremekanisme og eg....blink rele
Sitat av druefjes Vis innlegg
no husker eg ikkje formelen for motstand og kondensator,.. noen racere her?
Vis hele sitatet...
R * C = t
t = (Tau) er tiden det tar å lade opp 68% av kondensatoren. 5 * t = tilnærmet full oppladet kondensator
Sist endret av Xzip; 17. mai 2012 kl. 21:50.
http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=9842&stc=1&d=1337286650

Du får lage en anordning der finmaskede nett er spent over
de stedene der sneglene kommer inn i hagen. Et tynt lag
med salt dekker nettene. Dette kobles til sensorer som ved
brytning utløser en mekanisme som slipper saltet ned.

Så slipper du å ødelegge hagen og sløse med øl.
Sist endret av PVestlandia; 17. mai 2012 kl. 22:34.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=9842&stc=1&d=1337286650

Du får lage en anordning der finmaskede nett er spent over
de stedene der sneglene kommer inn i hagen. Et tynt lag
med salt dekker nettene. Dette kobles til sensorer som ved
brytning utløser en mekanisme som slipper saltet ned.

Så slipper du å ødelegge hagen og sløse med øl.
Vis hele sitatet...
Da vil du måtte bruke veldig mye salt i lengden? Enklere å strø salt på kanten av plenen da..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, det er straumen gjennom hjertet som er farleg. Men den straumen føl I=U/R. Du må ha ei viss spenning for å drive struamen gjennom kroppen. Klart, om du har skote deg i arteriene med spikerpistol, og set spenning på spikrane kan sikkert 48V vere farleg. Men for alle normale mennesker vil 48V vere ufarlig. SELV/FELV/PELV er begreper her, som går på at spenningene er trygge å komme i kontakt med kortvarig.
Vis hele sitatet...
Null problem for mennesker med tørr hud, men en katt med våte ben fra fuktigheten i gresset kan nok risikere å få en kraftig kilevink. Jeg vet ikke hva slags strømmer vi snakker om her, men TS nevner 5/10 A sikringer etter trafoen, så man kan faktisk stå i fare for å gjøre ganske stor skade hvis man ikke har noen form for strømbegrensning.

Så, druefjes, jeg ville enten gått ned på spenningen og satt inn strømbegrensning, eller satt opp en form for fysisk "beskyttelsestak" for å forhindre at katter og andre dyr tråkker på det her og skader seg.

For å forhindre at du tar knekken på trafoen ved en kortslutning kan du enten sette inn en seriemotstand som i seg selv begrenser strømmen nok ved total kortslutning, eller en mer avansert form for strømbegrenser som ikke kobler inn før den trengs.
For å unngå at katter, hunder og andre husdyr går i fellen, så kan man jo sette kobber trådene på en planke med 1 cm mellomrom som tidligere nevt i tråden, også bygge ett lite "tak" over med en annen planke over som er breiere enn kobber trådene, slik at det er 5 cm mellomrom å krype mellom for sneglen.

På denne måten så kjem ikkje husdyr borti kobbertrådene.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Da vil du måtte bruke veldig mye salt i lengden? Enklere å strø salt på kanten av plenen da..
Vis hele sitatet...
Jeg vet det. Men det hørtes så fett ut med sensorer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Katter og hunder tåler det. Dem tåler mye mer enn oss. Har sett dem gnage over 230V ledninger uten å ha tatt skade av det. Trur ikke jeg hadde tålt det samme.
Er det noen som har målt den elektriske motstanden i brune snegler her?
Var akkurat ute i hagen og fant en fin og saftig brun snegle, stakk elektrodene på multimeteret godt inn og avleste
12,5 Megaohm. Science FTW
12.5MΩ? Det må jo en ganske høy spenning da til for å få strøm til å gå igjennom den.

I = U / R
I = 12V / 12.5MΩ
I = 0.00000096A

Er du sikker på at du har målt rett?

EDIT: Du må ha 12500000V for å få 1A til å gå igjennom den.
Sist endret av 0xFF; 19. juni 2012 kl. 22:18.
Du kan jo være kreativ og lage en utfordring for sneglene ved å lage en fin liten labyrint av salt, slik som her:
http://craphound.com/images/upUL7.jpg

Den lange introduksjonen gjør bare labyrinten bedre, for måten han ordlegger seg er imho perfekt.

EDIT: Her er del 2:
http://randomoverload.net/wp-content/uploads/2012/06/8d1afunny-facebook-fails-death-by-salt.jpg
Sist endret av Deadlock Radium; 19. juni 2012 kl. 22:24.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
12.5MΩ? Det må jo en ganske høy spenning da til for å få strøm til å gå igjennom den.

I = U / R
I = 12V / 12.5MΩ
I = 0.00000096A

Er du sikker på at du har målt rett?

EDIT: Du må ha 12500000V for å få 1A til å gå igjennom den.
Vis hele sitatet...
Beklager, gjorde det samme på nytt og fikk 120 Kiloohm, bedre ?
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Beklager, gjorde det samme på nytt og fikk 120 Kiloohm, bedre ?
Vis hele sitatet...
Det kan godt stemme,men det skal fortsatt litt spenning til for å få ampere til å gå igjennom sneglen. Har ikkje drevet på med vitenskapelig forskning innen snegler, men ville tro at det var liten motstand i dem, siden dem er så slimete.
Tror ikke cluet her er å få mye strøm til å fare gjennom, men heller guffe opp spenningen så de ødelegges av gnister og sår (alla bugzappers). men vet ikke om jeg har magen/hjertet til å gjennomføre eksperimentet...
Hva med en laser turret?
Kraftig laser og et webcamera som identifiserer sakte bevegende fremmedlegemer på plena di og justerer laseren til å "zappe" dem.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Beklager, gjorde det samme på nytt og fikk 120 Kiloohm, bedre ?
Vis hele sitatet...
Men vil ikkje dette teoretisk være en isolator? For sneglene er jo ikkje lang, å når man måler 120KOhm?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Tror ikke cluet her er å få mye strøm til å fare gjennom, men heller guffe opp spenningen så de ødelegges av gnister og sår (alla bugzappers). men vet ikke om jeg har magen/hjertet til å gjennomføre eksperimentet...
Vis hele sitatet...
Trøst deg med at snegler / instekter generelt ikke har ett velfungerende nervesystem, så de kjenner med andre ord ikke smerte.
Det var en på tv for en liten stund siden som hadde laget det du snakker om. Om du søker etter strømgjerde og snegler eller noe sånt kommer det sikkert noen treff.

www.hagepraten.no/viewtopic.php?f=7&t=25709

vestnytt.no/nyheter/stopper-brunsnegler-med-elektr/
Sitat av A-haja Vis innlegg
Trøst deg med at snegler / instekter generelt ikke har ett velfungerende nervesystem, så de kjenner med andre ord ikke smerte.
Vis hele sitatet...
Kilder?
Jeg har tidligere hatt salt på slike brunsnegler, og de kramper seg noe voldsomt :S

Se forøvrig denne leopardutgaven jeg fant hjemme for et par dager siden.

edit: se forøvrig http://www.electricfencingsolutions.co.uk/SnailAway/ og http://www.youtube.com/watch?v=KYPdTNya3Q0
er masse treff på google ved å søke "slug electric fence"
Sist endret av wanna-b; 21. juni 2012 kl. 08:59.
Sitat av F10 Vis innlegg
Kilder?
Vis hele sitatet...

Ta deg en tur på google, finner du ikke noe relevant, si i fra så skal jeg bla fram kilder.

Insekter og invertebrater har ikke ett velfungerende nervesystem, slik som ''høytstående dyr''

Det være seg mus, vaskebjørner, hester, kuer eller katta di

De er i stand til og ''føle'' dvs om du er borti dem, vil dem selvsagt merke det.

De er derimot ikke i stand til og føle smerte på en nevneverdig måte..
Sist endret av A-haja; 21. juni 2012 kl. 18:30.
Det er ikke opp til den som betviler en hypotese å motbevise. Det er den som legger frem hypotesen som skal underbygge det han/hun påstår. Det er jo standard vitenskapelig prosedyre.

Jeg er enig med F10, det der skulle jeg likt å se konkrete bevis på. Har også sett snegler krampe seg av saltbehandling...
Har også sett f.eks. kuer skrike som galninger når de blir svimerket. Lukter muffens.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Det er ikke opp til den som betviler en hypotese å motbevise. Det er den som legger frem hypotesen som skal underbygge det han/hun påstår. Det er jo standard vitenskapelig prosedyre.

Jeg er enig med F10, det der skulle jeg likt å se konkrete bevis på. Har også sett snegler krampe seg av saltbehandling...
Vis hele sitatet...
Insekter har ikke den nevrologiske strukturen som kreves for at dem skal kunne føle smerte slik som vi mennesker har definert det. Et insekt kan, avhengig av hva slags insekt vi snakker om, føle temperaturforskjeller, trykk, smak, lukt og vil reagere på andre sanseinntrykk.

Det er flere teorier bundet opp til hvorfor insekter ikke har en struktur som muliggjør smerte. En teori er at siden insekter lever så korte liv er lærdom gjennom smerte unyttig.

Gjennom observasjon av adferden til insektene kan vi også se at dem ikke føler smerte. Et stankelben vil slite og hale om du binder det fast, det kjenner at det ikke kommer noen vei. Om du river av en lem, vil det ganske enkel hoppe videre på de bena som er til overs, uten å skrike ut i smerte slik som en apekatt ville ha gjort om vi rev av en lem på den.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Har også sett f.eks. kuer skrike som galninger når de blir svimerket. Lukter muffens.
Vis hele sitatet...
Kyr er ikke insekter.
Sitat av Sio Vis innlegg
Om du river av en lem, vil det ganske enkel hoppe videre på de bena som er til overs, uten å skrike ut i smerte slik som en apekatt ville ha gjort om vi rev av en lem på den.
Vis hele sitatet...
Det kan vel ha like mye å gjøre med mangel på stemmebånd og store lunger, som mangel på smerte..? Uten at jeg betviler hovedbudskapet ditt av den grunn.
kan man ikke bare kjøre en god gammeldags Supernatural, og lage saltgrenser der man vil at de ikke skal gå? Foran porten, rundt kanten av hagen osv. Litt som et sonargjerde med ekstremt korte bølgelengder.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Koble 230V inn på sekundærsida, da får du en skikkelig guff ut!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det kan vel ha like mye å gjøre med mangel på stemmebånd og store lunger, som mangel på smerte..? Uten at jeg betviler hovedbudskapet ditt av den grunn.
Vis hele sitatet...
Hehe, det har du rett i. Mitt valg av reaksjon på smerte var kanskje ikke det mest gjennomtenkte i dette tilfellet.
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Det er ikke opp til den som betviler en hypotese å motbevise. Det er den som legger frem hypotesen som skal underbygge det han/hun påstår. Det er jo standard vitenskapelig prosedyre.

Jeg er enig med F10, det der skulle jeg likt å se konkrete bevis på. Har også sett snegler krampe seg av saltbehandling...
Vis hele sitatet...
http://insects.about.com/od/morpholo...lanatomy_2.htm

http://insects.about.com/od/insects1...-Feel-Pain.htm

Good enough?

Annet forum, ikke verdig kilde men god lesning på temaet; http://guru.sol.no/node/72571
Sist endret av A-haja; 21. juni 2012 kl. 23:27.
Vel, der konkluderer de ikke som deg, da - de sier at det er vanskelig å svare på det, men at vi kan si at de ikke responderer emosjonellt på smerte slik som dyr av høyere "orden". Konklusjonen er jo bare at insekter ikke reagerer på smerte på samme måte som mennesker, og det er vel knapt et gjennombrudd. Kan ikke se at de underbygger din påstand om at insekter ikke føler smerte i det hele tatt?
Det som óg er interessant er at de også påpeker at det ikke utelukker at insekter skal få human behandling.
Sitat av Sio Vis innlegg
Kyr er ikke insekter.
Vis hele sitatet...
Misforsto en post over deg der jeg trodde kuer var i listen over dyr som ikke følte smerte
Sitat av Sio Vis innlegg
Insekter har ikke den nevrologiske strukturen som kreves for at dem skal kunne føle smerte slik som vi mennesker har definert det. Et insekt kan, avhengig av hva slags insekt vi snakker om, føle temperaturforskjeller, trykk, smak, lukt og vil reagere på andre sanseinntrykk.
Vis hele sitatet...
Siden vi ikke har løst det såkalte "vanskelige bevisshetsproblemet", så kan vi ikke si noe helt sikkert om dette, og i hvert fall ikke kategorisk. Insekter mangler de deler av nervesystemet vi tradisjonelt har ansett som kritisk for å kunne føle smerte, men de mangler også de deler av nervesystemet vi tradisjonelt har ansett som kritisk for å kunne ha noen form for kognisjon og resonneringsevne. Likevel er det en del som tyder på at honningbier har dette. Se for eksempel http://en.wikipedia.org/wiki/Bee_lea...tion#Cognition og boken Drawing the Line av Steven M. Wise.

Dyrevelferdsloven inkluderer eksempelvis honningbier, blekksprut, tifotkreps og fisk, selv om man tradisjonelt har ment at disse ikke er følende. Det har blitt sådd en god del tvil om denne totale mangelen på evne til å føle, og Rådet for Dyreetikk har vært klare på at en føre-var-strategi er det eneste fornuftige og moralsk forsvarlige, og har pekt ut blant annet honningbier som et dyr man skal være spesielt varsom med. Hummere og krabber, som inngår i tifotkreps-familen, har et nervesystem som er veldig likt insektenes, og en del forskning antyder at disse (og insekter) føler både smerte og stress. Vitenskapskomiteen for mattrygghet har konkludert med at selv om de fleste virvelløse dyr sannsynligvis ikke føler smerte, bør man være varsom med håndteringen av de, spesielt så lenge spørsmålet om bevissthet og smerte er uavklarte. De konkluderer videre med at blekksprut bør behandles spesielt varsomt fordi de høyst sannsynligvis føler smerte og stress, og de antar at det samme gjelder sosiale insekter som bier.

Man kan derfor ikke konkludere kategorisk med at insekter, eller virvelløse dyr, ikke føler smerte. Her må man gjøre et sannsynlighetsanslag for hver enkelt art, og man skal være veldig forsiktig med å konkludere for raskt med at de ikke er følende. Denne holdningen har tidligere medført forferdelige lidelser hos "høyerestående pattedyr" fordi man konkluderte på samme vis ovenfor disse. Det eneste fornuftige og moralsk forsvarlige er å ikke utsette noen dyr for unødig potensiell lidelse og stress, og handle som om de kunne føle smerte. Derfor har jeg i grunn veldig lite til overs for dette sneglegjerdet. Gå heller en runde om dagen og samle de opp i en bøtte og kast de inn i skogen langt vekk eller slå de hardt med en spade så de dør momentant.

Sitat av Sio Vis innlegg
Gjennom observasjon av adferden til insektene kan vi også se at dem ikke føler smerte. Et stankelben vil slite og hale om du binder det fast, det kjenner at det ikke kommer noen vei. Om du river av en lem, vil det ganske enkel hoppe videre på de bena som er til overs, uten å skrike ut i smerte slik som en apekatt ville ha gjort om vi rev av en lem på den.
Vis hele sitatet...
Finnes det egentlig noe plausibelt alternativ om den skulle føle smerte?
-Rar på fulltid.
Sånn som jeg har forstått det, spør ikke TS om hjelp til å drepe snegler, men hjelp til å lage "maskinen" for gøy (?)
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av @Provo
Siden vi ikke har løst det såkalte "vanskelige bevisshetsproblemet", så kan vi ikke si noe helt sikkert om dette
Vis hele sitatet...
Det er også derfor jeg forsøkte å holde svaret mitt på et biologisk nivå, da den filosofiske ideen om bevissthet kan diskuteres til det uendelige. Vi kan sikkert vite hvilke strukturer et insekt har og mangler, men ikke nøyaktig hvordan dem opplever sanseinntrykk.

Sitat av @Provo
Insekter mangler de deler av nervesystemet vi tradisjonelt har ansett som kritisk for å kunne føle smerte, men de mangler også de deler av nervesystemet vi tradisjonelt har ansett som kritisk for å kunne ha noen form for kognisjon og resonneringsevne.
Vis hele sitatet...
Dermed blir det korrekt allikevel, å fastslå at vi mennesker føler smerte på en annen måte enn insekter.

Sitat av @Provo
Dyrevelferdsloven[...]Rådet for Dyreetikk[...]moralsk forsvarlig[...]man skal være spesielt varsom med[...] disse (og insekter) føler både smerte og stress[...]bør man være varsom[...]forsiktig med å konkludere[...]Det eneste fornuftige og moralsk forsvarlige er å ikke utsette noen dyr for unødig potensiell lidelse og stress, og handle som om de kunne føle smerte.
Vis hele sitatet...
Det merkelige sitatet representerer på en litt abstrakt måte hvordan jeg leste innlegget ditt. Den siste setningen jeg har sitert er den er det viktigste. Så spør jeg meg selv, hvorfor skriver du dette til meg? Jeg har ikke skrevet at insekter ikke kan føle ubehag, men at de mangler den strukturen som vi finner hos høytstående dyr. Nervestrukturen gjør slik at vi føler smerte på den måten vi gjør. Jeg syntes ikke det er greit å påføre insekter ubehag under tankegangen "de føler jo ikke noe uansett." Selvsagt skal vi ikke påføre insekter mer smerte enn nødvendig. Sett, jeg salter sneglene mine så helt jomfru Maria er nok ingen av oss.

Ang. observasjon av insekter som mister lemmer, så har jeg dette fra denne PDFen (noen få sider, sammendrag). Andre avsnitt side 1 ca andre setning, omhandler problemstillingen rundt hvordan man skal kunne se om et insekt opplever smerte. Her brukes menneskelig oppførsel som et rammeverk, og man kan jo spørre seg om dette blir helt riktig.

Jeg er ikke interessert nok i biologi til å lete frem Wigglesworth, V.B., Do insects feel pain? som det refereres til, men skulle noen google seg frem til denne tråden har dem kanskje fått et tips.