Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 4024
Svenskene vraker den og vurderer å innføre to-kroning.

http://e24.no/utenriks/article3289175.ece

På tide å gjøre dette i Norge også?

Dess færre mynter jo bedre, imo :P
ja *samler sammen 50øringer til år 2040*
samlet på 50øringer og fikk til slutt 516kr i 50øringer engang.
Sist endret av mo3; 25. september 2009 kl. 20:57.
Jeg kan si meg ganske så enig:P 50-øring er overflødig.
50 øringer kan være nyttige for butikkene og deres salgstriks.

Pris: 49,50 osv.
Huff, må si jeg virkelig hater 50 øringen. Dette er en frotelling fra da jeg gikk i første klasse:

Jeg og min gode venn "ola", hadde nettop funnet ut at vi kunne få penger for å pante flasker, vi samlet sammen 7 flasker. Gikk til pante automatene og pantet. Vi gikk bort til kassen og skulle kjøpe tyggis, tyggisen kostet 7,50 (els.) og vi hadde bare 7, vi kastet lappen i været og gikk meget misfornøyd ut.
Sitat av Cyan Vis innlegg
Huff, må si jeg virkelig hater 50 øringen. Dette er en frotelling fra da jeg gikk i første klasse:

Jeg og min gode venn "ola", hadde nettop funnet ut at vi kunne få penger for å pante flasker, vi samlet sammen 7 flasker. Gikk til pante automatene og pantet. Vi gikk bort til kassen og skulle kjøpe tyggis, tyggisen kostet 7,50 (els.) og vi hadde bare 7, vi kastet lappen i været og gikk meget misfornøyd ut.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i det svarteste kjøpte dere ikke "Bug" istedenfor?!
Alle likte jo Bug i den alderen!
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hvorfor i det svarteste kjøpte dere ikke "Bug" istedenfor?!
Alle likte jo Bug i den alderen!
Vis hele sitatet...
Bugg mener du.

Jeg tipper vi vil se at 50-øringen forsvinner relativt snart.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
50 øringer kan være nyttige for butikkene og deres salgstriks.

Pris: 49,50 osv.
Vis hele sitatet...
Å oppgi nøyaktig pris er et salgstriks?
Når europris sier noe koster 9,99 er det et salgstriks. Hvis man på den andre siden ikke forstår økonomi kan jo 49,50 virke som et salgstriks.
La femtiøringen forsvinne. Det jevnes ut da noe vil gå en fis opp i pris mens noe går ned. Hvis man finregner på det vil man kanskje havne 21 kr i pluss eller minus pr. år.
Innmari nyttig sak når jeg ikke finner skrutrekkeren.
Få den bort, hater å få 4.50 eller 9.50 av kasse dama i veksle penger, små penger blir bare til at de ligger i jakka noen måneder for så å bli brukt en gang du kommer på at du har 10, 50øringer og 20 1 kroninger i lomma:P
50øringer er ikke SÅ dumme...

Tenk på de som faktisk har pennies...

http://www.youtube.com/watch?v=FffTJk-gFKc
Jeg "samler" også på 50-øringer som jeg får og finner. Har nå 480kr. Vil si at 50-øringen er ganske øverflødig når jeg finner 50-øringer på bakken hele tiden, fordi folk har ikke bruk for de.
50öringer er ganske greie hvis det skal se ut som om du har en stor pose med penger, og det skal vaere ekte penger i posen. Forsaavidt ogsaa naar du skal gi barnet ditt lönn for hver lille ting h*n har gjort
Sist endret av Alfonzor; 25. september 2009 kl. 21:35.
Sukk. Prat som dette får meg til å føle meg gammel. Jeg har levd i en tid der man faktisk kunne kjøpe noe for 10 øre, og det fantes mynter til det også.

Rent praktisk sett er 50-øringen utdatert. Det finnes ingen automater som tar den, utover enkelte kassasystemer.
50 øre er for å bli... for det første så kan vi bli lurt...49,50kr feks
ooohhh!
ja 50 øre er tull, vet ikke eg?
ka med 1 krone?
tenk på inflasjon!
tenk på krakk!
kjøpe prosessen varte ikke evig.. mon tro.. ..tja vi er egentlig ikke rikinger her vi sitter,, oljen har gitt oss alt..

tomt for sild, torsk,laks. Det ekte som faktisk lever i faunaen(sjø) vår. Er borte!! Nå er den nesten ødelagt pga overfiske grådighet , oljevirksomhet... osv.. heldivis så lever eg bare i 50 år til-- snakkes..!! eg ler.. og alle andre ler... egentlig. :---9 smileffjes!.,
Sist endret av druefjes; 25. september 2009 kl. 21:50.
Når man ikke orker å plukke den opp fra bakken engang, da er den overflødig.
Sitat av junkpal Vis innlegg
Når man ikke orker å plukke den opp fra bakken engang, da er den overflødig.
Vis hele sitatet...
Gidder du å plukke opp femmere fra bakken da? Nei, ikke jeg heller. Men den er ikke overflødig av den grunn.
Sitat av Cyan Vis innlegg
Huff, må si jeg virkelig hater 50 øringen. Dette er en frotelling fra da jeg gikk i første klasse:

Jeg og min gode venn "ola", hadde nettop funnet ut at vi kunne få penger for å pante flasker, vi samlet sammen 7 flasker. Gikk til pante automatene og pantet. Vi gikk bort til kassen og skulle kjøpe tyggis, tyggisen kostet 7,50 (els.) og vi hadde bare 7, vi kastet lappen i været og gikk meget misfornøyd ut.
Vis hele sitatet...
Du kan trøste deg med at den sikkert hadde kostet 8 kr om femtiøringer ikke hadde eksistert da, og du ville vært like misfornøyd uansett.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Gidder du å plukke opp femmere fra bakken da? Nei, ikke jeg heller. Men den er ikke overflødig av den grunn.
Vis hele sitatet...
I do! Jeg plukker opp det meste av penger jeg da, 50 øringer inkludert. En 50øring her og en 50øring der <.<
Sitat av junkpal Vis innlegg
Når man ikke orker å plukke den opp fra bakken engang, da er den overflødig.
Vis hele sitatet...
Trenger vi noen " fysisk" valuta i det hele tatt da?
Hvem lovlydige statsborgere TRENGER fysisk valuta? Jeg snakker selvfølgelig om mynter og sedler.

Ser for meg at om de innførte kun "plastvaluta" ( kort) ville statistikker som narkolanging gå ned, da det blir registrert osv.
Selvfølgelige måtte det jo bli mye lettere å overføre osv, men jeg har litt troen på det.
Sist endret av otimate; 26. september 2009 kl. 18:56.
Sitat av dynamite Vis innlegg
Å oppgi nøyaktig pris er et salgstriks?
Når europris sier noe koster 9,99 er det et salgstriks. Hvis man på den andre siden ikke forstår økonomi kan jo 49,50 virke som et salgstriks.
Vis hele sitatet...
9,99 kroner kan også være nøyaktig pris om man bruker kort som betalingsmåte.

Og det er mange som lar seg friste mer av prisen 49,50 fremfor en pris på 50 kroner.
La oss si at noen spør hvor mye en Grandiosa Lørdagspizza koster.
Per svarer at han tror han betalte 50 kroner på Meny og Lise mener på at hun betalte mindre enn det. Hun huser ikke helt, men tror det var ført et eller annet på Rema.
Da tenker folk automatisk at det er billigere på Rema enn på Spar ettersom det er stor forskjell på 50 og førti kroner.

Bare tenk litt på det så skjønner du sikkert hva jeg prøver å si med salgstriks.


Hva det gjelder Bug eller Bugg var jeg usikker selv så jeg googlet det og omfavnet første og beste svaret jeg fant. Derfor ble det "Bug" .
Det er ganske store summer som går tapt i 50-øringer hvert år. Syns ikke vi trenger den. Siden vi bruker så mye kort er det vel ikke bruk for så mange forskjellige mynter.
50 øringer blir nok fjernet ifra systemet iløpet av de neste årene...
Det er en mynt enhet som er mer i veien enn noe annet.
Det irriterer meg at det er mange automater som ikke aksepterer disse myntene.
Er som regel dette jeg bruker småmynter på, automater og slikt.

Derfor var det meget frustrerende for et par år tilbake når det ennå var spilleautomater rundt i det vidstrakte land!
De var jo umulige å bli kvitt dersom man ikke kastet dem eller gav de bort til til FA via de bøssene som står lenket fast ved kassene på kolonialbutikkene.
Sitat av otimate Vis innlegg
Trenger vi noen " fysisk" valuta i det hele tatt da?
Hvem lovlydige statsborgere TRENGER fysisk valuta? Jeg snakker selvfølgelig om mynter og sedler.

Ser for meg at om de innførte kun "plastvaluta" ( kort) ville statistikker som narkolanging gå ned, da det blir registrert osv.
Selvfølgelige måtte det jo bli mye lettere å overføre osv, men jeg har litt troen på det.
Vis hele sitatet...
Langerne kan jo bare bruke en annen valuta, dollar eller euro f. eks, ikke saa vanskelig aa faa kundene til aa betale med det tror jeg.
Sitat av otimate Vis innlegg
Trenger vi noen " fysisk" valuta i det hele tatt da?
Hvem lovlydige statsborgere TRENGER fysisk valuta? Jeg snakker selvfølgelig om mynter og sedler.

Ser for meg at om de innførte kun "plastvaluta" ( kort) ville statistikker som narkolanging gå ned, da det blir registrert osv.
Selvfølgelige måtte det jo bli mye lettere å overføre osv, men jeg har litt troen på det.
Vis hele sitatet...
Naivt og godtroende. Henviser til en post jeg skrev i forbindelse med diskusjonen om å avskaffe kontanter:

http://www.freakforum.nu/forum/showp...7&postcount=24
Euroen er enda verre...de opererer jo med 1 og 2 cent mynter. Koster nok mer å lage enn de er verdt.
Men de har ting som koster 1 og 2 cent også da...

Her i norge får man engang ikke en plastikkpose til 50 øre lengere...
Til den som spurte meg om jeg plukker opp en 5 kroning fra bakken.
Ja det gjør jeg.
Sitat av junkpal Vis innlegg
Til den som spurte meg om jeg plukker opp en 5 kroning fra bakken.
Ja det gjør jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg plukker pengene mine fra trær jeg =)
Sitat av NitroFis Vis innlegg
50 øringer kan være nyttige for butikkene og deres salgstriks.

Pris: 49,50 osv.
Vis hele sitatet...
Nei, butikker trenger ikke femtiøringer for å bedrive psykologiske salgstriks.
Ikke så ofte man ser x,50 heller - men derimot er dem veldig glade i x,90 og x99,00

Selv om prisen er f.eks 9,90 så blir jo dette rundet opp til 10 kr om man skal betale kontant (med mindre man kjøper flere varer, slik at det blir rundet av til noe annet). Om man betaler med kort så runder man ikke av de to desimalene.
Sist endret av Grimdoc; 28. september 2009 kl. 20:35.
50-øringen er min verste fiende. Jobber selv i butikk. Du aner ikke hvordan jeg føler når kunden har kjøpt varer for akkurat 300 f, eks, og sier rett etterpå at han tar en pose også slik at det blir 300,50 og blar opp en to 200 hundrelapper -_-
Sitat av Noes Vis innlegg
50-øringen er min verste fiende. Jobber selv i butikk. Du aner ikke hvordan jeg føler når kunden har kjøpt varer for akkurat 300 f, eks, og sier rett etterpå at han tar en pose også slik at det blir 300,50 og blar opp en to 200 hundrelapper -_-
Vis hele sitatet...
Ho ho, jeg ser for meg svettetokter og mareritt. Nei til femtiøring = nei til tvangsinnleggelse..
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Noes Vis innlegg
50-øringen er min verste fiende. Jobber selv i butikk. Du aner ikke hvordan jeg føler når kunden har kjøpt varer for akkurat 300 f, eks, og sier rett etterpå at han tar en pose også slik at det blir 300,50 og blar opp en to 200 hundrelapper -_-
Vis hele sitatet...
Hvordan hadde det vært annerledes om posen kostet 1 krone i stedet for 50 øre?
Sist endret av Mr. Meow; 28. september 2009 kl. 22:37.
Grunn til at man gir poser gratis i mange tilfeller da ^^,
Sitat av sky_king Vis innlegg
I do! Jeg plukker opp det meste av penger jeg da, 50 øringer inkludert. En 50øring her og en 50øring der <.<
Vis hele sitatet...
en 50-øring er ikke verdt 50 øre før den blir brukt. Alt av penger er verdiløst helt frem til den dagen det faktisk blir brukt.
Verdiløs er den nå ikke, med tanke på hva den er laget av
Neida, men en 100-lapp er ikke verdt 100 kroner før du bruker den på noe som er verdt 100 kroner for eksempel
Sedler og mynter kan ikke sammenlignes når det kommer til verdi

En mynt vil alltid ha en viss verdi, uansett om den blir brukt eller ikke.
Sedler vet jeg ikke helt hvordan det er med, men vil anta at de er tilnærmet verdiløs inntil den blir brukt.
Sitat av Remien Vis innlegg
Neida, men en 100-lapp er ikke verdt 100 kroner før du bruker den på noe som er verdt 100 kroner for eksempel
Vis hele sitatet...
Det er det dummeste jeg har hørt!
Penger er verdt summen som står på seddelen/mynten (med mindre det er valuta som er utgått).

Dilemma: Om du betaler 100 kr for en hundrelapp, så blir den plutselig verdt 100 kr i ditt scenario.
I mitt er begge deler alltid verdt 100 kr.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det er det dummeste jeg har hørt!
Penger er verdt summen som står på seddelen/mynten (med mindre det er valuta som er utgått).

Dilemma: Om du betaler 100 kr for en hundrelapp, så blir den plutselig verdt 100 kr i ditt scenario.
I mitt er begge deler alltid verdt 100 kr.
Vis hele sitatet...
Lappen i seg selv har liten/ingen verdi...
Men på bruksverdi så er den verd 100 NOK.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Lappen i seg selv har liten/ingen verdi...
Men på bruksverdi så er den verd 100 NOK.
Vis hele sitatet...
Du har vel enda ikke spesifisert om det er potensiell eller reell verdi du mener?
Det Remien prøver å få frem, er at metall er mer verdt enn papir.
Hva skal vi med mynter og sedler uansett ?

Jeg har brukt "hard-cash" ca 2 ganger de siste to årene.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Lappen i seg selv har liten/ingen verdi...
Men på bruksverdi så er den verd 100 NOK.
Vis hele sitatet...
Bytteverdi, mener du vel. Den kan byttes inn i noe verd "100 kroner".
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hva skal vi med mynter og sedler uansett ?

Jeg har brukt "hard-cash" ca 2 ganger de siste to årene.
Vis hele sitatet...
Hasj og billige spillkonsoller fra folk som "trenger penger KJAPT".
Sitat av Graapho Vis innlegg
Hasj og billige spillkonsoller fra folk som "trenger penger KJAPT".
Vis hele sitatet...
Mange grunner til å fortsatt ha penger. Er vel en tråd om det fra før!
Hmm, vi fjerner penger. En dag slutter banknettet aa virke, men det kommer opp igjen neste dag. Paa den ene dagen tror jeg det hadde blitt mye kaos, men hva vet vel jeg