Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2887
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har vært tynn hele livet, men jeg plages ofte av at jeg er sulten selv om jeg spiser. Typisk mat jeg spiser: Egg, hjemmelaget brød, knekkebrød (grovt), gresk yoghurt, chiapudding, hjemmelaget pizza, fløyelsgrøt, fisk(ørret,laks,kveite),gulrøtter, gresk salat. Men jeg går knapt 2 timer uten å bli skrubbsulten, jeg virkelig kjenner bobla man kjenner i kroppen, den tomme bobla som at kroppen skriker. Så begynner jeg å fryse, så blir jeg trett og i dårlig humør.
Jeg har ikke alltid tid til å sette meg ned og spise så jeg har pleid å løpe på butikken og kjøpe bananer, nær det har skjedd men jeg holder meg jo ikke. Så bestemte jeg meg for å prøve Fresubin og det har hjulpet meg veldig. Gjerne som tillegg til annen mat,og nå skal jeg snart kjøpe pulveret. Jeg har ingen spiseforstyrrelse, men jeg er veksler mellom undrevek grad 2 og 1. Jeg trener moderat, for å holde depresjonen borte og gi kroppen bevegelser.
Fresubin er dyrt, men jeg måtte bestille igjen nå for den hjelper meg veldig.
Har du snakket med fastlegen din om dette? Hvis ikke, ta det derifra.
Ser ut som du har litt lite fett i kostholdet, hvis vi ser bort fra grøt, fisk og yoghurt (men spiser du grøt og fisk hver dag?). Det er jo fett som gjør at du føler deg mett lenge. Samtidig anbefaler jeg å sjekke deg for tarmparasitter mens du er hos legen. Ormer kan presentere seg slik som du beskriver. Kreftsvulster stjaler mye energi fra maten du spiser, bare for å nevne det. Som aluminiumfluorid skrev - dra til legen.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hvordan sjekker man om man har ormparasitt??? Jeg har på haugevis med smør! jeg tar fettsyrer (omega 3 eller lecithin), jeg elsker krem og jeg spiser ost. Jeg spiser også potetgull av og til.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan sjekker man om man har ormparasitt??? Jeg har på haugevis med smør! jeg tar fettsyrer (omega 3 eller lecithin), jeg elsker krem og jeg spiser ost. Jeg spiser også potetgull av og til.
Vis hele sitatet...
Avførings prøver.

Har du hatt det sånn hele livet?
Har du vært ute å reist utenfor Europa. Asia eller Afrika?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Høres også ut som karbohydrater er mangelvare for deg, poteter og/eller ris må du få i deg gode mengder av
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan sjekker man om man har ormparasitt??? Jeg har på haugevis med smør! jeg tar fettsyrer (omega 3 eller lecithin), jeg elsker krem og jeg spiser ost. Jeg spiser også potetgull av og til.
Vis hele sitatet...
Det finnes også en hel rekke med tarmsykdommer som fører til dårlig opptak av næringsstoffer. Så når du drar til legen, så kan du nevne at du har lyst å teste deg for de vanligste tarmsykdommene og parasitter. Av og til må man gi sånne forslag til fastlegen sin fordi de enten mangler kompetanse eller vilje til å sette seg inn i situasjonen din. Vær bestemt på at du vil få utført disse undersøkelsene.

Det er bedre å komme til bunns av problemet ditt enn å dekke det over med medisiner og Fresubin.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Det finnes også en hel rekke med tarmsykdommer som fører til dårlig opptak av næringsstoffer. Så når du drar til legen, så kan du nevne at du har lyst å teste deg for de vanligste tarmsykdommene og parasitter. Av og til må man gi sånne forslag til fastlegen sin fordi de enten mangler kompetanse eller vilje til å sette seg inn i situasjonen din. Vær bestemt på at du vil få utført disse undersøkelsene.

Det er bedre å komme til bunns av problemet ditt enn å dekke det over med medisiner og Fresubin.
Vis hele sitatet...
Dekke over med Fresubin? jeg synes det er godt. så jeg må drite i slik greie?? nei fy.....
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
og ja jeg har vært slik hele livet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
I og med du snakker om resept så har jeg antatt at Fresubin var et legemiddel, nå ser jeg imidlertid at det er bare et merkenavn på en hel gruppe med proteinbaserte energidrikker.

Så for å svare: Nei, resepter er noe som er forbeholdt legemidler, i og med at resept er heller en godkjennelse på å få kjøpt et legemiddel, man får det ikke gratis.
Det du snakker om er økonomisk støtte til mat pga en lidelse som gjør at matbudsjettet ditt blir uoverkommelig.

Kort og godt er svaret at du må inn til en lege, få stillt en diagnose og dokumentert den positive effekten denne/disse matvarene som du mener er bra for deg gjør.
Om du ikke har cøliaki, cystisk fibrose og fenylketonuri så må du gå det ekstra steget med å dokumentere at du har et fordyrende kosthold som er nødvendig, dvs dokumenter med kvitteringer at utgiftene er høyere enn et "gjennomsnitts" matbudsjett.


Så i korte trekk må du til legen, få diagnose, og så dokumentere at Fresubin har en positiv effekt (akkurat dette aner jeg ikke hvordan man praktisk skal utføre, men antar det er rett å forhøre seg med fastlegen) på tilstanden din.
Så må du dokumentere utgiftene du har på "spesialdietten" din, så kan du søke til nav om grunnstøtte som du kan lese mer om her

Så, spørsmålet ditt er egentlig i feil kategori, det her har ingenting med rus å gjøre men heller et spørsmål om hvordan å forholde seg til offentlige instanser, tråden er derfor omdøpt til en bedre tittel og flyttet.
Sist endret av Dodecha; 6. februar 2021 kl. 19:31.
@Dodecha : Jo, du kan få resept på slike drikker som Fresubin. Men dette er for å kutte kostnader, altså fastlegen på da søke om refusjon fra Helfo. Jeg har selv hatt en slik resept, og dekning fra Helfo. Faktisk så varer resepten godt ut i august i år, så jeg har gratis næring om jeg ønsker det. Men for min del holder det nok lenge med vanlig mat.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dekke over med Fresubin? jeg synes det er godt. så jeg må drite i slik greie?? nei fy.....
Vis hele sitatet...
Det er kommet mange gode svar i tråden her, og det viktigste poenget er at du burde komme deg til lege og fortelle om plagene dine. Jeg er ikke helsepersonell, men jeg kan likevel fortelle deg at cøliaki er en mulig forklaring på alle plagene du nevner. Kort fortalt er cøliaki en autoimmun sykdom som ca 1% av befolkningen har. Cøliaki gjør at tarmen blir betent ved inntak av gluten, som finnes i mange melsorter. Ubehandlet kan dette resultere i dårligere opptak av næringsstoffer, og kroppslige plager slik du nevner. Det positive er at man med riktig kosthold blir helt frisk, og diagnose kan stilles med en enkel blodprøve. Man sjekker ikke for cøliaki i en vanlig blodprøve, så følg stray_wanderer sine råd og avtal med legen din.

Hvis du synes det er ubehagelig eller skummelt å gå til legen, så håper jeg dette kan være motiverende. I beste fall er det bare én liten blodprøve som skal til for å få deg på rett spor, og øke livskvaliteten din betraktelig.
Det er ikke så viktig hva du spiser, men du trenger mer kalorier for å gå opp i vekt.

Drikke kalorier er ofte lettere å spise det.
Hvis du drikker følgende i tillegg til det du spiser idag, så skal jeg love deg du går opp i vekt.
5dl melk
100g havregryn
3 ss peatnøttsmør
2 bananer
3 scoops med jordbær/sjokolade proteinpulver

Miks all dette sammen, og drikk. Smaken er ca 8/10, men det er mye mat så man kan bli litt kvalm i starten.