Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4727
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitter litt og lurer på om vikarer kan nekte deg faste medisiner når fastlegen er på ferie ,selv om det er b-preparater du har gått på lenge og ikke noe nytt du ber om?.
Skal ikke en vikar kunne utføre samme jobb som den han vikarierer for?.
Det ville vel ikke fungert i andre yrker om vikaren hos bilmekanikeren ikke kunne gjøre samme jobb som den vanlige bilmekanikeren. Da ville vel ikke fyren fått jobbe der som vikar.

I tillegg burde vikarlegen vite at den type medisin skal du ikke brått kutte ut, for så å gå i mange dager uten fram til din egen lege er hjemme fra ferie.
Har ikke vi pasienter en dritt av rettigheter?.
Snakket med de på legevakta og de mente det hadde ikke vikaren lov til , men jeg skulle gjerne hatt noe å vise til når jeg kjefter på de.
Det skal og bør stå i journalen din da.

Aldri hatt problemer med det selv, selvom jeg står fast på medisiner man i utgangspunktet ikke får stå fast på. Be fastlegen din skrive det øverst i journalen så vikaren ser det.

Også kan du eventuelt ta kontakt med fyøkeslegen å klage.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av 0bs Vis innlegg
Det skal og bør stå i journalen din da.

Aldri hatt problemer med det selv, selvom jeg står fast på medisiner man i utgangspunktet ikke får stå fast på. Be fastlegen din skrive det øverst i journalen så vikaren ser det.

Også kan du eventuelt ta kontakt med fyøkeslegen å klage.
Vis hele sitatet...
Jeg har stått på disse i mange år og fikk som svar at vi har ingen som kan skrive de ut til deg og du får kontakte oss når fastlegen er tilbake fra ferie. Dette av en vanlig lege på samme kontor , så det var ikke en utenfra heller.
Har fått det før uten problem av et par av de andre legene som jobber der, men nå var det kun en der som da nektet.
Skjønner kanskje de unge er mer skeptiske og ofte synes jeg de har en ovenfra og ned holdning. De vet best og du som pasient blir "kastet" ut uten hjelp.
Det med fylkeslegen, går man rett dit eller sendes det gjennom fastlegen?
R.i.p 23.04.2021
Har dårlig erfaring med vikarlege. Skriver ikke ut det jeg står på fast , sterke smertestillende og sovemedisiner. Så har lært at når det er vikar må man kjøpe andre steder.
Kun fastlegen som kan skrive ut respeter til deg på lege kontoret etter hva jeg vet, om det er sikkelig nød på noe du har på resept men respeten har utgådd så kan du dra på sykehuset å snakke med en lege der.
Kanskje vikarlegen din ikke har rett til å skrive ut medisinene dine? Jeg tror jeg hadde oppsøkt en annen lege evnt legevakta og hørt om dem kunne fikse det.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tarm Vis innlegg
Har dårlig erfaring med vikarlege. Skriver ikke ut det jeg står på fast , sterke smertestillende og sovemedisiner. Så har lært at når det er vikar må man kjøpe andre steder.
Vis hele sitatet...
Problemet for meg er at jeg ikke får tak i alt andre steder ( som smertestillende ). Har ikke sett en Paralgin engang og ikke kejnner jeg de rette folka tydeligvis.
Jeg synes det er så feil at de kan overprøve en fastlege når de kan se i journalen at det er noe du får fast. Små maktpersoner virker det som
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kanskje vikarlegen din ikke har rett til å skrive ut medisinene dine? Jeg tror jeg hadde oppsøkt en annen lege evnt legevakta og hørt om dem kunne fikse det.
Vis hele sitatet...
Vikarlegen er en av de vanlige legene der , så det vil vel si at det ikke er noe problem å skrive de ut. Jeg har jo fått dette av andre leger når min har hatt ferie før , men de var sevsagt ikke der denne gang.

Kontaktet legevakta og de hjalp meg gjennom helga men mente jeg måtte ta det med legekontoret på mandag ( selv om fastlegen er på ferie fortsatt ). Så det blir en interessant dag i morgen om det kun er samme person der fortsatt og ingen av de jeg har fått hjelp av før , er der.
Klart vokarlege skal skrive ut,om det er snakk om medisin man ikke bør kutte ut uten nedtrapp! Å uansett om det er noe du får fast!! Har selv bare hadd sykt mange vikarleger i flere år nå..alle må følge det forige lege holdt med! Har bl.a. Gådd fra nobligan til oxy med vikarer..å nå nedtrappingsplan over flere vikarer..fikk ny for ca en mnd å fåe enda en ny ny i høst som kommer...frustrerende som ...klart ikke alle er like glad for å gi aprep,men skjønner jo at de ikke kan nekte....hadde faktisk enbsom gjorde det for over ett år siden..sluttet brått fra 40mg oxy å måtte gå en mnd uten for å vise at jeg trwngte det,å ikke "bare" var avhengig...var en jævli mnd...men seriøst,klag som bare det eller krev en annen lege!!
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Luckystrike440 Vis innlegg
Klart vokarlege skal skrive ut,om det er snakk om medisin man ikke bør kutte ut uten nedtrapp! Å uansett om det er noe du får fast!! Har selv bare hadd sykt mange vikarleger i flere år nå..alle må følge det forige lege holdt med! Har bl.a. Gådd fra nobligan til oxy med vikarer..å nå nedtrappingsplan over flere vikarer..fikk ny for ca en mnd å fåe enda en ny ny i høst som kommer...frustrerende som ...klart ikke alle er like glad for å gi aprep,men skjønner jo at de ikke kan nekte....hadde faktisk enbsom gjorde det for over ett år siden..sluttet brått fra 40mg oxy å måtte gå en mnd uten for å vise at jeg trwngte det,å ikke "bare" var avhengig...var en jævli mnd...men seriøst,klag som bare det eller krev en annen lege!!
Vis hele sitatet...
Der jeg går er det visst fritt fram med å bestemme det selv. De som har jobbet der en del år skriver ut uten noe problem , men de nye er de vanskelige.
Så er det også sånn at ofte tar alle legene fri samtidig , så sitter kun en igjen og er det rette person får du ikke noe.
Det er jo ikke som om jeg går på dette fordi jeg har lyst men fordi jeg må og da er det jo helt feil å egentlig overprøve fastlegen med å nekte å skrive ut. Det er jo bare å sjekke journal og tenk hvor mange andre det rammer enn meg.
Sikkert en haug folk som er ganske forbanna på denne legen nå tipper jeg.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
har selv alltid fått faste resepter fra vikarlege, og i tillegg eventuelle akutt nødvendige resepter (f.eks. antibiotika), og er ganske sikker på at man har rett på tilgang til sine faste medisiner, virker faktisk helt rart for meg at det skal være lov i det hele tatt å nekte noen medisinen sin, så det kan være noe i å eventuelt sjekke ut og ta opp temate om hvorvidt de bryter noen regler ved å gjøre dette. gjerne send inn klage på dette! det er viktig at folk varsler om slikt når det skjer, om ingen ikke gjør det vil det jo bare fortsette å være et problem for deg og andre.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
har selv alltid fått faste resepter fra vikarlege, og i tillegg eventuelle akutt nødvendige resepter (f.eks. antibiotika), og er ganske sikker på at man har rett på tilgang til sine faste medisiner, virker faktisk helt rart for meg at det skal være lov i det hele tatt å nekte noen medisinen sin, så det kan være noe i å eventuelt sjekke ut og ta opp temate om hvorvidt de bryter noen regler ved å gjøre dette. gjerne send inn klage på dette! det er viktig at folk varsler om slikt når det skjer, om ingen ikke gjør det vil det jo bare fortsette å være et problem for deg og andre.
Vis hele sitatet...

Dessverre så blir enkelte leger livredde når de ser ordet B-Preperat og setter seg på bakbeina.
Legen må egentlig ha en god grunn til å ta deg av behandingen du går på og gi deg en annen behandling. Det er ikke lov å nekte å skrive ut noe uten å ha noe annet alternativ.
Jeg kommer nok til å si tydelig i fra at det er du vikar for noen må du faktisk kunne utføre de samme oppgavene.
Så denne legen bryter egentlig loven når hun kutter ut medisin brått og ikke har noe alternativ behandling.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke lov å nekte å skrive ut noe uten å ha noe annet alternativ.
Jeg kommer nok til å si tydelig i fra at det er du vikar for noen må du faktisk kunne utføre de samme oppgavene.
Så denne legen bryter egentlig loven når hun kutter ut medisin brått og ikke har noe alternativ behandling.
Vis hele sitatet...
så flott at du kommer til å si ifra, gjerne ta i bruk andre alternativer også, klag offisielt, slik at det er mulighet for at det kan bli tatt tak ovenifra istedenfor at noen bare får et klaps på håndleddet og kanskje føler seg litt dårlig.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
så flott at du kommer til å si ifra, gjerne ta i bruk andre alternativer også, klag offisielt, slik at det er mulighet for at det kan bli tatt tak ovenifra istedenfor at noen bare får et klaps på håndleddet og kanskje føler seg litt dårlig.
Vis hele sitatet...
Lurer på om jeg skal "true" med å ta det videre til fylkeslegen om det er samme person som er der i morgen. Kanskje kontakte fylkeslegen først om det er mulig og høre hvilke rettigheter jeg har. Så kanskje jeg har noe å slå i bordet med fra han.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lurer på om jeg skal "true" med å ta det videre til fylkeslegen om det er samme person som er der i morgen. Kanskje kontakte fylkeslegen først om det er mulig og høre hvilke rettigheter jeg har. Så kanskje jeg har noe å slå i bordet med fra han.
Vis hele sitatet...
ikke true med det, bare gjør det. ikke la de slippe unna, tenk på de som ikke klarer å si fra! psykiatriske pasienter, eldre, utenlandske, osv., mange som ikke klarer det av forskjellige grunner. du har nå sjans til å varsle om et problem som kan stygt ramme de svake, ta den sjansen.
Kan man miste retten til å skrive ut b prep, trodde det var a prep man kunne liste eller alle rettigheter til å skrive ut.

Men det høres ut som om du vet hva du skal si. Bare stå på krava, og be legen lese journalen. Hvis legen fremdeles nekter be om skriftlig begrunnelse på hvorfor hun avbryter pågående behandling. Du skal ha med deg en kopi og det skal skrives i journal.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Kan man miste retten til å skrive ut b prep, trodde det var a prep man kunne liste eller alle rettigheter til å skrive ut.

Men det høres ut som om du vet hva du skal si. Bare stå på krava, og be legen lese journalen. Hvis legen fremdeles nekter be om skriftlig begrunnelse på hvorfor hun avbryter pågående behandling. Du skal ha med deg en kopi og det skal skrives i journal.
Vis hele sitatet...
Ja , det var et godt tips å be om begrunnelse på hvorfor hun avbryter en behandling fastlegen har satt meg på. I tillegg til å ikke ha en alternativ behandling , som du skal ha om du bryter en pågående behandling.
Dvs du kan ikke bare stoppe en behandling uten god begrunnelse eller ha et alternativ til den behandlingen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ikke true med det, bare gjør det. ikke la de slippe unna, tenk på de som ikke klarer å si fra! psykiatriske pasienter, eldre, utenlandske, osv., mange som ikke klarer det av forskjellige grunner. du har nå sjans til å varsle om et problem som kan stygt ramme de svake, ta den sjansen.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Er forferdelig at den svakeste gruppen mennesker skal bli sengeliggende grunnet en moraliserende vikarlege.
Er også ekstremt vanskelig å klage når man sliter psykisk også. Bra av deg å stå opp for dette. Er noe som burde tas opp med høyere instanser. Ikke bare i dette tilfellet men på landsbasis i politikken også.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av storetårn Vis innlegg
Helt enig. Er forferdelig at den svakeste gruppen mennesker skal bli sengeliggende grunnet en moraliserende vikarlege.
Er også ekstremt vanskelig å klage når man sliter psykisk også. Bra av deg å stå opp for dette. Er noe som burde tas opp med høyere instanser. Ikke bare i dette tilfellet men på landsbasis i politikken også.
Vis hele sitatet...
Jeg tør å si fra , har vel heller problem med å holde kjeft. Helt riktig at mange som ikke er i stand til å kjempe for rettighetene sine nå lider ,så det er bra om jeg sier i fra. Det må jo ligge noen grunnleggende regler for hva legenvikaren må gjøre og jeg kan ikke tro de kan velge om de vil skrive ut faste medisiner eller ikke. Så en felles regel på det burde gjelde alle legekontor. Tar du på deg et vikariat må du følge metoden til den du er vikar for , ikke sette i gang ditt eget løp.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tør å si fra , har vel heller problem med å holde kjeft. Helt riktig at mange som ikke er i stand til å kjempe for rettighetene sine nå lider ,så det er bra om jeg sier i fra.
Vis hele sitatet...
det er kritisk for noen at folk som deg varsler når de kommer over slike problem, da de aller svakeste er jo som regel de som mangler evne til å kunne varsle selv, og vil gjerne være de som lider mest. du har evnen til å hjelpe mange ved å si ifra når du møter på problemer som dette innen helsevesenet! det er veldig bra gjort av deg å gjøre dette
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tør å si fra , har vel heller problem med å holde kjeft. Helt riktig at mange som ikke er i stand til å kjempe for rettighetene sine nå lider ,så det er bra om jeg sier i fra. Det må jo ligge noen grunnleggende regler for hva legenvikaren må gjøre og jeg kan ikke tro de kan velge om de vil skrive ut faste medisiner eller ikke. Så en felles regel på det burde gjelde alle legekontor. Tar du på deg et vikariat må du følge metoden til den du er vikar for , ikke sette i gang ditt eget løp.
Vis hele sitatet...
Det er bra du gjør det. Hadde du turt og gå ut i media med dette?
Dersom du går på faste medisiner så må du få disse selv om legen din er borotreist. Om ikke så får du ringe sykehuset eller legavakten.
Anonym bruker
"Vant Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bruksområdet Vis innlegg
Kun fastlegen som kan skrive ut respeter til deg på lege kontoret etter hva jeg vet, om det er sikkelig nød på noe du har på resept men respeten har utgådd så kan du dra på sykehuset å snakke med en lege der.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har peiling så ikke svar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du ikke har peiling så ikke svar
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg har fått beskjed om fra vikarlege flere ganger de siste årene, samt at om det er nød så får jeg dra på sjukehuset.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bruksområdet Vis innlegg
Det er dette jeg har fått beskjed om fra vikarlege flere ganger de siste årene, samt at om det er nød så får jeg dra på sjukehuset.
Vis hele sitatet...
Det er BS, om min fastlege ikke er på jobb vikarierer kollegaen på samme sted og han følger selvfølgelig opplegget som allerede er satt opp.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av storetårn Vis innlegg
Det er bra du gjør det. Hadde du turt og gå ut i media med dette?
Vis hele sitatet...

Jeg er usikker på det , men om de lager problemer for meg med å straffe meg med å ta fra meg alt da skal du ikke se bort i fra det. Man vil jo være på godsiden til legen sin ( hvor sykt det enn må høres ut , så har leger makta over om livet ditt fungerer eller ikke om du er syk ). Om da legen min heller støtter vikarlegen så har jeg ingen problem med det , men om jeg får skrevet ut det jeg skal ha kommer jeg ikke til å gå mot selve legesenteret. Da kan jeg i værste fall gå rett på vikarlegen og systemet rundt det , uten å blande inn fastlege. For her har en vikarlege tatt en avgjørelse på egenhånd.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dersom du går på faste medisiner så må du få disse selv om legen din er borotreist. Om ikke så får du ringe sykehuset eller legavakten.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk kun hjelp av legevakt gjennom helga , men må da ringe legen min i morgen, som ikke er tilbake fra ferie. Håper det er flere leger der sånn at jeg kan be om at det sendes til en annen enn vikaren.
Kjedelig situasjon du er kommet i.Jeg har hatt vikarer i lengre peroider,og jeg har hatt ingen problem med de.Slik jeg og fastlegen min ordner det er at jeg får resepter som holder til etter legens ferie.Hvis jeg hadde gått tom før det hadde nok en vikarlege nektet meg mer medisin.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er riktig at noen vikarer ikke har lov til å skrive ut resepter på b preparater. Snakk med sentralbordet om problemstillingen, kanskje de kan kontakte fastlegen og få klarsignal derfra.
Dette er piss og bullshit, er man lege så er man lege. Går selv fast på sobril og er ingen problemer å få det utskrevet av vikarleger dersom fastlegen min er bortreist, noe han ofte er da han av alle ting er i Hollywood og er statist i filmer rett som det er
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg fikk kun hjelp av legevakt gjennom helga , men må da ringe legen min i morgen, som ikke er tilbake fra ferie. Håper det er flere leger der sånn at jeg kan be om at det sendes til en annen enn vikaren.
Vis hele sitatet...
Det er helt vanlig praksis at legevakt ordner medisiner når lege er syk/ utilgjengelig. Jeg tror at det er veldig viktig her at du ikke kjefter eller virker uhyggelig, selv om det egentlig ikke burde spille noen rolle. Ta å spør spørsmålet på en hyggelig og positiv måte. Sier ikke at du ikke gjorde det sist, det kan jeg jo ikke vite - det er bare ment som et råd sånn i tilfelle. Jeg vet det er enkelt å bli forbanna, men du må huske på at når det er nye folk du møter så må du ikke overføre frustrasjonen din på de bare fordi de forrige du møtte var drittsekker.
Legevakt er til nødstilfeller, du får med for et par dager, sykemelding for to osv, alt skal gå igjennom fastlegen din og fastlegen Skal følge deg opp. Derfor får man ikke noe særlig på legevakt.

I noen tilfeller så skal pas møte opp på legevakt for å ta med under oppsyn, men dette er særlige tilfeller.

Håper ts oppdaterer etterpå
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei , oppdatering etter dagens tlf. Spurte om andre leger var til stede denne uka men det var kun vikar. Takk og pris var det en annen lege og vedkommende skrev ut det jeg skulle ha med en gang uten problem. Jeg ga også beskjed da jeg ringte at er man vikar for noen skal man kunne utføre samme oppgave som dem man vikarierer for.
Jeg har også lest at en lege kan la være å gi deg medissin , men da må det være en god grunn som at du skal forsøke en annen behandling og at legen har et opplegg til deg som er like godt/bedre enn det du har gått på. Det å kutte medisiner sånn er ikke lov ( sjekk han youtubelegen Wazid (?) og resepter ).
Nå har det ordnet seg for meg men i samtaleloggen vil det stå at jeg reagerer på at en vikarlege ikke kan utføre jobben til den personen er vikar for , så dette er noe min fastlege vil se og min lege er densom er sjef på kontoret der.
Jeg skal i løpet av august mest sannsynlig på time og vil da ta det opp og si at det må være mulig med skjønn og hvis ikke , så må da legen kunne gi dispensasjon til vikaren om at så lenge pasienten går fast på noe , så kan du skrive ut ny resept.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Joda, vikarleger kan kutte medisinen din. Var gjennom en slik runde sist år etter å gått fast på B-preperater i mange år (uten misbruk), og fastlegen tok fri et par mnd. Siste uken før han gikk på ferie fornyet han reseptene mine for 3mnd, og måtte uken etterpå inn for noe helt urelatert og da til vikarlegen. Første han gjorde var å slette hele reseptlisten og trakk tilbake alle reseptene da han sa han ikke likte B-preperater.

Klagde til fylkeslegen, og vikarlegen fikk fullt medhold i han kunne gjøre dette
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Joda, vikarleger kan kutte medisinen din. Var gjennom en slik runde sist år etter å gått fast på B-preperater i mange år (uten misbruk), og fastlegen tok fri et par mnd. Siste uken før han gikk på ferie fornyet han reseptene mine for 3mnd, og måtte uken etterpå inn for noe helt urelatert og da til vikarlegen. Første han gjorde var å slette hele reseptlisten og trakk tilbake alle reseptene da han sa han ikke likte B-preperater.

Klagde til fylkeslegen, og vikarlegen fikk fullt medhold i han kunne gjøre dette
Vis hele sitatet...
Det der er jo bare helt vilt? Kan de virkelig gjøre det pga at han ikke "liker" b-preparater? Opplevd mye rart med helsevesnet i norge jeg men aldri noe sånt.
Jeg har fått b preparat (vival) av lege på legevakt ordningen der jeg har fastlege. Det var ikke bare bare men det gikk.

Hva sa fastlegen din til det i ettertid?
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det der er jo bare helt vilt? Kan de virkelig gjøre det pga at han ikke "liker" b-preparater? Opplevd mye rart med helsevesnet i norge jeg men aldri noe sånt.
Jeg har fått b preparat (vival) av lege på legevakt ordningen der jeg har fastlege. Det var ikke bare bare men det gikk.

Hva sa fastlegen din til det i ettertid?
Vis hele sitatet...
Jeg satt bare der og måpte. Han påstod at mogadon var det bare misbrukere som tar så da tok han tramadol, mogadon, sobril og stillnoct inkludert de fastlegen hadde skrevet ut.

Fastlegen kunne selvfølgelig ikke si for mye om vikaren, men jeg fikk tilbake medisinene når han kom tilbake. Kommenterte nå, siden jeg fikk svar på klagen til fylkeslegen for ca en uke siden og der stod det det var forsvarlig siden det var vanedannende medisiner og skal ikke gå på over tid (mao copy and paste fra retningslinjene fra det offentlige).

Jeg var ikke den eneste som ble utsatt for dette så var ikke bare meg. Hos ektefellen som har PTSD fra militær hadde vival etc fra DPS, og han fjernet disse medisinene også. Overlegen på DPS sendte brev til vikaren og sa medisinene ikke skulle fjernes, men vikaren stod på sitt og nektet å skrive ut medisinen.

Jeg regner med det ikke er mulig å klage på slike saker grunnet på papiret skal ikke vanedannende gå på i lengre perioder, men når noen kommer inn, aldri hørt historien og bare overkjører fastlegen så er det noe galt. Det sitter nok svært langt inne å gi medhold fra fylkeslegen da de må argumentere med vanedannende ikke skal brukes over tid.

For min del har jeg bare lagt saken død, men skapte ekstremt mye stress i perioden
Selv om det ikke skal brukes over tid så må jo vikaren rette seg etter fastlegen din har valgt å gjøre å ikke bare si at "han liker dem ikke"
Det er jo ikke bra over tid med slike piller, men om det forbedrer livskvalitet og brukes som legen sier du skal bruke så burde det være greit.
Såvidt jeg vet er det ikke noe "regel" på at man ikke kan gå på det over lengre tid, men det anbefales såklart ikke. Tragisk.
Det argumentet jeg ville ha brukt, er det er totalt uansvarlig å brått kutte slike preparater - det overrasker det meg at fylkeslegen tilsynelatende ikke vurderte dette?
Altså, jeg regner med alle som får medisin generelt, men særlig a/b-preps der man må være litt taktisk tidvis - kan se på helsenorge om den aktuelle medisinen står som "fast" eller kur når man har trykt inn på den.

Hvis de bare er vikarer for en kort periode, så skal ikke de inn og overstyre en fast medisin foreskrevet av en lege som kjenner vedkommende godt - uten klare fyfy-tegn ; som "mista medisinen etter uttak" eller forsøk på å endre pakning/styrke på preparatet.

En vikar kan fucke opp hele medisinlista di om den vil, men du slår i bordet og tar med deg folk fra kommune/nav/whatever.

Jeg har nettopp hatt meg en runde med ei som begynte som vikar da fastlege gikk i permisjon pga. syk samboer. Og hu likte aaaldri at jeg fikk lyrica og apodorm og til og med 20 xanor en gang i blandt - så med svetten sildrende panisk fra panna mens hodet chantet "BEKJEMP AVHENGIGHETEN!! selv om pasienten vedgår han er lavdoseavhengig men aldri har feil eller misbrukt noe foreskrevet, søren da ; en ressurssterk pasient, frisk nok til å fighte "

Noe sånt, og nå ranta jeg bare ivei altså =)