Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5040
Finner ikke noe annet sted å poste dette, så satser på at det kanskje er noen som kan besvare spørsmålet mitt her.

Det er jeg lurer på er hvordan en sinuskurve ser ut i et TN-nett. Slik jeg tror det er, er at N-leder har en flat "kurve". Mens ene fasen ligger og "veksler" over denne.

Noen her som bekrefte eller avkrefte dette?

Hvis dette stemmer og jeg kjører L og N leder gjennom en trafo og gjør dette om til 24VAC. Vil da hver av fasene etter trafo alternere eller vil da også den ene fasen være flat og den andre "veksle" over denne?
Viss det er samme belastning på alle faser, så vill sinuskurvene forskyve seg 120 grader i forhold til hverandre, og N leder vill være flat. Tror jeg.
hva skjer hvis du har f.eks 100A belastning på L1 og L3, og ingenting på L2, vil det skje noe med kurven? Blir N forskjøvet da?
Sist endret av Goofygutt; 19. desember 2013 kl. 00:38.
Fasene i et TN-nett vil ikkje se anderledes ut en fasene i et 3 faset IT-nett, eneste forskjellen er at i TN nett så har man N-leder som "null" punkt.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/Tidskurve-3-faset-sinus.gif

Ved å ta kjøre L1 og N fasen igjennom en trafo så vil du få en fase ut. Hvis du lurer på dette, så kan du bruke oscilloskop til å studere output fra trafoen.

EDIT: Bare vær obs på at hvis du kobler L1-L2, L1-L3 eller L2-L3 så vil du få 380 VAC og ikkje 230 VAC som du sikkert ønsker.
Sist endret av 0xFF; 19. desember 2013 kl. 01:24.
Det stemmer forsåvidt hva du sier med at N-leder ligger flat, mens L svinger rundt denne.
Dette vil ikke ha noe å si, da du ser på N og L i forhold til hverandre, og ikke i forhold til jord. Du kan derfor ikke se forskjell på et TN eller IT/TT nett.
I Bergen har vi forsåvidt også 230V TN nett der N-leder ikke er i bruk, men det er isteden 230V fase-fase
Sitat av Goofygutt Vis innlegg
I Bergen har vi forsåvidt også 230V TN nett der N-leder ikke er i bruk, men det er isteden 230V fase-fase
Vis hele sitatet...
Er du sikker på det er TN nett? Ikkje 3 faset IT/TT nett? TT nett er vel ganske vanlig i Bergen.

Jeg kan nesten garantere deg at du ikkje har TN-(C/S) nett når du har 230V mellom fasene.
Er nok TT-nett han mener, siden nullpunktet på trafoen er jorda men ikke i bruk slik som i TN.
Usikker på hva nettet blir definert som, men det Goofy beskriver er de tilfellene hvor trafo står i nærheten, og PE-lederen blir trekt med tilførselen hele veien til utstyret.

I mitt Hode blir dette et TT-nett (jordet i utstyret og i trafo) med utjevningsforbindelse mot trafo. Er ikke helt sikker på om dette stemmer dog.

Det virker som om folk henger seg for mye opp i spenningsnivå når det er snakk om TT, IT og TN nett, mens det i realiteten er PE-lederen som bestemmer hvilke type nett det er.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Er du sikker på det er TN nett? Ikkje 3 faset IT/TT nett? TT nett er vel ganske vanlig i Bergen.

Jeg kan nesten garantere deg at du ikkje har TN-(C/S) nett når du har 230V mellom fasene.
Vis hele sitatet...
Joda. Kan bekrefte at det finnes 230V TN nett og. Ganske skjeldent, men enkelte steder i Bergen kan man finne dette.
kan bekrefte at 230V (egentlig 220V) TN nett finnest en del plasser i bergen sentrum, var opprinnelig det som vart kallet bergensnett, selv om bergensnett i dag ofte blir brukt om TT
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Det virker som om folk henger seg for mye opp i spenningsnivå når det er snakk om TT, IT og TN nett, mens det i realiteten er PE-lederen som bestemmer hvilke type nett det er.
Vis hele sitatet...
Riktig, nettypen sier ingenting om hvilken nettspenning du har i nettet ditt, folk henger seg opp i at TN er 400V selv om det ikke alltid er tilfelle.

Hvordan er f.eks. nettet i USA og Japan f.eks.? Der har de jo rundt 110V, der den ene lederen er nøytral(?) og den andre er "hot wire"(rød), har de da 230V mellom fasene da?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Er du sikker på det er TN nett? Ikkje 3 faset IT/TT nett? TT nett er vel ganske vanlig i Bergen.

Jeg kan nesten garantere deg at du ikkje har TN-(C/S) nett når du har 230V mellom fasene.
Vis hele sitatet...
I bergen er det TT-nett, men på grunn av at alle kabler er lagt i bakken, og netteier(bkk) tilater at deres kundene kan koble til e-verks jord(som også er tilkoblet trafoens nullpunkt) , så kalles det for at bergen har "falskt TN" nett.