Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1046
Før jul skjøtet jeg coax kabelen med noen meter og vips så forsvant fire kanaler... De dukker opp av og til hvis jeg er heldig... Discovery Channel, Animal Planet, MTV og CNN forsvant når jeg hadde skjøtet.

Så til spørsmålene:
Hva gjør jeg? Kjøper en signalforsterker? Hvilken type? Hvor? Pris?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hadde samme problem selv, coaxen kan vel være litt vrien og skjøte, iaff og få det bra. Hvis du ikke på død og liv MÅ skjøte, er det kanskje bedre og kjøpe en full-lengde?

Signalforsterkere koster vel rundt en tusenlapp, eller er jeg helt på trynet?
Better than thou.
Kjøp en hel kabel du vennen.
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Hadde samme problem selv, coaxen kan vel være litt vrien og skjøte, iaff og få det bra. Hvis du ikke på død og liv MÅ skjøte, er det kanskje bedre og kjøpe en full-lengde?

Signalforsterkere koster vel rundt en tusenlapp, eller er jeg helt på trynet?
Vis hele sitatet...
Til det første:
Jeg kjøpte 25 meter (noe som absolutt var for mye) hos Clahs Ohlson tok deretter å kuttet av en del av denne og skjøta. Veit ikke hvor mye som er igjen av de 25 metrene nå... Det vil ihvertfall bli stress hvis jeg/fattern skal bytte hele saken... Liker ikke sånt.

Til det andre:
Jeg rota meg frem til Tveco's webshop (Tveco.no) og ingen linjeforsterkere kosta over 1000 kr

Men nå har det seg slik at de selger seks typer; fem av dem er kun til satelittsignaler mens den dyreste forsterker både radio, TV og satellittsignaler. Det er visst forskjell på satelittsignaler og Tv signaler ?

GLOBAL TVRO WB1F
Forsterker for bruk ved lange tilførselskabler fra parabolantenne til satellittmottaker. Forsterker både radio, TV og satellittsignaler.
Vis hele sitatet...
Skal jeg kjøpe den nevnt ovenfor (655 kr) eller bør en til 440 kr gjøre susen?

Ps Gå til Tveco.no -> Webshop så du vet hva jeg mener.
RÅD:
Ikke kjøp coax på Klas. Kvaliteten er råtten og dempingen av signalet er enorm! Gå heller til et RadioTv verksted og kjøp noe ordentlig kabel du!
EKS: Starflex! typisk dempning 0,5-1 dB pr 40m!

og.. bruk F-plugger når du skjøter, ikke vanlige RF plugger (sånne som du stapper i TV'n) det er stor dempning i dem også 4-5dB

Forsterker er kun nødvendig (forutsatt at du IKKE bruker Klas coax) hvis du har kabelstrekk over 40m! Jeg selv har CA 60 meter til parabolen, men jeg har en coaxkabel med diameter på 2cm og senterleder på 5mm i massiv kobber! Tap: 0,5-1 dB pr 150m!

Vanlige antennesignaler, fra bakkesender, sender i Band I, Band III og UHF bandet. DVS frekvenser fra rundt ca 200MHz til ca 900MHz.
Sattelittsignaler ligger i C og KU bandene, dette er frekvenser fra ca 8GHz til ca 14Ghz. Disse signalene fanges opp av tallerkenen og treffer hodene (LNB=Low Noise Blockdown-converter) hodene demodulerer signalet fra 8-14GHz til ca 2Ghz som så sendes på kabelen til tuneren. Man må modulere ned signalet fordi ved så høye frekvenser (8-14GHz) er dempningen i kabelen stor, ved krappe bøyninger av kabelen eks: rundt husjørnet kan det oppstå stående bølger, dette er et signal som "smitter over" fra den ene siden av kabelen til den andre (vanskelig å forklare) men resultatet er ivertfall kraftig dempning av signalet.

Håper du tar til vettet og kjøper noe ORNTLI kabel!
Sist endret av [securitymember]; 18. januar 2002 kl. 21:48.