Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  866 178838
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvorfor folk hamstrer "dommedagsmat", det er ingenting som tilsier at infrastrukturen skal falle sammen og jeg kan ikke tenke meg noe mer trist enn å leve på frysetørket turmat.

Det samme så jeg i matbutikkene i går, all den gode maten lå igjen mens folk tydeligvis skal leve på pasta og ris frem til sommeren.
Vis hele sitatet...
Folk har kanskje latt seg inspirere av "preppere"? Men jo, som
psykolog Atle Dyregrov påpeker i en artikkel fra NRK i dag - når
medietrykket blir stort nok, og frykten øker til et visst nivå, blir
folk lett irrasjonelle - og han trekker frem dette med overdreven
hamstring som et eksempel.

Håper bare folk skjønner at det avhenger av alle at infrastruktur
og samfunnsfunksjoner fungerer. Pussig nok er det fremdeles
folk som tror dette vil legge seg over helgen.
Er det ikke litt bekymringsverdig at Norge med sine beskjedne fem millioner innbyggere ligger på niendeplass i antall smittede i verden.
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Er det ikke litt bekymringsverdig at Norge med sine beskjedne fem millioner innbyggere ligger på niendeplass i antall smittede i verden.
Vis hele sitatet...
Vel, dette er jo foreløpige tall først og fremst. I tillegg er nok muligens
mørketallene større i land der man ikke ennå har fått testet tilstrekkelig
mange nok til å slå fast hvor mange som faktisk er smittet.

Uansett, en av grunnene til at vi har et prosentvis høyt antall smittede
kan nok være at de største byene huser en prosentvis stor andel av
befolkningen. Folketettheten i Norge er jo konsentrert på relativt små
områder, totalarealet tatt i betraktning. I tillegg har vi ganske trange
"sluser" for tilreisende, der smittefaren er ekstra stor - altså Gardermoen, Flesland, Sola, Oslo S osv. Så man kan jo tenke seg hvor mange én
tilreisende potensielt kan smitte på veien fra flyet, gjennom bagasje-,
taxfree og tollområder, flytog/buss og sist stasjonsområder og kollektiv-
transport i sentrum.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Er det ikke litt bekymringsverdig at Norge med sine beskjedne fem millioner innbyggere ligger på niendeplass i antall smittede i verden.
Vis hele sitatet...
Nei. For det første traff vi tilfeldigvis med ein ferie, slik at mange har reist. For det andre er vi rike, og har råd til å reise. For det tredje har vi råd til å teste - og vi har gjort det. T.d. USA har knapt testa, men antallet døde tilseier at dei har ein del smitta.

Svært mange av tilfella er importerte frå utlandet, og at vi har avdekka dei er betryggande.
Noen som har fått sykemelding via Skype med fastlegen om man har symptomer?
Sitat av SleeperSeed Vis innlegg
Noen som har fått sykemelding via Skype med fastlegen om man har symptomer?
Vis hele sitatet...
Du kan sende melding til fastlegen din på helsenorge. Jeg får sykmelding der støtt og stadig.
3Blue1Brown la ut en fin video i helgen: Exponential growth and epidemics [8 min]

Den forklarer kort og enkelt hvordan matematikken bak smittespredning virker. Kan være interessant å se!
De har såvidt jeg vet gjort et unntak så man kan få sykemelding over telefon, helsenorge og digitale tjenester duger også antar jeg.
Til alle som driver egen næring og betaler forskuddsskatt:

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...att/id2693446/
Tja virker det like godt som sist tro? Virker som et resirkulert virkemiddel og det er like tannløst nå som da det ble lansert sist og når det ble relansert denne uken.

Må vel komme noen bedre forslag og virkemidler vel?

Edit; såg gjennom linken din nå. Dette er virker å treffe litt bredere enn det jeg tenkte på. Da er vel dette det regjeringen har klart å komme opp med i løpet av uken? Det kan nok hjelpe, men hjelper det nok? Og tror vi liksom at krisen er over neste uke eller neste måned?
Sist endret av _abc_; 13. mars 2020 kl. 14:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Du kan sende melding til fastlegen din på helsenorge. Jeg får sykmelding der ustøtt og stadig.
Vis hele sitatet...
Ok, men får man sykemelding om man tror man har Corona?
Sitat av SleeperSeed Vis innlegg
Ok, men får man sykemelding om man tror man har Corona?
Vis hele sitatet...
Helt sikkert, alternativet er jo at du drar til fastlegen og blir sittende å hoste på venterommet, og hoste på legen mens legen undersøker deg. Og det vil de sikkert slippe akkurat nå.
Sitat av SleeperSeed Vis innlegg
Ok, men får man sykemelding om man tror man har Corona?
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo anmodet at man ved mistanke skal kontakte fastlegen.
Så må vedkommende gi videre anbefaling mht. evt. testing.
Pakket som sild i tønne av hamstrende nordmenn på butikkene i Charlottenberg nå-mange på veg til hytter i fjellheimen også forresten. Ifølge medier.
Sitat av hollow Vis innlegg
Pakket som sild i tønne av hamstrende nordmenn på butikkene i Charlottenberg nå
Vis hele sitatet...
Det er temmelig vettløs oppførsel, som på sikt kan ende
med at myndighetene blir tvunget til å innføre portforbud
slik de nå har gjort i Italia. For ikke å snakke om selve
smittefaren.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Til alle som driver egen næring og betaler forskuddsskatt:

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...att/id2693446/
Vis hele sitatet...
Ja er det ikke herlig å bli velsignet meg muligheten til å utsette problemet.

Takk Erna.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ja er det ikke herlig å bli velsignet meg muligheten til å utsette problemet.

Takk Erna.
Vis hele sitatet...
Man har også anledning til å justere ned beløpet allerede fra
første termin nå som den er utsatt, basert på forventet
inntekt - som for veldig mange næringsdrivende nå plutselig
er blitt mye lavere, meg selv inkludert.

Så dette er etter mitt skjønn en god nyhet for mange.
Hypotetisk, om man får et brev fra et høyrisikområde og at en smittet person har skrevet brevet, kanskje hostet på det, forseglet konvolutten og sendt det via ordinær post. Kan brevet være en smittekilde?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hollow Vis innlegg
Hypotetisk, om man får et brev fra et høyrisikområde og at en smittet person har skrevet brevet, kanskje hostet på det, forseglet konvolutten og sendt det via ordinær post. Kan brevet være en smittekilde?
Vis hele sitatet...
Truleg ikkje. Virus er stortsett ikkje veldig hardføre, og vert lett øydelagde.
Ca 6 dager etter at jeg ble syk nå. Vært kortpustet de siste dagene, men ble verre i dag. Svært ubehagelig å ikke få puste ordentlig. Vil ikke «plage» helsevesenet da de har nok å gjøre nå, men vil heller ikke vente altfor lenge hvis det blir verre.
Sitat av Thuggie Vis innlegg
Ca 6 dager etter at jeg ble syk nå. Vært kortpustet de siste dagene, men ble verre i dag. Svært ubehagelig å ikke få puste ordentlig. Vil ikke «plage» helsevesenet da de har nok å gjøre nå, men vil heller ikke vente altfor lenge hvis det blir verre.
Vis hele sitatet...
Jeg håper du i alle fall holder deg totalt i isolasjon. Med dine symptomer synes jeg du kan ringe til lege eller whatever man skal. Men hold deg for Guds skyld inne.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Man har også anledning til å justere ned beløpet allerede fra
første termin nå som den er utsatt, basert på forventet
inntekt - som for veldig mange næringsdrivende nå plutselig
er blitt mye lavere, meg selv inkludert.

Så dette er etter mitt skjønn en god nyhet for mange.
Vis hele sitatet...
i vår digitale tidsalder med internet og altinn.no har det vært mulighet til å endre forskuddskatten helt frem til fristen som er førstkommende mandag 16.03. Dette helt uavhengig av at Erna har gjort ett tappert forsøk på å vise støtte til alle landets ENK. Jeg gjorde det selv og det har gått på facebook tips om dette i flere dager. Så nei dette er ikke nødvendigvis noen nyhet. Vi er nesten ferdig med første kvartal og mange fakturerer etterskuddvis så denne terminen vil inntil videre hvis ikke det kommer noen tiltak være tilnærmet normal. Beklager men dette er ingen god nyhet, det er kun å utsette betaling av skatt for å ha litt penger på konto.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Jeg håper du i alle fall holder deg totalt i isolasjon. Med dine symptomer synes jeg du kan ringe til lege eller whatever man skal. Men hold deg for Guds skyld inne.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har vært helt i isolasjon i 1 uke nå.
Sitat av Thuggie Vis innlegg
Ca 6 dager etter at jeg ble syk nå. Vært kortpustet de siste dagene, men ble verre i dag. Svært ubehagelig å ikke få puste ordentlig. Vil ikke «plage» helsevesenet da de har nok å gjøre nå, men vil heller ikke vente altfor lenge hvis det blir verre.
Vis hele sitatet...
Jeg synes definitivt du skal kontakte helsevesenet (pr telefon!). Hvis du har korona så vil de sikkert registrere og kartlegge smitte.
Så en sak i vg nå fra en italiensk lege. Vi får bare krysse fingrene for at vi ikke vil oppleve den eksplosjonen av smitte som Italia har gjort. Men hvem vet, vinduet der det var mulig å gjøre virkelig effektive tiltak ble kanskje ikke utnyttet godt nok? Kanskje skulle tiltakene kommet en ukes tid tidligere?

https://www.vg.no/nyheter/i/EWnEal/i...-forbered-dere

Veldig stygg den grafen over kumulativt antall bekreftet smittede. Italia lå riktignok høyere enn oss 7 dager etter første bekreftede smittede pasient så en får håpe tiltakene og nedstengingen av landet kom kjapt nok.

I italia er erfaringen at ca 15 % av pasientene trenger intubasjon, men om det også betyr at alle de trenger oksygen håper jeg ikke for da blir ting straks mer komplisert vel?

Er det noen alternativer til intubasjon? For det er vel en plastslange ned i halsen iirc? Kan feks sånne søvn-apne maskiner brukes om det blir skralt med sengeplasser på sykehus? Ja nå er det vel ikke akkurat utstyr som finnes i det fleste hjem men kanskje hos noen?

Vi får vel en bedre oversikt over helgen om smitten øker fortere eller saktere enn den har gjort de siste dagene. Men spørsmålet blir vel hvor langt over 1000 smittede ser vi over helgen? Og hva med antall døde? Huff dette kan eskalere langt raskere enn man så for seg for en måneds tid siden.
Sist endret av _abc_; 14. mars 2020 kl. 12:28.
Færre blir testet.

'' Testing er nå forbeholdt visse pasientgrupper og helsepersonell som får luftveissymptomer''

Så skal vel ikke forholde seg så mye til oppdaterte tall? Uansett er det atskillige mange flere enn de 1000 som er smitta.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Færre blir testet.

'' Testing er nå forbeholdt visse pasientgrupper og helsepersonell som får luftveissymptomer''

Så skal vel ikke forholde seg så mye til oppdaterte tall? Uansett er det atskillige mange flere enn de 1000 som er smitta.
Vis hele sitatet...
Nei. Selvfølgelig er det mange flere enn hva tallene tilsier. Vi har nok såvidt startet med dette.
Sist endret av Quakecry; 14. mars 2020 kl. 13:16.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Så skal vel ikke forholde seg så mye til oppdaterte tall? Uansett er det atskillige mange flere enn de 1000 som er smitta.
Vis hele sitatet...
Slik det er nå må man vel oppføre seg som om alle er
potensielle smittebærere, inkludert en selv.

Problemet er at selv om vi her i landet klarer å bekjempe
spredning over et visst tidsrom, og forhåpentligvis får
kontroll, så henger mange land i Europa etter, ikke minst
Storbritannia. Jeg er redd de kommer til å få seg en skikkelig
smell. Der har de i tillegg idioter som sprer påstander om at
"så mange som mulig bør bli smittet for å oppnå flokkimmunitet".
Jeg snakker bl.a. om én bestemt idiot med 1 million følgere på Twitter.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Slik det er nå må man vel oppføre seg som om alle er
potensielle smittebærere, inkludert en selv.

Problemet er at selv om vi her i landet klarer å bekjempe
spredning over et visst tidsrom, og forhåpentligvis får
kontroll, så henger mange land i Europa etter, ikke minst
Storbritannia. Jeg er redd de kommer til å få seg en skikkelig
smell. Der har de i tillegg idioter som sprer påstander om at
"så mange som mulig bør bli smittet for å oppnå flokkimmunitet".
Jeg snakker bl.a. om én bestemt idiot med 1 million følgere på Twitter.
Vis hele sitatet...
Dette tas jo heller ikke seriøst i nabolandet vårt heller. Lurer på hva svenskene driver på med..
kjedelig streiting
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Slik det er nå må man vel oppføre seg som om alle er
potensielle smittebærere, inkludert en selv.

Problemet er at selv om vi her i landet klarer å bekjempe
spredning over et visst tidsrom, og forhåpentligvis får
kontroll, så henger mange land i Europa etter, ikke minst
Storbritannia. Jeg er redd de kommer til å få seg en skikkelig
smell. Der har de i tillegg idioter som sprer påstander om at
"så mange som mulig bør bli smittet for å oppnå flokkimmunitet".
Jeg snakker bl.a. om én bestemt idiot med 1 million følgere på Twitter.
Vis hele sitatet...
Flokkimmunitet eller vaksine er vel de to eneste måtene vi blir kvitt viruset på når det først har gått så langt.
Tiltakene vi har gjort i Norge er jo først å fremst for å ikke overbelaste helsevesenet mens denne pandemien går sin gang samt å beskytte risikogruppene i størst mulig grad. Forhåpentligvis gir det også helsevesenet en bedre sjanse til å utvikle mer optimale støttebehandlinger til de rammede så de menneskelige konsekvensene blir så lave som mulig.
Sist endret av legalize_it; 14. mars 2020 kl. 14:10.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Dette tas jo heller ikke seriøst i nabolandet vårt heller. Lurer på hva svenskene driver på med..
Vis hele sitatet...
Etter det jeg forstår later de til å være omlag en uke bak oss
i forhold til smitteverntiltak. Tipper det blir som her, at endringene
og oppjusteringen kommer raskere og raskere.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Etter det jeg forstår later de til å være omlag en uke bak oss
i forhold til smitteverntiltak. Tipper det blir som her, at endringene
og oppjusteringen kommer raskere og raskere.
Vis hele sitatet...
Muligens. Men har sett på kommentarene svenskene skriver i kommentarfeltet på avisene der. Dem fremstår ikke akkurat særlig klar over hva som foregår og hvorfor ting må gjøres.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Flokkimmunitet eller vaksine er vel de to eneste måtene vi blir kvitt viruset på når det først har gått så langt.
Tiltakene vi har gjort i Norge er jo først å fremst for å ikke overbelaste helsevesenet mens denne pandemien går sin gang samt å beskytte risikogruppene i størst mulig grad. Forhåpentligvis gir det også helsevesenet en bedre sjanse til å utvikle mer optimale støttebehandlinger til de rammede så de menneskelige konsekvensene blir så lave som mulig.
Vis hele sitatet...
Vi oppnår flokkimmunitet når en vaksine er klar og en overvekt av
befolkningen har tatt vaksinen. Personen jeg refererer til er en av
Storbritannias største idioter - om jeg må være så fri.

Her er tweeten:

https://twitter.com/KTHopkins/status...71135332913153
kjedelig streiting
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Vi oppnår flokkimmunitet når en vaksine er klar og en overvekt av
befolkningen har tatt vaksinen. Personen jeg refererer til er en av
Storbritannias største idioter - om jeg må være så fri.

Her er tweeten:

https://twitter.com/KTHopkins/status...71135332913153
Vis hele sitatet...
Eller når en stor nok andel av befolkningen har vært gjennom sykdommen slik FHI regner med i sine estimater med en peak gjennom sommeren, og deretter at viruset forsvinner utover høsten/vinteren.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Eller når en stor nok andel av befolkningen har vært gjennom sykdommen slik FHI regner med i sine estimater med en peak gjennom sommeren, og deretter at viruset forsvinner utover høsten/vinteren.
Vis hele sitatet...
Men det er fortsatt ugreit om alle som blir kritisk syke blir det samtidig. Så å smitte flest mulig for å oppnå immunitet er fortsatt en dårlig strategi.
Sist endret av *pi; 14. mars 2020 kl. 15:17.
kjedelig streiting
Sitat av *pi Vis innlegg
Men du forstår at det er ugreit om alle som blir kritisk syke blir det samtidig?
Vis hele sitatet...
Hadde du lest hva jeg skrev 5 poster ovenfor hadde du visst svaret på det spørsmålet
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Eller når en stor nok andel av befolkningen har vært gjennom sykdommen slik FHI regner med i sine estimater med en peak gjennom sommeren, og deretter at viruset forsvinner utover høsten/vinteren.
Vis hele sitatet...
Husk at man visstnok kan smittes på nytt selv om man har vært syk.
Problemet er ikke løst før man har en vaksine, og det vil etter alt å
dømme ikke skje før om et års tid. Så kan man legge til tiden det tar
for at alle som kan, får vaksinert seg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hadde du lest hva jeg skrev 5 poster ovenfor hadde du visst svaret på det spørsmålet
Vis hele sitatet...
Stemmer, prøvde å ninjarette litt men feila. Tenkte på der du svarte mot PVestlandia sin kommentar om idiotisk twittermelding. Sorry

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Husk at man visstnok kan smittes på nytt selv om man har vært syk.
Problemet er ikke løst før man har en vaksine, og det vil etter alt å
dømme ikke skje før om et års tid. Så kan man legge til tiden det tar
for at alle som kan, får vaksinert seg.
Vis hele sitatet...
Blir spennende å se om denne runden får noen innvirkning på vaksinemotstand generelt. Når folk ser hva det som i utgangspunktet ikke er en skrekkfilmsykdom faktisk kan stelle i stand.
Sist endret av *pi; 14. mars 2020 kl. 15:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg synes definitivt du skal kontakte helsevesenet (pr telefon!). Hvis du har korona så vil de sikkert registrere og kartlegge smitte.
Vis hele sitatet...
Håpløst å komme gjennom på telefon til fastlegen, men har ihvertfall sendt en "e-konsultasjon", så er de informert. Så får jeg bare fortsette isolasjonen inntil videre.
Sitat av Thuggie Vis innlegg
Håpløst å komme gjennom på telefon til fastlegen, men har ihvertfall sendt en "e-konsultasjon", så er de informert. Så får jeg bare fortsette isolasjonen inntil videre.
Vis hele sitatet...
Lykke til! Håper du har folk som kan skaffe og ordne ting du trenger.
kjedelig streiting
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Husk at man visstnok kan smittes på nytt selv om man har vært syk.
Problemet er ikke løst før man har en vaksine, og det vil etter alt å
dømme ikke skje før om et års tid. Så kan man legge til tiden det tar
for at alle som kan, får vaksinert seg.
Vis hele sitatet...
Det vet vi svært lite om. Det har vært noen rapporter fra Kina om folk som har blitt friske for deretter å bli syke igjen, men det kan skyldes andre ting som dårlig testing også. Meg bekjent pleier man vel å oppnå en viss immunitet etter gjennomgått virussykdom.
Sitat av *pi Vis innlegg
Blir spennende å se om denne runden får noen innvirkning på vaksinemotstand generelt. Når folk ser hva det som i utgangspunktet ikke er en skrekkfilmsykdom faktisk kan stelle i stand.
Vis hele sitatet...
Problemet er at mange vaksinemotstandere tror viruset enten
er spredd med vilje, eller et påfunn, for å tvinge befolkningen
til å vaksinere seg. Men da snakker vi altså om dem som er
skikkelig på konspi-kjøret. Usikker på hvor mange i Norge
dette gjelder, men på verdensbasis er det nok en del.

Så har vi jo også enkelte som mener opprettelsen av 5G-nettet
har skylden.
Sist endret av PVestlandia; 14. mars 2020 kl. 15:29.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det vet vi svært lite om. Det har vært noen rapporter fra Kina om folk som har blitt friske for deretter å bli syke igjen, men det kan skyldes andre ting som dårlig testing også. Meg bekjent pleier man vel å oppnå en viss immunitet etter gjennomgått virussykdom.
Vis hele sitatet...
Man oppnår immunitet, helt til viruset endrer seg litt, og så er man ikke lenger immun. Det er for tidlig å fastslå det ene eller det andre, dessverre.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Problemet er at mange vaksinemotstandere tror viruset enten
er spredd med vilje, eller et påfunn, for å tvinge befolkningen
til å vaksinere seg.
Vis hele sitatet...
Den gjengen vil nok bestå, men jeg tror de fleste er mer på at litt virus styrker immunforsvaret til barna, meslinger ikke så farlig osv. De håper jeg får en reality check.
kjedelig streiting
Sitat av hippitus Vis innlegg
Man oppnår immunitet, helt til viruset endrer seg litt, og så er man ikke lenger immun. Det er for tidlig å fastslå det ene eller det andre, dessverre.
Vis hele sitatet...
Du tenker på at viruset muterer. Det kan selvsagt hende, noe som kan gjøre både vaksiner og immunitet ubrukelig, men er vi heldige gjør det ikke det, og vi kan se frem til at viruset avtar utover høsten.
Hvor lenge tror dere disse tiltakene med karantene og restriksjoner for folkeansamlinger vil vare da? Rimelig krise bare at skoler og barnehager stenger i tre uker
Tipper skolene holder stengt fram til minst skolestart etter sommeren.
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Hvor lenge tror dere disse tiltakene med karantene og restriksjoner for folkeansamlinger vil vare da? Rimelig krise bare at skoler og barnehager stenger i tre uker
Vis hele sitatet...
Jeg tror - og håper - at man på sikt gradvis vil kunne gjenopprette
de viktigste sammfunnsfunksjonene - men sannsynligvis med begrensninger.
F.eks. at man kan ha ungene halv dag i barnehagen
til å begynne med. Dette er kun antagelser fra min side, dog.
Men jeg vil tro barnehager åpner før skoler, siden undervisning
kan foregå over nettet.

Dette er riktignok vanskelig å forutse så lenge smitten brer seg.
Men jeg vil tro det jobbes nokså intenst med å lage mulige løsninger.
Dette rammer jo absolutt alle.
Sist endret av PVestlandia; 14. mars 2020 kl. 16:08.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg tror - og håper - at man på sikt gradvis vil kunne gjenopprette
de viktigste sammfunnsfunksjonene - men sannsynligvis med begrensninger.
F.eks. at man kan ha ungene halv dag i barnehagen
til å begynne med. Dette er kun antagelser fra min side, dog.
Men jeg vil tro barnehager åpner før skoler, siden undervisning
kan foregå over nettet.

Dette er riktignok vanskelig å forutse så lenge smitten brer seg.
Men jeg vil tro det jobbes nokså intenst med å lage mulige løsninger.
Dette rammer jo absolutt alle.
Vis hele sitatet...
Barnehager kan jo kanskje ha fordelt åpningstid, for å ikke ha for mange barn inne på likt. Får håpe det kan løsne opp ja!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
F.eks. at man kan ha ungene halv dag i barnehagen til å begynne med.
Vis hele sitatet...
Det vil vere meir eller mindre totalt ulogisk. Problemet er ikkje at det er for få tilsette i barnehagane, men at dei kan spreie smitte. Den smitta vil verte spreidd nøyaktig like effektivt på ein halv dag, som på ein dag; barnehageunger har ikkje akkurat konsept om smittevern...