Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 6283
Hei!

Har begynt å tenke på et prosjekt om støping av metaller, da aller helst bly, bronze og aluminium, og trenger litt info om hvordan jeg skal gå fram med dette.

Har kjøpt en digel som tåler opptill 1200celcius, og det skal i hovedsak bare smeltes aluminium, ihvertfall med det første.

Tanken min er å bruke en propandreven støpeovn, men vet ikke hvordan jeg skal lage den. Bør jeg bruke ildfast sten, og ildfast mørtel og "mure" meg en rund ovn? Eller bør jeg bruke noen form av keramikk for å lage ovnen?

Hva bør jeg gjøre for å unngå luftbobler i formen?

Hvilken sand egner seg best som støpesand? Har sett at kvartssand ofte blir brukt til dette, da blandet med 10% bentonitt som bindemiddel for å få gode støpeegenskaper.

Hvordan bør jeg lage propanbrenneren?

Har lest at noen tilsetter flux? I aluminium for en spesiell grunn, hvorfor?

Andre ting jeg bør tenke på?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Et stort gammelt malingspann. Hull nederst på siden til en hårføhner. Støp et tykt lag inne i spannet med vanlig sement og sand som isolasjon uten å tette igjen hullet til hårføhneren. La tørke i flere dager. Sett digelen i spannet og fyll på med grillkull. Sprut tennvæske, tenn på og blås med luft. Aluminium smelter ved 800 grader, så dette oppsettet lager mer enn nok varme.
Flux (vanlig bordsalt) brukes for å hindre at aluminiumen oksiderer og danner slagg.
Andre ting du bør tenke på: Arbeid utendørs, og vær paranoid mot å sprute metall på deg selv. Pass deg for fuktighet i nærheten av smeltet metall. Det spruter med eksplosiv virkning.
Alu smelter ved rundt 650 grader. Fluxing utføres for å dra ned analysene på calsium og natrium. Du kan fluxe med salt, eller klorgass.
Ps, når vann går over til damp utvider volumet seg med 1200 ganger eller noe sånt - pass på trynet!

Har aldri støpt alu i sand. Hvor kompliserte støper skal du gjøre ?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei,
vanlig kvartssand, (sandblåsesand fra biltema) bentonitt (kattesand) som flux bruker bordsalt.
Varm opp til ca 800 grader for alu. for bly ca 400. (en vanlig vedovn holder)
endel mer for kobber.

se også vårt prosjekt.

http://www.youtube.com/user/zeyang2?feature=mhee

ze
▼ ... flere år senere ... ▼
Skal nettop til og begynne med dette selv. Du har vel sikkert løst problemene selv, men jeg fant denne i går som jeg tenkte og prøve meg på:
https://youtu.be/1_wmr_coylE
Ble glad over å finne denne posten, så nå skal jeg også lese litt om hva dere andre her inne har skrevet og tipset om.

Jeg kan anbefale en kannal som kalles bigstackD. Det er ASMR basert metallsmelting

https://youtu.be/kRsZaV1emM4

Han er awesome

En ting jeg ikke klarer ikke g finne ut av: hvilke hjemmesider er det trygt og kjøpe grafitt former fra?
Finner sider som grandado, joom og fruugo, men de to er kjent for og være som Wish der du enten ikkemfåt det du bestiller, eller bare rett og slett ikke får noe.
Noen som har tips om Norske sider?
Sist endret av Mokkasinen; 24. februar 2022 kl. 09:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.