Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3020
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jobber på bolig for utviklingshemmede. Røyker ofte en j på kveldstid. Er selvfølgelig aldri høy på jobb. Kan dette være oppsigelsesgrunn dersom det skulle komme frem for sjefen?
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror det kommer helt ann på hvordan sjefen din ser på det.

I disse dager er hasrøyking ganske normalisert, men likevell ulovelig.
Har det blitt kjent på din arbeidsplass at du røyker?

Er det nulltoleranse for rusmidler på jobben din så er det grunn for at du kan bli sagt opp..
Anonym bruker
"Lett Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja. Definitivt 100%
Om man jobber i helsevesenet, så er det generelt dårlig stemning for alternative rusmidler

Du ville i teorien fått tilbud om akan opplegg om du ble bøsta med illegale rusmidler. Men, bryter du det blir du nok sparka ja.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bor du i storbyene er det nok mere sjanse på at sjefen ser lettere på weed. På bøgda er folk mere gammeldagse og kulturkristne og da er all form for rus fy fy
Tipper du kan få tilbud om AKAN-avtale om det blir oppdaga. Om du kjører bil med brukerne løper du en stor risiko for strengere enn normal straff.
De der helvetes edrsuskaps fanatistene som Norsk narkotikapolitiforening, og forbundet mot rusgift, Actis osv, har nok gjort sin jobb for at de skal kunne ta urinprøver på ansatte på enkelte arbeidsplasser. Flere tror jo på skremselspropagandaen om at du ikke gjør en god jobb om du tar en spliff. SÅ vær forsiktig.

Ellers er det nok en del sannehet i det han her ove sier. I større byer er de generelt mer åpne en i små. Det er enda en del mennesker som ikke skiller det og ta seg en spliff en gang i bland fra å skyte heroin.
Sist endret av pipestilk; 8. august 2020 kl. 12:03.
Anonym bruker
"Lett Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pipestilk Vis innlegg
De der helvetes edrsuskaps fanatistene som Norsk narkotikapolitiforening, og forbundet mot rusgift, Actis osv, har nok gjort sin jobb for at de skal kunne ta urinprøver på ansatte på enkelte arbeidsplasser. Flere tror jo på skremselspropagandaen om at du ikke gjør en god jobb om du tar en spliff. SÅ vær forsiktig.

Ellers er det nok en del sannehet i det han her ove sier. I større byer er de generelt mer åpne en i små. Det er enda en del mennesker som ikke skiller det og ta seg en spliff en gang i bland fra å skyte heroin.
Vis hele sitatet...
Syns du ser veldig enspora på dette. Det handler ikke om skremselspropaganda og edruskapsfantaster, men om de faktiske konsekvensene og virkningene av rus. Man er mer utsatt for psykose, aggresjon, tregere reaksjonsevne, dårligere bedømmingskraft osv og det kan særlig i helsesektoren være uforsvarlig og farlig ovenfor pasientene. Nå tenker du vel slapp av ingen lider av at man tar seg en spliff og det er sant at i de fleste tilfellene er det ingen andre skadelidende av det rundt den som røyker, men det er også sant og ikke skremselspropaganda de minusene som jeg skrev over og risikoen for at det KAN være skadelidende for pasienter er nok til at helsesektoren skal se alvorlig på det.
Anonym bruker
"Irritert Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Syns du ser veldig enspora på dette. Det handler ikke om skremselspropaganda og edruskapsfantaster, men om de faktiske konsekvensene og virkningene av rus. Man er mer utsatt for psykose, aggresjon, tregere reaksjonsevne, dårligere bedømmingskraft osv og det kan særlig i helsesektoren være uforsvarlig og farlig ovenfor pasientene.
Vis hele sitatet...
Alt du har nevnt her er faktiske konsekvensene og virkningene av alkohol da. Ingen kommer til å se stygt på deg for å ta ett par glass vin dagen før jobben. Og de glassene vil ikke bli oppdaget på blod-eller urinprøve dagen etter.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Syns du ser veldig enspora på dette. Det handler ikke om skremselspropaganda og edruskapsfantaster, men om de faktiske konsekvensene og virkningene av rus. Man er mer utsatt for psykose, aggresjon, tregere reaksjonsevne, dårligere bedømmingskraft osv og det kan særlig i helsesektoren være uforsvarlig og farlig ovenfor pasientene. Nå tenker du vel slapp av ingen lider av at man tar seg en spliff og det er sant at i de fleste tilfellene er det ingen andre skadelidende av det rundt den som røyker, men det er også sant og ikke skremselspropaganda de minusene som jeg skrev over og risikoen for at det KAN være skadelidende for pasienter er nok til at helsesektoren skal se alvorlig på det.
Vis hele sitatet...

Som nevnt over så er halve norge på fylla hver helg. Ellers så skal ingen være ruset på jobb, og det er heller ikke ønskelig med en kirurg med skjelvende hender på grunn av at han er i alkoholabstinens såvel som en stoner som skal være fly pilot. Men det ligger mye mer mer politisk idealisme i avgjørelsen fremfor sunn fornuft, og det skyldes faktisk mye edruskaps organisasjonene sin påvirkning tuftet på kristenmoralisme. Jeg vet de i sin tid prøvde og påvirke mange arbeidplasser til å kreve underskrifter fra alle ansatte på at de kunne rustestes på jobb. Det er de samme som vil ha narkohunder i skolen, og de vil ikke gi seg før hvert nabolag har en narkobikje som obligatorisk går inn i hjemmene til folk hver bidige dag om de fikk viljen sin.


Ruspolitikken i norge er totalt misslykket takket være disse folkene. Det er alltså en forskjell på det å være pilot, kirurg eller jobbe med mennesker som f.eks en sosialarbeider selv om alle de jobbene er like viktige. Likevel så er "narkotika" og utbredt blant mennesker i yrker med ansvar som en pilot. Men de aller fleste som bruker "narkotika" har ikke et rusproblem statistisk sett, og greier å skille mellom når det er greit å ta seg en virkelighetsflukt, eller når de bør holde seg edruelige. Det største problemet er forbudspolitikken som gjør at ingen som er i ferd med å utvikle et rusproblem våger å si i fra. Det hadde vært langt lettere om piloten, eller kirurgen kunne si at desverre så gikk jeg på en smell i helgen og ønsker ikke å ta en operasjon i dag da jeg føler meg treg i oppfattelsen.

Et annet problem er at folk velger å ruse seg på langt farligere stoffer en cannabis, da f.eks amfetamin, og heroin forsvinner fort fra urinen.

Jeg kan ikke få nevnt nok hvor lite respekt jeg har for disse edruskapsfanatistene. De har indirekte tatt livet av folk.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Tipper du kan få tilbud om AKAN-avtale om det blir oppdaga. Om du kjører bil med brukerne løper du en stor risiko for strengere enn normal straff.
Vis hele sitatet...
Hva er AKAN-avtale?
Sitat av Guy_Incognito Vis innlegg
Hva er AKAN-avtale?
Vis hele sitatet...
https://akan.no/
AKAN avtale er et organ som jobber for å skape samarbeid mellom arbeidsplass og ansatt ved rusproblemer, for å løse problemet på en annen måte enn oppsigelse.

Typisk vil det være støtte til avvenning og vern mot oppsigelse.

Var en tråd her for noen måneder siden om en stakkars dame som hadde fått for vane å stjele piller fra helseforetaket hun jobbet ved. Da hun ble oppdaget ble det inngått akan-avtale. Folk utenfor satte opp krav og plikter for begge parter osv så hun kunne få beholde jobben og få bukt med rusproblemet hennes.

I TS tilfelle vil jeg gjette at en Akan avtale vil innebære pissings i regi av arbeidsplassen for en stund fremover, men at han dermed får beholde jobben.
Anonym bruker
"Irritert Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Som nevnt over så er halve norge på fylla hver helg. Ellers så skal ingen være ruset på jobb, og det er heller ikke ønskelig med en kirurg med skjelvende hender på grunn av at han er i alkoholabstinens såvel som en stoner som skal være fly pilot. Men det ligger mye mer mer politisk idealisme i avgjørelsen fremfor sunn fornuft, og det skyldes faktisk mye edruskaps organisasjonene sin påvirkning tuftet på kristenmoralisme. Jeg vet de i sin tid prøvde og påvirke mange arbeidplasser til å kreve underskrifter fra alle ansatte på at de kunne rustestes på jobb. Det er de samme som vil ha narkohunder i skolen, og de vil ikke gi seg før hvert nabolag har en narkobikje som obligatorisk går inn i hjemmene til folk hver bidige dag om de fikk viljen sin.


Ruspolitikken i norge er totalt misslykket takket være disse folkene. Det er alltså en forskjell på det å være pilot, kirurg eller jobbe med mennesker som f.eks en sosialarbeider selv om alle de jobbene er like viktige. Likevel så er "narkotika" og utbredt blant mennesker i yrker med ansvar som en pilot. Men de aller fleste som bruker "narkotika" har ikke et rusproblem statistisk sett, og greier å skille mellom når det er greit å ta seg en virkelighetsflukt, eller når de bør holde seg edruelige. Det største problemet er forbudspolitikken som gjør at ingen som er i ferd med å utvikle et rusproblem våger å si i fra. Det hadde vært langt lettere om piloten, eller kirurgen kunne si at desverre så gikk jeg på en smell i helgen og ønsker ikke å ta en operasjon i dag da jeg føler meg treg i oppfattelsen.

Et annet problem er at folk velger å ruse seg på langt farligere stoffer en cannabis, da f.eks amfetamin, og heroin forsvinner fort fra urinen.

Jeg kan ikke få nevnt nok hvor lite respekt jeg har for disse edruskapsfanatistene. De har indirekte tatt livet av folk.
Vis hele sitatet...
For ikke å nevne at helsefagarbeidere er en av yrkesgruppene med størst andel rusmisbruk (10-15 %). Hva det skyldes er det vel mange hypoteser om, men sannsynligvis stress og mye menneskelig lidelse.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alt du har nevnt her er faktiske konsekvensene og virkningene av alkohol da. Ingen kommer til å se stygt på deg for å ta ett par glass vin dagen før jobben. Og de glassene vil ikke bli oppdaget på blod-eller urinprøve dagen etter.
Vis hele sitatet...
Tar du en Peth-prøve vises det om du har hatt alkoholinntak de siste ukene. Flere på f.eks AKAN avtaler må vise til gidkjente Peth-prøver over tid for å beholde jobben.
Anonym bruker
"Lett Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alt du har nevnt her er faktiske konsekvensene og virkningene av alkohol da. Ingen kommer til å se stygt på deg for å ta ett par glass vin dagen før jobben. Og de glassene vil ikke bli oppdaget på blod-eller urinprøve dagen etter.
Vis hele sitatet...
Et par glass vin i uka forandrer ikke hjernen sånn som daglig eller ukentlig hasj røyking, coke, Lsd etc bruk gjør. Det er de virkningene og konsekvensene jeg snakker om, ikke mens man faktisk er rusa men åssen det endrer hjernen.

Sitat av pipestilk Vis innlegg
Som nevnt over så er halve norge på fylla hver helg. Ellers så skal ingen være ruset på jobb, og det er heller ikke ønskelig med en kirurg med skjelvende hender på grunn av at han er i alkoholabstinens såvel som en stoner som skal være fly pilot. Men det ligger mye mer mer politisk idealisme i avgjørelsen fremfor sunn fornuft, og det skyldes faktisk mye edruskaps organisasjonene sin påvirkning tuftet på kristenmoralisme. Jeg vet de i sin tid prøvde og påvirke mange arbeidplasser til å kreve underskrifter fra alle ansatte på at de kunne rustestes på jobb. Det er de samme som vil ha narkohunder i skolen, og de vil ikke gi seg før hvert nabolag har en narkobikje som obligatorisk går inn i hjemmene til folk hver bidige dag om de fikk viljen sin.


Ruspolitikken i norge er totalt misslykket takket være disse folkene. Det er alltså en forskjell på det å være pilot, kirurg eller jobbe med mennesker som f.eks en sosialarbeider selv om alle de jobbene er like viktige. Likevel så er "narkotika" og utbredt blant mennesker i yrker med ansvar som en pilot. Men de aller fleste som bruker "narkotika" har ikke et rusproblem statistisk sett, og greier å skille mellom når det er greit å ta seg en virkelighetsflukt, eller når de bør holde seg edruelige. Det største problemet er forbudspolitikken som gjør at ingen som er i ferd med å utvikle et rusproblem våger å si i fra. Det hadde vært langt lettere om piloten, eller kirurgen kunne si at desverre så gikk jeg på en smell i helgen og ønsker ikke å ta en operasjon i dag da jeg føler meg treg i oppfattelsen.

Et annet problem er at folk velger å ruse seg på langt farligere stoffer en cannabis, da f.eks amfetamin, og heroin forsvinner fort fra urinen.

Jeg kan ikke få nevnt nok hvor lite respekt jeg har for disse edruskapsfanatistene. De har indirekte tatt livet av folk.
Vis hele sitatet...
Viser til kommentaren over ang alkohol Vs andre rusmidler men såklart er alkoholmisbruk også skadelig og abstinensene få konsekvenser for pasienter. Problemet med hasjrøyking er at de færreste røykere skjønner at det er et misbruk selvom det er det. Røyker man en joint hver ettermiddag og kveld går det mønster i at et visst antall timer uten å røyke gjør en både aggressiv og deprimert fordi, man kan reagere urasjonelt, og på generell basis får man dårligere hukommelse og saktere reaksjonsevne. Det er på grunn av sånn det endrer hjernen over tid. Det er også grunnen til at barnevernet slår ned på hasjrøyking fordi om ungen krabber rundt og strekker seg til bordet og velter det over seg så kunne man reagert bittelitt kjappere om man ikke hadde endret hjerne av rus(mis)bruk og avverget ulykken. Man reagerer og tenker på en annen måte når man røyker hasj fordi det endrer hjernen over tid. Som stoner så skjønner man ikke det og vil komme med argumenter som at advokater og leger også røyker hasj og blabla men hvordan det endrer hjernen er et faktum det ikke går an å fornekte. Det er en grunn til at folk som har slutta å ruse seg etter en stund også føler at hjernen våkner opp og fungerer på en annen freshere måte.

Ellers syns jeg fortsatt du ser dette veldig enspora for som sagt det går ikke an å fornekte de faktiske endringene i hjernen, og det du skriver om at hasj er ulovlig pga kristne fanaster og edruskapsmoralister er som tatt ut av brosjyren til vielskerhasjogfuckalleandre.no, samme stilen som ødela den årlige hasjmarsjen også som bare gikk i markeringa å ropte FTP og blåste weed iforbipasserende barn og foreldres ansikt og setter seg i parken å bare sier "det er de jævla moralistene sin skyld fuck dem ass". Det er ikke en fornuftig løsningsmåte å bare kaste skyld på folk man er uenig med, man må også kunne forholde seg til fakta. Ulovliggjøringa av hasj skjedde av flere grunner og ikke av det du kaller edruskapsfanaster. Den som er mest påvirka av propaganda her er faktisk deg og det er sånt som gjør at mannen i gata ikke har respekt for legaliseringsdebattanter.

Er selv for avkriminalisering av hasj som enkeltbruk men ikke for dem det viser seg bruker jevnlig og er innafor visse yrkesgrupper. For det er ikke sånn at (for å bruke dine eksempler) piloten bare kan si oops røyk på en smell i går og kan ikke fly i dag, og kirurgen bare kan avlyse operasjonen fordi han gikk på en smell i helga. Klarer du ikke å se at det er nettopp sånne ting som du sier du skulle ønske var innafor, er akuratt det som er farlig for pasientene og andre som blir ramma?
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Dette er kun rykter satt ut av en person som prøver å ødelegge livet mitt. Han har ringt jobben og sagt at jeg har vært rusa på jobb, noe jeg ALDRI har vært. Er ikke bakfjern på jobb en gang. Er det naturlig å tro at sjefen gjør noe med dette?
Politiet er innblandet og han har nå besøksforbud
TS
Anonym bruker
"Lett Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er kun rykter satt ut av en person som prøver å ødelegge livet mitt. Han har ringt jobben og sagt at jeg har vært rusa på jobb, noe jeg ALDRI har vært. Er ikke bakfjern på jobb en gang. Er det naturlig å tro at sjefen gjør noe med dette?
Politiet er innblandet og han har nå besøksforbud
TS
Vis hele sitatet...
Vis sjefen at du har besøksforbud mot han og forklar situasjonen. Kanskje sjefen stoler på deg og ikke gjør noe med saken, men du kan heller ikke utelukke at sjefen tenker at ryktet kommer fra et sted og vil be om at du avgir frivillig urinprøve, enda bedre om du selv tilbyr deg det når du forklarer situasjonen for sjefen (større sjanse for at sjefen stoler på deg da, og ikke ser behov for prøve). Er den positiv eller at du nekter så vil det ikke akuratt tale til fordel for deg. Lykke til og håper det ordner seg for deg!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Et par glass vin i uka forandrer ikke hjernen sånn som daglig eller ukentlig hasj røyking, coke, Lsd etc bruk gjør.
Vis hele sitatet...
Hva er det som får deg til å tro at Lsd blir daglig eller ukentlig "misbrukt". De aller fleste tar lsd for å ha en viktig opplevelse, ikke å bare ha det gøy eller ruse seg. Viser bare hvor lite perspektiv du har.
Anonym bruker
"Lett Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Alexed12 Vis innlegg
Hva er det som får deg til å tro at Lsd blir daglig eller ukentlig "misbrukt". De aller fleste tar lsd for å ha en viktig opplevelse, ikke å bare ha det gøy eller ruse seg. Viser bare hvor lite perspektiv du har.
Vis hele sitatet...
Lsd er ikke det de fleste brukerne tar daglig eller ukentlig men jevnlig bruk av Lsd kan også forandre hjernen og utløse psykose og schizofreni, sånn som jevnlig/daglig/ukentlig bruk av hasj og coke kan. Du missa fullstendig poenget
Anonym bruker
"Irritert Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Et par glass vin i uka forandrer ikke hjernen sånn som daglig eller ukentlig hasj røyking, coke, Lsd etc bruk gjør. Det er de virkningene og konsekvensene jeg snakker om, ikke mens man faktisk er rusa men åssen det endrer hjernen.

Viser til kommentaren over ang alkohol Vs andre rusmidler men såklart er alkoholmisbruk også skadelig og abstinensene få konsekvenser for pasienter. Problemet med hasjrøyking er at de færreste røykere skjønner at det er et misbruk selvom det er det. Røyker man en joint hver ettermiddag og kveld går det mønster i at et visst antall timer uten å røyke gjør en både aggressiv og deprimert fordi, man kan reagere urasjonelt, og på generell basis får man dårligere hukommelse og saktere reaksjonsevne. Det er på grunn av sånn det endrer hjernen over tid. Det er også grunnen til at barnevernet slår ned på hasjrøyking fordi om ungen krabber rundt og strekker seg til bordet og velter det over seg så kunne man reagert bittelitt kjappere om man ikke hadde endret hjerne av rus(mis)bruk og avverget ulykken. Man reagerer og tenker på en annen måte når man røyker hasj fordi det endrer hjernen over tid. Som stoner så skjønner man ikke det og vil komme med argumenter som at advokater og leger også røyker hasj og blabla men hvordan det endrer hjernen er et faktum det ikke går an å fornekte. Det er en grunn til at folk som har slutta å ruse seg etter en stund også føler at hjernen våkner opp og fungerer på en annen freshere måte.
Vis hele sitatet...
Forandringer i hvit hjernemasse fortsetter i ukesvis etter inntak av alkohol, selv i moderate mengder:
https://www.inverse.com/article/5457...-matter-damage

Sant nok at cannabis også forandrer hjernen til det verre ved daglig forbruk, men disse endringene er langt fra like dramatiske som ved daglig alkoholkonsum og er reversible. Men ingen her vil argumentere for at daglig røyking bør tolereres, problemet er at selv sporadisk bruk (2-4 ganger i måned) kan gi utslag på urinprøve og gi deg problemer, helt ufortjent. Hjerneendringer ved så sjelden bruk er minimale når det kommer til utførsel av arbeid.

Bare for å avføye dine mistanker, så vil jeg nevne at jeg ikke bruker cannabis lenger og den følelsen av at "hjernen våkner opp" er kun tilstede i de første par ukene av fravær av bruk, deretter havner man tilbake til baseline. Følelsen kommer av at hjernen driver og rebalanserer seg selv og mangel på GABA/overflod av glutamat (som skyldes mangel på GABA) er det som fører til følelsen av oppvåkning.

Ditt argument om at Barnevernet misliker hasjrøykende foreldre fordi de har dårligere reaksjonstid holder ikke vann når en far kan ta seg en enkel pils på kveldstid (helt lovlig, uproblematisk for BV) og få dårligere reaksjonstid når ungen faller ned fra sofaen med hodet først. Problemet for BV og andre offentlige instanser er ikke vitenskapelig begrunnet, men baserer seg på fordommer og ulovlig status av rusmiddelet.

LSD og kokain skal forresten godt gjøres å påvise med både blod- og urinprøve, de er ute av kroppen ila ett døgn. Hvilke forandringer i hjernen som følge av LSD-konsum bekymrer deg? Klarere tankegang, bedre humør, en mer positiv utsikt på verden og medmennesker, bedre flyt og koordinasjon av fysiske bevegelser? Eller større oppmerksomhet til detaljer, økt empati og forsterket brain interconnectivity?
Anonym bruker
"Irritert Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lsd er ikke det de fleste brukerne tar daglig eller ukentlig men jevnlig bruk av Lsd kan også forandre hjernen og utløse psykose og schizofreni, sånn som jevnlig/daglig/ukentlig bruk av hasj og coke kan. Du missa fullstendig poenget
Vis hele sitatet...
Hva legger du i "jevnlig bruk av LSD" da? Og hvor du har det fra at LSD vil utløse en psykotisk lidelse hos en person uten predisposisjon for dette? Mennesker som har en genetisk svakhet kan få utløst en slik lidelse fra alkohol eller en stressfull situasjon.
Regner med at mange som er pro legalisering kan endel om dette, så slenger inn et spørsmål. Det ble nevnt rus og kirurg og flykaptein.
Sjåfører, kapteiner på båter og sikkert også piloter har vel en eller annen form for pliktavhold. Kanskje kirurger også?

De negative effektene av alkohol er veldig godt dokumentert, også hvodan vi håndterer maskiner og kjøretøy. I USA feks så er det helt vanlig å kjøre bil etter en spliff, og det skjer sjeldent noe om de blir stoppet i kontroll om de har røyka. Og noen stater har ganske drøye edruelighetskrav. De kan sleppe folk fri opp mot 1 promille om de klarer å gå rett og ta seg på nesen så får de kjøre hjem med beskjed om å kjøre pent. Eller, dette ble jeg fortalt sist jeg var i USA.

I noen stater er jo cannabis legalisert. Kan feks piloter da røyke som en skorstein hver kveld og likevel møte på jobb neste dag - feks 8 timers pliktavhold?

Spørsmålet blir vel, hvor lang tid etter inntak av cannabis vil det være nedsatt kognitive funksjoner? I Norge kan folk miste lappen om de blir stoppet 4-5 dager etter siste inntak av cannabis. Så da må vel norske myndigheter regne med at cannabis gjør oss til dårlig sjåfører?

Om vi faktisk blir dårligere sjåfører så er det vel ikke helt heldig om piloter i USA kan røke inntil 8 timer før avgang?
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
AKAN avtale er et organ som jobber for å skape samarbeid mellom arbeidsplass og ansatt ved rusproblemer, for å løse problemet på en annen måte enn oppsigelse.

Typisk vil det være støtte til avvenning og vern mot oppsigelse.

Var en tråd her for noen måneder siden om en stakkars dame som hadde fått for vane å stjele piller fra helseforetaket hun jobbet ved. Da hun ble oppdaget ble det inngått akan-avtale. Folk utenfor satte opp krav og plikter for begge parter osv så hun kunne få beholde jobben og få bukt med rusproblemet hennes.

I TS tilfelle vil jeg gjette at en Akan avtale vil innebære pissings i regi av arbeidsplassen for en stund fremover, men at han dermed får beholde jobben.
Vis hele sitatet...
Men kan de for faen ikke bare gjøre som i Sveits?
Gi heroinister en smell på morran i bytte mot at de går på jobb.
En smell som er akkurat nok til at de gidder å gjøre jobben og er i stand til det også uten å bli helt borte eller kreperer av abstinenser.

Eller som de gjør i Nederland.
De gir alkiser øl for å rydde søppel i parker og gater.
2 før jobben begynner, 2 i lunsjen og 2 når jobben er gjort.
Sånn holder de seg snytt utover dagen uten å bli dritings eller få abstinens og en jobb blir gjort.

I den nye verdensorden må man tenke nytt.
Hjelper ikke å sitte å tviholde på steinalderparadigmer som er ganske standard å gjøre i konservative Norge der 60-tallsinstitusjonsmentaliteten ennå ligger og lusker med sin stygge skygge bak det semantiske pisspreiket de serverer oss ellers.
Sist endret av Guy_Incognito; 9. august 2020 kl. 00:13. Grunn: Skriveleifer
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Legalisering vil ikke endre pliktavhold. Hva tror folk egentlig skjer med piloter og leger som møter stein på jobb eller er tydlig påvirket i arbeidet, selv i land som har legalisert?

LSD og schizofreni har den samme høne/egg problematikk, og ikke utelukket arvelighet, som med cannabis.
Sist endret av meaculpaUIO; 9. august 2020 kl. 00:51.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lsd er ikke det de fleste brukerne tar daglig eller ukentlig men jevnlig bruk av Lsd kan også forandre hjernen og utløse psykose og schizofreni, sånn som jevnlig/daglig/ukentlig bruk av hasj og coke kan. Du missa fullstendig poenget
Vis hele sitatet...
Alkohol kan jo like godt føre til psykoser som mange andre rusmidler.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Alkohol kan jo like godt føre til psykoser som mange andre rusmidler.
Vis hele sitatet...
Det spesielle med alkohol er at det i hovedsak kan gi psykose når du trapper ned/slutter etter høyt inntak over lengre tid, aka delir. Akutt rusutløst psykose ved inntak er ekstremt sjelden. Ved cannabis, psykedelika og stimulanter er rusutløste psykoser mye vanøigere, men sjeldne totalt sett, dog er det ekstremt sjelden man får psykose av å stoppe bruk ved noen av disse stoffene. Omvendt risikoforhold kan man si.
Anonym bruker
"Irritert Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Det spesielle med alkohol er at det i hovedsak kan gi psykose når du trapper ned/slutter etter høyt inntak over lengre tid, aka delir. Akutt rusutløst psykose ved inntak er ekstremt sjelden. Ved cannabis, psykedelika og stimulanter er rusutløste psykoser mye vanøigere, men sjeldne totalt sett, dog er det ekstremt sjelden man får psykose av å stoppe bruk ved noen av disse stoffene. Omvendt risikoforhold kan man si.
Vis hele sitatet...
Da jeg drakk meg sånn passe full første gang (det var 3 pils i 13-årsalderen) kom jeg hjem og la meg, men fikk ikke sove. Så 2 av kompisene jeg drakk sammen med sitte ved siden av sengen min. Vi førte en samtale til og med. Endte opp med å slå på TV og fikk se Lawrence of Arabia for første gang, elsket filmen.

Jeg tror at opplevelsen skyldtes at alkohol var på vei ut av kroppen, så jeg fikk en slags mild delirium. Fra den aller første "alkoholsprøyta".