Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2876
Hei

Sønnen min har en 3,5 år gammel pc fra komplett.. Er det noen her som kan anslå ca verdi på den?

Komplett IMBA - Black Friday

GeForce GTX 1060 6GB, Core i5-6500, 16GB RAM, NVME SSD 256, Windows 10 Home

Har i tillegg satt inn 1tb hybrid harddisk

Han ønsker å selge den for å kjøpe ny, så derfor forsøker jeg å danne meg ett bilde på hva han kan få for den

På forhand takk 🙂
Ville gitt 2500-3000.
Kommer helt an på kjøperen.

En som vet hva han snakker om vil sikkert tenke 3-4 tusen. Hadde det vært min PC ville jeg smelt den ut på finn for 8K og solgt den på første budet mellom 5 og 6K.


Det som han kan gjøre er å kun oppgradere CPU, hovedkort og kanskje skjermkort så sparer han noe penger.
Kabinett, strømforsyning, HDD osv kan brukes videre ved en oppgradering så kan han selge de gamle delene heller
ville lagt den ut for 4000 og deretter latt noen prute den ned til 3000-3500, om han/dere har det travelt med å selge den så ville jeg lagt den ut til 2500 og skrevet førsteman til mølla.
Trådstarter
2 0
Takker for svar ���� Så hvis jeg forstår det rett her så kan han oppgradere det han har nå til en (vesentlig) bedre pc?
Så pass nye komponenter at hvis det det er bedre spillytelse han vil ha så ville jeg ikke brydd meg med annet enn et nytt skjermkort og en SSD til spillkatalogen..
bytt ut CPU/GPU og selg heller delene, men spørs om han skal ha større tårn
▼ ... noen uker senere ... ▼
3500-4000. billig skjermkort, billig PSU, billig kabinett, et middelmådig N300 wifi, grei cpu, bra med ram. 1060 ca. 1500 brukt? nja, nvme er bra men har litt ssd tall i praksis men som noen sier, bare prøv litt mer.
Data taper seg ganskje mye i verdi her i Norge. 80 pluss men ikke min. bronse , slike detaljer kan slite litt i bruktmarkedet. Som noen sier, det lønner seg kanskje heller å oppgradere småting.

Hvis du vil prøve å oppgradere, så ja, siden ting taper seg i verdi, så lønner det seg jo for deg å hente i bruktmarkedet også, må bare kunne se hva som er et bra kjøp. for spill, som de sier, så er det jo gpu'en som er den dyre dingsen. Jeg kjøpte et brukt NVIDIA 980 gtx *referansekort* (en del bedre enn underleverandører som regel av samme chip) som er et eldre kort enn 1060 6gb, men ingen med kunnskap hadde kjøpt en 1060 6GB over nvidiaen jeg nevnte. Den kostet 1700 da jeg kjøpte det for to år siden. Så med andre ord, selg 1060en for erm 1500-2000 hvis du er heldig? (andre her vil ha bedre viten på GPU bruktverdier forøvrig, jeg spiller ikke). Uansett, så finner du heller et brukt kort som er bedre. Er du ikke sikker på hva som er, nja, så er det vel bare å sette seg inn i det littegrann. 1080 [Ti]/1660 [Ti] er bedre kort og kanskje kan kjøpes brukt for en grei penge. Men så overklokker disse nordmennene da mye og bla bla så må liksom ha erfaring med hva er et bra kjøp og ikke. (Det kan vi ikke hjelpe deg med, foruten det at det alltid er jo litt flaks og uflaks ang.- kjøp). Uansett er 1060 6GB fortsatt et nokså og kan lære ungen å være mindre bortskjemt til han tjener det selv.
Sist endret av wtfgirl; 16. juli 2020 kl. 18:14.