Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  179 90133
Prøv også granuler det, da merker du større forskjell
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Zondre Vis innlegg
Prøv også granuler det, da merker du større forskjell
Vis hele sitatet...
Det er på en måte den største selvfølgen når man lager lift, så tror han har tenkt tanken

I allefall, kornstørelse har veldig mye å si! Husker en som hadde et problem med treg lift en gang for et par år siden. Så halverte han pertikkelstørelsen, og vips, så kunne han skyte shells med det. Skal dog nevnes at den liften fungerte dårlig til 1" runde shells, men større kalibre som 6" fungerte fint.
Sitat av Up Vis innlegg
Det er på en måte den største selvfølgen når man lager lift, så tror han har tenkt tanken
Vis hele sitatet...
Etter at jeg har lest en hel del innlegg her på WIP, så tar jeg aldri for selvfølge at folk tenker logisk
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jo takk... Tar den personlig ;-P

Hva er vanlig mesh-størrelse på granulater for lift?
Jeg kjøpte, fra Inoxia, mesh screens i størrelse 10, 20, 30 og 400.(400 er for screening... Tror jeg.. Mikello ba meg ta det med, husker egentlig ikke for hva...)
Mener å ha lest at 2FA funker bra. 2FA er mellom 4,76mm og 1,68mm, dvs mellom 4 og 12 Mesh
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Skaff deg et dørslag/grov sil. Korningen er ca 2 mm. Eventuelt kjøp en rasp, og kjør det gjennom raspen, da det også fungerer.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Er det anbefalt over mesh-screens?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Et dørslag finner du på de fleste dagligvareforetninger, eventuelt andre steder de selger kjøkkenutstyr, som Jernia, Europris, etc. Jeg kjøpte en gang et dørslag på Mega, som var perfekt for jobben.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Ok, takk for tipset... Mulig muttern ikke ser på BP som et passende krydder til pasta?
Uansett, er ikke en mesh-screen foretrukket for denne jobben? Det er vel egentlig poenget med dem... Skjønner bare ikke helt hvorfor en sil er bedre... Er helt åpen for det, ser det bare ikke...
Silen er ganske enkelt bare billigere og veldig mye lettere å få tak i.
Uansett er det selvfølgelig veldig lurt å ha verktøy som passer best mulig til jobben du skal gjøre så en screen er ikke noe dumt kjøp.
Husk også at du kan finne mye nyttig hos byggvareforetninger og lignende.
Spesielt stjernekuttere.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Eneste fordelen med mesh screenen er at da vet du hvilken mesh liften din er... Men spør deg selv om det er nødvendig for deg

Ellers er screens bra for andre ting som skal granuleres. Kullstreamere f.eks, eller om du skal skille ut større partikler fra en miks som ikke kan kvernes eller mølles, eller om det ikke er passende. Om du skal lage brocadeshells, kan noen komper være best å screene sammen fremfor mølling, for å oppnå en hale som henger lengere.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Dette er egentlig ganske OT, men siden vi er inne på det, kan en 400 mesh screen brukes til å screene ting?
Takk for gode råd, btw
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ikke at jeg er allviten på området, så skyt meg hvis jeg tar feil, men jeg tror man kan screene ting med en 400 mesh screen på samme måte som man kan fly med et 150 seters fly
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Hehe, ok, takk Tenkte på om det er for høy mesh. Screenen føles som en bit stoff...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
400mesh er altfor smått til å screene dersom ikke alt er tilnærmet airfloat. Eller rett og slett under 400 mesh (37 micron) i størrelse. Til screening er noe grovere fint, jeg benytter en kjøkkensil (dørslag) til dette.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kommer an på hva man skal screene da. Kan være kurant om du har bariumnitrat uten klumpemiddel? Nitratet klumper seg sammen til knallharde klumper som høres ut som glass når man klinker det mot hverandre.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Fortsatt sykt små hull. Greit å screene klumpa nitrat ned til en viss størrelse, type kjøkkensil for så å mølle det. Jeg tror ikke nitratene mine har små nok granuler til å slippe gjennom 400mesh anyways.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
En jeg kjenner fikk helt rent BN, som var støvfint fra Czort værtfall. Det måtte knuses for hånd å ble silt gjennom nettingstrømper for bruk.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Dette hørtes litt innviklet ut i forhold til andre guider jeg har sett på BP? Jeg kan ingen ting om dette, men kan jeg blande 75% KNO3, 15% kull og 10% sukker og få svartkrutt eller funker ikke dette?
Sist endret av LesPaul; 19. mai 2010 kl. 21:57.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Nei, du kan ikke blande 75% KNO3, 15% kull og 10% sukker og få BP.
For det første, det holder ikke at kjemikaliene bare blandes, de må knuses godt inn i hverandre.
For det andre: SUKKER?? Hvor har du fått dette fra?! Sukker har da ingen egenskaper til felles med svovel, som er det du bruker i BP...
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Kanskje jeg har tabba meg ut litt her :P Er svartkrutt og gunpowder to forskjellige ting? alltid trodd det har vært det samme o.O

BTW: skal jo selfølgelig knuses først :P
Sist endret av LesPaul; 19. mai 2010 kl. 22:09.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Svartkrutt er gunpowder. Det man bruker nå til dags i ammo er nitrocellulosekrutt, som de kaller smokeless powder på engelsk.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg er veldig interessert i å se kilden til sukker-opplysningen.. Du skulle ikke ha linken liggende?
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg er veldig interessert i å se kilden til sukker-opplysningen.. Du skulle ikke ha linken liggende?
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php...t=sukker+krutt
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg er veldig interessert i å se kilden til sukker-opplysningen.. Du skulle ikke ha linken liggende?
Vis hele sitatet...
skal vi sjå om jeg klarer å grave frem noen filmer/sider...

http://www.youtube.com/watch?v=XcqccZmDzL8 en liten demonstrasjon :P

http://www.youtube.com/watch?v=qfkrZ8pEbuo ett tutorial med sukker

Noen som har ingrediensene og evt kan teste?

EDIT: ninjaed :O
Sist endret av LesPaul; 19. mai 2010 kl. 23:32.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Q: Hvorfor bruke sukker, når det med svovel blir så mye raskere?
A: Hvis man ikke får tak i svovel da.

Q: Hvorfor bruke sukker, når svovelfritt blir så mye raskere?
A: Internett!!!
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Okay, I shall now leave in silence...
Ihvertfall, det som blir spurt om er jo om det funker og svaret er nei. Les tråden om svovelfritt krutt som ble linket til på grunnav en eller annen idiot, der finner du det du trenger av info...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Bruk heller sukker på dette: http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift24978.asp

Vi kan konkludere at sukkeret burde holdes vekke av alle grunner.
Nokon eg kjenner brukte: KNO3, sukker og kaffi trur eg :P

Det einaste positive med dette var at vi kunne lage bra treige lunter

Elles så stod vi bare å flirte av kor mislykka det var :P

"Rcandy brenner sikkert fortare."


... Ja, det var kaffi.
Sist endret av Fyllingz; 20. mai 2010 kl. 12:00.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg ville aldri innrømmet noe sånt hvis jeg var deg
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg ville aldri innrømmet noe sånt hvis jeg var deg
Vis hele sitatet...
hehe, var ikkje eg som laget det men ein kompiss

Sjølv så lager eg skikkelig svart krutt (Men det var den gang. no driver eg ikkje noko særlig med sånt, for det meste bare kjemi.)
Sist endret av Fyllingz; 22. mai 2010 kl. 18:31.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ser Czort selger "Vineyard charcoal" funker det bra?
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Ser Czort selger "Vineyard charcoal" funker det bra?
Vis hele sitatet...
JA! Det skal vistnok være veldig bra. Skal bestille 10 kg selv!
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Ser Czort selger "Vineyard charcoal" funker det bra?
Vis hele sitatet...
Synes kullet hans fungerer bra, men møllemedie ville jeg ikke kjøpt der.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av PyroMann Vis innlegg
...men møllemedie ville jeg ikke kjøpt der.
Vis hele sitatet...
Passer kanskje ikke å snakke om det her, men jeg må spørre: Fordi?
De er urunde, kantete og "matte" kjemikaleiene setter seg fast.(trekker seg inn) kan legge ut ett bilde.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Det ville jeg satt stor pris på!
Men det, og videre diskusjon rundt emnet kan vel gjøres i kulemølletråden? Eller nybegynnertråden?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ot spørsmål: Hvor lang holdbarhet har svovel og kaliumnitrat?
Har hat det liggende tørt under pulten min i ca 2-3 år :P

Håper det er brukbart til produksjon av røykbomber, eventulet sortkrutt^^
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Datablader på KPT naturfag.
Sitat av Falken Vis innlegg
Ot spørsmål: Hvor lang holdbarhet har svovel og kaliumnitrat?
Har hat det liggende tørt under pulten min i ca 2-3 år :P

Håper det er brukbart til produksjon av røykbomber, eventulet sortkrutt^^
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe problem å bruke kjemikaliene dine.
Sitat av Falken Vis innlegg
Ot spørsmål: Hvor lang holdbarhet har svovel og kaliumnitrat?
Vis hele sitatet...
Siden kaliumnitrat er hydroskopisk så anbefaler jeg deg å legge det ut på et fat/talerkner i solen en vidstille dag. Så er du helt sikker på at det ikke er fukt i den... Er den klumpete er dette en veldig god ide å gjøre...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Om det ikke er så altfor store mengder, så kan man fint helle det i en stor gryte, og legge det i ovnen på rundt 100 grader i en time eller to.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Kaliumnitrat er i meget liten grad hygroskopisk.
Sitat av Store Norske Leksikon
I motsetning til natriumnitrat er kaliumnitrat ikke hygroskopisk.
Vis hele sitatet...
Det stemmer.
Jeg har hatt min sekk i en vanlig fôrdunk i over 1 år nå og den er like fin og fri for klumper ennå.
Vel, det er forskjellige grader av hygroskopiske kjemikalier. Enkelte suger fukt til de er i løsning, andre suger bitte litt fukt... Bedre å være sikker på at det ikke er fukt...
Noen som vet åssen jeg får sortkrutt til å se ut som komersielt?
Har kjøpt grafitt, og har lest noe om "polering" men har ikke funnet ut hva jeg skal gjøre med det.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Er ikke kommersielt bare et spesielt granulat? Tørr jeg spørre hvorfor det skal se kommersielt ut?
Sitat av PyroMann Vis innlegg
Noen som vet åssen jeg får sortkrutt til å se ut som komersielt?
Har kjøpt grafitt, og har lest noe om "polering" men har ikke funnet ut hva jeg skal gjøre med det.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg vet så er komersielt "blankt" fordi det er presset til pucks og tørket og så brutt opp, som etter det jeg sjønner gir omtrent samme effekt som når du knekker opp, tja, et Doc sukker, (kom ikke på noe bedre..). Relativt fine blanke kanter.
Ja det er presset, men mener att jeg leste noe om att det var tilsatt grafitt for å få en bedre "flow"

Sitat av Ffojt Vis innlegg
Er ikke kommersielt bare et spesielt granulat? Tørr jeg spørre hvorfor det skal se kommersielt ut?
Vis hele sitatet...
Ser bedre ut
Er sortere og blankere.

Og tror det da blir litt hardere og mindre støvete.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Granulerte pucks?