Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4331
Jeg ber dere holde moralene for dere selv her. Takk.

Hei jeg kjøpte nytt grafikk kort som var relativt dyrt for noen uker siden, så kjøpte en en powersupply for noen dager siden, men jeg var så dum at når jeg plugget i alt så fant jeg ut at jeg skulle bruke kabel fra den gammle psu'en som var koblet til min ssd og hdd. Alle diskene ble ødelagte da jeg startet pcen og den slo seg av igjen bare etter ett halvt sekund. Det luktet svidd så jeg dro ut alt. Jeg har nå brukt noen dager på å prøve å få alt opp igjen men ting oppfører seg rart. Jeg kommer inn på bios av og til, men ofte får jeg bare blackscreen enten med oppstart eller når jeg skal inn på bios. Grafikk kortet som var av toppklassen har lys, men er ikke detectable i bios ( jeg måtte plugge hdmi kabelen direkte i hovedkortet). Så ja sånn kan det gå. Jeg har iallfall lært leksa mi selv om den ser ut til å bli veldig dyr.

Jeg er i ferd med å gi opp troubleshootinga dessverre og lurer litt på om jeg får returnert grafikkortet og får pengene tilbake om jeg spiller dum? Hvordan skal jeg gå frem?
Ved strømfeil eventuelt "lynnedslag" er dette noe du må ta opp med forsikringsselskapet ditt ikke med leverandøren av kortet. Dem vil nok kjapt lukte lunta uansett så tror nok ikke du kommer noen vei med dette.
Trådstarter
15 0
Sitat av svaart Vis innlegg
Ved strømfeil eventuelt "lynnedslag" er dette noe du må ta opp med forsikringsselskapet ditt ikke med leverandøren av kortet. Dem vil nok kjapt lukte lunta uansett så tror nok ikke du kommer noen vei med dette.
Vis hele sitatet...
Søren. Jeg tror ikke jeg kommer langt hos forsikrings selskapet heller. Dette ble dyrt.
Hadde tilnærmet samme problem som deg, bare at jeg ødela en hel stasjonær til flere lapper enn en ordinær "Pe-Se". Det kan man trygt si.
Det er bare til å legge moral og alt som er igjen ved dørstokken og absolutt "si det som det er" ;-) .
Endte opp med å reise til butikk m/pc for å kreve gratis rep på stedet. Dette ble ikke godt mottatt, men
de gikk med på det etter en "symptom-beskrivelse" på lengde med opera. Fikk beskjed en drøy måned senere om at maskinens tilstand var usikker da de ikke fant ut av noenting (lol, her funker ikke windows re-install din late jævla tech-support scammer)
De ville gi meg en stasjonær som tilsvarer en to år gammel laptop komponentmessig. Dette og lang
behandlingstid brukte jeg som "rambokk" til de grader. Sto sikkert og kjeftet en svak liten kassadame huden full i to timer før
full erstatning kom på bordet. En uke senere hadde jeg full erstatning på konto. Kanskje litt sleipt, men innafor om man gjør opp for det ;-) Lykke til.
Litt avhengig av hvor du har kjøpt komponentene etc så ville jeg prøvd meg på en ordinær reklamasjon. Det er bare å krysse fingrene for at de godtar den egentlig. Det værste som skjer er at du får nei. Ingen kan ta deg for "uvitenhet" når det gjelder dette
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kunne du forklart mer rundt feilen du gjorde?

Jeg regner med at begge PSU'ene er modulære, altså at man kan koble til og fra kabler ettersom hvor mange man trenger i riggen sin og det du gjorde var å ta en sata-strømkabel fra den gamle PSU'en din og bruke sammen med den nye?
Hvilke merke/modell var den gamle PSU'en og den nye?

Jeg får liksom ikke dette til å gå opp, strømkablene er en standard, og med mindre du har to modulær-PSU'er som bruker samme plugg i PSU enden men annen standard på kablingen (høyst usannsynlig) så lukter jeg at kabelen kan ha blitt skadet på noe vis og en kortslutning har skjedd et sted.
De fleste PSU produsenter bruker ulike pin-outs på ledningene sine. Så man kan ikke bruke ledningene fra fks .Corsair
på fks. en Silverstone PSU, da kortslutter du komponentene. Strømkablene er ikke standard som du sier Dodecha,
det du tenker på er vel selve pluggene. De er standard (med unntak av ett par Cooler Master PSU'er).
Men pin-out'en vil alltid variere fra produsent til produsent.
Trådstarter
15 0
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Litt avhengig av hvor du har kjøpt komponentene etc så ville jeg prøvd meg på en ordinær reklamasjon. Det er bare å krysse fingrene for at de godtar den egentlig. Det værste som skjer er at du får nei. Ingen kan ta deg for "uvitenhet" når det gjelder dette
Vis hele sitatet...
Ok så å bare sende den tilbake og skrive at den ikke fungerte med ankomst er en mulighet?

@Dodecha
Det er som @OleBM sier... Den tidligere PSU'en var fra fractal design og den nye er fra corsair. At ikke ledninger fra ulike produsenter ikke måtte krysses var dessverre helt nytt for meg også og jeg fant ut av det for sent. Jeg har nå bestilt nytt hovedkort og harddisker i håp om at det bare er det som ble ødelagt. Men det er vanskelig å si da jeg ikke har andre deler å teste med.
Sist endret av xelag; 23. juni 2017 kl. 13:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Det værste som skjer er at du får nei.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke helt sant. Der selger gjør forbrukeren "uttrykkelig oppmerksom" på at vedkommende må dekke undersøkelseskostnader, vil forbruker måtte dekke dette der ingen mangel avdekkes. (Dette er ikke uvanlig.)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da lærte jeg noe nytt.. det er for meg ganske overraskende at to forskjellige produsenter bruker samme type plugg i en ende men forskjellig oppsett på lederne inne i pluggen, det er som tråden her er bevis på, oppskrift på katastrofe. Spesielt siden dette er strømførende kabler og ikke bare signal.
Sist endret av Dodecha; 23. juni 2017 kl. 16:47.
Trådstarter
15 0
Ja jeg kunne aldri ha tenkt meg at dette skulle skje. Jeg trodde jeg hadde full kontroll på pc bygging, men en liten feil som kunne vært unngått med litt mer kunnskap så hadde ikke alt gått i dass.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Takk for advarselen. Jeg har huset fullt av strømforsyninger og kabler, noen originale og noen etterbestilte. Jeg må sjekke om de jeg har er like og sørge for å fortsette med samme merke i fremtiden.
Sitat av Mephedrone Vis innlegg
Hadde tilnærmet samme problem som deg, bare at jeg ødela en hel stasjonær til flere lapper enn en ordinær "Pe-Se". Det kan man trygt si.
Det er bare til å legge moral og alt som er igjen ved dørstokken og absolutt "si det som det er" ;-) .
Endte opp med å reise til butikk m/pc for å kreve gratis rep på stedet. Dette ble ikke godt mottatt, men
de gikk med på det etter en "symptom-beskrivelse" på lengde med opera. Fikk beskjed en drøy måned senere om at maskinens tilstand var usikker da de ikke fant ut av noenting (lol, her funker ikke windows re-install din late jævla tech-support scammer)
De ville gi meg en stasjonær som tilsvarer en to år gammel laptop komponentmessig. Dette og lang
behandlingstid brukte jeg som "rambokk" til de grader. Sto sikkert og kjeftet en svak liten kassadame huden full i to timer før
full erstatning kom på bordet. En uke senere hadde jeg full erstatning på konto. Kanskje litt sleipt, men innafor om man gjør opp for det ;-) Lykke til.
Vis hele sitatet...
Okay spørsmål
1:
Føler du deg tøff når du kunne høvle over ei lita kassadame, kanskje du selv vokste av all kjeftingen?

2:
Er du selv liksom verdensmester i datasupport ettersom du rakker ned på "late jævla tech-support scammer".
Du er nå dusten som ødela "PE-SE", viktig å påpeke at det ikke var en "low class" PC.

3:
Gjøre opp for det? Hvordan gjør du opp for svindel?
Var det "Tilgi meg Fader for at jeg har syndet"

#Douchebag
Sist endret av SinHazzard; 23. juni 2017 kl. 23:36.