Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 14657
Sulfur hexafluorid er det engelske ordet.
Jeg har sett at teknikkmagasinet selger helium på tank med "ventil"
Noen som vet om man kan få tak i Sulfur-hexa på samme tank og ventil?

Eller må tank og ventil kjøpes seperat og monteres, mye arbeid? vanskelig?
Er helt blank på dette området, men hadde vært gøy med en tank!

: https://www.youtube.com/watch?v=Kvr9LFzOo50
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Trykktanker er ofte laget spesifikt for et formål, man skal ikke kunne fylle O2 i et Co2 system osv, uten nødvendig ekspertise vil jeg anbefale å droppe ideen.

Kjøper du gass får du det allerede på flaske, du hadde blitt nektet å fylle noe som helst på en slik tank du beskriver.

Svovelhexanfluorid er en gass Yara praxair har i sortimentet sitt, varenummeret er 502363 og er en del av medisinske gasser.
Sist endret av Dodecha; 28. februar 2016 kl. 16:34.
vet ikke om du får kjøpt denne gassen privat i norge. Bruker denne på jobb, og vi måtte ihvertfall gjennom mye papirarbeid for å fortsatt få lov til å bruke gassen. Den er jo ikke farlig annet enn at den er tyngre enn luft, så my gass i et innesteng rom er ikke å anbefale. trur det var sån at 1kg sf6 tilsvarte 22000 kg co2, så ganske kraftig "drivhus gass"
Tenke bare jeg skulle nevne det, men Aga har denne i sitt sortmang også.
Sist endret av Hightemplar; 28. februar 2016 kl. 17:03.
Takker Hightemplar og Dodecha)
Kan jo også nevne at flaskene vi kjøper 2.5L koster rundt 7-8000 uten rabatt (husker ikke om det er ink moms), er skruventil på disse, men ikke regulator.
Det staves svovelheksafluorid på norsk.

Jeg handler hos Eiva Safex innimellom, blant annet tørris og flytende nitrogen. De har mye rart. Kan være verdt et forsøk.
Sist endret av mentalmelt; 28. februar 2016 kl. 18:08.
Jeg har ikke undersøkt veldig grundig, men så vidt jeg vet er dette den mest potente drivhusgassen vi ikjenner til per i dag (over tyve tusen ganger mer potent enn karbondioksid), og den brytes i praksis ikke ned i naturen. Det er derfor ikke helt utenkelig at kjøp og salg er underlagt restriksjoner. Den er ikke særlig farlig i seg selv, men du bør jo likevel være forsiktig med utslipp. Dersom du skal bruke det i forbindelse med høyspent, så vit også at hvis du mot formodning skulle få en lysbue, så kan du få danna en del nasty fluor. og svovelforbindelser, og noen av disse er veldig giftige. Ha det i mente.

Hva skal du bruke det til? Det kan hende det finnes alternativer du bør vurdere. På stående fot kan jeg nevne at argon og krypton kan brukes til mange av de tingene du ellers ville brukt SF6 til og de er langt tryggere. Sikkert noe dyrere, men jeg har ikke oversikt over pris. Uansett, SF6 er dyrt det også, og i små mengder er det gjerne en del overhead.
ut fra videoen h*n linker til så skal det vell brukes som partytriks, får jævli mørk stemme. No jeg trur blir et relativt dyrt triks.