Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 20204
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Heisann!
Noen pyroteknikkere glemte igjen en liten sak her, etter et arrangement før jul. Jeg lurte litt på hvordan man skulle fyre den opp, hva er opp, hva er ned? Går den i været? må jeg ha den inni et rør?

Har noen bilder av den, men mobilen er død atm. ser ca. ut som dette , men har to "ører" på "hodet"

Er vel 4tommer. Regner med det bare er og tenne på lunta og løpe, men bedre føre var?
Vel, for en sånn luftbombe trenger du en 4" Mortar(Rør), Helst av glassfiber eller HDPE.
4" mortar rør får du her for 100kr+frakt.
http://www.likurg.pl/index.php?optio...mid=11&lang=pl

Kjøp en sånn, det er verdt det
først og fremst, vær forsiktig!
Den lange lunta som er festet på brenner sansynligvis inn til luftbomba på under ett sekund, du må i alle fall feste på en lengre lunte!
Og ja, denne skal opp i lufta. Det vil si at du trenger en morter som de ovenfor har linket til.

Vil også legge til at dette ikke er noe å tulle med. Denne saken vil nok spre stjerner flere titalls meter utover. Med andre ord, den bør sendes opp minimum 50- 100 meter fra folk og hus.

Ser også at du nevner: Hva er opp og ned? Dette tilsier at du ikke har så mye kunnskap.. derfor bør du tenke over hvorvidt du i det hele tatt bør fyre opp denne saken aleine.. Og ørene som du nevner skal opp. Disse kalles kometer. Det er disse som lager gnist halen mens bomba går opp.
Kort sagt, den lunten og stjernene brenner og fyker mye raskere enn du kan løpe. Jeg tror den ordinære luntetiden på slike er 3 sekunder, + time fuse på ca 3 sekunder. Du kommer ikke langt på det! (Ikke langt nok i hvertfall!)

En 4" luftbombe kan gjerne ha en effektdiameter på rundt 100m, og hvis du klarer 100meteren på under 6 sekunder ringer jeg olympiatoppen!

Bestill en 4" morter fra nettet eller finn et rør som passer og sett det ned i betong med plugget ende.

Hmm, gjenglemt en 4" luftbombe? Sjekk om det er noe form for rifter på posen under! (En luftbombe er egentlig helt rund, den lille "kremmerhus" formede delen under er der en kruttladning som skyter luftbomben opp er.)

Og MÅL diameteren på den! Hvis du bestiller for liten vil det være kjipt nok, men hvis du bestiller for stor og skyter fra den kommer den ned ved siden av deg og så mister du et par tusen hertz fra hørselen din og kan kanskje bli blind...

Ellers, lykke til......
Sist endret av Pyrotecnican; 12. februar 2011 kl. 12:27.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Hva står det på etiketten på bomben? Enkelte effekter fungerer like bra, om ikke bedre på bakken som i luften!
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Trådstarter
Står Crackl Coconut w/Crackl tail. 3" btw.
Vel, skal ihvertfall få på en lengre lunte, i og med at jeg ikke aner hvor fort denne brenner!

hehe, ser at instruksjonene står her, med knøttliten skrift på svensk!
Sist endret av Nemizz; 13. februar 2011 kl. 14:48.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Da vet jeg hvor den kommer fra!
Det er en veldig fin bombe fra Yung Feng, som du absolutt bør skyte opp med rør.
Har den grønn viscolunte eller er det bare rød hurtiglunte?
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Trådstarter
Hmm, ingen av delene, SVART!
Etter nærmere inspeksjon, ser jeg at den øverste delen av lunta er brent. Det vil si de første 5 centimeterne. "time-fuse" som Pyrotecnican nevnte? I "koblingen" her ser jeg at det ligger 5 grå/svarte lunter, tok en cm test, og ser ut til at de brenner ganske tregt.

Da var det bare og skaffe seg mortar rør
Noen idèer om hvordan man skøyter lunter?
Viss du legger ut ett par bilder av luftbomba/lunta vil det være lettere å hjelpe deg!
Sitat av Nemizz Vis innlegg
Hmm, ingen av delene, SVART!
Etter nærmere inspeksjon, ser jeg at den øverste delen av lunta er brent. Det vil si de første 5 centimeterne. "time-fuse" som Pyrotecnican nevnte? I "koblingen" her ser jeg at det ligger 5 grå/svarte lunter, tok en cm test, og ser ut til at de brenner ganske tregt.

Da var det bare og skaffe seg mortar rør
Noen idèer om hvordan man skøyter lunter?
Vis hele sitatet...
Lunta er pakken inn i papir da eller? I såfall er det quickmatch av Svart-krutt. Det brenner meget fort grunnet stor gassutvikling innenfor papiret, du MÅ ha en ekstra lunte. Eller smekke sammen en supersimpel el-tenner, tar deg 5 min og er mye tryggere! Vær ekstremt forsiktig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Oooh, spennende
Raketter er morsomt. Har du mulighet for å filme når stasen går i luften?
Ja, raketter er veldig spennende.
Men dette er ikke en rakett, det er en luftbombe.

Anbefaler deg å sjekke ut de forskjellige nyttårstrådene her på bruket dersom du ønsker å se mange flotte luftbomber.
Her feks: http://warispeace.co.uk/forum/showthread.php?t=175264
Sist endret av Knask; 15. juni 2011 kl. 21:00.