Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  406 113096
Altså, ikke for å ødelegge gleden med dette, men hvordan i huleste skal du/dere få denne raketten over mac-1? Altså, no offence, men med all den vekten dere må ha ombord, vil det kreve en perverst stor booster, og leste litt rundt.. en Ramjet er ikke veldig effektiv selv ved M-1, dere må nermere 2-2,5 for at dere skal få fart i sakene. Men hvis noen her virkelig mener dette er gjenomførbart, så melder jeg meg gjerne på. Skal på jakt etter deler til å lage meg en slik liten ramjet i morgen. har alt jeg trenger av fuelutstyr å slikt da.. trenger bare selve ''huset''.

Vil også legge til at beste løsningen ville ha vært å plassere ramjetten i midten av raketten, dra alle ledninger og slanger på 0,5cm mellomromm mellom motoren og kroppen, og ha luftinntak på siden. Alt som skal til er å felle dem litt ut til siden. Men du må da a noen deksler som hindrer luft i å slippe inn der før boosteren faller av..
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Dette er et heftig prosjekt og ingen plankekjøring
Godt mulig det er best å ha motoren(e) inni ja.
Poenget er vel at når den starter på M-1 vil den få nok kraft til å akselere opp til 2-2,5 M?

Ikke sikkert det er mulig å gjennomføre, men når du har en aerodynamisk rakettkropp og en skikkelig hybrid-motor.
Det har du nok rett i, men vet ikke om den vil klare å akselerere videre fra M-1, og uansett, det å lage en aeorodynamisk kropp er vel ikke det største problemet, værre hva du skal lage den.. Den må være lett, sterk og tåle perverse temperaturer. Og en hybridmotor er ikke bare-bare, men til tross for min tvil så virker dette spennende og jeg støtter dere fult ut!
Glassfiber er vel det første vi tenker på Anders?

Ellers er vel Aluminium et alternativ.
Tja, det er vel en grunn til at supersoniske fly ikke er laget av aluminium. Jeg ville satset på glassfiber, da dette kan støpes relativt enkelt selv. Ellers hvis dere har alt for mye penger så kan dere jo gå for karbonfiber eller titan?
Kan starte donasjoner på forumet for Titan til hele saken.

Uansett tror jeg at glassfiber er det beste.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jess, glassfiber er bra, men tåler ikke utrolige temperaturer.
Cluet blir vel å lage den så aerodynamisk at de utsatte delene vil tåle det.
Jeg tenker på kroppen nå. Ramjetene må lages av noe alu kompositt eller titan. Desutten snakker vi vel ikke flytid på mer enn 20sek kanskje? Det bør ting tåle.
Jepp, glassfiber burde gå bra, men dere må også huske av finnene på være semisymetriske.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Ja, det blir mye aerodynamikk å sette seg inn i. For min del er jeg ikke sikker på om jeg kommer til å gjøre dette i det hele tatt. Var bare en tanke.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå får jeg kjøre på med noe nytt i tråden!

Var å testa et par KN/SU/Fe(III)O raketter i kveld. Presset med hammer og bentonitt endepropp og dyse. ID på 2,5 cm og dyse på 0,6 cm. Litt kort pinne på dem, men fly som bare det! HUsker ikke helt hvor høye de var, men vil tippe rundt 10 cm.

http://www.youtube.com/watch?v=AkL6nOv41cM

Film vart det
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
flott den mine går bare nedover..
Å? Nedover til og med? hehe

Hvilke blandingsforrhold bruker du? Storer rør? Prøv å blande i litt rust, det funker filler!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Bruker ingen tilsetninger i min Kattesand bentonitt....bruker bare riktig verktøy til mine dyser!
http://www.youtube.com/watch?v=Xygwmwp_BkU
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
likte det, bra.
Kjempebra raketter
Skal se om jeg får laget noen PVC-motorer med KNSU snart..
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Litt treig til å være coreburner, men veldig bra likevel
Bruker du tilsetninger i bentonitten blir det en hel del bedre. Kyanitt eller knuste fliser er bra!
Har prøvd KNSU motorer litt, med for det meste uønsket eksplosiv effekt, så jeg tenke jeg skulle prøve å oppsummere noen "tommelfingerregler" når det gjelder konstruksjon av motorer. Jeg er på ingen måte sikker på dette, men vil samle opp det jeg har lest slik at dere evt kan rette på dette og svare på de målene jeg mangler...

- Forholdet mellom lengden på raketten og diameteren skal være mellom 5:1 og 6:1
- Dysehullet skal være ca 1/3 av I.D til røret (coreburner)
- Dysehullet skal være ca 1/4 av I.D til røret (endburner)
- Men hvor lang skal kjernen være? Hele brennstofflengden?
- Hvilken diameter skal kjernen ha? Samme som dysehullet?

I hvor stor grad variere målene med materialet motoren er laget av? En metallhylse tåler jo høyere trykk enn en plasthylse og man kan dermed ha mindre dysehull og få høyere hastighet (men er også tyngere).
1. hva mener du?
2. Riktig
3. Riktig
4. Du bestemmer.. For lang core vil ende i CATO. Selv bruker jeg 3/4 av dristoffets lengde, slik at den siste 1/4 blir som et delay til hva du nå enn har plassert på toppen.
5. Kjernediameten skal ALDRI ha mindre diameter enn dysehullet. Så lenge kjernen er enten like stor eller større enn dysen, går det fint.
6. Plasthylser tåler ekstremt mye, om de er tykke. Metaller som aluminium er lette og sterkt og blir brukt som hylser til større raketter i vanlig kjøpe-fyrverkeri raketter.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
1. hva mener du?
Vis hele sitatet...
Han mener at forholdet mellom lengde/diameter skal være mellom 5:1 og 6:1. Hvilket vil si at dersom man har en rakettmotor med diameter 1 cm skal den være mellom 5 og 6 cm lang.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
1. hva mener du?
2. Riktig
3. Riktig
4. Du bestemmer.. For lang core vil ende i CATO. Selv bruker jeg 3/4 av dristoffets lengde, slik at den siste 1/4 blir som et delay til hva du nå enn har plassert på toppen.
5. Kjernediameten skal ALDRI ha mindre diameter enn dysehullet. Så lenge kjernen er enten like stor eller større enn dysen, går det fint.
6. Plasthylser tåler ekstremt mye, om de er tykke. Metaller som aluminium er lette og sterkt og blir brukt som hylser til større raketter i vanlig kjøpe-fyrverkeri raketter.
Vis hele sitatet...
1, Nygaard svarte. Forholdet har nesten ingenting å si i end burnere så lenge vi holder oss innenfor rimelighetens grenser. I core burner er dette heller ikke så kritisk bare den er litt lengre enn selve kjernen. Du velger selv, jo lengre jo mer forsinkelse.

5, Hvor i alle dager har du det fra? Er nesten helt omvendt!
Kjernen er like stor eller mindre enn dysa i diameter. Vanligvis går det gradvis fra like stor til mindre innover i motoren. Regner med det var en skrivefeil?



hallojs: 6, Det varierer i svært liten grad, spesielt dysestørrelsen. Bruker du en solid HDPE hylse fremfor en relativt svak papirhylse på en 6Ib type snakker vi ikke mer enn millimeter. Du må eksperimentere selv, men det beste er å bruke standard mål som alle andre bruker og heller tilpasse hylsa etter det
5.
Jeg har da lest og sett på en film at kjernen aldri skal være mindre enn dysehullet da den kunne brenne opp dysen eller noe slikt.
Men ok, om du sier den skal være mindre, så skal den sikkert det.
Vi får heller høre på Pyro_Anders her, regner med han kan det bedre. Jeg har dog aldri hatt problemer med mine knsu raketter.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Mulig vi missforstår hverandre så jeg lager en tegning for å gjøre alt klart

http://www.geocities.com/kvakkelars/Coreburner.JPG

Mener du den til høyre?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det noen her inne som har laget en slags "jetmotor" noen gang?
Har tenkt på å lage en pulsjet, men det har liksom ikke blitt noe av.
Ser for meg å bruke en eksospotte fra en bil koblet sammen med et rør, men problemet blir jo antanning og innsprøyting av drivstoff..
Om jeg klarer å lage en pulsjet, kan jeg jo prøve meg på en ramjet også.
Men da er jeg avhengig av pulsjeten..
Noen som har prøvd?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Det har jo vært snakk om RAM-jetmotor(hvis det het det).
Pyro_anders: Jeg er usikker på hva de mente på den filmen, men er jo mulig det var den til høyre de mente. Det jeg egentlig så for meg var dette:
http://img2.putfile.com/thumb/9/25805173754.jpg


Men jeg tror nok høyst sannsynlig at du har rett om at størrelsen på core-en ikke har noe å si om den er mindre enn dyseåpningen.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av verto Vis innlegg
Er det noen her inne som har laget en slags "jetmotor" noen gang?
Har tenkt på å lage en pulsjet, men det har liksom ikke blitt noe av.
Ser for meg å bruke en eksospotte fra en bil koblet sammen med et rør, men problemet blir jo antanning og innsprøyting av drivstoff..
Om jeg klarer å lage en pulsjet, kan jeg jo prøve meg på en ramjet også.
Men da er jeg avhengig av pulsjeten..
Noen som har prøvd?
Vis hele sitatet...
Tenkte mye på pulsejet i mine tidligere dager. Har ikke blitt noe av det enda.
Antenning og innsprøytning ser jeg på som et veldig lite problem. Bruke en venturidyse til drivstoffet og en enkel tennplugg til å starte. En vanlig bensinpumpe fungerer prima. Skal du lage med eller uten ventiler da?
Uten er det enkleste, men kanskje ikke like god prestasjon. Og hvorfor er du avhengig av pulsejeten til å lage ramjet?
Her er noen linker jeg har:

http://www.home.no/andreas.sunnhordv...ekt_index.html
http://tech.groups.yahoo.com/group/DIYGasTurbines/
http://www.nyethermodynamics.com/projects/index.html
http://www.aardvark.co.nz/pjet/
http://www.pulse-jets.com/

Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Pyro_anders: Jeg er usikker på hva de mente på den filmen, men er jo mulig det var den til høyre de mente. Det jeg egentlig så for meg var dette:
http://img2.putfile.com/thumb/9/25805173754.jpg


Men jeg tror nok høyst sannsynlig at du har rett om at størrelsen på core-en ikke har noe å si om den er mindre enn dyseåpningen.
Vis hele sitatet...
Da er vi vel enige tror jeg Jeg hørte også noe slikt nylig, men tipper jeg missforsto.
En ramjet er vel lite effektiv om den ikke har noe annet som driver den?
Å lage den går vel fint regner jeg med

Om det blir med eller uten ventil er jeg usikker på, men jeg må si at de med ventil ser litt finere ut i tilleg.
Har lest om folk som bruker diesel, bensin og parafin. Tror en 50/50 blanding av diesel og bensin skal funke bra.
Takk for linker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av verto Vis innlegg
En ramjet er vel lite effektiv om den ikke har noe annet som driver den?
Å lage den går vel fint regner jeg med

Om det blir med eller uten ventil er jeg usikker på, men jeg må si at de med ventil ser litt finere ut i tilleg.
Har lest om folk som bruker diesel, bensin og parafin. Tror en 50/50 blanding av diesel og bensin skal funke bra.
Takk for linker.
Vis hele sitatet...
Å bygge ramjet er rimelig mykje verre enn pulsjet, ettersom ramjetmotorer må opp i 3-4000km/h for å få litt ytelse. Før det er dei bare ineffektive. Så tru meg, ikkje prøv å bygge ramjet. Sats på en pulsjet, som er fullt ut overkommelig for en privatperson å bygge for under 5000.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av verto Vis innlegg
En ramjet er vel lite effektiv om den ikke har noe annet som driver den?
Å lage den går vel fint regner jeg med

Om det blir med eller uten ventil er jeg usikker på, men jeg må si at de med ventil ser litt finere ut i tilleg.
Har lest om folk som bruker diesel, bensin og parafin. Tror en 50/50 blanding av diesel og bensin skal funke bra.
Takk for linker.
Vis hele sitatet...
Så lenge du får rett hastighet klarer den seg alene. Problemet er jo da hastigheten De går på allslags drivstoff, som en primus egentlig.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Å bygge ramjet er rimelig mykje verre enn pulsjet, ettersom ramjetmotorer må opp i 3-4000km/h for å få litt ytelse. Før det er dei bare ineffektive. Så tru meg, ikkje prøv å bygge ramjet. Sats på en pulsjet, som er fullt ut overkommelig for en privatperson å bygge for under 5000.
Vis hele sitatet...
Under 5000? La oss si under 500 Du trenger bare noen rørdeler og litt sveising for å bygge en ventilløs.
Ja, det er i alle fall pulsjet som er førsteprioritet her.
Så må det sies at jeg ikke har tenkt å sende opp noe, det er bare testing på bakken.
Er det noen som vet hvor mye ytelse man kan få ut av en enkel pulsjet?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tenkte jeg skulle lage en botle roket. Slik som på vedlagt film.

Det jeg lurer på hvilken blanding skal jeg bruke av kno3 og sukker? hvor mye av hver for å få den beste blandingen?

Og det er bare og smelte, rulle det sammen til en tynn pølse?
KNSU som rakettdrivstoff bør blandes i et forhold på 65/35 for å få optimal ytelse. Det er bare å smelte ja, men du behøver ikke å rulle pølser. Jeg tar vanligvis bare å presser flytende KNSU ned i røret. Du finner mye oppskrifter på dette på forumet fra før, så det bør ikke være noe problem å finne.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg bruker forholdene 20kno3 og 11sukker, denne fungerer fryktelig bra. ikke smelt dette sammen bare la det være pulver. pulveret bør helst være konsistens som "talkum".
men selv bruker jeg mest hjemmelaga BP
▼ ... mange måneder senere ... ▼
hei, jeg har tenkt og lage en raket som exsploderer når den treffer noe eller når den har brukt opp all rockt candyen.
lagde et først utkast. http://i44.tinypic.com/11qqvwk.jpg

er den for lang ?

det røde er exsplosiverer ikke sikker på vilken type som funker best.
det svarte er rocketcandy.
Sist endret av gymgutt; 25. desember 2008 kl. 19:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det eksplosivet vil smelle umiddelbart med det designet...
Du må skille det med en plugg eller bentonitt ellernoe, og ha en timefuse inn.
ikke faen om jeg hadde sendt en så stor rakett lastet med eksplosiver!
og hverfall ikke når de skal gå av når de treffer noe.

Jeg selv selv driver å tester en VELDIG kraftig rakett
Den jeg driver og tester skal kunne sende en last på 5kg til en høyde på 600m på 8-10 sek , hehe er "litt" krefter i en sånn motor ja
Men mer info om den vil jeg ikke kommr med før jeg vet noe mer,
Jeg har ikke drevet med raketter på 3-4 måneder nå for jeg har vært opptatt med pyroteknikk i de siste,
Men skal starte igjend i januar
Sist endret av Bowman; 25. desember 2008 kl. 22:36.
ok... men hvor lang timefuse burde jeg ha ? i sekunder plox.
og hva om jeg halverte tykkelsen til 62mm rør ?
bedre da

http://i44.tinypic.com/2u8z4w5.jpg
Det rosa er black powder(???), det rød er timefuse(hvor lang bør den være?), og det brungrønne betonitt, og det blå er R-Candy.

Nytt design. Er det noe som kan bedres nå også?
Sist endret av gymgutt; 26. desember 2008 kl. 13:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Designet ser noe bedre ut nå , men jeg tror ikke jeg ville ikke hatt kattesand i toppen over eksplosivene
med tanke på at du må slå veldig hardt for å få de til å henge og vi vet vel hva å banke primær eksplosiver Resulterer i vet vi ikke?

men ellers så så de ganske bra ut men de er jo veldig farlig ut uansett.

EDIT: så at de røde var krutt men hvis du banker de vil den nok fungere som en rakett når krutte antenner også.
Sist endret av Bowman; 26. desember 2008 kl. 13:59.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av iskaffe Vis innlegg
Designet ser noe bedre ut nå , men jeg tror ikke jeg ville ikke hatt kattesand i toppen over eksplosivene
med tanke på at du må slå veldig hardt for å få de til å henge og vi vet vel hva å banke primær eksplosiver Resulterer i vet vi ikke?

men ellers så så de ganske bra ut men de er jo veldig farlig ut uansett.

EDIT: så at de røde var krutt men hvis du banker de vil den nok fungere som en rakett når krutte antenner også.
Vis hele sitatet...
Ville ikke kalt bentonitten for kattesand da langt fra alle typer kattesand inneholder bentonitt.

Og det han skriver er at det rosa og ikke det røde er svartkrutt. Med andre skal han bruke BP som "eksplosiv". Regner egentlig med at du bare blandet rød og rosa, men det kan jo føre til misforståelser!

Hvis du bruker BP som eksplosiv kan du, som iskaffe sier, ikke bruke bentonitt over svartkruttet siden du da ikke vil få noe særlig smell og den vil eventuellt fungere som rakett hvis hullet i veggen mellom RC'et og kruttet er stort nok. Det skyldes at komprimert svartkrutt har mye mindre overflate en løst granulert svartkrutt.

Men Gymgutt; En så stor rakett med BP- break vil nok såvidt høres på den høyden raketten går. Det skal endel til for å få bra smell med BP. Jeg ville brukt flash, men det er igjen ingenting for nybegynnere. Da skal man ha litt erfaring.

Og uansett burde du selvfølgelig teste et par- tre slike raketter uten payload (altså uten eksplosiver) slik at du slipper å risikere større skade enn nødvendig hvis den ikke flyr som den skal.
ok... selfølgelig skal den testes først...
og har drevet med pyro ... bare ikke raketter.
og planen var og skyte den ut som dette:
http://www.youtube.com/watch?v=C7jwH81GQpU

Urealistisk?
Ikke urealistisk nei, men potensielt livsfarlig!
men hvaslags eksplosiver burde jeg bruke? vil ha flammer mest...
og hvordan er kjøpe raketer byggd opp. for kan jeg ikke lage en kopi av de men med eksplosiver istedenfor shells ?
▼ ... over en uke senere ... ▼
da er rakettprosjektet mitt under planlegging og kjemikaler bestilt! blir en litt stor knsu rakett, uten pinne og med en heftig ladning bestående av flere shell som kastes alle veier.
Litt nybegynner innen pyro, så skal bli gøy og lærerikt og komme igang med et skikkelig prosjekt, skal ta bilder av prosjektet og se om jeg får til en brukbar film
her er en liten skisse jeg tegna i går, det blå er shell, grå er knsu og svart er sortkrutt.
Mulig måten jeg sprer shella på blir anderledes, kom med forslag!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av myrdan11 Vis innlegg
SÅ kan du vel gi meg en forklaring på hvorfor jeg er helt på jordet da?
Vis hele sitatet...
Skal du sende opp en diger rakettmotor uten pinne, kryssfinner eller noenting?
tenkte på kryssfinner ja! men det er vel ikke så enkelt som å bare feste noen vinger for å få den til å gå rett? virker nesten sånn etter det jeg har sett/lest.
Tenkte ikke å bare sende opp rakettmotoren nei, vis det er det du trodde...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hva tenker du på da? Spre klasebomber?

Jeg sier lykke til så får vi håpe du klarer det! Husk at KNSU er leit hygroskopisk og den siste komponenten du lager før launch!
skjønner at du kaller det klasebomber men meninga er da at shella skal spre seg i en ring og gå av samtidig så du får en ring av shells på himmelen om du skjønner!
Kan ikke så altfor mye om pyroteknikk og raketter enda så tenkte dette kunne vært et fint prosjekt for å lære å lage raketter, svartkrutt, stjærner, shells og knsu alt i en pakke

Shella skal ikke være store, for det blir det ikke plass til.. tenkte på sylindre på 3-3,5cm i lengden og 1,5cm i bredden, virker det som planlakt vil jeg tro det ser ganske pent ut på himmelen...
Joda, dersom du får det til er det absolutt et interessant prosjekt.
Uansett om det blir suksess eller ikke så lærer du hvertfall mye av dette.