Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4205
Tenker å lage noen basic rytmer og beats i form av piano/gitar. Hva bruker dere som har erfaring?
Musikkprogram kalles gjerne DAW (digital audio workstation). Du kan bruke hvilken DAW som helst, da det er mulig å lage rytmer/beats i alle DAWs. Vet ikke hvilken erfaring du har fra før, men noen programmer er kanskje lettere å begynne med enn andre.

Egentlig er det bare smak og behag som avgjør. Likevel er noen av de rettet mer mot spesielle formål, som kan være viktig for hva du velger.

Ableton Live er et topp program som både kan brukes i studio og ved liveopptreden. Jeg brukte det et par år før jeg gikk over til Logic og kan anbefale det til nybegynnere og viderekommende.

Før Ableton brukte jeg ProTools. Min erfaring er at dette er litt tungt å begynne med om man er helt grønn. GUIen er kanskje en smule innviklet om man ikke bruker tid på å vende seg til den.

Kjenner flere som sverger til Reason, uten at jeg kan uttale meg om det.

Så har du klassiske FL Studio (Fruity Loops). Jeg har aldri brukt dette, men det skal være veldig greit å ta i bruk for nybegynnere og er egentlig skreddersydd for å sette sammen loops.

Edit: Det viktigste er at du holder deg til en DAW når du først har valgt. Med mindre du er ute etter noe helt spesielt bør du prøve å holde deg til innebygde plugins. Jo bedre du kjenner DAWen din, jo bedre resultat får du.
Sist endret av Pope; 8. april 2019 kl. 00:54.
Sitat av Pope Vis innlegg
Edit: Det viktigste er at du holder deg til en DAW når du først har valgt. Med mindre du er ute etter noe helt spesielt bør du prøve å holde deg til innebygde plugins. Jo bedre du kjenner DAWen din, jo bedre resultat får du.
Vis hele sitatet...
Bra innlegg! Du har rett i at han bør lære seg å bruke DAWen sin før han kjøper plugins, og nå vet jeg ikke om TS har gitar og piano IRL som han ønsker å recorde eller om han tenker å kun bruke samples, men om han skal mekke alt på dataen og vil skrive sine egne akkorder og melodier så bør han etterhvert vurdere å investere i noen VSTer og Kontakt libraries. Keyscape for Piano og Amplesound Metal Eclipse 2 + Guitar Rig 5 er veldig bra (men også svinedyrt).

Jeg brukte Metal Eclipse 2 og Guitar Rig i introen og bridgen på denne midtempo dubstep låta her om du ønsker å høre hvordan det høres ut. Getter brukte også de samme pluginsene i mesterverket hans Colorblind. Det høres kanskje ikke 100% naturtro ut, men det er jammen ikke langt unna heller syns jeg.

Sverger forresten til FL personlig da jeg syns UIen er mer oversiktlig og logisk enn konkurrentene. Dessuten var det også et mye bedre utvalg av relevante youtube-tutorials for FL enn de andre når jeg begynte med dette i 2016. Nå i 2019 er det langt mer tutorials for alle de andre DAWene også. Andrew Huang og Moonboy er helt rå i Ableton for eksempel.
Linux Multimedia System skulle fungere greit. Det er programvare med åpen kildekode, som virker i Linux, Windows og Mac. Altså det koster ikke et rødt øre og bruke dette.
Roger Beaujard har lagd to YouTube filmer, om hvordan man kan sette opp en trommemaskin med dette programmet. Hvis du ikke aner hver Roger Beaujard er, så er han gitarist og programmerer til et Death Metal band med navn Mortician, som er av den ganske ekstreme delen av spekteret innen dødsmetall. I en del sanger, så er det blastbeats som slår det meste innen hastighet. Holder programmet for han, så holder det antageligvis for deg også.
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Du har rett i at han bør lære seg å bruke DAWen sin før han kjøper plugins, og nå vet jeg ikke om TS har gitar og piano IRL som han ønsker å recorde eller om han tenker å kun bruke samples, men om han skal mekke alt på dataen og vil skrive sine egne akkorder og melodier så bør han etterhvert vurdere å investere i noen VSTer og Kontakt libraries.
Vis hele sitatet...
Selvsagt VSTi (i for instrument) er plugins som modulerer instrumenter. Man får til noe med innebygde synther, men selv sverger jeg til ulike Kontakt-libraries og Spectasonics Omisphere. Det jeg mener er at det bare er tull å gå til innkjøp av f.eks en kompressor-plugin før man har lært seg de innebygde og funnet begrensninger ved de.

Det tok meg mange år å skjønne at plugins egentlig bare gjør at jeg mister oversikt og fokuserer på feil ting.