Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 60845
Tenkte kanskje hvis jeg skall sette dette i verk, og koble opp en vifte for og kjøle transformatoren. Jeg har mange, så jeg er sikker på at jeg slenger opp en som ballast. Men når luft har blit plasma, har den veldig lav resistanse da, eller er det noe motstand i den?
Senke den i olje er nokk kjempe smart men, det blir veldig grisete hvis jeg må dra den opp og ned derfra, så jeg gjør meg sikker på at alt funker. Takk for svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Plasma er ikkje superleiar nei, så det er resistans, men resistansen er svært liten, og i praksis vil den indre resistansen i trafoen (magnetisk fluks og ledningsresistans) begrense straumen, og spenninga over lysbuen vil falle mykje. Vil ikkje forundre meg om 1/3 av effekten ligg over trafoen... Då har ein brått 1kW eller deromkring i rein oppvarming i trafokjerna...
Så ballast og nedkjølning er veldig viktig for at den ikke skall smelte seg selv.
Teste nå, gummiledning og jern-kjerna er HV utakene. Funka som bare det.
Men for at jeg skall tørre og ha den her oppe vill jeg ha en ballast, forstod jeg riktig at ballasten er en MOT med kortslutta primær kobla på HV ledningene med sekundær spola?
Så det den gjør er og absorbere amper?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ehm, når du skal lage HNO3 med KNO3 og H2SO4, så har eg hørt at for kvart mol KNO3 så skal du ta 1 H2SO4 mol.

H2SO4 1*98.078 g/mol + KNO3 1*101.103 g/mol =
98.078g H2SO4 og 101.103g KNO3 --> 63.013g HNO3 + 136.168g KHSO4

1 H2SO4 + 1 KNO3 → KHSO4 + 1 HNO3

Har eg rett? Eg er ca. nybegynner på molrekning

Takker for svar!
Tror jeg ville satset på denne ligningen istedet.

H2SO4 + 2 KNO3 = K2SO4 + 2 HNO3
▼ ... over en måned senere ... ▼
ser at dette er en gammel post men vil bare legge til at Sour power som fås kjøpt på jernia og de fleste rør legger butikker osv... inneholder 60-100% H2SO4 dette funker fint har selv brukt det til å lage NC
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
De hadde et annet merke på Coop bygg mix så jeg for ett par dager siden.
Akkurat det samme da, 60-100% svovelsyre.
Kan nevnes det kosta 298,-.
Hvor mye? 1l?
tror det er 1liters flasker

Så dett er jo rimelig dyrt da men lett å få tak i
Sist endret av dumbass; 18. mars 2009 kl. 14:35.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Dyrt ja, men værdt det om ikke annet er mulig.
Apotek kosta meg 500 i gammle dager.
Men det var skikkelig kvalitetsvare da.

Nå kan jeg få det på KPT, for 78 for 1 liter PA kvalitet.
Det letteste er nok å bestille en 15/25 liters dunk fra hjellekjemi Da har man svovelsyre lenge
De selger vell ikke det til privat personer?
Sitat av maxilat Vis innlegg
De selger vell ikke det til privat personer?
Vis hele sitatet...
Dette står på førstesiden:

Vi leverer kjemikalier til bruk for:

Industri
Offshore
Svømmebasseng
Vannbehandling
Oppdrett
Private
Vis hele sitatet...
...
Sist endret av S3MT3X; 18. mars 2009 kl. 17:59.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
De sender vel til privatpersoner vil jeg tro, problemet er bare at frakta koster nesten like mye som syra. 25 liter svovelsyre veier rundt 40 kg og i tillegg har man farlig gods-tillegg.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
De sender vel til privatpersoner vil jeg tro, problemet er bare at frakta koster nesten like mye som syra. 25 liter svovelsyre veier rundt 40 kg og i tillegg har man farlig gods-tillegg.
Vis hele sitatet...
Det vil uansett bli billigere å kjøpe fra hjellekjemi, enn å kjøpe sour power fra coop bygg, eller svovelsyre fra apoteket.

Men hvis man har muligheten til å bestille fra KTP, så er jo dette klart den beste muligheten.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av BomberMan Vis innlegg
De sender vel til privatpersoner vil jeg tro, problemet er bare at frakta koster nesten like mye som syra. 25 liter svovelsyre veier rundt 40 kg og i tillegg har man farlig gods-tillegg.
Vis hele sitatet...
Helt riktig.
Total pris på en kanne med svovelsyre ville komme på ca. 1200 kroner i følge en av selgerne på Hjelle kjemi.
Og de selger til privatpersoner ja.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bilde
Er det mulig å lage NO2 på den måten, for å så boble den gjennom vann for å få HNO3?
Jeg fant det i en gammel kjemibok på nettet.
Sist endret av looperjohn; 4. juni 2009 kl. 15:25.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jo.
Men hvorvidt det er praktisk vet jeg ikke...
Men burde funke.
Skrev det på sciencemadness og en testa om det ble danna NO2. Han sa det kom brun røyk, og det må jo være NOx.
Hvis en spritlampe klarer å få det til å danne NO2, kan det ikke være så mye energi som skal til.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av mikkello Vis innlegg
Hvis en spritlampe klarer å få det til å danne NO2, kan det ikke være så mye energi som skal til.
Vis hele sitatet...
Skal ikke mye varme til nei.
Run away på NG syntesen ligger på ca 30 grader liksom.
Sist endret av Up; 9. juni 2009 kl. 16:38.
Tenkte bare at det kan være en litt økonomisk måte å lage HNO3 på.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Har du en billig kilde til natrium bisulfat da?
Nei, men en på sciencemadness sa at det var veldig billig og lett å få tak i :P Vet dog ikke kilden hans.
Hjelle kjemi selger det, http://www.hjellekjemi.no/Natrium%20...kel_107_0.html
Sist endret av looperjohn; 9. juni 2009 kl. 16:53.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Du får enten natriumbisulfat (NaHSO4), natriummetabisulfitt (Na2S2O5) eller natriumtiosulfat (Na2S2O3) som "pH-down" på Jula.
Greier alltid å forveksle de tre stoffene der...
Sist endret av BomberMan; 9. juni 2009 kl. 20:26.
Jeg googla det og fant ut at det er natriumbisulfat : )
Da kan jo dette være en billig løsning.
Fant for 90kr kiloen.
Man kan også lage NO2 med HCl, et nitratsalt og kobber!
http://www.youtube.com/watch?v=2yE7v4wkuZU
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du kan lage NO2 med mange andre saker og.
Old new for og si det sånn.
I allefall, den siste mtoden i den filmen er slik folk gjør det for og nitrere RDX o.l.
Man kan få opp rundt 95%!
Grunnen er at det fungerer som ekstraktiv destilasjon pga. svovelsyra.
Bruker man AN, vil det også hjelpe litt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Bare slenger inn denne
http://www.heroya-industripark.no/up...rksomheten.pdf
Sist endret av Testesen; 10. august 2009 kl. 13:02.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Moxus Vis innlegg
salpetersyre er noe vi trenger i veldig mange synteser til høyeksplosiver. det er vanskelig å få tak på, og det koster endel penger, derfor tenkte jeg det kunen være greit med en metode for å lage det selv, billig.

salpetersyre kan lages på flere måter, en avde vanligste er å koke svovelsyre sammen med nitratgjødsel (fortrinnsvis kaliumnitrat). problemt med dette er at det bruker nettop svovelsyre, som er vel så dyrebar og vanskelig å få tak på som salpetersyra.
etter litt research på nettet fant jeg ut at norsk hydro bruke tidligere en prosess for å lage salpetersyre som ikke krever noen kjemikalier i det heletatt for godt til å være sant? neida

norsk hydro brukte det som kalles en birkelandreaktor. birkelandreaktoren er like enkel som den er genial. den baserer seg på at oksygenet og nitrogenet i lufta blir varmet opp til plasma ved hjelp av en lysbue, og når lufta kjøles ned igjen (hurtig nedkjøling er nødvendig) så vil de frie oksygen og nitrogenatomene binde seg til NOx gasser. deriblandt NO2, som vil danne HNO3 når den bobles igjennom vann.

eneste ulempe med prosessen er at den trekker voldsomme mengder strøm. så det koster litt å lage HNO3 på denne måten, men det er uansett mye mye billgiere enn å kjøpe.
man kan regne med at en 500 watts reaktor vil greie å lage ca 5 liter salpetersyre på ei uke. dette med en konsentrasjon på 50-55%, som er den høyeste reaksjonen som er realistisk å oppnå ved praktiske temperaturer og hjemmelagde reaktorer.

oppsettet av en reaktor er enkelt. man setter en jacobs stige inne i ett lukket varmeresistent kammer som man blpser luft igjenom med en kompressor. lufta blåser man videre fra kammeret til en serie med vannbeholdere der gassen bobles igjennom.
tenk på ha vere lager jacobsstigen av. det kan være lurt å lage den av stålrør, for så å blåse luft igjennom på innsiden av stålrørene for ekstra kjøling. dette blir fryktelig varmt.

som strømforsyning er 500 watt minimum og man bør ha ca 10 kilovolt ut. mindre enn 5oo watt trenger ikke bety treger produksjon. det kan bety ingen produksjon i det heletatt ettersom svake lysbuer ikke nødvendigvis greier å varme lufta til plasma.

neonskilt trafoer, eller MOT (microbølgeovn transformatorer) gjør nytten helt fint som strømforsyning. selv har jeg ingen av delene, jeg holder på å bygge min egen switch mode strømforsyning, på 4 kilowatt. nok futt til å produsere 20 liter i uka

55% salpetersyre er som regel ikke god nok konsentrasjon for nitreringsprosesser, så det bør nok nevnes at det vil være nødvendig med destilleringsutstyr for å konsentrere den.

mye styr for ett enkelt kjemikalie? ja det kan du si, men prosesen er jo genial i så måte at den lager HNO3 rett ut av luft og vann. denne prosessen fungerer uansett hvor dårlig tilgang du har på kjemikalier. og så snart du har skaffet ei strømforsyning, så er resten enkelt.

hvis noen er interessert i ei skisse på hvordan det er satt opp, eller koblingsskjema for strømforsyning så kan dere også bare PMe meg.
switchmode strømforsyning på 4 kilowatt til denne reaktoren kan bygges for ca 200 kroner med komponenter fra elfa.
Vis hele sitatet...
Hej! Jag hoppas du inte har problem med svenska.. Men jag hade frågor angående Birkeland-eydereaktorn. Jag går sista året på gymnasiet och ska göra ett projektarbete där jag tänkte tillverka en BE-reaktor. Jag skulle dock verkligen behöva råd och tips. Kan du förklara eller skicka ett koblingssskjema?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hei. Svensk er greit. Moxus har vært inaktiv de siste 2-3 årene, så du får nok ikke noe svar av han.

Birkeland-Eyde-reaktoren har ikke vært særlig populær her inne på nFF; til dags dato kjenner jeg ikke til noen her som faktisk har bygd en virkende reaktor. Har tenkt mye på det sjøl og har mange av delene som trengs, men jeg er en veldig lat person.

Du finner nok mer informasjon på andre sider enn nFF. F.eks. er det en tråd på ScienceMadness.org som er ganske omfattende, og det er flere tråder der inne om samme emnet.

Og husk: Google er din venn.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tackar för svaret. Har forskat vidare om det hela nu. Jag kommer nog bygga reaktorn från grunden(transformator, Jacobs stege och hela fadderullan) Vi får se hur det blir. Har tillgång till mycket resurser iaf^^
▼ ... over en måned senere ... ▼
http://log.no/files/dmfile/23.pdf

Noen produkter fra en butikk. Inneholder masse som kan brukes i pyroteknikk. Inkl salpetersyre.
Sist endret av Glenni; 5. desember 2010 kl. 01:30.
Sitat av Glenni Vis innlegg
http://log.no/files/dmfile/23.pdf

Noen produkter fra en butikk. Inneholder masse som kan brukes i pyroteknikk. Inkl salpetersyre.
Vis hele sitatet...
Veit du kva superba er?

Såg oksiderings advarselen og at nitregen innholdet var høgt for den røde ( 9-5-25)

Kan det ver KNO3 pluss mangt anna, altså ikkje noko å satse på når du har valget mellom 98% som dei seljer og superba?
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Veit du kva superba er?

Såg oksiderings advarselen og at nitregen innholdet var høgt for den røde ( 9-5-25)

Kan det ver KNO3 pluss mangt anna, altså ikkje noko å satse på når du har valget mellom 98% som dei seljer og superba?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva superba er

For trøtt til å forstå hva du mener med det andre du sa
Sitat av Glenni Vis innlegg
http://log.no/files/dmfile/23.pdf

Noen produkter fra en butikk. Inneholder masse som kan brukes i pyroteknikk. Inkl salpetersyre.
Vis hele sitatet...
Disse krever som mange andre at du har et orgnr for å bestille.

Og Fyllingz, de fører KNO3 under et annet navn enn krista-k, men man kan jo likegodt bestille på FK.
Sist endret av legalize_it; 5. desember 2010 kl. 03:40.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
De fører visstnok KNO3 under 2 navn der om dere ser litt godt etter.
Og ja, de krever heldigvis org-nummer
▼ ... over et år senere ... ▼
Den beste måten å lage HNO3 på vil da være distillering av ammoniumnitrat og svovelsyre? Du klarer det til 216 kroner literen HNO3. Har selv gjort dette flere ganger. Å lage HNO3 gjennom Birkeland-Eyde prosessen er praktisk umulig på amatørnivå tror jeg, selv om du får det til vil nok strømregningen ødelegge for gleden.