Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 28717
Noen som vet om en guide som enkelt forklarer hvordan man lager et effektbatteri?

Har prøvd meg frem med noen 1" shells i noen papprør med middels resultat. Sulle gjerne fått større høyde, vil det fungere å stappe litt papir ned i røret sånn at trykket rekker å bygge seg opp?

Kom gjerene med forslag selv og egne erfaringer.

(Hvis denne tråden er feilpostet ber jeg om at den blir flyttet)
Lengre rør, mer krutt, mindre åpning på siden av shellet, er alle mulige syndere. Forresten er effektbatteri flere effekter koblet sammen.

Ikke flere shells i samme rør, da blir det for mye mellomrom. Du skal lage flere rør med et shell, og koble de sammen.
Innbygger
PyroMartin's Avatar
Trådstarter
Kanskje jeg ikke var tydelig nok. Jeg vet at det kun er et shell per rør.

Men takk for innspillet Killkalle1
Sist endret av PyroMartin; 4. juni 2011 kl. 03:15.
Tviler på at det hjelper. Prøv tipsene mine...
bruk noen flere gram med granulert bp for og få lengre høyde, men ikke bruk for mye for da kan du risikere og sprenge rørene, for og forhindre dette er det anbefalt og bruke tjukke rør i papp og pass på og ha de godt støttet(prøvde og lage et 5 skuds batteri og filma i sakte film, tente på og etter det første skuddet så merka jeg at det ene shellet var 3 meter bak meg)
hvis skuddene ikke går høyt nokk så må du bruke mer lift og lengre og tjukkere rør
hvis du ikke vill bruke mye bp til lift så kan du altids bruke komprimert luft, bare sørg for og tenne på time fusen på shellet før du løser ut luften
Det er det værste tipset jeg har hørt.
Om du ikke ønsker å bruke BP for å spare, så la denne hobbyen være.
Begynn heller med bordtennis eller badminton.
Lag eller kjøp tykke nok rør slik at de tåler oppskytningen, så tester du med 'dummies', altså et shell du fyller med sand slik at det har samme vekt som de shellene du skal skyte opp. Dette gjør at du ikke risikerer at det smeller rundt beina dine om de ikke går høyt nok.
Deretter tester du med forskjellige mengder med BP til du har funnet rett mengde for det kruttet du har.
Vær smart, tenk selv og ikke hør på alle tips du får eller leser. Noe er skrevet av uvettige folk.
Stay safe.
Sitat av DisplayIV Vis innlegg
Det er det værste tipset jeg har hørt.
Om du ikke ønsker å bruke BP for å spare, så la denne hobbyen være.
Begynn heller med bordtennis eller badminton.
Lag eller kjøp tykke nok rør slik at de tåler oppskytningen, så tester du med 'dummies', altså et shell du fyller med sand slik at det har samme vekt som de shellene du skal skyte opp. Dette gjør at du ikke risikerer at det smeller rundt beina dine om de ikke går høyt nok.
Deretter tester du med forskjellige mengder med BP til du har funnet rett mengde for det kruttet du har.
Vær smart, tenk selv og ikke hør på alle tips du får eller leser. Noe er skrevet av uvettige folk.
Stay safe.
Vis hele sitatet...
å bruke trykk luft skal i teorien funke bra og kan være et morsomt ekspriment
hvis du klarer og bruke trykk luft og behersker dette så kan det være veldig økonomisk med tanke på at det går med litt lift hvis du skal fyre av 50 1'' shells eller noen 12''(spessielt praktisk hvis du ikke har mye lift)
kan dog nevnes at en tommelfinger regel er og bruke 1/10 av vekten til shellet i granulert bp for og få en safe avstand, eller 1/6 av vekten for og få shellet en god del høyere. (kommer såklart ann på kvaliteten på kruttet)
men hvis du bruker for mye bp kan det ende med at røret sprenges eller at shellet exploderer på vei ut av røret( en såkalt flowerpot)

og du kom ikke med noe bedre tips enn meg du heller da (et shell med sand som kan bli tatt av vinden og treffe hus/ biler eller deg selv i hodet hvis du mister shellet av syne, det er det dummeste jeg har hørt i dag vertfall )
Sist endret av StålSkuff; 4. juni 2011 kl. 23:31.
Er du helt fra vettet?
Avfyre 12" bomber med trykkluft?
Er du klar over hvor mye kraft som skal til for å løfte så mange kg?
Og om du mener der er dyrt med BP som koster noen få kr pr kg så har du INGENTING innen pyro å gjøre.
Dette er det værste sprøytet jeg har hørt.
Bare at du kommer med noe slikt til en som ikke klarer å løfte et 1" shell viser hvor inn i granskauen uansvarlig du er, og i tillegg begynner å forsvare teorien din om at det er smart med trykkluft og å fyre timefusen direkte manuelt.

DETTE ER IDIOTI og ingenting annet.
Det finnes INGENTING morsomt med et shell som eksploderer i hendene/morteren eller på bakken og er ABSOLUTT ikke noe man skal eksperimentere med.
Regner med du synes det er et bra eksperiment å slå på flash med hammer og bare for å teste om det smeller?
Dersom du har fornuftige ting å komme med til noen som ikke får det til så gjør gjerne det, men kom ikke med tull og pettersmart oppfinnelser. Tenk heller på konsekvensene dersom noen faktisk gjør det du kommer med.

Du må jo være helt bak mål når du kan komme med noe slikt som tatt av vinden... en moderator bør hive deg så langt han klarer før tipsene dine skader noen.

Shellet med sand har samme vekten som shellet med stjerner.... og siden du er smart nok til å komme med trykkluft til oppskytning så regner jeg med at du ikke tar særlig hensyn til været heller når du skyter opp.
Man skyter ikke opp noe som helst uten at forholdene tillater det, eller på steder hvor det kan treffe andre dersom det ikke eksploderer i luften.

Ikke nok med at du kommer med tull, men du klarer til og med å komme med mer sprøyt for å forsvare det i tillegg.


Du er TOTALT uansvarlig.

Pyro har INGENTING med økonomisk å gjøre men ALT om SIKKERHET
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Disneyland i California bruker faktisk trykkluft til å skyte showene sine. Når det er sagt har nok Disney et noe større budsjett enn mannen i gata. Men at det er fysisk gjørbart å bruke trykkluft til å skyte opp shells er det liten tvil om.

Topic: å skyte opp 1"-shells krever, i allefall dersom shellene er lette, et raskere krutt enn når du skal skyte opp større kalibere. Anbefalingen min for å øke høyden er å øke kruttdosen. Hva veier et av shellene dine? Hvor godt fyller de røret? Dersom de er for slanke, er det lurt å la dem legge på seg litt. Et par runder gråpapir løser den saken. Hvor langt er oppskytingsrøret ditt? Det kan, som andre skribenter har påpekt, være en idé å bruke et lenger rør dersom det du har er kort.



Jeg vil ellers legge til at jeg synes det bør være mulig å korrigere noen uten å være ufin. Skrik og skrål avler skrik og skrål, poenget glemmes og personen står plutselig i sentrum. Sikkerhet er viktig, men å spekulere i andres sikkerhetsrutiner uten grunnlag blir meningsløst.
Jeg beklager tonen og utfallet men jeg ble særdeles provosert.
Dersom du mener at noen få kroner for litt krutt til noen 1" er for dyrt, så har jeg mine tvil til hva budsjettet på trykkluftutstyret er.
I tillegg kommer man med utsagn som ser ut som en anbefaling på å tenne direkte på timefusen.
Det ble litt vel ville forslag, når det er ganske tydelig at personen som spør etter hjelp trenger veiledning på langt enklere oppsett for å gjøre dette sikkert.
Innbygger
PyroMartin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Topic: å skyte opp 1"-shells krever, i allefall dersom shellene er lette, et raskere krutt enn når du skal skyte opp større kalibere. Anbefalingen min for å øke høyden er å øke kruttdosen. Hva veier et av shellene dine? Hvor godt fyller de røret? Dersom de er for slanke, er det lurt å la dem legge på seg litt. Et par runder gråpapir løser den saken. Hvor langt er oppskytingsrøret ditt? Det kan, som andre skribenter har påpekt, være en idé å bruke et lenger rør dersom det du har er kort.
Vis hele sitatet...
Et shell veier i underkant av 6 gram som er fyllt med granulert BP. Granulert fordi det var det som sto meg for hånden i øyblikket. Jeg er som dere sikkert forstår i startfasen, men neste gang har jeg tenkt til å bruke Flash.

Det er en glippe på ca. 2 mm mellom shellet og innnerveggen på hver side. Ser at dette nok har vært det største problemet, men ikke for stort til ikke å kunne fikses med litt gråpapir som du sier.

Jeg brukte en ladning på 2 gram granulert BP som lift, og rør på 15 cm hvor 1 cm er brukt til plugg.
Sist endret av PyroMartin; 5. juni 2011 kl. 01:23.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Det virker som, slik du selv er inne på, at kombinasjonen av glippe og lett shell er problemet. 6 gram med såpass lav densitet som et 1"-shell har er litt vrient å få så fryktelig høyt opp, særlig dersom du har gasslekkasje. Er det runde shells? Om du skyter sylindere vil jeg anbefale å gjøre dem litt tyngre. Prøv med ekstra krutt eller litt sand etc. Fortrinnsvis adskilt fra kruttet pga. friksjonsfare. Ikke noe kjempeproblem i svartkruttsammenheng, men om du skal gå over til flash er det svært viktig å eliminere flest mulig potensielle friksjonskilder.
Innbygger
PyroMartin's Avatar
Trådstarter
Jeg bruker runde shells.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Jeg bruker runde shells.
Vis hele sitatet...
Fylle halve med sand etc?
Innbygger
PyroMartin's Avatar
Trådstarter
Ja, det er jo en mulighet. Minuset er jo at smellet vil bli lavere enn om hele shellet var fylt.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Ja, det er jo en mulighet. Minuset er jo at smellet vil bli lavere enn om hele shellet var fylt.
Vis hele sitatet...
Enten det eller bakke bombe
EDIT: kan finne tyngre stoffer og sleppe og fylle så mye av det
Sist endret av Zitto; 5. juni 2011 kl. 01:57.
Innbygger
PyroMartin's Avatar
Trådstarter
Kan nevne at rørveggen er på 5 mm, så det er ikke noe problem å fylle på litt ekstra lift.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tror (vet) du får veldig lite krutt i et rundt 1"-shell, så jeg tror ikke det er noe sjakktrekk å fylle med sand dersom du vil opprettholde effekten. Med flash er det forsåvidt mulig å få gode smell med svært lite komposisjon, så det er mer aktuelt i så måte. Du kan jo forsøke deg på et par sylindere? De er enkle å lage og gir deg veldig mye mer plass å boltre deg på.
som du nevnte, vcar det en glipe på til sammen 4 mm.. På ett 1" shell kan dette fort ha litt å si.. Vil derfor anbefale å FØRST prøve å tette glipa helt (bare ikke så mye at du må slå shellet nedi :P ) og legge til ett gram lift.. Dette burde være mer enn tilstrekkelig!
Innbygger
PyroMartin's Avatar
Trådstarter
Mange gode råd og tips her
Hva syns dere om lengden på rørene? Hvilken lengde er det folk her bruker?
På effektbatterier som selges til privat bruk er det et lag med plast og papir over rørene. Har dette en speiell funskjon utenom å hindre fremmede objekter å falle oppi, tenker da også på regn? (skjønner at man ikke sender opp ting hvis det striregner)
Plasten har ingen funksjon utenom å hindre regn o.l i å falle oppi.
Her var det mye rart!
Jeg ville anbefalt å gå for litt over anbefalt lengde på morterene, jeg har akkurat bygget en 5-skudds rack(2") og den funker knall. Skyt opp dummies med sand og vurder mengde på lift etter det, men pass på å paste shellene så de fyller røret. Hvis de er for små så vil mye av gassene forsvinne rundt shellet og de vil ikke komme så høyt som du ønsker!

Som morter bruker jeg PE-50 rør jeg kjøpte hos rørleggeren, disse har jeg plugget fast i racken med glassfiberforsterket polyester, jeg er kjempefornøyd med resultatet!

Lykke til!
Sitat av DisplayIV Vis innlegg
Er du helt fra vettet?
Avfyre 12" bomber med trykkluft?
Er du klar over hvor mye kraft som skal til for å løfte så mange kg?
Og om du mener der er dyrt med BP som koster noen få kr pr kg så har du INGENTING innen pyro å gjøre.
Dette er det værste sprøytet jeg har hørt.
Bare at du kommer med noe slikt til en som ikke klarer å løfte et 1" shell viser hvor inn i granskauen uansvarlig du er, og i tillegg begynner å forsvare teorien din om at det er smart med trykkluft og å fyre timefusen direkte manuelt.

DETTE ER IDIOTI og ingenting annet.
Det finnes INGENTING morsomt med et shell som eksploderer i hendene/morteren eller på bakken og er ABSOLUTT ikke noe man skal eksperimentere med.
Regner med du synes det er et bra eksperiment å slå på flash med hammer og bare for å teste om det smeller?
Dersom du har fornuftige ting å komme med til noen som ikke får det til så gjør gjerne det, men kom ikke med tull og pettersmart oppfinnelser. Tenk heller på konsekvensene dersom noen faktisk gjør det du kommer med.

Du må jo være helt bak mål når du kan komme med noe slikt som tatt av vinden... en moderator bør hive deg så langt han klarer før tipsene dine skader noen.

Shellet med sand har samme vekten som shellet med stjerner.... og siden du er smart nok til å komme med trykkluft til oppskytning så regner jeg med at du ikke tar særlig hensyn til været heller når du skyter opp.
Man skyter ikke opp noe som helst uten at forholdene tillater det, eller på steder hvor det kan treffe andre dersom det ikke eksploderer i luften.

Ikke nok med at du kommer med tull, men du klarer til og med å komme med mer sprøyt for å forsvare det i tillegg.


Du er TOTALT uansvarlig.

Pyro har INGENTING med økonomisk å gjøre men ALT om SIKKERHET
Vis hele sitatet...

kan jeg få nevne at det er folk som deg som skaper bråk på forumet? du bør lære deg og si ting på en litt venligere tone

men og bruke luft trykk kan være lurt hvis du har det du trenger, og bp kan være vanskelig og få tak i for noen

Man skyter ikke opp noe som helst uten at forholdene tillater det, eller på steder hvor det kan treffe andre dersom det ikke eksploderer i luften.
Vis hele sitatet...
la oss si det er nyttårsaften og du har laga noen 5'' shells du skal skyte opp.
stikker du langt til fjels for og skyte de opp?

kan også nevnes at trykk luft ikke er like brutalt som granulert bp så jeg syntes det hørtes ut som en god ide jeg
Sitat av haakon466 Vis innlegg
kan jeg få nevne at det er folk som deg som skaper bråk på forumet? du bør lære deg og si ting på en litt venligere tone

men og bruke luft trykk kan være lurt hvis du har det du trenger, og bp kan være vanskelig og få tak i for noen



la oss si det er nyttårsaften og du har laga noen 5'' shells du skal skyte opp.
stikker du langt til fjels for og skyte de opp?

kan også nevnes at trykk luft ikke er like brutalt som granulert bp så jeg syntes det hørtes ut som en god ide jeg
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har eller har planer om å skaffe det du trenger for å lage BP, så tror jeg ikke du burde holde på med luftbomber i det hele tatt.

Hvis jeg skulle skutt opp noen 5" hadde jeg ikke dratt langt til fjells, men jeg hadde dratt langt fra folk! Virker ikke som om du forstår hvor mye skade et sånt shell kan gjøre?
I tillegg til at du ikke burde drive med pyro hvis du ikke hadde chemsene til BP, tør jeg spørre hva han skulle hatt i shellet? Får å unngå å bruke svovel og Kno3 i stjerner o.l, må du ha kjemikalier du ikke har som nybegynner, og hvis du ikke er nybegynner, så har du Kno3, kull og svovel
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
I tillegg til at du ikke burde drive med pyro hvis du ikke hadde chemsene til BP, tør jeg spørre hva han skulle hatt i shellet? Får å unngå å bruke svovel og Kno3 i stjerner o.l, må du ha kjemikalier du ikke har som nybegynner, og hvis du ikke er nybegynner, så har du Kno3, kull og svovel
Vis hele sitatet...
er det vanskelig og fårstå at hvis du bruker bp til lift så får du ikke like mange shells for samme mengde chems

Hvis du ikke har eller har planer om å skaffe det du trenger for å lage BP, så tror jeg ikke du burde holde på med luftbomber i det hele tatt.

Hvis jeg skulle skutt opp noen 5" hadde jeg ikke dratt langt til fjells, men jeg hadde dratt langt fra folk! Virker ikke som om du forstår hvor mye skade et sånt shell kan gjøre?
Vis hele sitatet...
jeg har ikke akuratt testet hvor mye skade et 5'' shell kan lage men jeg antar at det er en god del, derfor så er det et must og bruke 2 eller 3 lunter som såklart er crossmatchet på shells som er relativt store så slipper du og tenke på at shellet kansje ikke sprenges i lufta.
Alt er regnet ut fra 1 kg chems fra likurg.

Kno3 1 kg 14 pln = ca.28 nok
Svovel 1 kg 10 pln = ca.20 nok
Kull 1 kg 36 pln = ca. 72 nok

Til 100g Bp trenger vi 75/15/10 Kno3/kull/svovel

Kno3

1000g/75 = 13,3

28kr/13,3 = 2,1 kr

Svovel

1000/10 = 100

20kr/100 = 0,2kr

Kull

1000/15 = 66,6

72/66,6 = 1,0

Kno3+svovel+kull
2,1kr + 0,2kr + 1,0kr = 3,3kr

For 100g BP er det altså 3,3 kr, og med dette kan du skyte 1 kg!

Vet ikke hvor mye en 5" veier, men i følge denne guiden, veier shellet hans ca. 600g, og var lett for størrelsen. Vi kan regne at et 5" veier et kilo, bare for å si noe. Da vil det koste deg 3,3kr(!!!) å skyte opp shellet. Hvis du ikke har råd til det, så bør du selge pc`en du sitter på, og heller skaffe deg mat til å overleve en dag til! Frakt kostnader var selvfølgelig ikke medregnet her.

Har et spørsmål til deg haakon, hvordan skal du tenne lunten manuelt før du skyter det opp?
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Har et spørsmål til deg haakon, hvordan skal du tenne lunten manuelt før du skyter det opp?
Vis hele sitatet...
ellektrisk tenning og god timing

For 100g BP er det altså 3,3 kr, og med dette kan du skyte 1 kg!
Vis hele sitatet...
var billig det ja, men hvis du tenker på de som ikke kan handle på likurg, pga. for ung etc. disse må da mest sansynlig lage chemsa selv eller da kjøpe på appotek eller lignende
Sitat av haakon466 Vis innlegg
ellektrisk tenning og god timing



var billig det ja, men hvis du tenker på de som ikke kan handle på likurg, pga. for ung etc. disse må da mest sansynlig lage chemsa selv eller da kjøpe på appotek eller lignende
Vis hele sitatet...
For ung? Det er ikke noe problem! Ingen aldersgrense på dette! Eneste som kan være ett problem er at noen ikke har tilgang til nettbank e.l. men da likurg også tar paypal nå, er ikke dette noe problem heller (spendon->paypal->likurg)!

en ting til: Viss de er "for unge" til å handle på nettet, er de definnetivt "for unge" til å lage ett sikkert system til "trykkluftavfyring"

Tror uansett at vi (les: dere) bør slutte denne diskusjonen nå da den er mer eller mindre off topic, samt at vi diskuterer noe som er 100% urealistisk for samtlige her på forumet!

Til TS: drit i alt som heter trykkluft, gå for større mengder svartkrutt, mindre glipe rundt shellet og lengre morter! Dette vil gi deg ønsket effekt med litt testing (les: dummyshells).

Når det kommer til lunting av flere mortere er det hovedsakelig tre måter å gjøre det på:

1. Gjennomgående lunte i bunnen av morterene (slik som på komersielle batterier) Dette er godt egnet på mindre mortere. (husk: kruttet rett i morteren)

2. Quickmach ned i hver morter. Quickmachen er festet til en viscolunte for "timeing". Denne metoden er den mest brukte på hjemmelagd fyrverkeri.

3. Elektrisk tenning. Denne metoden er god viss du ønsker å gjøre det litt mer avansert. Den er utmerket viss du ønsker å "time" showet godt. Denne metoden koster dog litt mer penger.
Vi har en flott nybegynnertråd: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=136275
Vi har en flott luftbombe-tråd: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ght=luftbomber
Vi har en flott Likurgtråd: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=163445

Les litt noen kvelder, kanskje brikkene faller lettere på plass da! For meg var det mye teori før praksis.
Mye rart her ja.. ^-^

Jeg har et par ting å si ang. batterier, ettersom jeg har laget en del av dem...

Først og fremtst, effekthylsen MÅ kunne gli fritt i røret, det er for å hindre uhell hvor trykket blir for stort og morterrøret ryker slik som det gjorde på mitt saluttbatteri sist nyttår.. (Vilken opplevelse.. Hehe..)

Ellers kan jeg oppsummere mine råd kort:

Minimaliser mellomrommet mellom mortervegg og effekthylse, men den må kunne gli fritt.
Bruk mer krutt til du er fornøyd med høyden, men pass på hva morteren(e) tåler.
Gå over til sylindere, de tar opp energien i liften mye bedre enn runde.


Forøvrig er det bare å ta flere av de individuelle morterne og ta lunte mellom dem. Vanligst (for meg i hvertfall) er det år stikke hull gjennom morterene før jeg lader dem og tre dem på lunta (3mm visco er det jeg har brukt) så har du et batteri.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Checklist!
1. Er kruttet av god kvalitet?
2. Er granulatet lite?
3. Hva granulerer jeg det med? 5% dekstrin? Prøv 2% Red gum.
4. Er glippen mellom rør og shell stort? Bruk maskeringstape eller mer paste, helt til du må skyve shellet lett ned.
5. Er luntehullet større enn nødvendig?
6. Er røret langt nok? 6" er helt greit for runde 1" shells om alt ovenfor er overholdt.

I allefall, først lærer du å mestre å det å skyte opp et enkelt shell.
Når du kan det så det blir like bra vær gang, så kan du lime og lunte sammen rør.
Husker jeg lagde et 16 skudds batteri en gang, typ knallbatteri med HE shells.
Det var balluba det!

Sitat av haakon466 Vis innlegg
men og bruke luft trykk kan være lurt hvis du har det du trenger, og bp kan være vanskelig og få tak i for noen
Vis hele sitatet...
En seriøs nok pyroteknikker til å sende opp shells med trykkluft,
men ikke seriøs nok til å få fikset svartkrutt?
Hahaha slikt finnes ikke din tullekopp!

PS. Den Kalkuleringa til killkalle er unødvendig dyr!
Store sekker med KNO3 er langt billigere enn likurg, og større mengder svovel blir billigere.
Kull kan man lage selv gratis.
Så prisen kan bli laaangt under 33 per kilo
Og du trenger ikke mere enn 800-900 gram for å løfte en 12",
og jeg ville gladelig betalt like mye for å sende opp tolvere som det koster p kjøpe en kola
Nå tok jeg jo utgangspunkt i 1kg fra likurg, og prisen ble 3,3, ikke 33.

Så du skrev kilo nå. My bad
Sist endret av Sinken; 9. juni 2011 kl. 13:46.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nettopp! De fleste kjøper mere enn 1 kg KNO3 når de først er i gang, og derfor blir det enda billigere
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Til alle pyroteknikere der ute: En guide på effektbatterier/forskjellige typer racks etc. er høyst ønskelig på forumet. Så hvis noen har erfaring, skriver godt og har et kamera til rådighet er det bare å starte skrivinga!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Innbygger
PyroMartin's Avatar
Trådstarter
Testet et saluttbatteri i helgen som jeg tenkte kom til å fungere utmerket... det gjorde det ikke. Er litt usikker på hva som går galt, men det virker som om timingen på skudd nummer 3 failer. Det faller ned på bakken og eksplodere rett etter at skudd nummer fire eksploderer. Det femte skuddet forlater aldri kaken og sprenger hele dritten. Noen som har noen andre forslag her? Ønsker bare å bli bedre og håper at folk kan komme med innspill som hjelper meg med å bli en bedre pyroteknikker

Har video her: http://www.youtube.com/watch?v=AVDfVA8ZXQA (den er bare mulig å se den gjennom denne linken)
Ha mindre lunte neste gang, evt. prime den hvis du ikke gjorde det
Nesten det samme skjedde med meg. Det er bare å være nøye på det er nok lift, at saluttene kan gli i mortern, at luntene er riktig primet. Bare prøv deg frem
Sist endret av baadpyro; 30. august 2011 kl. 22:30.
Jeg lærte etter sist nyttår da jeg hadde et saluttbatteri som gikk til helvette jeg også..

Det jeg konkluderte med var at jeg måtte være nøye med timing og la saluttene gå HØYT slik at en har sikkerhetsmargin ang. ev. nedfall, dårlig timing etc.. Samt at de må absolutt ikke sitte hardt i morteren, de må kunne gli fritt...

Mitt batteri var mindre i dimensjon / rørdiameter enn ditt (så det ut som) men jeg hadde ikke 5 skudd, jeg hadde 25... Problemet oppsto fra første skudd, som gikk av i røret, og da var helvette løst...
Innbygger
PyroMartin's Avatar
Trådstarter
Skal forbedre de neste batteriene utifra de tipsene jeg har fått. Batteriet hadde ikke 5 skudd men 15. Da den eksploderte føk alle rørene rund.
Kan også legge til at jeg hadde et 25 skudds batteri som også gikk til helvete. Kameraet var dessverre ikke i fokus, men legger den ut uansett

http://www.youtube.com/watch?v=2FXQly_GLPU