Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 6057
Hei!

PC-en ble stadig treigere og jeg bestemte meg for å nullstille den og starte med fersk installasjon av Windows 10. Jeg lasta ned programvare for Windows 10-installasjon fra USB-enhet, og installerte dette på den eksterne harddisken min.

Dum som jeg var tenkte jeg at dette bare ville installere seg som et hvilket som helst anna program på disken. Nå ser jeg at alle filene jeg hadde er borte - er de sletta?

HDD har 1TB kapasitet. Når jeg sjekker denne i Windows Utforsker er tilsynelatende kapasiteten kun 31GB. Dette gir meg håp om at resten av filene bare er usynlige, men hvordan kan jeg eventuelt få tak i dem? Er det mulig?

På forhånd takk til alle som tar seg tid til å lese tråden. Håper noen har gode svar! :-)

Hei! Bare bumper denne jeg :-)
Sist endret av sondre.s; 2. april 2017 kl. 14:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Las du varsla du fekk?
Bruk en tom USB-flash-enhet med minst 5 GB lagringsplass eller en tom DVD (og DVD-brenner) hvis du vil opprette mediet. Vi anbefaler at du bruker en tom USB-flash-enhet eller DVD, siden eventuelt innhold kommer til å bli slettet.
Vis hele sitatet...
Det er opplyst om det rimeleg greit.

Vel, nok om det. Partisjonen er fjerna, og delar av innhaldet er åpenbart overskreve. Steg ein er å ta ein kopi av disken, og jobbe med kopien. Til å ta kopien kan du nytte t.d. dd_rescue. Deretter bruker du eit høveleg verktøy for å finne data. Eg har sjølv brukt photorec med stort hell. Merk forøvrig at du nesten garantert har mista noko, og at ting som filnavn er bortevekk - du vil sittje igjen med tilfeldig navngitte filer mest sannsynleg. Katalogstrukturer vil også vere bortevekk.

For å gjere dette treng du ca. to-tre gongar så mykje ledig plass som størrelsen på disken - dvs. 2-3TB ledig. 1TB går med til image, og du risikerer ei viss duplisering av ting.

For framtida: ta backup. Disker kreperer regelmessig, og backup er einaste måten du kan unngå å miste data på. For det er garantert at du før eller seinare vil miste alt du ikkje har backup av. Eg snakker av eigen og andre si erfaring.
Sist endret av vidarlo; 2. april 2017 kl. 15:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jwg har tidligere hjulpet en med å redde filer etter å ha gjort samme blunder. Tror vi brukte Recuva, men hvilket som helst program som kan hente filer fra slettede filsystem fungerer. Obs at det som lå på starten av disken er tapt for evig.