Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 7585
Yo og god lørdag folkens.

Driver aktivt og brygger øl og synes det er en kjekk hobby, var på fest her om dagen, og så da en stakkar som gikk og drakk på LITE-øl av en eller annen sort.

Begynte da og fundere på hvordan lages LITE-øl.
Altså rent praktisk, siden det ofte reklameres med 70% mindre karbohydrater (typisk restsukker) og 30% mindre kalorier.
Konkluderte med at du bruker mindre malt, meske på lav temperatur for å få minst mulig restsukker og bruke gjær som kan gjære langt ned.

Det vil si, slik greier de og få redusert både kalorier og karbohydrater, men surprise surprise, de karbohydratene som ble redusert er i hovedsak spist opp av gjæren og omdannet til alkohol. Så du vil få de i deg i form av kalorier uansett

Så om jeg har skjønt dette riktig har du like mye igjen for å bare droppe den siste ølen, kontra og gå å pine deg selv en hel kveld med <insert-random-LITE-øl-her>

Mens jeg prøvde å finne ut av dette, kom jeg over en tabell som sa følgende:
I øl er det to energigivende enheter, karbohydrater og alkohol.
Hver av disse har en gitt mengde energi pr.gram uavhengig av hvilken type det er.
Protein og karbohydrat: 4kcal/g
Etanol: 7kcal/g
Fett: 9kcal/g
Vis hele sitatet...
Det jeg lurer på er hva skjer, rent fysisk (eller kjemisk om du vil) når du går fra og ha karbohydrater som har 4 kcal/g til etanol som har 7 kcal/g?
Tenker da i forbindelse med gjæring av vørter som er tiltenkt øl.

Og, gjerne påpek feil jeg har, alt dette jeg serverer her er egne teorier som jeg har prøvd å finne bevis for. Så er godt mulig jeg er ute å sykler
Visst begge øltypene har like høy alkoholprosent men den ene har mere restsukker i tillegg, da er det jo klart at den inneholder flere kalorier.
Øl inneholder også 2,5–5 % karbohydrater, noe av dette som stivelse. For maltifiseringen er ikke 100 % effektiv. Og gjærsoppen klarer ikke å fordøye stivelsen, så denne blir uansett igjen, hvis den ikke renses bort kjemisk. Så du har oppløst stivelse, som har blitt med under filtrering.

http://www.matvaretabellen.no/alkoho...ikkevarer-g9.3
Kan også være verdt å nevne at LITE ølen som regel har ca 0.5% mindre alkohol.
Tuborg 4.7%
Tuborg Lite 4.2% (?)
Dersom karbohydratene blir konvertert til alkohol, men alkoholinnholdet blir begrenset er det ikke ekstra kalorier uansett. Såklart, det er langt bedre å droppe den siste ølen og heller drikke annen alkohol dersom en synes lettøl er ekkelt. Men alkoholen i seg selv som avgjør formen din inneholder ekstremt mye kalorier i seg selv. Bedre å enten ikke drikke så mye, eller kutte ned på maten den dagen du skal drikke og beregne.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er helt sinnsykt mye kalorier i alkohol.

Enkel regneregel er at hvert gram alkohol gir et sted mellom kaloriene tilsvarende 50/50 fordeling fett/karbo.

Med andre ord tilsvarer ren vaniljesaus alkoholens bidrag til totalinntaket ved tilsvarende konsum av fjortissprit (20%). Øl osv er helt jævlig.

I tillegg til bidraget til sluttsummen må du huske at alkohol tuller til hormonene dine, som igjen gir mer prioritert kjerringfett og mindre prioritert vedlikehold av musklaturen din.

Djevelske saker det der; personlig så velger jeg felgrens over standard alkohol any day of the week.

Bokstavelig talt, høhhø-

Åja. Det der listet du jo opp i åpningsinnlegget.
Sist endret av Tøffetom; 7. mars 2017 kl. 14:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Var det eneste jeg fant om emnet
http://allaboutbeer.com/article/the-...make-your-own/

Har lurt litt på dette selv etter som jeg faktisk foretrekker lyst lite øl over en mørk sirupp aktig veske hehe
Lettere å drikke vist det er det man skal drikke seg full på spør du meg



Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Djevelske saker det der; personlig så velger jeg felgrens over standard alkohol any day of the week.
Vis hele sitatet...
GBL? i såfall me2
Sist endret av Alge; 7. mars 2017 kl. 16:03.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
I tillegg til bidraget til sluttsummen må du huske at alkohol tuller til hormonene dine, som igjen gir mer prioritert kjerringfett og mindre prioritert vedlikehold av musklaturen din.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser bortifra hormonet ADH og øl, så er denne påstanden direkte feil.
Det som gjør øl til hormonforstyrrende, er at humle blir brukt til å gi smak til ølet. Og problemet med humle, er at det bl.a. inneholder stoffet prenylnaringenin, som er i en gruppe med navn phytoøstrogener av østrogenhermere (et stoff som utløser én eller flere østrogenreseptorer).

Og ellers så inneholder humle myrcene, humulene, xanthohumol, myrcenol og/eller linalool, som har breoligende/søvndyssende egenskaper. Noe som forklarer, at en ofte blir trøtt av å drikke øl.

Men det går også fint å brygge øl på andre vekster også. I gamledager ble pors mye brukt, men den ga vist ille skallebank hvis en var for tørst. Einer er også en plante som ble/er en del brukt på Vestlandet, men einer er hardt/skadelig for nyrene ved store inntak. Einer er helt ok til øl eller krydder, hvis det brukes en gang i blant. Men det er ikke lurt å ha "rotbløyte" med øl kokt på einer!..

Men ingen av disse to siste plantene har hormonforstyrrende effekt, etter det jeg vet.

Ellers bedøver alkohol en del av hypothalamus, som styrer bl.a. kroppstemperatur. Så en som har drukket alkohol, helt eller delvis mister evnen til å stenge av blodtilførselen til huden. Med det resultat, at personen føler seg varm, selv om kroppstemperaturen synker relativt raskt. Denne effekten er livsfarlig når en kommer i (is)kaldt vann. Da en mister kroppstemperaturen veldig fort, og en kan få atrieflimmer veldig fort.

På lang sikt er alkohol kreftfremkallende (de i gruppe 1 i kilden).